Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Time Capsule : Backup en externe schijf

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Time Capsule : Backup en externe schijf

Toch ook even het "risico" nemen voor een mac vraagje.

Mijn macbookje begint langzaam aan vol te lopen. (nog 25gig te gaan)
    Maar verwijderen van dingen zit er niet meer in... (iPhoto, iTunes, Garagebandprojecten ed zijn allemaal opgeruimd).

Momenteel werk ik ook niet echt met backups (niet echt nodig, websites staan online, en de dierbare foto's staan wel op een extern schijfje).

Dé vraag:

Kan je Time Capsule gebruiken als externe schijf EN time machine/back up?
    Op vele sites lees je verschillende antwoorden...

Regelmatig lees ik:
    1->Ja, kan maar je moet partities aanmaken.
    2->Neen, dit kan niet.
    3->Ja, kan zelfs zonder partities.

mijn extra vraag:
    stel dat het is: 1. Het kan met partities.
    Kan ik dan iPhoto daar op laten plaatsen (de volledige library) of gaat dit te traag werken via wifi?

Benieuwd naar andere ervaringen....

USB alternatieven ben ik minder happig op...
    want mijn macje heeft maar 2 usbpoorten die vrij nodig zijn (keyboard, micro, toetsenbord, camera,...)

Mvg,
    Koen
    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Re: Time Capsule : Backup en externe schijf

ja
    je kunt een timecapsule van apple gebruiken als een echte time recovery back-up (timemachtine) :> echt héééél handig en poepsimpel maar dat is typisch apple
    je kunt je timecapsule opdelen in een deel je je gebruikt als timemachine en een deel als harde schijf. dit lijkt me niet zo logisch omdat je de capaciteit van je timemachine gaat beperkten en ooit zal hij oudere back-up overschrijven als hij volg geraakt.
    je kunt een gewone harde schijf ook gebruiken als timemachine wat die doe met mijn mac air.
    en je kunt een bijkomende harde schijf koppelen aan je timecapsule om de capaciteit te verhogen.

ik gebruik ze beiden: een timemachine timecapsule van 2TB voor al mijn bestanden en een 2 HD van 2TB die puur de foto's bewaren maar waarvan er nooit maar 1 thuis ligt en 1 op het werk.

timemachine zal gewoon je libary van iphoto mee backuppen

keuze genoeg, aan jou te beslissen
    mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
    D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Zoals devid zegt; Apple is heel kneedbaar qua oplossingen op dat vlak.

Wat ik doe;
      - aparte NAS met beveiliging op schijfniveau (Raid 5). Daar staan zowat alle files op die veel plaats namen op mijn Mac; alle RAWs, alle .mov (video raws), enz... Maar ook alle afgewerkte shots, mijn volledige MP3 collectie, en ga zo maar door. Ik maakte ook vool elk aparte partities. Zo kan ik enkel sharen wat ik wil sharen. Anyway, conclusie is; voor al wat op mijn NAS staat heb ik geen backup meer nodig; 't is al beveiligd op schijfniveau.
      - Ik gebruik echter nog wel TimeCapsule voor backups van mijn Mac. Alle bestanden waar ik mee bezig ben staan op de Mac, alle gewone documenten ook, enz... Dus stelde ik TC in om daar backups van te maken. En deze backups schrijft hij weg naar... mijn NAS. Ik heb hiervoor op mijn NAS een aparte partitie voorzien. De enige partitie die restricties kreeg mbt gebruikte Gb, trouwens. En TC die treks nu zijn plan; zit die partitie vol, dan smijt hij oude backups weg vooraleer hij nieuwe maakt.

Mvg,

J.
      http://www.theafricabug.com

Comment

Ja, het kan zeker.
        Maar er is een nadeel aan.
        TimeMachine werkt perfect en zorgeloos, maar blijft de geschiedenis bijhouden tot je schijf vol zit, en laat dan 10-20 GB vrij.
        Als de schijf vol raakt, worden de oudste backups (lees files die je bv een jaar geleden verwijderd hebt) eerst gewist.

Als je er ondertussen andere spullen op bewaart, dan komen die nooit in gevaar, maar die worden dan ook nooit gebackupt...
        Ik gebruik die schijf voor de backups van 3 computers, en af en toe als 'doorschuifluik'.

Wat je wel kan doen, is nog een extra schijf hangen aan de TimeCapsule en die dan ofwel voor backups of extra plaats te reserveren.

Of het snel genoeg gaat voor iPhoto hangt af van je verwachtingen en de kwaliteit van je verbinding. Ik denk dat het wel zal meevallen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
          Wat ik doe;
          - aparte NAS met beveiliging op schijfniveau (Raid 5). Daar staan zowat alle files op die veel plaats namen op mijn Mac; alle RAWs, alle .mov (video raws), enz... Maar ook alle afgewerkte shots, mijn volledige MP3 collectie, en ga zo maar door. Ik maakte ook vool elk aparte partities. Zo kan ik enkel sharen wat ik wil sharen. Anyway, conclusie is; voor al wat op mijn NAS staat heb ik geen backup meer nodig; 't is al beveiligd op schijfniveau.
          Het kan niet vaak genoeg gezegd worden : Waarom RAID geen backup is

Jan

Comment

Hey Jan,

Ik ben ex-sysadmin met 20 jaar ervaring, en leid nu een team van SAP admins. Ik weet dus perfect wat RAID is, en in eender welke produktieve werkomgeving zou ik dat artikel gelijk geven. Maar het gaat hier niet om een kantooromgeving. Dit is personal stuff.

De dingen waartegen RAID je niet beveiligt, die kunnen bij mij niet gebeuren;
            - per ongeluk verkeerde disk eruit halen. Dit is een statische NAS en (bvb) geen MetroCluster van NetApp. Ik doe niks met die disken. Nooit. Is ook niet de bedoelng met zo'n ding.
            - per ongeluk zélf files verwijderen. Doe ik ook niet. Al wat erop wordt gezet is om er te blijven staan. En als ik een file overtrek van Nas naar Mac (drag-drop) dan blijft het origineel automatisch staan. Sommige partities heb ik bovendien beveiligd tegen verwijderen/overschrijven van bestanden.

Anyway, ik gaf mijn setup maar om aan te tonen dat je niet alle bronbestanden op je Mac moet laten staan om ze dan allen te "coveren" met TimeCapsule. Je kan TC meegeven welke folders je gebacked-up wil zien, en je kan je NAS meegeven hoeveel plaats hij heeft voor backups en TC zal er zijn plan mee trekken.

Trouwens, er zijn nog andere zaken waar we niet voor beveiligd zijn. Als morgen een dief alles steelt, je Mac zowel als je Nas, dan deed de methode er niet toe.
            Daarvoor ben ik ook beveiligd hoor; offsite storage op externe schijven, liggen bij mijn ouders. Had ik ook niet gezegd in eerdere reply wegens niet relevant.

Mvg,

J.

Comment

Hoi Jochen,

Ik ben ex-sysadmin met 20 jaar ervaring, en leid nu een team van SAP admins. Ik weet dus perfect wat RAID is, en in eender welke produktieve werkomgeving zou ik dat artikel gelijk geven. Maar het gaat hier niet om een kantooromgeving. Dit is personal stuff.
              Voor veel mensen is het verliezen van personal stuff een groot drama

De dingen waartegen RAID je niet beveiligt, die kunnen bij mij niet gebeuren;
              - per ongeluk verkeerde disk eruit halen. Dit is een statische NAS en (bvb) geen MetroCluster van NetApp. Ik doe niks met die disken. Nooit. Is ook niet de bedoelng met zo'n ding.
              Wat doe je dan als een disk de geest geeft? Hele NAS weggooien? nb, je zou de mensen de kost moeten geven die na het vervangen van een disk in een RAID 5 set er achter komen dat een andere disk errors bevat waardoor de rebuid mislukt. RAID 6 is dus het advies.

- per ongeluk zélf files verwijderen. Doe ik ook niet.
              Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat fouten maken menselijk is...

Daarvoor ben ik ook beveiligd hoor; offsite storage op externe schijven, liggen bij mijn ouders. Had ik ook niet gezegd in eerdere reply wegens niet relevant.
              Je weet dus wel hoe het moet
              Groet,

Jan
              Last edited by schollaert; 15 november 2012, 14:18.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
                Dit lijkt me niet zo logisch omdat je de capaciteit van je timemachine gaat beperkten en ooit zal hij oudere back-up overschrijven als hij volg geraakt.

Het verschil is, de back up mogelijkheid is voor mij eerder de leuke extra.
                Mijn dierbare foto's (familie, goede vrienden) staan vrij veilig op 3 locaties.

Op een vaste pc met meer usb poorten zou ik gewoon een externe schijf koppelen.
                Maar mijn lieve macbook heeft geen usb poorten op overschot. Vandaar deze wifi keuze.

Zelfs als ik backups zou nemen, dan zou het over een backup van 50-60gb gaan aan data.
                Verlies van die overige data is erg, maar niet pijnlijk...

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                Wat je wel kan doen, is nog een extra schijf hangen aan de TimeCapsule en die dan ofwel voor backups of extra plaats te reserveren.
                Wist niet goed dat dit mogelijk was, maar is goed om weten.

Bedankt voor de tips en informatie.
                De Time Capsule lijkt dus wel een goede oplossing.

Andere meningen zijn steeds welkom natuurlijk.
                It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Jan,

Ik weet dat personal stuff verliezen een kleine ramp kan zijn. Maar mijn punt is dat zo'n personal stuff wél voldoende kan beviligd worden dmv een NAS met RAID technologie. Je bent enkel niet beveiligd tegen diefstal, en tegen je eigen stommiteiten (maar wat dat laatste betreft; dat was je ook niet toen de data op je gewone HDD stond). Maw mijn punt was dat ik een ull-scale backup solution wel wat overkill vind voor thuis. Tenzij voor point-in-time recovery van bestanden die veel wijzigen. Maar zo'n bestanden heb je niet veel en dit kan je coveren met TC+NAS.

Om op je vraag te antwoorden; als er één disk kapot gaat in mijn NAS, dan kan ik perfect verderwerken, omwille van de RAID technologie. Wiki:

RAID 5 (block-level striping with distributed parity) distributes parity along with the data and requires all drives but one to be present to operate; the array is not destroyed by a single drive failure. Upon drive failure, any subsequent reads can be calculated from the distributed parity such that the drive failure is masked from the end user. However, a single drive failure results in reduced performance of the entire array until the failed drive has been replaced and the associated data rebuilt.
                  Ik hoef dus helemaal niks weg te gooien. Mijn NAS geeft bovendien aan welke disk er is gefaald zodat ik hem zsm kan vervangen.

Mvg,

J.

Comment

Jochen, wat als jouw NAS stuk gaat, dus niet een schijf maar de NAS zelf?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                      ...
                      Op een vaste pc met meer usb poorten zou ik gewoon een externe schijf koppelen.
                      Maar mijn lieve macbook heeft geen usb poorten op overschot. Vandaar deze wifi keuze. ...
                      Schaf je een USB-"hub" aan, waardoor je tot 3-4 extra toestellen kunt koppelen. Enfin, zo heb ik dat toch gedaan. Dat gezegd zijnde, heb ik een 1TB TimeCapsule van Apple die tevens voor ons wifi zorgt en die onze twee interne harde schijven backupt. Mijn (oude) iPhoto library staat extern op een vast aan de iMac gekoppelde (=online) externe HD; aan die bibliotheek, waarvan er tevens een kopie staat op een niet vast aan de iMac gekoppelde (=offline) grote externe schijf, wordt niets meer veranderd, maar wordt wel geregeld geraadpleegd. De actieve iPhoto-bib staat intern, en is veel kleiner en daardoor sneller.
                      De externe harde schijf bevat tevens al mijn RAW-foto's en PSD's, en die wordt regelmatig gebackupt naar de offline ext. HD. Ik gebruik DriveGenius om voortdurend de online HD te controleren op mogelijke problemen.
                      Last edited by LesC; 16 november 2012, 12:40. Reden: ontbrekend zinsdeel toegevoegd
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Ik hoef dus helemaal niks weg te gooien. Mijn NAS geeft bovendien aan welke disk er is gefaald zodat ik hem zsm kan vervangen.
                        En wat als blijkt dat tijdens de rebuild UREs op een ander schijf optreden? Weg data.

Ik blijf het herhalen: RAID is geen backup.....

Jan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
                          Jochen, wat als jouw NAS stuk gaat, dus niet een schijf maar de NAS zelf?
                          Dan breng ik mijn schijven over op idem NAS appliance die niét stuk is.

Oorspronkelijk geplaatst door schollaert Bekijk bericht
                          En wat als blijkt dat tijdens de rebuild UREs op een ander schijf optreden? Weg data.
                          Tja, hoe groot is die kans? Wat als er een boeing landt op mijn huis?

Kijk mannen, je kan gaan vitten over de kleinst mogelijke kansen waar het fout kan gaan. Maar laat ons redelijk blijven hee. Hoe ver moet je gaan om je home data veilig te stellen?
                          Wat mezelf betreft vind ik dat ik safe zit met die NAS. Als jullie een ontdubbelde storage solution van EMC willen aankopen, en die onderbrengen in twee aparte bunkers met muren van 3 meter dik, en aan een UPS hangen; be my guest. (ik overdrijf express in de andere richting om mijn punt te maken hee )

---

Om bvb die eerste vraag ("wat als jouw NAS stuk gaat?") in het juiste perspectief te zien;

Bij grote bedrijven zijn tegenwoordig blade solutions populair. Da's een grote bak waar je hardware (servers met x CPU cores en Y Gb RAM) in pompt naar believen. En dan configureren ze daar virtuele servers op die op die hardware over-en-weer skipperen naar goeddunken. Deze virtuele servers draaien de meest kritische applicaties. Zo'n blade solution heeft één gemeenschappelijke backplane ("single point of failure"). De vraag "wat als jouw NAS stuk gaat?" kan je in dit voorbeeld vertalen naar "wat als je blade backplane in rook opgaat"? Wel, denk je dat er één bedrijf is die een 2e back plane in reserve houdt voor het geval dat het fout gaat? Natuurlijk niet.

Bottom line; waarom zijn jullie nog argwanender voor jullie home-data dan een IT-manager is voor zijn kritische business data?

Me dunkt dat enige zin voor realiteit hier wel aangewezen is. Consumenten zijn gemakkelijk beïnvloedbaar. Je praat ze een fictief probleem aan, en prijst meteen je oplossing aan om het probleem te verhelpen. Werkt goed bij de gemiddelde consument. Die trapt er zo in. Zo ook op vlak van data security; ik zie thuis mensen veel verder gaan dan nodig. Voetjes aan de grond, en jezelf de vraag stellen "wat is de kans?"

Comment

Ik denk dat het back-up gedeelte hier serieus uit context getrokken word.
                            Zeker als je naar mijn oorspronkelijke vraag kijkt...
                            tgaat eerder over een combinatie met meer gewicht aan het uitbreiden van schijfcapaciteit als naar de werkelijke backup...

Hopelijk gaat het instellen van zo'n time-ding even simpel als dat ik al gewend ben,
                            en dan is mijn probleem alleszins opgelost...

dan kunnen de raid jongens weer op beide oren slapen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door schollaert Bekijk bericht

Jan
                              Tja, hoe groot is die kans? Wat als er een boeing landt op mijn huis?
                              "
                              Ah. Nu snap ik waarom jij het probleem niet ziet. Neem een 6x2TB Raid5 set met een URE van 10-14. Dan is de kans op een rebuild failure 50%.

Kijk mannen, je kan gaan vitten over de kleinst mogelijke kansen waar het fout kan gaan. Maar laat ons redelijk blijven hee. Hoe ver moet je gaan om je home data veilig te stellen?
                              "
                              Simpel. Full backups op een externe harde schijf bewaard op een veilige plaats.

Jan

Comment

Working...
                              X