Mag je in België op meerdere kandidaten stemmen? Of doet die man maar wat voor het filmpje....
Jan
Ja, binnen dezelfde lijst of partij. Vroeger kon men ook stemmen op personen op verschillende partijen, panacheren heette dat. Ondertussen is dat niet meer mogelijk.
Mvg.
Robert
Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde
Ik vergeleek het met de manier waarop wij in Nederland stemmen. Wegens gebrek aan vertrouwen in stemcomputers: op.... papier.
Jan
Ja.
Het hangt er weer van af wie er boven op zit
Ik bedoel dat er controle moet zijn en toezicht.
Papieren stemmen moeten een voor een geteld worden. Gebeurde hier vroeger in grote zalen.
En met wat slechte wil kon je stemmen ongeldig maken....
Jouw stem op dat papiertje vind ik er teveel aan.
Dat is een stap teveel Jan.
En veiliger lijkt het er ook niet op.
Het tellen van de stemmen zal wel even snel gaan als het eerdere elektronisch stemmen & tellen.
Dat papiertje is nodig, omdat men een fysiek bewijs nodig heeft van de stem... Je stem doe je effectief bij het inscannen van dat papiertje, en eigenlijk niet in "stemlokaal"...
Ja.
Het hangt er weer van af wie er boven op zit
Ik bedoel dat er controle moet zijn en toezicht.
Papieren stemmen moeten een voor een geteld worden. Gebeurde hier vroeger in grote zalen.
En met wat slechte wil kon je stemmen ongeldig maken....
Maar wie controleert en wat wordt er gecontroleerd. Het enige voordeel dat ik kan bedenken aan het nieuwe elektronisch stemmen is dat men nog iets in handen heeft ingeval een computer zou crashen. Maar voor wie die barcode juist staat, kan ik als stemmer niet weten en gelijk tegenwoordig computersystemen gehackt (kunnen) worden....!?
Dat ongeldig "maken" gebeurde inderdaad.
Mvg.
Robert
Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde
Comment