Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

(Geen) Teletekst op nieuwe TV

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• (Geen) Teletekst op nieuwe TV

Weet er iemand de context voor volgende situatie?

Verleden maandag valt mijn (niet eens zo oude) CRT TV in panne. Dus op zoek naar een nieuwe flatscreen deze keer omdat de kost voor reparatie en transport waarschijnlijk al een halve TV kost. Aangezien ik, tot volle tevredenheid, al een kleinere Sony Bravia (KDL-26EX320) had die ook een CRT TV moest vervangen, dus maar weer gekozen voor Sony (KDL-32EX650).
    Ik heb Bcom TV.
    Het curieuze is dat ik op de oude CRT TV, teletekst kon oproepen zowel via de decoder als via de TV, beide met hun eigen menu en met een iets andere layout.
    Op de 26" werkt dat ook niet maar daar wordt er vrijwel nooit TT gebruikt. Op de nieuwe 32" is dat wel een PITA omdat TT via de decoder (en bvb ondertiteling als er weer eens koeterwaals gesproken wordt of dialogen afgewerkt worden als eindeloos gemompel).

Op het Sony support forum probeert men mij aan te praten dat dit komt wegens verbinding Scart <=> Hdmi maar daar geloof ik nu eens niets van.
    (BTW, via wat "gesjoemel" met de ingebouwde settop box gaat eea wel maar dat is gezien de situatie nogal irrelevant om niet te zeggen regelrechte prutserij )

Vreemd dat ik met een recentere technologie aan functionaliteit moet inleveren?
    iemand een idee? oplossing? ervaring?
    TIA

Re: (Geen) Teletekst op nieuwe TV

Teletekst wordt doorgestuurd via een aantal extra (onzichtbare) beeldlijnen op het analoge TV-signaal. Mogelijk heb je dus een analoge tuner nodig om het er uit te halen: ik denk niet dat er op een digitaal (HDMI) signaal plaats voor is.

Zie ook http://klantenservice.telenet.be/con...et-digitale-tv. Daar staat dat je via SCART zonder problemen Teletekst kan bekijken op je TV, maar niet via HDMI.

Comment

Bedankt maar zoals aangegeven:

1) ik heb geen Telenet maar wel Belgacom
      2) Er is geen analoog signaal aangezien het digitale TV is
      3) het werkte wel op de oude TV (die weliswaar aangesloten was via de scart, die had geen hdmi ingang, dus scart proberen? will do ...)

(.. en er staat trouwens wel degelijk ...
      Ik heb een HD Digibox of HD Digicorder aangesloten via een HDMI-KABEL
      Type: DB-AD210, DB-AD200, DC-AD2100 en DC-AD2000
      Ik bekijk ‘live’ een uitzending (zonder tijdzappen)

Teletekst & ondertitels (p. 888)
      Via de toets van de digitale afstandsbediening (in Digibox-mode)
      Opgelet: in TV-mode is dit niet mogelijk)

Comment

Allé : Scart ondersteunt wel geen HD-uitzendingen. Terug naar 576 lijnen, enkel voor Teletekst ? De nieuwe interface van Belgacom heeft wel een tamelijk voorkeur voor HDTV (maar dat geldt ook enkel als je een V4 decoder hebt).
        Je kan trouwens teletekst oproepen via je belgacom-decoder, hoewel dat ook zijn beperkingen heeft... Via mijn TV lukt het ook niet meer, maar teletekst vind ik nu ook niet zo belangrijk. De ondertiteling werkt echter zonder problemen (wat inderdaad het enige is, waarvoor ik teletekst nog eens gebruik).
        Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
          Allé : Scart ondersteunt wel geen HD-uitzendingen. Terug naar 576 lijnen, enkel voor Teletekst ? De nieuwe interface van Belgacom heeft wel een tamelijk voorkeur voor HDTV (maar dat geldt ook enkel als je een V4 decoder hebt).
          Je kan trouwens teletekst oproepen via je belgacom-decoder, hoewel dat ook zijn beperkingen heeft... Via mijn TV lukt het ook niet meer, maar teletekst vind ik nu ook niet zo belangrijk. De ondertiteling werkt echter zonder problemen (wat inderdaad het enige is, waarvoor ik teletekst nog eens gebruik).
          Dacht dat teletekst enkel analoog werd uitgezonden.
          En analoog zal extra kosten, iets van een 15 euro per maand als ik me niet vergis.

Intussen bekeken of ik voordeel doe bij een overstap naar Belgacom maar het is miniem plus ik heb géén zekerheid qua kwaliteit.
          De kosten voor de kabel (162 euro) vallen wel weg maar dan nog is het niet de moeite.
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

Comment

Ik heb hier digitale TV in Full HD 1080i. Dit signaal gaat van de decoder via HDMI naar de receiver en vandaar via HDMI naar de Pioneer plasma. En ik heb wel teletekst via de decoder. Deze avond om 20:54 nog de voetbal uitslag van Racing Genk opgevraagd op pagina 500 van één. Het is wel zo dat niet alle zenders digitaal teletekst hebben. Maar één, Canvas, vtm, VT4, ... Hebben die. Wanneer ik digitaal kijk kan ik wel niet de teletekst knop gebruiken van de TV ik moet die van de decoder gebruiken. Analoog werkt het zoals het vroeger op een CRT bak werkte.
            Canon Eos 5D mkIV & 7D / EF 16-35 2.8L USM II / EF 24-70 2.8L USM II / EF 70-200 4L IS USM / EX-RT 600 & 430EX II | Sigma 50 1.4 DG HSM Art / 150-600 5-6.3 DG OS HSM Sports | Elinchrome d-lite 2&4 | PocketWizards MiniTT1 & FlexTT5 | Sekonic L-758DR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dmeerpa Bekijk bericht
              Ik heb hier digitale TV in Full HD 1080i. Dit signaal gaat van de decoder via HDMI naar de receiver en vandaar via HDMI naar de Pioneer plasma. En ik heb wel teletekst via de decoder. Deze avond om 20:54 nog de voetbal uitslag van Racing Genk opgevraagd op pagina 500 van één. Het is wel zo dat niet alle zenders digitaal teletekst hebben. Maar één, Canvas, vtm, VT4, ... Hebben die. Wanneer ik digitaal kijk kan ik wel niet de teletekst knop gebruiken van de TV ik moet die van de decoder gebruiken. Analoog werkt het zoals het vroeger op een CRT bak werkte.
              Geprobeerd hier en dat werkt
              Wist ik nog niet....
              Heb pas sinds april een box van Telenet.
              Eerder dus Indi.
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                Sterke "wake up call"! .. misschien moet ik er, per prioriteit, aan denken dat ik nu een Full-HD TV heb!! dank u!! (ik heb 'maar' een V3b decoder .. en een refurb Tilgin als 2e)

Comment

in extenso .. leest er hier iemand eigenlijk wel wat ik vraag?

Waarom wordt ik hier nutteloos met "analoog" om de oren geslagen? dat teletekst via de decoder wel werkt heb ik zelf aangegeven en is dus gedeeltelijk irrelevant voor mijn vraag .. (en dat het werkt via mijn vroegere, externe settop box en nu via de geintegreerde settop van de TV dat weet ik ook ... maar dat is nog minder relevant!)

facit: Digitale TV via Belgacom VDSL2 & bbox2. De oude JVC TV met beeldbuis en via scart aangesloten had WEL teletekst via de TV. De nieuwe Sony Full-HD TV, in dezelfde opstelling maar nu via de HDMI aansluiting heeft GEEN teletekst via TV. period. de vraag is: hoe komt dat? is daar een gefundeerde reden voor. Stuurt de TV afstandsbediening de "verkeerde" code door? etc ...
                  Vertel mij dus niet wat ik al weet, vertel mij wat ik niet weet!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                    in extenso .. leest er hier iemand eigenlijk wel wat ik vraag?
                    Al eens geprobeerd om de handleiding te lezen en te zien of dat nog wel een optie is op je tv? Wat ceefax betreft heeft de bbc de stekker eruit getrokken. Ze doen wel nog ondertitels.
                    http://www.bbc.co.uk/news/uk-20032882
                    Het wordt tijd voor iets nieuws, maar ondertitels blijven noodzakelijk.

Comment

Op het Sony support forum probeert men mij aan te praten dat dit komt wegens verbinding Scart <=> Hdmi maar daar geloof ik nu eens niets van.
                      Inderdaad ... parodias heeft dezelfde bemerking gekregen.

Canon EOS Digital
                      BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Inderdaad ... parodias heeft dezelfde bemerking gekregen.

http://www.sony.co.uk/discussions/message/822313
                        ja ik ken diene gast ..

Comment

ja ik ken diene gast ..
                          Familie?
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
                            Al eens geprobeerd om de handleiding te lezen en te zien of dat nog wel een optie is op je tv? Wat ceefax betreft heeft de bbc de stekker eruit getrokken. Ze doen wel nog ondertitels.
                            http://www.bbc.co.uk/news/uk-20032882
                            Het wordt tijd voor iets nieuws, maar ondertitels blijven noodzakelijk.
                            Moderne TV's komen nu met een micro handleiding waar niets in staat, en in de e-handleiding op de TV staat al evenmin iets nuttigs. 't Is gemaakt voor Jan_modaal, ergo handleiding voor dummies. Voor de digitale abonnees die kijken via een "decoder valt de info onder de gemeenschappelijke noemer van al wat "hdmi apparaten" is ... ttz je steekt de kabel in en je stelt nooit vragen ..
                            ah! waar is de tijd van de degelijke handleidingen met een lekker vet technisch randje eromheen, gebleven!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Familie?
                              Mijn soulmate-broederziel-alter ego!

Comment

Working...
                              X