Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

't Is maar te hopen

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #76
    Re: 't Is maar te hopen

    Vervang het woord "bereid" maar door "zullen moeten".

    In de toekomst zal je ofwel moeten zorgen dat je zelf kan rentenieren op basis van je kapitaal, ofwel doorwerken voor een mager staatspensioentje gecombineerd met eigen kapitaalsinkomsten.
    De illusie dat ik van een staatspensioen zal kunnen leven heb ik al lang opgegeven.

    In elk geval, respect voor een 45-jarige loopbaan.
    Als ik werk tot 67, dan geraak ik daar ook.

    Comment


    • #77
      Re: 't Is maar te hopen

      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
      Als ik werk tot 67, dan geraak ik daar ook.
      Dat bedoel ik met "langer werken". Velen staren zich blind op 50+ of 55+ers die op brugpensioen gaan maar lijken blind voor de reeds gewerkte periode. Wie op 60 op pensioen gaat wordt niet scheef bekeken maar heeft misschien "maar" 35 gewerkt terwijl een 55 jarige "te jong" zou zijn om te stoppen na 41 jaar. Het gaat niet op om alleen naar de leeftijd te kijken als je stopt met werken je moet ook de lengte van de actieve periode bekijken.

      Als ik 6 jaar voor jou stop dan ben ik een profiteur die te jong is om al "op rust" te gaan maar we zullen wel even veel jaren actief geweest zijn.

      Gisteren was er een persoon die 35 jaar bij Ford gewerkt had, hoe gaat men die (na 36 jaar, want de sluiting is voor volgend jaar) nog heropleiden en/of begeleiden. Wie gaat deze persoon nog aanwerven voor een paar jaar in een beroep waar hij mogelijk geen ervaring in heeft?

      Het systeem outplacement dat ik heb mogen meemaken (1 jaar lang bijna elke week een halve dag) is volgens mij opgezet om de outplacement begeleiders een job te geven. Resultaat =0, ik heb vooral online de krant gelezen en fora gelezen tot het tijd was om te vertrekken. Voor de rest kostte het in totaal een paar 100 Euro aan benzine (40+ km enkele rit) waarvan ik gelukkig toch een stukje teruggekregen heb. Mogelijk gaat het er bij andere kantoren anders aan toe.
      bye, Maurice
      https://on4bam.com/
      Nikon D7500

      Comment


      • #78
        Re: 't Is maar te hopen

        Het aantal 55-jarigen met 41 jaar dienst zal toch héél dun gezaaid zijn denk ik.
        En de vraag van de vakbonden gaat hem nog altijd over brugpensioen op 50 jaar.
        Minder glas dan vroeger, maar beter.

        Comment


        • #79
          Re: 't Is maar te hopen

          Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
          Het aantal 55-jarigen met 41 jaar dienst zal toch héél dun gezaaid zijn denk ik.
          En de vraag van de vakbonden gaat hem nog altijd over brugpensioen op 50 jaar.
          Niet in het minst omdat je nu tot 18 jaar naar school moet. Het is cru om te zeggen, maar de bedoeling is nog steeds dat je niet al te lang van je pensioen kunt genieten, ongeacht het feit hoe lang je gewerkt hebt en wat voor job je gedaan hebt. Anders zijn de pensioenen gewoon niet te betalen.

          Comment


          • #80
            Re: 't Is maar te hopen

            Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
            Ben je daar zeker van? Dat je een jaar inkomen verliest, daar ben ik mee akkoord. Voor pensioen berekening telt de duur van de legerdienst als gewerkte tijd mee. Of is dit enkel zo voor ambtenaren?
            Voor mij telt het in elk geval niet mee.
            Leeft en LAAT LEVEN !

            Comment


            • #81
              Re: 't Is maar te hopen

              Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
              Ge gaat me niet geloven maar ik heb geen oog dicht gedaan als ik denk aan al die mensen.
              Dat kan ik begrijpen , ik heb een gelijkaardig probleem . Ik heb indertijd de sluiting van LU Beveren meegemaakt.Het enige dat ze kunnen doen is zo veel mogelijk uit de brand slepen want de amerikanen kijken naar hen ook niet.

              Comment


              • #82
                Re: 't Is maar te hopen

                Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                Hoe erg het ook moge zijn, de vakbonden lijken weer te overdrijven: http://www.hln.be/hln/nl/1316/Autobe...-50-jaar.dhtml.
                Met alle begrip, maar als iedereen langer moet werken om onze pensioenen betaalbaar te houden, dan vind ik dit niet kunnen.
                Misschien wel, misschien niet
                Toch ben ik ervoor om er ALLES uit te halen. DAT moment is NU.
                Op het einde van het verhaal is Ford dicht en weg uit Genk. En dan is het ieder voor zich.
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

                Comment


                • #83
                  Re: 't Is maar te hopen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                  +1
                  Na de mijnen waren er een hele hoop mensen die op dik 40 met pensioen gingen. Het weze hen gegund, maar het geeft een slecht voorbeeld voor de jeugd, en het is onrechtvaardig tov ontslagen werknemers in kleinere bedrijven.

                  Als er te veel mensen op jonge leeftijd op pensioen gestuurd worden, krijg je een hele economie die gaat bijklussen om te overleven, en daardoor de nog gezonde bedrijven ook ziek maakt.
                  Gevaarlijk!
                  Wat is het alternatief?
                  Bijscholing of herscholing en waar gaan die dan werk vinden?
                  Puur gezien gaat het over dik 4000 mensen maar in totaal 10.000.
                  Peeters zei gisteren dat we moeten opletten om de mensen geen valse hoop te geven.
                  De enige hoop die er nu is, is nog één jaar werk. En daarna is het uit.
                  Mensen die nu de kans hebben zouden kunnen kiezen voor een overstap naar ander werk: veel geluk gewenst.
                  De typische reacties van politiek, vakbonden, de "goei" Vlamingen en media kennen we al langer.
                  We hebben ervaring...
                  Vandaag worden de Chinezen gepolst voor een eventuele overname. Ben benieuwd.
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

                  Comment


                  • #84
                    Re: 't Is maar te hopen

                    Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                    Alternatief ? Daar zijn beleidsmensen en regeringsleden voor om dit uit te zoeken.
                    Onze kinderen gaan later geen alternatieven meer hebben als we op deze manier blijven omgaan met brugpensioenen.
                    In landen als Noorwegen en Zweden krijgen 50 plussers bij verlies van hun job een goede begeleiding en herscholing om daarna (verplicht) een nieuwe job te gaan zoeken. Waarom kan het daar wel ?
                    En welke jobs zijn dat dan?
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

                    Comment


                    • #85
                      Re: 't Is maar te hopen

                      Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                      OK, je hebt geen alternatief, het is aan een ander om dat uit te zoeken

                      Het is nochtans eenvoudig, er zijn X arbeidsplaatsen en momenteel zijn er X + Y "actieven". Langer werken maakt daar X+Y+Z van. I.p.v Y "overschot" heb je Y+Z "overschot".

                      Het zal natuurlijk voor de jongeren van nu "langer werken" moeten worden. Ze studeren tot 18 en langer, trekken een er een jaartje op uit of nemen een sabbatjaar en tegen dat ze 40 dienstjaren (aan 36 urenweek) hebben zijn ze dik 60+er terwijl de bij de huidige 50+ers veel zijn die al meer dan 40 jaar gewerkt hebben (48u, dan 45, 42, 40 per week).

                      Wat de begeleiding (outplacement) betreft kan ik uit eerste hand zeggen dat dit 0.0% effect heeft (althans niet die die door mijn ex-werkgever aangeboden werd). De discriminatie van 50+ers is in Scandinavië ook een pak minder dan hier.
                      Mijn telefonische contacten met werkgevers liepen bijna allemaal hetzelfde. In het kort: "Hoeveel ervaring?" xx jaar.... "Ah... hoe oud ben je?" xx..... "Ok, bedankt, ik heb je telefoonnummer, ik laat nog iets weten." 4-5 maanden later staat de vacature nog open want "ze vinden niemand".

                      Ik hoop dat, mits ze het zelf willen, de 50+ers een mooi aanbod krijgen (de anderen ook natuurlijk) en niet alleen de 4300 van Ford maar ook de "onzichtbare meerderheid" die hierdoor getroffen wordt.
                      Voilà, toch iemand die weet waarover hij praat (zonder de anderen hier tekort te doen he).

                      "Enne, er is werk zat! Zoveel knelpuntberoepen die niet opgevuld geraken"
                      "En voor diegenen die WILLEN werken is er werk".
                      Juist, klopt allemaal als je wilt werken tegen Chinese lonen
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

                      Comment


                      • #86
                        Re: 't Is maar te hopen

                        Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                        Voilà, toch iemand die weet waarover hij praat (zonder de anderen hier tekort te doen he).

                        "Enne, er is werk zat! Zoveel knelpuntberoepen die niet opgevuld geraken"
                        "En voor diegenen die WILLEN werken is er werk".
                        Juist, klopt allemaal als je wilt werken tegen Chinese lonen
                        En bv als Limburgse metaalbewerker ermee moet instemmen om in Westvlaanderen (aan de kust, tijdens het hoogseizoen) als hulpkok aan de slag wil gaan.

                        Moderator Note: Als Mod moet ik erover waken dat een topic als deze niet uitloopt op een maatschappelijke, politieke, enz. discussie en dat heb ik ook boven al gezegd. Maar als [LesC] heb ik bij een van de z.g. 'sterkste' bedrijven in België iets dergelijks meegemaakt, met de mogelijkheden tot outplacement en al inbegrepen. Ik versta wel dat er hier zijn daar daar anders over denken, maar zorg ervoor dat je dan als 'ervaringsdeskundige' en niet vanuit je persoonlijke sociale of politieke standpunt hier een post plaatst.
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.4.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.8)

                        Comment


                        • #87
                          Re: 't Is maar te hopen

                          Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                          En welke jobs zijn dat dan?
                          In de gezondheidssector is ook nog veel werk.
                          Leeft en LAAT LEVEN !

                          Comment


                          • #88
                            Re: 't Is maar te hopen

                            Zeker is daar veel werk, na een opleiding van 4 jaar kun je daar als verpleger of verpleegster aan de slag.

                            grts
                            je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                            www.korandoke.be

                            Comment


                            • #89
                              Re: 't Is maar te hopen

                              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                              En bv als Limburgse metaalbewerker ermee moet instemmen om in Westvlaanderen (aan de kust, tijdens het hoogseizoen) als hulpkok aan de slag wil gaan.
                              Hahaha jaja
                              Heb dat ergens gelezen zelfs maar ik herinner me niet meer waar dat was

                              Mij viel dat sterk op bij de herstructurering van DHL.
                              (in 2009)

                              NA de reorganisatie had men weer mensen nodig.
                              En ook toen dezelfde (grote) monden met dezelfde stokpaardjes.
                              "We vinden géén personeel meneer! En dit terwijl er zoveel werklozen zijn. Schande!!"
                              En wat hielden die jobs in? Wat voor jobs waren dat?
                              Ah, werken vanaf middernacht tot 04:00 's morgens. Begin maar he.
                              Zonder eigen auto ga je daar niet geraken peis ik. En met het loon voor die vier uren kan je heel misschien de auto zelf onderhouden.
                              Ik zie dat niet goed zitten voor iemand uit Genk of Riemst

                              Vandaag nog in Ter Zake een interessante discussie kunnen volgen.
                              Maar daarin ligt de oplossing ook niet. Het ging o.a. over het aanpassen van de statuten bij arbeiders en bedienden.
                              Het argument was de opzegtermijn. Welke student of leerling of iedereen die studeert is daar mee bezig.
                              Iedereen wil een (vaste) job en de meeste willen geld verzamelen
                              Als ze bezig zijn met ontslagen of opzegtermijnen dan is het over en uit met het bedrijf: weg is het werk; dat is het punt.
                              De ontslagpremie is een kleine troost, ben ik het mee eens maar je krijgt ook niet alles omdat de staat met een grote hap gaat lopen.

                              Maar ja ik ben naïef natuurlijk.
                              Geld is belangrijk, was dat vroeger en vandaag de dag des temeer.
                              De studierichting die men kiest en die men aankan of waarvoor je bekwaam bent, staat ook in functie van centen, hoe meer hoe liever.

                              Ik had het ooit over "de Horde van de Geneesheren"
                              Wel geef die maar een bediendestatuut met een vast maandelijks loon zodat ze geen roofbouw kunnen plegen op onze sociale zekerheid.
                              Tel uit je winst.
                              Ben benieuwd hoever dan hun "idealisme" reikt.
                              Ubi bene, ibi patria.
                              BD0388BE
                              Een website

                              Comment


                              • #90
                                Re: 't Is maar te hopen

                                Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                                Hahaha jaja
                                Ik had het ooit over "de Horde van de Geneesheren"
                                Wel geef die maar een bediendestatuut met een vast maandelijks loon zodat ze geen roofbouw kunnen plegen op onze sociale zekerheid.
                                Tel uit je winst.
                                Ben benieuwd hoever dan hun "idealisme" reikt.
                                Dan zal je misschien 100 km kunnen rijden vooraleer een dokter te vinden zoals het die dame in het zuiden van Fankrijk overkwam toen ze na 7 maanden dringend naar de kliniek moest om te bevallen. Onderweg, op de autostrade is ze in de wagen bevallen. Haar kindje is overleden...
                                Ik begrijp dergelijke uitspraken echt niet hoor, of ga je hier dan alles nationaliseren en "nog meer ambtenaren" creëren ?
                                Leeft en LAAT LEVEN !

                                Comment

                                Working...
                                X