Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat is dit voor een ding?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Wat is dit voor een ding?

Er zitten volgens mij wel een aantal techneuten op dit forum en ik hoop dat zij me kunnen helpen.

Heb dit ding http://collectingme.com/measuring/French_Sector.aspx in mijn bezit en ik zou niet weten waar het eigenlijk voor bestemd is. Mijn Engels is ook niet van dien aard dat ik het begrijp en als ik na Google vertaal ga krijg ik soms een "prachtige" vertaling.
    Mijn hoop is op jullie gevestigd.

Re: Wat is dit voor een ding?

tis een antiek frans meetinstrument uit 1790

wat ze er mee deden zou ik ook graag eens weten.

grtz david

Comment

De voorloper van het kunstof rekenlineaal dat wij op school in de sixtees gebruikten.(merk Aristo)

Comment

Bedoel je deze http://nl.wikipedia.org/wiki/Rekenliniaal....maar wat moest je daar dan mee meten/rekenen

Comment

Oa ingewikkelde x/: bewerkingen korter uitvoeren mbv logaritmen vermoed ik. Veel bewerkingen in wiskunde en techniek gebruiken logartimen.
          Simpel gezegd : logaritme van 100 is 2 omdat 10x10 de uitkomst 100 oplevert. 10^3 is 10x10x10 = 1000. Maar wat is het logaritme van 47 ? De rekenlat gaf antwoord
          Ik heb het geluk gehad dat de wetenschappelijke rekenmachine betaalbaar werd in mijn 1eKan. Ik ken het dus enkel van horen zeggen.

De meest indrukwekkende rekenlineaal is zeker ooit gemaakt door de Duitsers, ze had als doel de kanonnen te richten naar een schip dat ze zelf niet zagen omdat er vb een eiland tussen lag. Werkelijk álle variabelen zaten erin. Ze gebruikten het oa voor de Noorse kust in WO2.
          Wie dat ooit ontworpen heeft was geen gewone ingenieur.

Comment

Ik ben een gelukkige rekenlat-bezitter. Eigenlijk twee, een kort type en een heel groot type. Naast het grote prijsverschil was de nauwkeurigheid van de laatste stukken hoger dan de eerste.
            MAAR, voor de rekenlat had, heb ik nog een boek staan in de bibliotheek. De Logaritmetafels met de wijzer en de mantisse .... Dit waren de voorlopers van de rekenmachines met dat verschil dat we daar geen batterijen voor nodig hadden en wisten waarmee we bezig waren. Bij de medling "Houston, we have a problem" kan je duidelijk op de beelden van toen, zien dat men massaal in het NASA-centrum van de PC (toen een PET-computer) naar de rekenlatten overschakelde omdat die veel sneller waren in gebruik, alhoewel een grotere rekenfoutmarge ...
            https://www.fotospotter.be
            Je suis content d’être heureux

Comment

Ik heb de rekenlat dus nooit leren gebruiken en ik ben in feite wel een beetje jaloers op wie het wel kan.
              De logaritmentafels en de trigoniometrie via tabellen heb ik wel moeten meemaken maar die rekenlat leek me altijd iets magisch.......

Comment

Interessant. Nooit geweten voor wat dat dient, zelfs niet na een speciaal jaar fulltime wiskunde.
                Misschien was daardoor de hele klas gebuisd.

Comment

Rekenlat-principe is nochthans eenvoudig

Neem nu deze foto.

PS Foto komt uit Wiki. Indien dit niet mag (alhoewel Wiki open en free is) kan ik vanavond wel voorzien in een eigen foto.

Het vast deel is het basisgetal en het verschuibare deel is het bewerkingsgetal.
                  Neem nu 2 tot de 2demacht.
                  Je plaatst op de onderste lat (D) de middenschuif (C) op het basisgetal. 2 (D)
                  Op de middenste schuif loop je dan tot aan het bewerkingsgetal. Hier ook 2 (C)
                  Op de onderste lat (D) lees je dan het resultaat af. 4

2 tot de derde
                  Je plaatst op de onder lat (D) de middenschuif (C) op het basisgetal. 2 (D)
                  Op de middenste lat loop je dan tot aan het bewerkingsgetal. Hier 3 (C)
                  Op de onderste schuif (D) lees je dan het resultaat af. 6

Let wel op, dit geldt enkel voor de direct tegenoverliggende lijnen. C en D
                  De andere lijnen zijn andere mathematische bewerkingen if triogometrische bewerkingen.

De lijnen A en B zijn eenvoudige vermenigvuldigingen ... Doe maar eens de test. 4 x 1 = 4

4 x 4 = 16

Weet ook dat dit enkel de voorzijde is van een rekenliniaal. Ook aan de achterkant kan je met getallen gekke dingen doen
                  Last edited by Wim.Vanmaele; 12 oktober 2012, 09:54.
                  https://www.fotospotter.be
                  Je suis content d’être heureux

Comment

Dank je voor deze uitleg, begrijp ik dus....maar wat heeft het dan voor zin of wat kan je er dan mee als je zo'n lat (zie link in # 1) kunt bewegen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
                      2 tot de derde
                      je plaatst op de onder lat (d) de middenschuif (c) op het basisgetal. 2 (d)
                      op de middenste lat loop je dan tot aan het bewerkingsgetal. Hier 3 (c)
                      op de onderste schuif (d) lees je dan het resultaat af. 6
                      2^3 = 8

Comment

Working...
                      X