Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

(Geen) Teletekst op nieuwe TV

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: (Geen) Teletekst op nieuwe TV

off topic

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
    Mijn soulmate-broederziel-alter ego!
    Dacht dat jij "een unicum" was.
    perman
    canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

Comment

Wat zou kunnen is dat je vroegere afstandsbediening van de CRT TV dezelfde IR code gebruikte voor de teletekst functie als de Belgacom afstandsbediening. Want ik heb nooit teletekst via de TV kunnen zien wanneer ik digitaal keek (Belgacom, INDI en Telenet) ik moest dan steeds teletekst opvragen via de afstandsbediening van de digitaal decoder.
      Je kan niet opvragen wat digitaal niet wordt verstuurd, lijkt mij logisch.
      Canon Eos 5D mkIV & 7D / EF 16-35 2.8L USM II / EF 24-70 2.8L USM II / EF 70-200 4L IS USM / EX-RT 600 & 430EX II | Sigma 50 1.4 DG HSM Art / 150-600 5-6.3 DG OS HSM Sports | Elinchrome d-lite 2&4 | PocketWizards MiniTT1 & FlexTT5 | Sekonic L-758DR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dmeerpa Bekijk bericht
        Wat zou kunnen is dat je vroegere afstandsbediening van de CRT TV dezelfde IR code gebruikte voor de teletekst functie als de Belgacom afstandsbediening.
        Dat was ook één van mijn denkpistes. Daarom ga ik een "universele" afstandsbediening die ik hier nog liggen heb eens herprogrammeren voor die Sony ... wie weet ...

Want ik heb nooit teletekst via de TV kunnen zien wanneer ik digitaal keek (Belgacom, INDI en Telenet) ik moest dan steeds teletekst opvragen via de afstandsbediening van de digitaal decoder.
        Je kan niet opvragen wat digitaal niet wordt verstuurd, lijkt mij logisch.
        Heu .. een signaal verandert toch niet automagisch overnacht? Op zondagavond WEL TT op de oude TV, op maandag morgen blijkt de oudeTV defect te zijn bij het opstarten, nieuwe TV nog dezelfde dag maar plots GEEN TT meer ... dat lijkt mij net iets te veel op een mirakel ...

Comment

Ik kan eigenlijk niet meer zo goed volgen
          Je hebt Belgacom TV als ik het goed gelezen heb, wat betekent dat je geen analoog signaal meer hebt. Volgens mij gaan de teletekst knoppen op je TV toestel niet meer gaan werken. Wat ze op het forum vertellen over hdmi vs scart zou kunnen kloppen in die zin dat scart een pal signaal gaat doorsturen, waar je crt tv indertijd goed mee overweg kon.
          Bij Telenet kan ik via de decoder teletekst oproepen en mijn toestel is wel degelijk via hdmi verbonden. Ik vermoed dat dit dus ook bij u het geval zal zijn. Dan is de vraag wat er mis kan zijn natuurlijk. Je kan de configuratie checken van je tv en decoder. Op de tv zou ik nakijken of er geen beeld 'enhancers' aanstaan. Die moderne toestellen kunnen het beeld verbeteren, maar misschien dat dit een probleem geeft met je teletekst.
          Wat je decoder betreft moet ik denken aan 'overlay', als dat zo al heet. Bij zo een externe toestellen kan je meestal ingeven of de grafische interface moet weergegeven worden op je tv als je bijvoorbeeld het volume aanpast, en dit some per type verbinding. Ik brabbel maar wat, succes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
            Ik kan eigenlijk niet meer zo goed volgen
            't zijn nochtans geen raketwetenschappen als men een beetje kan lezen ..
            Je hebt Belgacom TV als ik het goed gelezen heb, wat betekent dat je geen analoog signaal meer hebt. Volgens mij gaan de teletekst knoppen op je TV toestel niet meer gaan werken. Wat ze op het forum vertellen over hdmi vs scart zou kunnen kloppen in die zin dat scart een pal signaal gaat doorsturen, waar je crt tv indertijd goed mee overweg kon.
            Bij mijn weten stuurt SCART, een direct composiet (slechtste kwaliteit), RGB of S-video signaal door, daar lijkt mij weinig "PAL" aan te zijn ... mijn oude TV werkte trouwens met RGB en S-video ... (zie scartconnector.pdf)

... Ik brabbel maar wat, succes
            ja .. dat dacht ik al ... toch bedankt!

Comment

Weet er iemand de context voor volgende situatie?

Verleden maandag valt mijn (niet eens zo oude) CRT TV in panne. Dus op zoek naar een nieuwe flatscreen deze keer omdat de kost voor reparatie en transport waarschijnlijk al een halve TV kost. Aangezien ik, tot volle tevredenheid, al een kleinere Sony Bravia (KDL-26EX320) had die ook een CRT TV moest vervangen, dus maar weer gekozen voor Sony (KDL-32EX650).
              Ik heb Bcom TV.
              Het curieuze is dat ik op de oude CRT TV, teletekst kon oproepen zowel via de decoder als via de TV, beide met hun eigen menu en met een iets andere layout.
              Op de 26" werkt dat ook niet maar daar wordt er vrijwel nooit TT gebruikt. Op de nieuwe 32" is dat wel een PITA omdat TT via de decoder (en bvb ondertiteling als er weer eens koeterwaals gesproken wordt of dialogen afgewerkt worden als eindeloos gemompel).

Op het Sony support forum probeert men mij aan te praten dat dit komt wegens verbinding Scart <=> Hdmi maar daar geloof ik nu eens niets van.
              (BTW, via wat "gesjoemel" met de ingebouwde settop box gaat eea wel maar dat is gezien de situatie nogal irrelevant om niet te zeggen regelrechte prutserij )

Vreemd dat ik met een recentere technologie aan functionaliteit moet inleveren?
              iemand een idee? oplossing? ervaring?
              TIA
              Probeer het volgende:
              Sluit je tv naast hdmi ook aan via scart op je tv.
              Zet je belgacombox op het gewenste kanaal.
              Zet je tv op de scartingang. ipv hdmi
              Gebruik de afstandsbediening van je tv om teletekst op te vragen... en tada...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dirk007 Bekijk bericht
                Probeer het volgende:
                Sluit je tv naast hdmi ook aan via scart op je tv.
                Zet je belgacombox op het gewenste kanaal.
                Zet je tv op de scartingang. ipv hdmi
                Gebruik de afstandsbediening van je tv om teletekst op te vragen... en tada...
                Man, je hebt mijn gedachten gelezen!! LOL! Dat is exact wat ik ongeveer 2 uur geleden geprobeerd heb en eureka .. het werkt! (enkel input switchen is ok, ivm met beeldkwaliteit)
                (vreemd dat dit op de 2e TV, met Bcom Tilgin decoder, niet schijnt te werken ... die gaat nochtans ook via scart ... misschien een "slechte" scart kabel!
                Straf bedankt!!!

Comment

Man, je hebt mijn gedachten gelezen!! LOL! Dat is exact wat ik ongeveer 2 uur geleden geprobeerd heb en eureka .. het werkt! (enkel input switchen is ok, ivm met beeldkwaliteit)
                  (vreemd dat dit op de 2e TV, met Bcom Tilgin decoder, niet schijnt te werken ... die gaat nochtans ook via scart ... misschien een "slechte" scart kabel!
                  Straf bedankt!!!
                  Af en toe heb ik ook een helder moment ;-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                    Dacht dat teletekst enkel analoog werd uitgezonden.
                    En analoog zal extra kosten, iets van een 15 euro per maand als ik me niet vergis.

Intussen bekeken of ik voordeel doe bij een overstap naar Belgacom maar het is miniem plus ik heb géén zekerheid qua kwaliteit.
                    De kosten voor de kabel (162 euro) vallen wel weg maar dan nog is het niet de moeite.
                    inderdaad ...
                    de kosten voor de kabel vallen af.
                    maar weet dat je voor een vdsl verbinding ook maandelijkse kosten betaald voor je telefoonlijn waarlangs het vdsl-signaal verstuurd wordt.
                    eigenlijk maakt het dus allemaal geen bal uit

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door marrepentax Bekijk bericht
                      inderdaad ...
                      de kosten voor de kabel vallen af.
                      maar weet dat je voor een vdsl verbinding ook maandelijkse kosten betaald voor je telefoonlijn waarlangs het vdsl-signaal verstuurd wordt.
                      eigenlijk maakt het dus allemaal geen bal uit
                      Dat was vroeger zo, maar nu kan je internet nemen bij Belgacom, zonder een abonnement op vaste telefonie.
                      Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                        Dat was vroeger zo, maar nu kan je internet nemen bij Belgacom, zonder een abonnement op vaste telefonie.
                        kan wel zijn.
                        maar zonder lijn is er geen vdsl en zonder abonnement is er geen lijn.
                        ik ken de verkooptrucen van belgacom en telenet maar al te goed

Comment

Die Teletekst van de tv, is dat niet enkel beschikbaar als je de (antenne)kabel op tv aansluit?
                          Hier is dat toch zo als ik de ingebouwde functie van de tv ervoor wil gebruiken.
                          Dus enkel de tv met de decoder (Digicorder) verbinden via HDMI of scart is onvoldoende.
                          Buiten dit is de functie enkel beschikbaar via de decoder.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

Comment

Straf bedankt!!!
                            Ik heb de oorzaak gevonden. Via RGB die gebruikt wordt bij HDMI en ook mogelijk is via scart worden de signalen opgesplitst in Y en C signaal, chrominantie ( kleur ) en luminocentie ( zwart wit ).
                            Daar gaat vermoedelijk teletekst in verloren.
                            Canon Eos 5D mkIV & 7D / EF 16-35 2.8L USM II / EF 24-70 2.8L USM II / EF 70-200 4L IS USM / EX-RT 600 & 430EX II | Sigma 50 1.4 DG HSM Art / 150-600 5-6.3 DG OS HSM Sports | Elinchrome d-lite 2&4 | PocketWizards MiniTT1 & FlexTT5 | Sekonic L-758DR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dmeerpa Bekijk bericht
                              Ik heb de oorzaak gevonden. Via RGB die gebruikt wordt bij HDMI en ook mogelijk is via scart worden de signalen opgesplitst in Y en C signaal, chrominantie ( kleur ) en luminocentie ( zwart wit ).
                              Daar gaat vermoedelijk teletekst in verloren.
                              Ik denk dat je RGB en composiet signaal door mekaar klutst!?

.. en, correct me if I'm wrong, maar naar ik het begrijp is "scart RGB" een "analoog" signaal (standaard 0,7V/75Ohm voor elk kanaal) terwijl HDMI een zuiver digitaal signaal is (standaard, minimaal sRGB kleurruimte met 8 bit kleurdiepte per kanaal, net zoals een "standaard" jpeg)

Comment

Ik denk dat je RGB en composiet signaal door mekaar klutst!?

.. en, correct me if I'm wrong, maar naar ik het begrijp is "scart RGB" een "analoog" signaal (standaard 0,7V/75Ohm voor elk kanaal) terwijl HDMI een zuiver digitaal signaal is (standaard, minimaal sRGB kleurruimte met 8 bit kleurdiepte per kanaal, net zoals een "standaard" jpeg)
                                Ik heb me slecht uitgedrukt.
                                Scart kan RGB gebruiken, HDMI kan gebruik maken van YCbCr. Het is de digitale versie van YPbPr-signalen die gebruikt wordt vie component. Deze signalen worden wiskundig afgeleid van de originele RGB (rood, groen, blauw) bronsignalen ;-) En deze signalen gebruiken wel chrominantie en luminocentie.
                                En een JPEG is inderdaad 8bit per kleur (RGB).

Composiet is nog iets anders, dat is Kleur, Beeld, Onderdrukking en Synchronisatie (CVBS = Colour, Vision, Blanking & Synchronisation).

Comment

Working...
                                X