Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bewaren van look.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Bewaren van look.

Wat opvalt, is dat als je tegenwoordig zo een string look koopt,
    dat deze veel minder lang bewaren dan vroeger, toen wij pakweg 20 à 30 jaar
    geleden zo een stringlook kochten in zuid Frankrijk, hingen we dat gewoon in de berging,
    en konden we daar gerust 7 à 8 maanden goede lookteentjes van plukken, tegenwoordig
    mag je blij zijn als deze nog 3 maanden houdbaar is, iemand een idee hoe dat komt ?

Re: Bewaren van look.

zal waarschijnlijk allemaal wat te maken hebben met de manier waarop alles "gemaakt" wordt en geteelt wordt.
    alles is dezer dagen zo geforceerd.

tijdje geleden gelezen dat je groenten en fruit van nu met groenten en fruit van pakweg 40j geleden zelfs niet meer kan vergelijken met elkander...
    stond in het artikel dat groenten en fruit van vroeger massas meer vintaminen enzo bevatten en dat het nu erg triestig is met wat er nu nog te vinden is qua vitaminen in de dingen die we consumeren.

zoals ik zei... tmoet allemaal te snel groeien en teveel geld opbrengen dezer dagen.

vroeger hadden de mensen echt geen extra vitamine kuren nodig, nu loopt de helft van de bevolking rond met extra vitaminepilletjes rond en dergelijke.

Comment

... en vroeger waren de mensen nog gewoon gelukkig, nu loopt iedereen constant verzuurd te klagen.

Sony SLT α57 / Sony 16-50 2.8 / Minolta 50 1.4 / Sony 85 2.8 / ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TrsH Bekijk bericht
        tijdje geleden gelezen dat je groenten en fruit van nu met groenten en fruit van pakweg 40j geleden zelfs niet meer kan vergelijken met elkander...
        stond in het artikel dat groenten en fruit van vroeger massas meer vintaminen enzo bevatten en dat het nu erg triestig is met wat er nu nog te vinden is qua vitaminen in de dingen die we consumeren.

vroeger hadden de mensen echt geen extra vitamine kuren nodig, nu loopt de helft van de bevolking rond met extra vitaminepilletjes rond en dergelijke.
        Heb je daar betrouwbare bronnen van?
        Ik weet dat veel vroeger mensen stierven van scheurbuik (vitaminegebrek...) of een blindedarmontsteking, en ook dat de mensen almaar groter wordt door betere voeding....
        Ga jij maar terug "vroeger" leven, ik blijf hier.

Vroeger hing je look waarschijnlijk in een vochtigere en koelere omgeving. Vandaag is het in ons goed geïsoleerd huis overal 20-21°C.

Comment

zal waarschijnlijk allemaal wat te maken hebben met de manier waarop alles "gemaakt" wordt en geteelt wordt.

zoals ik zei... tmoet allemaal te snel groeien en teveel geld opbrengen dezer dagen.

Dat lijkt me nogal kort door de bocht, en zeker ongeloofwaardig.

Een deel van het probleem is wel dat er nu veel makkelijker minderwaardige eetgroepen beschikbaar zijn.
          40 jaar geleden gingen de mensen bij de boer om aardappel, eieren, groenten en fruit (als ze die al niet zelf kweekten).
          Vlees gingen ze bij de slager halen, maar dat was toen kostbaarder dan nu.

Iedereen roept maar crisis, maar we eten allemaal te veel vlees en te weinig groenten en fruit.
          Veel consumptie producten bevatten te veel vet en smaakversterkers en producten met een hoog suikergehalte zijn meer aanwezig dan vroeger.

Veel mensen nemen ook gewoon vitamines omdat ze denken dat ze daarmee gezonder leven. Meestal heb je die niet nodig.
          Je neemt vitaminen omdat je de producten waar ze inzitten te weinig eet, niet omdat er geen vitaminen meer inzitten.

Dat artikel lijkt me totale bull****.
          Nikon shooter - Samyang fan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Wat opvalt, is dat als je tegenwoordig zo een string look koopt,
            dat deze veel minder lang bewaren dan vroeger, toen wij pakweg 20 à 30 jaar
            geleden zo een stringlook kochten in zuid Frankrijk, hingen we dat gewoon in de berging,
            en konden we daar gerust 7 à 8 maanden goede lookteentjes van plukken, tegenwoordig
            mag je blij zijn als deze nog 3 maanden houdbaar is, iemand een idee hoe dat komt ?
            Dat lijkt me eerder aan het klimaat (temperatuur/vochtigheid) te liggen dan aan het product zelf.

In de veronderstelling dat beide producten eenzelfde 'rijptijd' gekregen hadden.
            Als je look van nu 3 maanden in een opslagplaats gelegen heeft voor die in de winkel ligt, en vroeger in Frankrijk maar 3 weken ....

Comment

Dat kan zijn maar niet vergeten dat de voedingsgewoonten van de mens ook is aangepast. Vele kinderen kennen de smaak niet van de verschillende groenten. Mijn schoonzus had, tot ze mijn broer leerde kennen, nog nooit bloemkool gegeten en haar ouders zijn landbouwers. Venkel kennen de meeste niet, ... Het dieet van de mensen is anders. Ik heb deze zomer 3 BBQ's georganiseerd en op alle 3 verschillende rauwe groenten bijgezet. Conclusie:
              - allerlei bladsalade wordt niet meer genomen
              - tomaat als deze een dressing krijgt met peper en zout
              - wortels met de nodige mayo of andere sauzen
              - ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                Heb je daar betrouwbare bronnen van?
                Ik weet dat veel vroeger mensen stierven van scheurbuik (vitaminegebrek...) of een blindedarmontsteking, en ook dat de mensen almaar groter wordt door betere voeding....
                Ga jij maar terug "vroeger" leven, ik blijf hier.

Vroeger hing je look waarschijnlijk in een vochtigere en koelere omgeving. Vandaag is het in ons goed geïsoleerd huis overal 20-21°C.
                Dat zijn gewoon zaken die men "aan den lijve" ondervind én met eigen ogen vaststelt. Ik had onlangs ook een gesprek hierover met mijn ouders toen we samen op vakantie waren;
                de houdbaarheid van "verse groenten" en fruit zijn bijlange dat niet meer dan wat je pakweg 10 jaar geleden kocht.
                Het klopt ook dat het allemaal veel te snel moet gaan, bovendien zijn en leven we simpelweg met teveel mensen op deze planeet en het aantal blijft maar groeien.
                Tegenwoordig wordt fruit al geplukt nog voor ze aan het groeien zijn, ze rijpen wel rustig verder in de koelcellen...

Aan smaak gaat het er ook niet bepaald op vooruit, ik vind een banaan niet meer naar banaan smaken, appelsienen zijn vaak uitgedroogd en bevatten bitter weinig vocht en vruchtvlees,
                appelen zijn steeds kleiner en smaken niet meer naar appelen, en zo kan ik nog eventjes doorgaan.
                Begin deze week kocht ik een fris ogende tros witte druiven, ik heb ze binnen de twee dagen naar binnen moeten werken want ze sloegen allemaal bruin uit.

En een tekort aan vitaminen? kleef allemaal nog wat langer aan de beeldschermen gekluisterd terwijl buiten het zonnetje schijnt. Maar nee hoor want ik zou per toeval eens een druppel zweet moeten lossen,
                dan moet ik mij onmiddellijk douchen zeg...
                Onderschat vooral de waarde van vitamine D niet die wordt aangemaakt door de zon.
                "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                  Dat kan zijn maar niet vergeten dat de voedingsgewoonten van de mens ook is aangepast. Vele kinderen kennen de smaak niet van de verschillende groenten.
                  da's waar; vraag maar eens aan kinderen waar melk vandaan komt...
                  "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                  Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eanx Bekijk bericht
                    Dat lijkt me eerder aan het klimaat (temperatuur/vochtigheid) te liggen dan aan het product zelf.

In de veronderstelling dat beide producten eenzelfde 'rijptijd' gekregen hadden.
                    Als je look van nu 3 maanden in een opslagplaats gelegen heeft voor die in de winkel ligt, en vroeger in Frankrijk maar 3 weken ....
                    Voor alle duidelijkheid, de look brengen wij nog steeds mee uit Frankrijk, steeds van ergens op een marktje als we in zuid Frankrijk op vakantie zijn
                    en waar ze zogenaamd met verse producten staan, en de look hangt hier nog steeds aan dezelfde chaufagebuis in dezelfde berging,
                    maar toch is de houdbaarheid er met de jaren enorm op achteruit gegaan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                      Dat kan zijn maar niet vergeten dat de voedingsgewoonten van de mens ook is aangepast. Vele kinderen kennen de smaak niet van de verschillende groenten. Mijn schoonzus had, tot ze mijn broer leerde kennen, nog nooit bloemkool gegeten en haar ouders zijn landbouwers. Venkel kennen de meeste niet, ... Het dieet van de mensen is anders. Ik heb deze zomer 3 BBQ's georganiseerd en op alle 3 verschillende rauwe groenten bijgezet. Conclusie:
                      - allerlei bladsalade wordt niet meer genomen
                      - tomaat als deze een dressing krijgt met peper en zout
                      - wortels met de nodige mayo of andere sauzen
                      - ...

heb ik idd ook al gemerkt dat je eigenlijk best geen groenten meer koopt als iemand bij je komt eten, want hety vliegt toch in de vuilbak.

ik heb nu wel het geluk dat mijn 3 kinderen enorme groenten eters zijn, ik moet hier soms vechten om toch nog een blaadje salade of een sneetje tomaat te hebben.
                      nu mij hoor je er niet over klagen, want als ik dit zeg tegen de mensen dan kijken ze me bijna ongeloofwaardig aan, voor sommigen is het zelfs niet meer begrijpelijk dat een kind groenten eet.

je moest mijn zoontjes eens broccoli zien eten (dochter eet het wel maar tis haar ding niet echt), je zou denken dat ze weken geen eten meer gehad hebben lol.
                      ik geniet er in ieder geval van dat ze het graag eten

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht

Aan smaak gaat het er ook niet bepaald op vooruit, ik vind een banaan niet meer naar banaan smaken, appelsienen zijn vaak uitgedroogd en bevatten bitter weinig vocht en vruchtvlees,
                        appelen zijn steeds kleiner en smaken niet meer naar appelen, en zo kan ik nog eventjes doorgaan.
                        Appelen steeds kleiner? Ik denk dat jij nog nooit een kleine appel hebt gezien. Om maar even met vroeger te vergelijken. Ik heb vroeger géén dikke sterappel, ceuleman gezien. Bestond gewoon niet. Appelen werden buiten onder het stro bewaard. Waren die lekker? Van eigens, daar waren geen andere. Oogstappel was juist goed genoeg om compote te maken.
                        Bananen kunnen als eens tegenvallen, maar je moet wel weten dat er veel soorten bananen zijn. Ik heb dat getal ooit gehoord en dat was echt wel hoog.

Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
                        En een tekort aan vitaminen? kleef allemaal nog wat langer aan de beeldschermen gekluisterd terwijl buiten het zonnetje schijnt. Maar nee hoor want ik zou per toeval eens een druppel zweet moeten lossen,
                        dan moet ik mij onmiddellijk douchen zeg...
                        Onderschat vooral de waarde van vitamine D niet die wordt aangemaakt door de zon.
                        Met de zonne uren hier kom je toe, hoe weinig dat ook blijkt te zijn. Liggen bakken in het zuiden in de gloeiende zon, dat is pas verstandig. Spreek eens met een dermatoloog.
                        Mvg.
                        Robert
                        Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                          Voor alle duidelijkheid, de look brengen wij nog steeds mee uit Frankrijk, steeds van ergens op een marktje als we in zuid Frankrijk op vakantie zijn
                          en waar ze zogenaamd met verse producten staan, en de look hangt hier nog steeds aan dezelfde chaufagebuis in dezelfde berging,
                          maar toch is de houdbaarheid er met de jaren enorm op achteruit gegaan.
                          Dat betekent ook niet dat het nog altijd look van de dezelfde leverancier is. Ze kopen die wellicht ook ergens aan.
                          Andere leverancier, andere soort look ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                            Appelen steeds kleiner? Ik denk dat jij nog nooit een kleine appel hebt gezien. Om maar even met vroeger te vergelijken. Ik heb vroeger géén dikke sterappel, ceuleman gezien. Bestond gewoon niet. Appelen werden buiten onder het stro bewaard. Waren die lekker? Van eigens, daar waren geen andere. Oogstappel was juist goed genoeg om compote te maken.
                            Bananen kunnen als eens tegenvallen, maar je moet wel weten dat er veel soorten bananen zijn. Ik heb dat getal ooit gehoord en dat was echt wel hoog.
                            Inderdaad, ik herinner me nog de appels die ik vroeger als kind at van de bomen van bij de buren. Die waren pas klein.
                            Eigen kweek, niet gespoten, puur natuur...

Ik lees hier toch veel mensen met de:
                            Vroegah .... vroegah .... vroegah ... was alles beter ... de appels groter, de bananen lekkerder en de look bewaarde 8 maand - insteek

Comment

20-30 jaar geleden zal ons vlees vol hormonen, en werden er nog sproeistoffen gebruikt die nu als uiterst gevaarlijk worden bestempeld.
                              Daarenboven zat in elk remblokje asbest, en de benzine zat vol lood, zodat je eigenlijk kon stellen dat de straat vol lood en asbest lag.

Water kwam door loden pijpen.

Jaja, vroeger was alles beter!
                              Misschien was die look zelfs zo hard bespoten dat zelfs geen schimmel er vat op had.

Comment

Working...
                              X