Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zonnepanelen > Netvergoeding van 200 euro

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Zonnepanelen > Netvergoeding van 200 euro

Enkele jaren terug was er al sprake van om het teveel aan stroom om te zetten naar waterstof en als men het nodig had terug electriciteit van maken.

Comment

Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
        Hey Bart, was maar om te lachen hoor en ik hoop dat je het zo begrepen hebt.
        Natuurlijk heb ik dat zo begrepen.

Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
        Enkele jaren terug was er al sprake van om het teveel aan stroom om te zetten naar waterstof en als men het nodig had terug electriciteit van maken.
        Het probleem is dat zo'n installatie behoorlijk wat geld kost en dat het rendement niet zo heel hoog is.
        Technisch gezien is zo'n installatie waarschijnlijk zonder al teveel problemen te bouwen.
        Last edited by Black B@ndit; 8 oktober 2012, 20:30.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Rendement zal hoogstens 30-40% zijn.
          Een ander probleem is de opslag van waterstof. Ook dat kost geld, en neemt behoorlijk wat plaats in.

Ach, 200€ betalen om het net als batterij te gebruiken is altijd goedkoper (maar niet leuk natuurlijk).

Comment

Het voorbeeld van middelgrote bedrijven zoals Vandemoortele (#2) (zondag heb ik er iemand van de afdeling energie gesproken)
            twee jaar geleden draaiden ze daar pieken van 11,5 Megawatt per uur, dat is bijna evenveel als een gemiddelde zonnepanelen installatie
            bij partikulieren op drie jaar tijd opbrengt, ja, dat draaien zij erdoor op één uur
            Of anders gezien, evenveel als drie huisgezinnen ongeveer verbruiken op een jaar.
            Rechtzetting ivm. mijn voorbeeld trein (#2) een versnellende trein trekt maximuum 1.600 Amp bij 3.000 volt DC = 4.800 Kw.
            Last edited by Guest42; 11 oktober 2012, 20:36.

Comment

Ik blijf erbij dat de injectie kost veel te hoog is zoals ze die nu voorstellen. Trouwens de energie die wij terug steken zal een veel kleinere weg afleggen, dus een stuk minder moeten kosten dan de energie die we van de centrale afnemen.

En mijn buren die mijn energie gebruiken zullen ook de volle pot aan transport betalen.

Mijn gedacht

mir
              De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
                Ik blijf erbij dat de injectie kost veel te hoog is zoals ze die nu voorstellen. Trouwens de energie die wij terug steken zal een veel kleinere weg afleggen, dus een stuk minder moeten kosten dan de energie die we van de centrale afnemen.

En mijn buren die mijn energie gebruiken zullen ook de volle pot aan transport betalen.

Mijn gedacht

mir
                Mischien heb je voor een stuk gelijk Mir, maar bedenk ook dat mensen zonder zonnepanelen ongeveer 80€ per 1.000 Kw aan
                netvergoeding betalen, bovendien mag je niet vergeten dat er dag en nacht honderden mensen bezig zijn om dat net te onderhouden
                en te vernieuwen, daarvoor is heel wat nodig, sinds Infrax hier 20 jaar geleden het net heeft overgenomen is het net hier enorm veel beter geworden,
                en zijn er geen dagen dat je ze niet tegen komt, dat moet ook betaald worden hé, niet dat ik Infrax hier goed wil praten, want ze hebben ons hier ook
                liggen met een veel te vroege meteropname, dat is ook nog niet rond.
                Maar ze zijn er nog niet uit, nu willen de leveranciers niet instaan om de facturatie voor de netbeheerders te doen.

Geert.

Comment

Dubbelpost.

Comment

We hebben hier twee installaties staan, één uit 2008 (2700 Wp) en één uit 2012 (3500 Wp).

Als we nu distributie- en transportkosten betalen op het reële gemeten verbruik = meterstanden, dan heb ik er niets op tegen om distributie- en transportkosten te betalen op het reële gedeelte stroom dat we terug op het net sturen, en niet op de theoretisch mogelijk geproduceerde stroom, want van dat verbruik je ook een gedeelte (of alles op sombere en winterdagen) dat niet op het net gaat.

Als na een jaar mijn meters op ± nul staan (vermogen van de installaties is zo bepaald), wil dit zeggen dat ik ongeveer 5580 kW heb geproduceerd, maar ook ongeveer hetzelfde heb verbruikt, dus voor een stuk op het net gebracht, en voor een stuk er af gehaald => som is ongeveer nul, maar moet ik dan wel dubbel gaan betalen ??
                    Voor wie wacht komt alles veel te laat ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jeve398 Bekijk bericht
                      Als na een jaar mijn meters op ± nul staan (vermogen van de installaties is zo bepaald), wil dit zeggen dat ik ongeveer 5580 kW heb geproduceerd, maar ook ongeveer hetzelfde heb verbruikt, dus voor een stuk op het net gebracht, en voor een stuk er af gehaald => som is ongeveer nul, maar moet ik dan wel dubbel gaan betalen ??
                      Stel, je rijdt met je auto van Brussel naar Oostende (100Km) en moet dus voor die 100Km transportkosten betalen (geen zonnepanelen) dan lijkt dat eerlijk, toch?
                      Tweede geval rij je ook de 100Km en rij je achteruit terug naar Brussel. Je teller staat op 0 en dus zou je geen kosten moeten betalen? Eerlijk? Je hebt dubbel gereden en zou theoretisch dubbel betalen. (Even gerekend dat je geen eigen energie verbruikt hebt). Een teller waarbij je verbruik gemeten wordt en waarop de transportkosten op berekend worden lijkt mij dan een eerlijke manier (zonder rekening te houden met "beide richtingen").
                      bye, Maurice
                      https://on4bam.com/
                      Nikon D7500

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                        Stel, je rijdt met je auto van Brussel naar Oostende (100Km) en moet dus voor die 100Km transportkosten betalen (geen zonnepanelen) dan lijkt dat eerlijk, toch?
                        Tweede geval rij je ook de 100Km en rij je achteruit terug naar Brussel. Je teller staat op 0 en dus zou je geen kosten moeten betalen? Eerlijk? Je hebt dubbel gereden en zou theoretisch dubbel betalen. (Even gerekend dat je geen eigen energie verbruikt hebt). Een teller waarbij je verbruik gemeten wordt en waarop de transportkosten op berekend worden lijkt mij dan een eerlijke manier (zonder rekening te houden met "beide richtingen").
                        Die vergelijking is wel heel simpel. Om volledig te zijn zou je in de volgende richting moeten denken:

Stel, je krijgt van je werkgever een tankkaart van 50 liter benzine om van Brussel naar Oostende te rijden. Je rijdt ook achteruit terug naar Brussel, dus de teller staat op nul. Maar hebt maar 25 liter gebruikt van de 50 liter. Die "overschot" geef je gratis weg aan een andere weggebruiker. Maar bovendien zou je nu ook nog moeten betalen voor die overschot van 25 liter. Dat is wat zo wringt aan het systeem van de netvergoeding!

Willy
                        Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                          Die vergelijking is wel heel simpel. Om volledig te zijn zou je in de volgende richting moeten denken:

Stel, je krijgt van je werkgever een tankkaart van 50 liter benzine om van Brussel naar Oostende te rijden. Je rijdt ook achteruit terug naar Brussel, dus de teller staat op nul. Maar hebt maar 25 liter gebruikt van de 50 liter. Die "overschot" geef je gratis weg aan een andere weggebruiker. Maar bovendien zou je nu ook nog moeten betalen voor die overschot van 25 liter. Dat is wat zo wringt aan het systeem van de netvergoeding!
                          Het was inderdaad heel (te) simpel. Ik bedoel maar dat de benzine er eigenlijk weinig toe doet (geen verbruik) maar dat je evengoed over de weg hebt gereden. Nu betaal je "wegentaks" volgens je verbruik (op jaarbasis dus 0 ) en niet voor het gebruik van de weg (dat er ook is).

De kern van de zaak zit natuurlijk elders maar die discussie is in strijd met de forumregels.
                          bye, Maurice
                          https://on4bam.com/
                          Nikon D7500

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

Willy
                            Zo een baas had ik ook wel gewild. 50 liter Brussel-Oostende-Brussel? Ofwel is het met dit "voertuig.
                            Mvg.
                            Robert
                            Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                              Zo een baas had ik ook wel gewild. 50 liter Brussel-Oostende-Brussel? Ofwel is het met dit "voertuig.

Ik vrees er wat voor : die 50 liter was al weg gewoon om het ding op te starten... .

en die 200€ : je kan moeilijk verwachten dat als een partij investeringen moet doen, om een andere partij voordeel te geven, dat die eerste geen pogingen zal doen om daarvan iets te recupereren.
                              Toen Belgacom zijn netwerk moest openstellen voor andere partijen heeft Belgacom ook niet gezegd : yep, gratis is dik in orde .

En het bedrag : ik lees hier ergens dat voor de sukkelaars die hun stroom nog betalen, je 70 € per 1000 kWh distributiekosten moet betalen. Dus een gezin dat er 3000 doordraait (zonder zonnecellen) zit al boven die 200 €. Als datzelfde gezin zonnecellen plaatst voor die 3000 kWh, dan betalen ze dus ongeveer hetzelfde "distributiekosten", geen elektriciteit meer en ze krijgen nog hun certificaten. Ze zullen het wel overleven zeker...
                              Wat is er trouwens logisch dat die certificaten er zijn voor de volle produktie van die zonnecellen (en zelf nu nog altijd aan een belachelijke prijs : ik betaal nu ongeveer 150 €/1000 kWh voor mijn stroom, dat is ook de prijs voor de certificaten (toch de federale). Ken jij 1 bedrijf dat zijn produkten verkoopt aan dezelfde prijs als waarmee de klant het uiteindelijk koopt ? Over die 450 €/1000 kWh van in het begin ga ik maar zwijgen...
                              Groeten,

Polleke

Comment

en zo slagen de foute politici er in om aan de macht te blijven "verdeel en heers"
                                Albums
                                Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Comment

Working...
                                X