Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Accumulatie kachel help !!!!!!!!!!!!!!!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Accumulatie kachel help !!!!!!!!!!!!!!!

Hallo

Ik heb een accumalatievuur van het Type
    Alpha Plus ADBBC in combinatie met een AEG thermostaat

Op het accumulatie vuur staat rechtsbovenaan
    2 Drukschakelaars/oranje verlicht als ze op aan staan .

1.links/Dient voor dagoplading
    2.rechts/ dient voor de ventilator om warme lucht te blazen
    Er onder 2 draaiknoppen
    1.NACHTOPLADING
    2.REGELING VAN VENTILATOR
    Om aan nachttarief op te laden zet ik de thermostaat op 20 graden.

draaiknop 2 draai ik volledig toe opstand O want ik veronderstel dat deze
    slechts dient voor de warmte afgifte.
    draaiknop 1 zet ik op 6 om opteladen snachts

alle lichtjes vd schakelaars zijn nu uit. zodus niet verlicht !!!!

De kachel laad niet op ??
    Doe ik iets mis???

Als ik de drukschakelaar 1 aan zet laad de kachel wel op langs het
    dagtarief.
    En is het zeer vlug warm.

In de bijlage een foto vd kachel
    een foto vd Thermostaat

vele dank
    db
    frankdubbe@hotmail.com

Re: Accumaltie kachel help !!!!!!!!!!!!!!!

Aan je uitleg te zien, begrijp je er blijkbaar niets van.

Als ik de drukschakelaar 1 aan zet laad de kachel wel op langs het
    dagtarief.
    En is het zeer vlug warm.
    Dat heeft dus niets met opladen of met nachttarief te maken, maar is je dagweerstand.

Om aan nachttarief op te laden zet ik de thermostaat op 20 graden.
    Heeft niets te maken met het opladen van je accumulatiekachel, daar is alleen de zes standen draaiknop voor,
    deze bepaald de temperatuur van de stenen, afhankelijk van hoeveel warmte je overdag denkt nodig te hebben,
    moet je deze op een bepaalde stand zetten.

De knoppen bovenaan zijn vermoedelijk uitsluitend voor dagtarief.

Als het toestel s'nachts niet oplaad, is dat hoogstwaarschijnlijk omdat de nachttariefweerstanden
    dan geen stroom krijgen, dat wordt nogal dikwijls zo geinstaleerd dat je de nachtstroom kan uitzetten
    in je electriciteitskast of met een externe schakelaar, je thermostaat doet alleen je ventilator aan en uit,
    en draait ook bij gebruik van het dagelement.

Ik denk dus dat je het in een andere richting zal moeten zoeken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      Aan je uitleg te zien, begrijp je er blijkbaar niets van.

Dat heeft dus niets met opladen of met nachttarief te maken, maar is je dagweerstand.

Heeft niets te maken met het opladen van je accumulatiekachel, daar is alleen de zes standen draaiknop voor,
      deze bepaald de temperatuur van de stenen, afhankelijk van hoeveel warmte je overdag denkt nodig te hebben,
      moet je deze op een bepaalde stand zetten.

De knoppen bovenaan zijn vermoedelijk uitsluitend voor dagtarief.

Als het toestel s'nachts niet oplaad, is dat hoogstwaarschijnlijk omdat de nachttariefweerstanden
      dan geen stroom krijgen, dat wordt nogal dikwijls zo geinstaleerd dat je de nachtstroom kan uitzetten
      in je electriciteitskast of met een externe schakelaar, je thermostaat doet alleen je ventilator aan en uit,
      en draait ook bij gebruik van het dagelement.

Ik denk dus dat je het in een andere richting zal moeten zoeken.
      Dank voor de hulp !!!
      Wat is dag weerstand??
      moeten de 2 drukschakelaars uit ???
      moet ik gewoon draaiknop 1 aan zetten om op te laden aan nachttarief ??
      nog maals vele dank

Comment

De nachtweerstanden verwarmen 's nachts op nachttarief de stenen die in de kachel zitten. Overdag doet je thermostaat een ventilator aanslaan waardoor er lucht door die hete stenen geblazen wordt en zo de te verwarmen ruimte in, tot de gewenste temperatuur bereikt wordt.
        Hebben die stenen al hun warmte afgegeven, en je hebt nog verwarming nodig dan kan je het dagelement inschakelen. Dan werkt de kachel gewoon als een radiator. Die dagweerstand zit NIET tussen de stenen, maar vlak achter het uitlaatrooster van de kachel.
        Het is ook de bedoeling dat die dagweerstand gebruikt wordt in tussenseizoenen om bv. 's avonds de temperatuur een ietsje op te halen. Het is dan goedkoper om enkele kW aan dagtarief te verbruiken dan tientallen kW aan nachttarief op te laden en het dan de volgende dag véél te warm te hebben, alleen al door de statische afgifte van de opgewarmde stenen. Ze zitten dan nog liever in de kou.
        Helaas kan je die werkwijze niet aan het verstand van de meeste mensen brengen. Een kW aan dagtarief kost 2 x een kW aan nachttarief, de meesten denken 100 x denk ik.
        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

meer uitleg en fotoos hier

Comment

Re: Accumulatie kachel help !!!!!!!!!!!!!!!

Moderator Note: Welkom bij BelgiumDigital. Een beetje vreemd dat je je speciaal aanmeldt op een fotografieforum om het over accumulatiekachels te hebben. Maar het ziet er wel naar uit dat er BD-ers zijn, die je kunnen helpen, al denk ik dat je beter geholpen wordt op het forum waarnaar je linkt. (ecologie forum)
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

toen ik vanmorgen op google zag ik dat vroeger hier al iemand een vraag hierover had..
              zo ik dacht er zitten hier kenners en idd ik heb hier al zeker iets bijgeleert

vele dank

Comment

Is accumulatie vuur nog betaalbaar eigenlijk ??
                Heb geen schouw, en mijn living paalt niet aan bij een buitenmuur!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frankdubbe Bekijk bericht
                  Is accumulatie vuur nog betaalbaar eigenlijk ??
                  Heb geen schouw, en mijn living paalt niet aan bij een buitenmuur!!
                  Euuuuh... Wat bedoel je eigenlijk? Je stelt vragen over het gebruik en zegt dat het niet goed werkt. En nu stel je een vraag of het nog betaalbaar is en dat je het eigenlijk nergens kan aansluiten... Heb je zo'n toestel of niet?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dany_ Bekijk bericht
                    Euuuuh... Wat bedoel je eigenlijk? Je stelt vragen over het gebruik en zegt dat het niet goed werkt. En nu stel je een vraag of het nog betaalbaar is en dat je het eigenlijk nergens kan aansluiten... Heb je zo'n toestel of niet?
                    Frankdubbe bedoelt dat een vuur plaatsen met fossiele brandstof (en dus schouw of geveldoorsteek) in zijn woning niet kan zonder zware ingrepen.
                    Accumulatie is betaalbaar mits verstandig gebruik, misschien x% duurder maar geen x maal duurder.
                    Met verstandig gebruik bedoel ik: een accumulator leg je aan op nachtstroom rond half oktober en uit rond begin april (beetje afhankelijk van het weerpatroon in die periode). In die periode heb je minder kans dat je de kachel opgeladen hebt en 's anderendaags de vensters moet gaan openzetten wegens te warm.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                      Frankdubbe bedoelt dat een vuur plaatsen met fossiele brandstof (en dus schouw of geveldoorsteek) in zijn woning niet kan zonder zware ingrepen.
                      Accumulatie is betaalbaar mits verstandig gebruik, misschien x% duurder maar geen x maal duurder.
                      Met verstandig gebruik bedoel ik: een accumulator leg je aan op nachtstroom rond half oktober en uit rond begin april (beetje afhankelijk van het weerpatroon in die periode). In die periode heb je minder kans dat je de kachel opgeladen hebt en 's anderendaags de vensters moet gaan openzetten wegens te warm.
                      Dank U , U begrijpt me volledig!!!!
                      Ik heb zodus de kachel gekregen,na heel wat zoekn weet ik door jullie nu een beetje de werking ervan.
                      Ik denk dat ik geen oplading snachts heb omdat ik iets mis doe
                      opde link zie je wat ik juist doe kwa instelling
                      dit zijn de afbeeldingen

zodus ik doe alles uit buiten de bovenste draaiknop zet ik op 8
                      maar de kachel laad niet, doe ik het mis of is de aansluiting verkeerd

Comment

Eerst toch even dit:
                        Heb je een apparte nachtteller ? (Dus twee afzonderlijke tellers)
                        Of heb je dubbel tarief (1 teller met 2 telwerken)
                        Of heb je slechts 1 teller met 1 telwerk ?

Laatste mogelijkheid: je hebt 1 teller met 2 telwerken en nog een afzonderlijke met 1 telwerk.

Heb je een 2 of 3 fasen aansluiting (hoeveel draden komen er uit je tellerkast en zijn aangesloten in je zekeringkast) ?
                        Last edited by nete; 3 november 2012, 13:47.

Comment

Dank u voor de hulp hoor!!!!
                          ik heb een apparte nachtteller (Dus twee afzonderlijke tellers)

Het linkse knopje is er niet bij bij demijne, zodus alleen de rechtse met een soort bliksemtje
                          ik zet deze schakeler uit. Als het op het bliksemtje staat brand een lichtje
                          moet dat aan staan om snachts op te laden mss..de draaiknop staat op 20, dan slaat mijn kachel aan...

dank u wel

Comment

Dit is je thermostaat.
                            Met de draaiknop regel je de temperatuur waarbij de ventilator moet aanschakelen;
                            Met het knopje rechts boven schakel je de dagweerstand in of uit.
                            Dit alles heeft niets te maken met het opladen van de kachel, wel met de temperatuurregeling in de kamer.l
                            perman
                            canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

Comment

Ik heb ook accumulatieverwarming .
                              Ik regel de oplading van nachttarief met een oplaadtermostaat drie standen .
                              nooit problemen De afgifte gaat langs een termostaat die de ventilatie regelt
                              grt
                              Met Vele Groeten-Cuvoll-
                              Lumix FZ18/lumix FZ8/Lumix TZ8/Lumix lens adapter/lumix closeup lens
                              BD 1000BE

Comment

Working...
                              X