Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zonnepanelen > Netvergoeding van 200 euro

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Zonnepanelen > Netvergoeding van 200 euro

    Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
    Volgens De Standaard moet je rekenen op kWp, in jouw geval 3kWp maakt 150€ per jaar.
    En iets lager staat de link:
    Vlaams minister van Energie Freya Van den Bossche (SP.A) steunt het voorstel om mensen met zonnepanelen jaarlijks een netvergoeding te laten betalen. Die moet volgens haar dan wel in verhouding staan met wat grote zonnepanelenparken betalen, zo meldt de VRT.

    Dus 50€ per 1000KW.

    Als je 5000WP panelen hebt liggen, maar je oriëntatie is niet Zuid, dan haal je die 5000W nooit. En toch moet je er voor betalen?
    Ze zouden die kosten op de GS certificaten moeten tellen. Dat is het werkelijke vermogen wat je per 1000KW naar het net geeft per jaar.

    Comment


    • #17
      Re: Zonnepanelen > Netvergoeding van 200 euro

      Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
      En iets lager staat de link:
      Vlaams minister van Energie Freya Van den Bossche (SP.A) steunt het voorstel om mensen met zonnepanelen jaarlijks een netvergoeding te laten betalen. Die moet volgens haar dan wel in verhouding staan met wat grote zonnepanelenparken betalen, zo meldt de VRT.

      Dus 50€ per 1000KW.

      Als je 5000WP panelen hebt liggen, maar je oriëntatie is niet Zuid, dan haal je die 5000W nooit. En toch moet je er voor betalen?
      Ze zouden die kosten op de GS certificaten moeten tellen. Dat is het werkelijke vermogen wat je per 1000KW naar het net geeft per jaar.
      Wat doe je dan met de energie die je niet op het net hebt gestuurd en zelf hebt verbruikt?

      Comment


      • #18
        Re: Zonnepanelen > Netvergoeding van 200 euro

        Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
        Wat doe je dan met de energie die je niet op het net hebt gestuurd en zelf hebt verbruikt?
        Betalen, gelijk iedereen of begrijp ik je vraag verkeerd?

        Staan nu 278 reacties op het artikel van de Standaard.
        Vanaf 2013 betalen particulieren met zonnepanelen op hun dak jaarlijks gemiddeld 200 euro netvergoeding. Zo wordt de gulle groenestroomsteun afgeroomd.


        Toevallig gevonden vandaag ...leesvoer genoeg . Ik heb zelfs nog niet alles gelezen.

        Comment


        • #19
          Re: Zonnepanelen > Netvergoeding van 200 euro

          Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
          Betalen, gelijk iedereen of begrijp ik je vraag verkeerd?

          Staan nu 278 reacties op het artikel van de Standaard.
          Vanaf 2013 betalen particulieren met zonnepanelen op hun dak jaarlijks gemiddeld 200 euro netvergoeding. Zo wordt de gulle groenestroomsteun afgeroomd.


          Toevallig gevonden vandaag ...leesvoer genoeg . Ik heb zelfs nog niet alles gelezen.
          Bij mij gaat het om de zelfgeproduceerde energie die men zelf verbruikt en dus niet op het net zet . Waarom ons op max belasten en doen ze dit niet met bijvoorbeeld centrales die stilliggen voor onderhoud of om andere reden.

          Comment


          • #20
            Re: Zonnepanelen > Netvergoeding van 200 euro

            Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
            Bij mij gaat het om de zelfgeproduceerde energie die men zelf verbruikt en dus niet op het net zet .
            Zo is dat François.
            En dan spreken we hier nog over particuliere woningen.

            Bekijk ook een keertje de financiële verslagen van bijv. Eandis
            Voor wat ze waard zijn.
            ================================================== ================================================== ==========
            Op 10 juli 2012 heeft EANDIS cvba een eerste “private placement” van 55 miljoen euro
            uitgegeven, in het kader van haar €5 miljard Euro Medium Term Notes programma. Deze private
            placement heeft een looptijd van 20 jaar en een coupon van 3,95%. Deze uitgifte zal – zoals de
            andere obligaties die Eandis al heeft uitgegeven – genoteerd worden op de gereglementeerde
            markt van de Beurs van Luxemburg.
            Het opgehaalde bedrag zal worden doorgeleend aan de distributienetbeheerders en zal worden
            aangewend voor de invulling van de financieringsnoden.

            Op 12 juli 2012 heeft het Grondwettelijk Hof via een arrest, het Vlaamse decreet van 23
            december 2010 vernietigd, waardoor de netbeheerders de injectietarieven opnieuw kunnen
            doorrekenen aan de betrokken energieproducenten en waarbij de retroactiviteit ook is
            toegestaan.
            De Vlaamse gemengde distributienetbeheerders zullen de injectietarieven (grote installaties) met
            terugwerkende kracht vanaf 1 februari 2011 doorrekenen in de facturen vanaf de maand
            september 2012. Een raming van de bijkomende te factureren bedragen voor de periode van
            februari 2011 tot juni 2012 bedraagt 7.808 k euro.
            Last edited by theokus; 7 oktober 2012, 20:33.
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

            Comment


            • #21
              Re: Zonnepanelen > Netvergoeding van 200 euro

              Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
              Bij mij gaat het om de zelfgeproduceerde energie die men zelf verbruikt en dus niet op het net zet . Waarom ons op max belasten en doen ze dit niet met bijvoorbeeld centrales die stilliggen voor onderhoud of om andere reden.
              Ja, als je het zo bekijkt zit daar wel wat in, maar...

              Hoeveel particulieren gebruiken hun eigen opgewekte energie?
              Een bedrijf draait normaal op volle toeren door de dag, dus als de zon schijnt. Hier kan je wel aannemen dat je de eigen opgewekte energie gebruikt. Of toch het grootste gedeelte.
              Maar bij de meeste huisgezinnen ligt het iets anders. Meestal is het gezin werken en de kinderen naar school, terwijl je PV installatie volle bak aan het net levert. 'avonds kom je thuis en begin je pas te verbruiken.
              Volgens mijn mening heb je dan het net als spaarbekken gebruikt, door er eerst energie in te steken en daarna af te halen.
              Vanaf het moment dat er 'n betaalbaar systeem bestaat om die energie op te slaan, mogen ze van mij hun GSC houden en mij afsluiten van het net. Dan zet ik wel meer als 20 KWP.

              Beetje OT
              Mijn buurman zei me onlangs dat zijn teller onder 0 stond. Is dus verloren op de teller.
              Hij had 'n verwarmingselement in zijn CV ketel geplaatst om te experimenteren. En jawel hij had met amper 1000w, warm water en verwarming op de badkamer.

              Comment


              • #22
                Re: Zonnepanelen > Netvergoeding van 200 euro

                Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
                e
                Beetje OT
                Mijn buurman zei me onlangs dat zijn teller onder 0 stond. Is dus verloren op de teller.
                Hij had 'n verwarmingselement in zijn CV ketel geplaatst om te experimenteren. En jawel hij had met amper 1000w, warm water en verwarming op de badkamer.
                Beetje? Boenk erop
                Voor mij toch.
                Ik heb een warmwaterboiler op elektriciteit en ik ben alleenstaand.
                Een derde van mijn terras met zonnepanelen en ik ben vertrokken
                Hoe dat technisch op te lossen is weet ik wel niet.
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

                Comment


                • #23
                  Re: Zonnepanelen > Netvergoeding van 200 euro

                  Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
                  Ja, als je het zo bekijkt zit daar wel wat in, maar...

                  Hoeveel particulieren gebruiken hun eigen opgewekte energie?
                  Een bedrijf draait normaal op volle toeren door de dag, dus als de zon schijnt. Hier kan je wel aannemen dat je de eigen opgewekte energie gebruikt. Of toch het grootste gedeelte.
                  Maar bij de meeste huisgezinnen ligt het iets anders. Meestal is het gezin werken en de kinderen naar school, terwijl je PV installatie volle bak aan het net levert. 'avonds kom je thuis en begin je pas te verbruiken.
                  Volgens mijn mening heb je dan het net als spaarbekken gebruikt, door er eerst energie in te steken en daarna af te halen.
                  Voila, net wat ik ook heb gezegd.

                  Vanaf het moment dat er 'n betaalbaar systeem bestaat om die energie op te slaan, mogen ze van mij hun GSC houden en mij afsluiten van het net. Dan zet ik wel meer als 20 KWP.
                  Je weet net als ik en iedereen dat zo een systeem niet bestaat, of tenminste onbetaalbaar is, en dan is bij een 5.000 Wp instalatie 250€ huur
                  van het net toch zeer aanvaardbaar vind ik, wie dat niet heeft meegerekend bij het plaatsen van zijn panelen is naïef geweest.
                  Ons instalatie zal zo te zien méér dan 5.000 Kw/jaar opleveren, dat brengt aan GSC en stroom minimuum 2.450 € op, waarvoor ik dan 250€
                  netgebruik moet betalen, vind ik zeer schappelijk voor onderhoud en updaten van het net dat wij volop gebruiken.

                  Mijn buurman zei me onlangs dat zijn teller onder 0 stond. Is dus verloren op de teller.
                  Deze van ons staat momenteel nog steeds 1.600 Kw onder 0, en dat moet er eigenlijk door vóór 20 november, hier kan de warmtepomp
                  zeker blijven draaien tot dan, wat mijn gasrekening ook nog een stuk zal laten minderen.

                  Hij had 'n verwarmingselement in zijn CV ketel geplaatst om te experimenteren. En jawel hij had met amper 1000w, warm water en verwarming op de badkamer.
                  Dan zou het voor je buurman ook verstandig zijn om te overwegen of investeren in een warmtepomp de moeite zou zijn, dan haalt hij nog eens
                  drie maal zoveel warmte uit dezelfde hoeveelheid energie tegenover met weerstanden.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Zonnepanelen > Netvergoeding van 200 euro

                    Ik wil de eerste nog zien die off-grid gaat.

                    Een batterij die 1000 kWh (opbrengst van de zomer opslaan voor de winter), neemt het volume in van 1000 autobatterijen en kost ongeveer 100.000€.
                    Na een jaar of 7 mag je die vervangen.
                    Dus 250€ betalen per jaar, of die investering doen... ik weet het wel.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Zonnepanelen > Netvergoeding van 200 euro

                      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                      Ik wil de eerste nog zien die off-grid gaat.

                      Een batterij die 1000 kWh (opbrengst van de zomer opslaan voor de winter), neemt het volume in van 1000 autobatterijen en kost ongeveer 100.000€.
                      Na een jaar of 7 mag je die vervangen.
                      Dus 250€ betalen per jaar, of die investering doen... ik weet het wel.
                      Inderdaad Tommie, was ook mijn gedacht.

                      Zou het met batterijen van de Aldi ook niet lukken?
                      Mvg.
                      Robert
                      Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                      Comment


                      • #26
                        Re: Zonnepanelen > Netvergoeding van 200 euro

                        Voor mij is het eenvoudig. Als je iets gebruikt hoort daar iets voor in de plaats..
                        Leeft en LAAT LEVEN !

                        Comment


                        • #27
                          Re: Zonnepanelen > Netvergoeding van 200 euro

                          Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                          Voor mij is het eenvoudig. Als je iets gebruikt hoort daar iets voor in de plaats..
                          Inderdaad Pol, en veel liever dat, dan dat ze ons via een slimme meter op bepaalde momenten van het net zouden kunnen afschakelen.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Zonnepanelen > Netvergoeding van 200 euro

                            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            Inderdaad Pol, en veel liever dat, dan dat ze ons via een slimme meter op bepaalde momenten van het net zouden kunnen afschakelen.
                            Dat zal het volgende zijn Geert, reken er maar op
                            Eerst een vinger pakken om daarna een hand te pakken om daarna een arm te pakken ...........

                            grts
                            Sieg
                            Voor meer foto's ; www.sieg.be

                            Comment


                            • #29
                              Re: Zonnepanelen > Netvergoeding van 200 euro

                              Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                              Inderdaad Tommie, was ook mijn gedacht.

                              Zou het met batterijen van de Aldi ook niet lukken?
                              Met 2000mAh bij 1,2V heb je 2,4Wh.
                              Voor 1000KWh heb je dus heel wat batterijtjes van 2,4Wh nodig...

                              Het net als "accu" gebruiken is dus inderdaad véél goedkoper dan een alleenstaande installatie waarbij je voldoende capaciteit hebt om het hele jaar alle elektrische apparaten te laten werken.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment


                              • #30
                                Re: Zonnepanelen > Netvergoeding van 200 euro

                                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                                Met 2000mAh bij 1,2V heb je 2,4Wh.
                                Voor 1000KWh heb je dus heel wat batterijtjes van 2,4Wh nodig...

                                Het net als "accu" gebruiken is dus inderdaad véél goedkoper dan een alleenstaande installatie waarbij je voldoende capaciteit hebt om het hele jaar alle elektrische apparaten te laten werken.
                                Hey Bart, was maar om te lachen hoor en ik hoop dat je het zo begrepen hebt.
                                Mvg.
                                Robert
                                Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                                Comment

                                Working...
                                X