Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Accumulatie kachel help !!!!!!!!!!!!!!!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Accumulatie kachel help !!!!!!!!!!!!!!!

Dank aan allen , ik denk dat ik een elektrieker even de bedrading binnen in de kachel ga moeten nazien.
    nogmaals vele dank !!!

Ik denk dat ik ook de fout maak van op dag tarief snachts op te laden ??
    Last edited by frankdubbe; 3 november 2012, 19:25.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frankdubbe Bekijk bericht
      Is accumulatie vuur nog betaalbaar eigenlijk ??
      Heb geen schouw, en mijn living paalt niet aan bij een buitenmuur!!
      Frank, accumulatiekachels heb ik al bijna 25 jaar in gebruik.
      imho is er niets zo proper, gemakkelijker en veiliger
      Zelfs met de dure prijzen voor elektriciteit is het nog betaalbaar.
      Ik gebruik&verbruik uitsluitend nachttarief.
      Mijn kachels hebben "buiten-voelers". Zodra de temp. buiten daalt zal de kachel opladen.
      Wel opletten: je hebt hierbij dus niet direct verwarming, dat duurt een tijdje.
      Op die 25 jaar heb ik nooit één panne gehad met die kachels.

Ter info.
      Wel ooit één keer een stroompanne gehad maar dat lag niet aan die kachels. Die waren in orde maar dat wist ik pas nadat een elektricien was komen kijken
      Het punt was dat de kachels niet opwarmden en dan is het moeilijk zoeken waar de oorzaak ligt.
      Er was dus een onderdeel stuk in de elektriciteitskast dus...en dat wist ik pas nadat een technicus van Luminus was komen kijken en het onderdeel (gratis) verving
      (moet zeggen dat die man zeer vlug ter plaatste was)
      Totale kosten? 30 euro voor die elektricien.
      Totale kosten op 25 jaar? 30 euro
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

Comment

Dank u voor de hulp hoor!!!!
        ik heb een apparte nachtteller (Dus twee afzonderlijke tellers)

Het linkse knopje is er niet bij bij demijne, zodus alleen de rechtse met een soort bliksemtje
        ik zet deze schakeler uit. Als het op het bliksemtje staat brand een lichtje
        moet dat aan staan om snachts op te laden mss..de draaiknop staat op 20, dan slaat mijn kachel aan...

dank u wel

Met elektrische accumulatoren heb je eigenlijk best 3 tellers : normaal is dat 1 Dag/nacht teller en dan nog een aparte exclusief nacht teller. Die eerste splitst dus het "gewone" tarief in een dag en nachttarief (het weekend is trouwens volledig nachttarief dus ook overdag). De exclusief nachtteller dient dus voor apparaten die enkel 's nachts kunnen gebruikt worden. In casu is dat dan voor die elektrische accumulatoren en bv. de elektrische waterboiler. Dat exclusief nachttarief is dus nog wat goedkoper dan het "gewone" nachttarief.

Dat rechterknopje is dat dagelement. Dus om op te laden heb je dat niet nodig.
        Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
          Dat rechterknopje is dat dagelement. Dus om op te laden heb je dat niet nodig.
          Juist, dus directe verwarming; de blazer springt ook aan.
          En ik heb ook materiaal van AEG
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

Comment

Ik heb zodus een dagteller en een nachteller,word het weekend dan ook aan gerekend aan nachtarief ??

Comment

Ik heb zodus een dagteller en een nachteller,word het weekend dan ook aan gerekend aan nachtarief ??

** De enige die duidelijk is.

Google zelf maar eens

Ontvang je Elektriciteit en Aardgas aan Scherpe Prijzen. Ook Groene Stroom. Kies Slimme Oplossingen die je Energieverbruik Verlagen en Kosten Vermijden.
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

Comment

Inderdaad, het ganse weekend loopt je nachttarief, maar als alles juist is aangesloten hoef je jezelf daar niets van aan te trekken,
                bij je nachttariefteller zit een systeem die deze automatisch aan en uit zet, vroeger was dan een soort uurwerk, dan was het een pulsadis,
                en nu is het een electronische module waar een lampje zit te pinken, dus bij een zuivere nachttariefteller heb je tijdens een weekdag en
                buiten de nachttarief uren geen stroom vanaf die teller.
                Er moeten dus twee kabels naar je kachel lopen, eentje van de nachttarief, en eentje op dagtarief, deze op dagtarief voedt dan
                de ventilator met thermostaat en eventueel je dagweerstand.
                Als het nachttarief inkomt, dan gaan automatisch de andere weerstanden de stenen opwarmen, daar heb je dan die vijf standenschakelaar voor,
                zo kan je zelf ondervindelijk de warmteopslag in de stenen gaan bepalen, bij de nieuwere toestellen zoals bij Theo is dat met een regeling met
                buitenvoeler, bij jou dus niet.

Als dat hele zaakje niet juist is geschakeld en op dagtarief loopt (dus zonder tweede kabel vanaf je nachtteller),
                dan zal je je wel dik blauw betalen aan electriciteit, laat dus zeker het ganse geval eens nakijken door iemand met
                kennis van zaken.

Comment

Als die dagteller 2 telwerken heeft dan wordt vanaf 22 uur tot 7 uur alle "gewone" verbruik, dus niet de accumulatie oplading, ook aan een nachttarief gerekend (o.a. wassen, vaatwassen......). Heeft de dagteller maar 1 telwerk dan is je gewone verbruik altijd aan dagtarief.
                  Je kan desgevallend zo'n dubbel-tariefteller ook nu nog laten plaatsen, ik dacht dat het rond de 150 euro kost.
                  BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                  Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                    Als die dagteller 2 telwerken heeft dan wordt vanaf 22 uur tot 7 uur alle "gewone" verbruik, dus niet de accumulatie oplading, ook aan een nachttarief gerekend (o.a. wassen, vaatwassen......). Heeft de dagteller maar 1 telwerk dan is je gewone verbruik altijd aan dagtarief.
                    Je kan desgevallend zo'n dubbel-tariefteller ook nu nog laten plaatsen, ik dacht dat het rond de 150 euro kost.
                    Hier kan je ze vinden KLIK

Bedenk wel, dat bij een dubbel tarief meter, je dagverbruik iets duurder is dan gewoon enkel dagtarief. (tenzij dat nu veranderd zou zijn)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                      Ik heb een paar accumulatiekachels zelf geplaatst, het is wel nodig dat je enige kennis van zaken hebt.
                      Maar het is zelfs een optie om een goed geïsoleerde diepvrieskist op een nachtstroomcontact te plaatsen, hij overbrugt probleemloos de dagperiode.
                      Diepvriezers zijn energie slokkers, hiermee halveer je meteen je kost.
                      Ik heb wel gemerkt dat met het verouderen van de isolatie deze truc niet meer lukt, als dat voldoende reden is om een nieuwe diepvries te kopen??????

Zoals Nete suggereert, wie nachttarief heeft : doe de was en de plas tussen 22.00 en 7.00

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                        Ik heb een paar accumulatiekachels zelf geplaatst, het is wel nodig dat je enige kennis van zaken hebt.
                        Maar het is zelfs een optie om een goed geïsoleerde diepvrieskist op een nachtstroomcontact te plaatsen, hij overbrugt probleemloos de dagperiode.
                        Ik heb wel gemerkt dat met het verouderen van de isolatie deze truc niet meer lukt, als dat voldoende reden is om een nieuwe diepvries te kopen??????
                        Verouderen van isolatie paul? Denk je net dat dat eerder te maken heeft met dichtingen ???
                        Mischien is een laagje Armaflex aanbrengen een optie, maar leg vooral een tiental kasseistenen in je vriezer, en nog beter
                        zijn basaltlavastenen uit een oude accumulatiekachel, deze hebben een zeer zwaar soortelijk gewicht en dus een hoge energie opslag.

Last edited by Guest42; 4 november 2012, 14:17.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                          Verouderen van isolatie paul? Denk je net dat dat eerder te maken heeft met dichtingen ???
                          Mischien is een laagje Armaflex aanbrengen een optie, maar leg vooral een tiental kasseistenen in je vriezer, en nog beter
                          zijn basaltlavastenen uit een oude accumulatiekachel, deze hebben een zeer zwaar soortelijk gewicht en dus een hoge energie opslag.
                          Verdorie, dat is een goed idee Geert. Ik zie aan de condens buitenaan (zomer) dat de isolatie achteruit gaat, het was ooit de eerste generatie superisolatie diepvriezers
                          Laat ik nu net een aantal tegels liggen hebben uit een oude accumulator.

Verdorie een heel goed idee, die tegels wegen idd als lood, ik heb ze apart gelegd met het idee om er ooit een BBQ mee te metsen.
                          Waarmee je maar ziet dat een mens nooit plaats genoeg heeft en dat 2 mensen 3 keer meer weten dan 1

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht

Zoals Nete suggereert, wie nachttarief heeft : doe de was en de plas tussen 22.00 en 7.00
                            Koop een nieuwe diepvriezer die minstens een A++ label heeft.

Mijn oude koelkast verbruikte zo'n 150W terwijl de compressor draaide, door de slechter geworden isolatie draaide die op hete zomerdagen bijna constant.
                            Bij de nieuwe koelkast (A++) verbruikt de compressor minder dan de helft van de oude, en die draait ook nog veel minder uren per dag.
                            Tijdens de nachturen draait die hier ook goedkoper, ik heb dubbeltarief (geen echt nacht tarief, maar tussen 22 en 7 uur kost de elektriciteit toch een pak minder dan overdag).
                            De wasmachine zet ik ook alleen maar aan na 22 uur of tijdens het weekend, en als ik de droogkast gebruik dan is dat ook alleen maar tijdens de "goedkope" uren.

Een diepvriezer alleen op nachttarief laten draaien is wel een risico.
                            Om te garanderen dat de voedingswaren lang genoeg goed blijven is het nodig dat de temperatuur op -18°C of lager blijft.
                            Als die vriezer tijdens de dag altijd stil staat, dan is het best mogelijk dat de temperatuur oploopt tot bijvoorbeeld -10°C, het lijkt dan wel dat die nog koud genoeg is, omdat alles wat er in zit nog bevrozen is.
                            Maar bij temperaturen hoger dan -18°C zal voeding helemaal niet zo lang veilig blijven, zeker niet als de temperatuur elke dag een stuk boven de -18°C komt.

Daarom zou ik nooit aanraden om een vriezer alleen maar te laten draaien op het vast nachttarief dat bedoeld is voor accumulatiekachels.
                            Met een dubbel tarief zal die tijdens de nacht en het weekend zo al wat goedkoper draaien.
                            Als je het veilig wil houden dan laat je een vriezer best de hele dag aangesloten, zodat de thermostaat de compressor kan inschakelen wanneer dat nodig is.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

Comment

Ik heb al bij 2 kachels meegemaakt dat na een 25-tal jaren de (verwarmings) weerstanden stuk gingen. Het gevolg was dat de kachel 's nachts niet meer warmgestookt werd.
                              Je probleem kan dus aan de weerstand liggen die moet vervangen worden.

Comment

Working...
                              X