Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ik zoek de ideale tip voor een BOSE installatie..wie kan me helpen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #91
    Re: Ik zoek de ideale tip voor een BOSE installatie..wie kan me helpen?

    Goede luidsprekerkabel moet zeker geen fortuinen kosten.

    http://www.in-akustik.com/en/KuZ/pro...=004024&mobil=

    4mm² koperen kwaliteits luidsprekerkabel kost rond de 7 Euro/m

    Degenen die het verschil horen met 30kEuro kabels zijn een beetje ziek in hun hoofd of hebben teveel centen.
    BD2465BE - Nikon D70 + D300 + D800 + 14 2.8, 18-70, 20-35 2.8, 35-70 2.8, 80-200 2.8, 28-300VR + SB400 + Metz 58 AF-2 // Lumix LX100

    Comment


    • #92
      Re: Ik zoek de ideale tip voor een BOSE installatie..wie kan me helpen?

      Whether or not Monster Cables are worth it is a war that has raged since home theater immemorial. A poster at Audioholics was put in a room with five fellow audiophiles, and a Martin Logan SL-3 speaker set at 75Db at 1000KHz playing a mix of "smooth, trio, easy listening jazz" that no one had heard before. In one…


      I rest my case.

      Comment


      • #93
        Re: Ik zoek de ideale tip voor een BOSE installatie..wie kan me helpen?

        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
        Monster cables zijn hun geld ook niet waard, dat weet iedereen.

        Comment


        • #94
          Re: Ik zoek de ideale tip voor een BOSE installatie..wie kan me helpen?

          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
          Met artikels overgenomen uit forums zou ik toch wat voorzichtig zijn. Er is geen enkel bewijs dat die test heeft plaatsgevonden. Er worden op fora's regelmatig oorlogjes uitgevochten tussen believers en non believers. Verder zijn het geen "5 audiophiles" zoals in de tekst van Gizmodo maar "audio buddies", groot verschil. Mij kan je ook onder een audio buddie plaatsen, maar ik ben zeker geen audiophile. Mijn ex vriendin hoorde verschillen zelfs veel beter dan ik, ik kon iets veranderd hebben in de set, terwijl ze werken was. Heel vaak vroeg ze 's avonds, heb je iets veranderd het klinkt anders...
          Canon Eos 5D mkIV & 7D / EF 16-35 2.8L USM II / EF 24-70 2.8L USM II / EF 70-200 4L IS USM / EX-RT 600 & 430EX II | Sigma 50 1.4 DG HSM Art / 150-600 5-6.3 DG OS HSM Sports | Elinchrome d-lite 2&4 | PocketWizards MiniTT1 & FlexTT5 | Sekonic L-758DR

          Comment


          • #95
            Re: Ik zoek de ideale tip voor een BOSE installatie..wie kan me helpen?

            Oorspronkelijk geplaatst door dmeerpa Bekijk bericht
            De weerstand van de luidspreker kabel is niet alleen afhankelijk van de draadsectie. Maar ook waaruit de kabel bestaat. Mijn Monster Sigma 2 kabel is bijvoorbeeld gemaakt van 99.9999% puur koper. Bij goedkopere kabels zal je merken dat het koper niet zo zuiver is. Sommige kabels wordt er ook zilver of goud in verwerkt. Of worden de soldeerpunten uitgevoerd met zilver ipv tin of vroeger lood.
            Volgens mij is koper dat voor kabels gebruikt wordt altijd zuiverder dan 99,9%, als je daar nu nog een paar negentjes bijzet achter de komma, dan zal de weerstand nog altijd 0,0175 ohm per meter per vierkante millimeter zijn.
            Als er goud in verwerkt is, dan wordt de kabel wel duurder, maar de soortelijke weerstand van goud is net iets hoger dan die van koper, de kabel wordt er dus niet beter van.
            Zilver heeft wel een iets kleinere soortelijke weerstand dan koper, maar als je een koperdraad gebruikt die een heel klein beetje dikker is, dan is dat verschil al weggewerkt, bovendien zal die koperdraad dan veel goedkoper zijn dan de zilverdraad.
            Vergulde aansluitingen kunnen wel nuttig zijn om oxidatie tegen te gaan, maar een koperdraad rechtstreeks verbinden met een degelijke aansluiting geeft een nog iets lagere weerstand.
            Soldeerverbindingen zijn wel een probleem, want solduur heeft een hogere weerstand dan koper.
            In de luidspreker zelf zitten al minstens 2 soldeerverbindingen, die zijn niet te vermijden (de draad van de luidsprekerspoel moeten ze toch op een of andere manier kunnen aansluiten).
            Er zit dan ook nog een scheidingsfilter in een luidspreker (tenzij je de lage/midden/hoge tonen allemaal apart stuurt vanuit een eigen versterker (dat wordt bij PA-systemen gedaan).
            In zo'n scheidingsfilter zittten een paar spoeltjes en condensators, en die worden allemaal op een printplaat gemonteerd met soldeerverbindingen (in je versterker zitten zo ook een heleboel soldeerverbindingen, en de printbanen zijn daar ook niet van zilver).

            Ik weet niet of je ooit zelf iets hebt gesoleerd, maar als je elektronische componenten wil solderen met zilver, dan zal daar niet veel van heel blijven omdat de smelttemperatuur van zilver veel te hoog is.
            Met een gewone soldeerbout zal je de temperatuur nooit hoog genoeg krijgen om zilver te laten smelten.
            Het vloeimiddel dat je nodig hebt tijden het braseren (niet solderen) is trouwens ook heel moeilijk te verwijderen, en als het blijft zitten dan vreet dat gewoon de koperbanen in je versterker of luidspreker weg.
            Wij gebruiken zilverbagetten (40%) voor sommige verbindingen in koelinstallaties (koper op ijzer, koper- op nox...), ik weet dus wel waarover het gaat...

            Hier kan je nog wat lezen over "zuurstofvrij koper" http://www.breem.nl/fldtechniek/pgka...iles/ofc-1.htm

            Ik ben even op zoek geweest naar die Monster Sigma 2 kabel, die ziet er wel monsterlijk uit, maar de prijs vind ik ook monsterlijk hoog.
            Op die zoektocht kwam ik een tweedehands Ducati Monster 900 tegen voor ongeveer dezelfde prijs, dat lijkt mij een veel leukere investering...
            Last edited by Black B@ndit; 15 november 2012, 19:52.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #96
              Re: Ik zoek de ideale tip voor een BOSE installatie..wie kan me helpen?

              Zilver soldeer kan je met 'n gewone bout solderen.
              edit : zit minder zilver in als ik dacht...
              Last edited by w00ha; 15 november 2012, 20:10.

              Comment


              • #97
                Re: Ik zoek de ideale tip voor een BOSE installatie..wie kan me helpen?

                Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
                En hoe heet dergelijk meet toestel ?...
                Allez vooruit...
                Meten doe je NIET ENKEL met TOESTELLEN.
                Hoe meet je bvb (de kwaliteit van) het gebruiksgemak van een toestel? Men moet inderdaad regelmatig gebruik maken van het oordeel van mensen om te meten. Probleem is dat er dan al te dikwijls niet-blind getest wordt. En dan krijg je geen meting maar dat geleuter...
                Maar dat neem ik niemand kwalijk want het is des mensen om met een vooroordeel aan een meting te beginnen.

                Ik ben er zeker van dat je bij een vergelijking van een kleerhangerkabel met eentje van K€, mensen zal hebben die vooraf (onbewust of niet) al hebben beslist dat ze geen verschil zullen merken en anderen pas echt lyrisch zullen worden over het resultaat van die dure. Maar bij een blinde test...
                Ik blijf erbij: op een bepaald moment houdt het op om een verschil te meten (cfr. horen) en dat moment ligt meestal ver voor de grens waar snobisme begint.
                Last edited by VIM; 15 november 2012, 20:20.
                Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
                Oók wandelen met GPS?

                Comment


                • #98
                  Re: Ik zoek de ideale tip voor een BOSE installatie..wie kan me helpen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door VIM Bekijk bericht
                  Allez vooruit...
                  Meten doe je NIET ENKEL met TOESTELLEN.
                  Hoe meet je bvb (de kwaliteit van) het gebruiksgemak van een toestel? Men moet inderdaad regelmatig gebruik maken van het oordeel van mensen om te meten. Probleem is dat er dan al te dikwijls niet-blind getest wordt. En dan krijg je geen meting maar dat geleuter...
                  Maar dat neem ik niemand kwalijk want het is des mensen om met een vooroordeel aan een meting te beginnen.

                  Ik ben er zeker van dat je bij een vergelijking van een kleerhangerkabel met eentje van K€, mensen zal hebben die vooraf (onbewust of niet) al hebben beslist dat ze geen verschil zullen merken en anderen pas echt lyrisch zullen worden over het resultaat van die dure. Maar bij een blinde test...
                  Ik blijf erbij: op een bepaald moment houdt het op om een verschil te meten (cfr. horen) en dat moment ligt meestal ver voor de grens waar snobisme begint.
                  Ik nodig je uit om te komen luisteren.
                  Ik weet dat er grenzen zijn, ook voor mij.
                  Die grenzen zijn uit ervaring en niet te meten.
                  Er zijn wel enkele dingen die tegen al mijn ervaringen indruisen en dat is het volgende beweren:
                  Een CD speler van 800€ zal altijd beter klinken als een van 600€...Je zou aardig verschieten dat dit niet het geval is.
                  Meteen eentje kopen van 10k€ om zeker te spelen is onzin en voor snob's.
                  Dat als het beter klinkt ook meetbaar is, is ook onzin imo.
                  Hoe hoger de dempingsfactor hoe beter het klinkt...ook niet hoorbaar meer vanaf 50.
                  Werd vroeger ook als verkoop argument gebruikt.
                  Buizenversterkers klinken warm, zacht en wollig is ook zo iets wat al lang niet meer waar is. Ze klinken even helder als Solid State, maar gewoon muzikaler.

                  In de high end wereld zijn er dingen die niet te verklaren zijn en effectief werken(hoorbaar zijn)...en dan sta je daar met al die meetapparatuur.
                  Last edited by w00ha; 16 november 2012, 06:32.

                  Comment


                  • #99
                    Re: Ik zoek de ideale tip voor een BOSE installatie..wie kan me helpen?

                    Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
                    In de high end wereld zijn er dingen die niet te verklaren zijn en effectief werken(hoorbaar zijn)...en dan sta je daar met al die meetapparatuur.
                    Ja, er is altijd wel een technieker die "kwaliteit" wil omzetten in zuivere meetresultaten, maar de muzikale ervaring die je krijgt is helaas niet te meten op die manier.
                    Ik vraag mij af of het zelfs nuttig is dit proberen te meten, want dit is een heel persoonlijk gegeven. Wat voor de ene fantastisch klinkt, klinkt niet noodzakelijk zo voor de andere.

                    Dus ik zie het nut niet in van zuiver technische metingen als het gaat om weergave van muziek. Waar ik wél het nut van inzie is dubbelblind-tests. Maar dan wel uitgevoerd zoals het hoort. Zoals ik al zei; op één specifieke persoon, met zijn specifieke setup, in zijn eigen omgeving, en met zijn favoriet stuk muziek.


                    Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
                    Buizenversterkers klinken warm, zacht en wollig is ook zo iets wat al lang niet meer waar is. Ze klinken even helder als Solid State, maar gewoon muzikaler.
                    Da's een concept dat niet-ingewijden niet begrijpen; dat het ene apparaat muzikaler kan klinken dan het andere.

                    Je hebt twee strekkingen in high-end;
                    - merken die vooral bezig zijn met design, en daar een absurde prijs op plakken. Echter, op muzikaal vlak boek je weinig of geen winst met je dure aankoop.
                    - merken die eerder bezig zijn met een toestel muzikaler te maken. Ook dat kan duurdere prijskaartjes tot gevolg hebben, maar naar mij mening toch minder exuberant als voorgenoemde categorie. Voor deze tweede categorie geldt trouwens; design wordt vaak verwaarloosd. Mijn LFD versterker is een metalen front met 3 knoppen, that's it.

                    Mvg,

                    J.
                    http://www.theafricabug.com

                    Comment


                    • Re: Ik zoek de ideale tip voor een BOSE installatie..wie kan me helpen?

                      Definieer muzikaal...

                      De beste installatie is toch degene die het dichtst komt bij een identieke weergave van het orgineel geluid.
                      Dus alle verlies of 'gekleurde' toevoeging moet vermeden worden.

                      Er komt helaas veel snobisme en onwetendheid aan te pas.

                      En soms worden meetbare zaken totaal misbruikt om aan te tonen dat het beter is, terwijl dat helemaal geen invloed heeft.
                      De weerstand van kabels heeft vrijwel geen invloed omdat die weerstand werkt over de volle range, en omdat die perfect kan gecompenseerd worden door een hoger volume.

                      Maar het staat toch goed om zilveren kabels te kopen hé.

                      Comment


                      • Re: Ik zoek de ideale tip voor een BOSE installatie..wie kan me helpen?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                        En soms worden meetbare zaken totaal misbruikt om aan te tonen dat het beter is, terwijl dat helemaal geen invloed heeft.
                        De weerstand van kabels heeft vrijwel geen invloed omdat die weerstand werkt over de volle range.
                        Met deze uitspraak zit je er wel dik naast Tommie, zet maar eens een amperemeter tussen je kabel, je zal zien dat deze omgekeerd evenredig
                        meedoet met je muziekvolume, bij stille passages vloeit er dan weinig stroom, en bij een volle bak bas veel stroom, nu wil jij hier beweren dat je
                        dat niet zal horen met kabels die veel verlies maken.
                        Nog eens, METEN IS WETEN, vanwaar denk je dat al die gegevens in de documentatie van je toestellen komen, niet van iemand
                        die daar door te luisteren een getalletje heeft opgeplakt, maar duurdere toestellen worden uitgebeid getest, en dat met bijna onbetaalbare
                        meetapparatuur.

                        Dus alle verlies of 'gekleurde' toevoeging moet vermeden worden.
                        Wel een wat tegenstrijdige uitleg dus.

                        De beste installatie is toch degene die het dichtst komt bij een identieke weergave van het orgineel geluid.
                        100% mee eens.

                        Comment


                        • Re: Ik zoek de ideale tip voor een BOSE installatie..wie kan me helpen?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          Ik weet niet of je ooit zelf iets hebt gesoldeerd, maar als je elektronische componenten wil solderen met zilver, dan zal daar niet veel van heel blijven omdat de smelttemperatuur van zilver veel te hoog is.
                          Met een gewone soldeerbout zal je de temperatuur nooit hoog genoeg krijgen om zilver te laten smelten.
                          Het vloeimiddel dat je nodig hebt tijden het braseren (niet solderen) is trouwens ook heel moeilijk te verwijderen, en als het blijft zitten dan vreet dat gewoon de koperbanen in je versterker of luidspreker weg.
                          Wel niet hetzelfde zilver als dat van jullie hé Bart.

                          Bij ons (Philips) hadden wij in de tijd ook een afdeling potentiometers, daar werden er ook gemaakt om het HF gedeelte van beeldbuis tv's af te stellen
                          HF hoogspanningspotmeters waren dat, deze werden allen gesoldeerd met een legering van zilver/tin, kon je gemakkelijk met een gewone Weller soldeerbout solderen.
                          Tin/Zilver soldeer heeft een smeltpunt van ongeveer 220 graden.
                          bestaat uit 95% tin en 5% zilver en is daarom sterker dan tin/lood soldeer.
                          Het bevat geen cadmium en lood, het is dus gifvrij.
                          Het is wel duurder dan tin/lood soldeer.
                          Werkt beter tegen roesten.
                          Is ook geschikt voor het solderen van zilver en roestvrijstaal.
                          Ze hadden deze zelfs onder pasta vorm, insmeren en gewoon opwarmen, en klaar.

                          Zogenaamd zilver wat in koeltechniek wordt gebruikt is hardsoldeer op koper-zilver-fosfor basis en heeft een zilverpercentage tussen 2% en 20%
                          afhankelijk waarvoor het moet dienen, wij hadden kryopompen staan, die met een ééntrapscompressor gemakkelijk tot -150°C en zelfs tot -180°C geraakten,
                          die zogenaamde koude vinger, (de verdamperkant dus) mocht alleen gesoldeerd worden met 2% zilver, al de rest kon die extreme koude niet aan.
                          Ik weet dat je moeilijk zal kunnen geloven dat je met een ééntrapscompressor tot die temperaturen kan komen, maar ik wil je dat via Pm wel eens uitleggen,
                          wij hadden zelfs systemen die tot 20° Kelvin geraakten, zo een -253°Celcius, daar mocht je zelfs geen koper gebruiken, dat even terloops.

                          Comment


                          • Re: Ik zoek de ideale tip voor een BOSE installatie..wie kan me helpen?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                            Definieer muzikaal...

                            De beste installatie is toch degene die het dichtst komt bij een identieke weergave van het orgineel geluid.
                            Dus alle verlies of 'gekleurde' toevoeging moet vermeden worden.

                            Er komt helaas veel snobisme en onwetendheid aan te pas.

                            En soms worden meetbare zaken totaal misbruikt om aan te tonen dat het beter is, terwijl dat helemaal geen invloed heeft.
                            De weerstand van kabels heeft vrijwel geen invloed omdat die weerstand werkt over de volle range, en omdat die perfect kan gecompenseerd worden door een hoger volume.

                            Maar het staat toch goed om zilveren kabels te kopen hé.
                            Wat vind jij dan het beste audio systeem ontdaan van alle snobisme? Waar verlang jij naar?

                            Comment


                            • Re: Ik zoek de ideale tip voor een BOSE installatie..wie kan me helpen?

                              Ik ben heel tevreden met wat hier staat.

                              3 Kef spekaers, en die zijn goed genoeg om het zonder subwoofer te doen, en een AV versterker van Pioneer met netwerkverbinding. De muziek komt via ethernet van de computer. Verder hangt er nog een DVD/CD speler en de Telenet digibox aan.
                              Alles samen een kleine 2000€, zonder de TV.
                              Kabels van 2.5mm2 uit de Brico.
                              De speakers waren eindereeks, ongeveer aan de helft van de catalogusprijs.

                              Als ik nu de kwaliteit sterk wil verhogen, dan moet is waarschijnlijk eerder aan de ruimte werken.
                              Het laatste zullen de kabels zijn.

                              Comment


                              • Re: Ik zoek de ideale tip voor een BOSE installatie..wie kan me helpen?

                                Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                                Definieer muzikaal...
                                De beste installatie is toch degene die het dichtst komt bij een identieke weergave van het orgineel geluid.
                                Definieren is idd moeilijk.

                                Een voorbeeld zou kunnen zijn:
                                Ik kan je een opname van Yacintha laten horen die je gegarandeerd kippevel geeft.
                                En dan kan ik je idem opname laten horen op idem setup, maar van een andere bron (drager), en het zal je niks doen.

                                ...maar ik geef toe dat dit ook subjectief is.

                                Hoe dan ook; jouw benadering komt geen meter verder dan de mijne. Definieer jij maar bvb eens "origineel geluid". Ooit al eens een opname van je eigen stem gehoord?



                                Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                                Dus alle verlies of 'gekleurde' toevoeging moet vermeden worden.
                                Kleuring heeft niks te maken met muzikaliteit.
                                Je kan moeilijk een hoger niveau van muzikaliteit bereiken met "verlies" hee.

                                Er zijn natuurlijk wel constructeurs die zich aan kleuring vergrijpen. Van sommige apparaten zou je denken dat er een permanente "pink noise" button aan staat. Zo'n apparaten leiden rap tot luistermoeheid bij audiofielen. Interresant gegeven; het zijn vaak non-believers, die thuis de meest door-de-weekse apparatuur staan hebben ("want dat maakt toch geen zak uit") die met toestellen zitten waar de kleuring van afdruipt. Toch zullen ze zeggen dat hun weergave de "juiste" is.
                                http://www.theafricabug.com

                                Comment

                                Working...
                                X