Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Geen crisis of geen motivatie?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Geen crisis of geen motivatie?

Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
    Daar zitten veel "dubbels" tussen, soms zelfs 3 of 4 keer dezelfde vacature, maar dan telkens via een ander kanaal. Het werkelijk aantal vacatures ligt dus veel lager.
    Hoe selecteer je daar knelpuntberoepen?
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Comment

Laat ons beginnen met verschillende richtingen af te schaffen op hogescholen en uniefs. Archeologie, allemaal mooi en aardig maar er is simpelweg niet genoeg werk voor ieder jaar opnieuw afstuderende archeologen.
      Wat moeten we met al die economen, linguisten (vandaag in het nieuws dat er bijna geen geld meer is naar dialectonderzoek in Vlaanderen --> voor mij: uiteraard), recht, conservatorium, journalisten (al eens een krant opengedaan onlangs ?), ...

Zoveel andere mogelijkheden en toch gaan studenten voor een richting die ofwel geen toekomst heeft ofwel er teveel van rondlopen. Beperk je hier iemand zijn keuze? Uiteraard, maar net als waar leraren beslissen welk niveau je aankan na 1 trimester dan wel 1 schooljaar mag men ook eens nadenken hoe men in onze technologiemaatschappij voorsprong kunnen houden.
      Nog iets om over na te denken: als men pas op zijn 22ste moet leren werken is het te laat.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
        Ongetwijfeld. En ook mensen die mentaal niet in staat zijn voor de meeste jobs. Of geen doorzettingsvermogen hebben, zichzelf niet kunnen verkopen, extreem verlegen zijn, zichzelf niet verzorgen, n drankprobleem hebben etc ...

Anderzijds vragen veel firma's heel veel maar bieden heel weinig.

Zo mocht mijn broer bij n firma beginnen (heeft 7e jaar electronica gedaan), waar ze ongeveer verlangden dat hij de job van ingenieur deed (leiding geven, overuren doen,aankopen doen, thuis bijstuderen, op de hoogte blijven van marktevoluties, manuals etc), maar hem het loon van een arbeider gaven.
        En waarom pakt hij dat niet aan?
        Na een paar jaar heeft hij de kwalificaties van ingenieur, en zal hij ook een ingenieursloon krijgen.
        Of dacht je dat startende ingenieurs véél meer verdienen dan een gemiddelde arbeider?
        Een paar jaar later ligt dat natuurlijk anders.... , of hij zoekt iets anders.

Als je tegenwoordig als ingenieur onderbetaald bent, dan kan je alleen naar jezelf kijken. Elders werk zat!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
          Na een paar jaar heeft hij de kwalificaties van ingenieur, en zal hij ook een ingenieursloon krijgen.
          Of dacht je dat startende ingenieurs véél meer verdienen dan een gemiddelde arbeider?

Als je tegenwoordig als ingenieur onderbetaald bent, dan kan je alleen naar jezelf kijken. Elders werk zat!
          Over de hele lijn correct. Tegenwoordig denkt een afgestudeerde dat de bedrijfswereld op hem/haar aan het wachten is. Ze dromen luidop van een GSM, laptop en bedrijfsauto bij hun eerste jobinterview.
          Zoals ik zei: als je op 22 jarige leeftijd nog moet leren werken is er iets verkeerd.

Comment

Ik ben op 28 beginnen "werken"
            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Veel ingenieursjobs, weinig kandidaten.
              klik

"Een pas afgestudeerde burgerlijk ingenieur verdient gemiddeld ruim 2.500 euro bruto per maand."

" En dat is, vergeleken met andere studierichtingen, een heel mooi startsalaris.
              Maar ingenieurs die aan de slag gaan bij de overheid of een multinational, doen daar nog een flinke schep bovenop."
              (volgens Vacature)
              Wat houdt die netto over?
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

Comment

2.500 bruto is iets van een 1600-1700 netto denk ik, als je andere voordelen niet meetelt...
                Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                  2.500 bruto is iets van een 1600-1700 netto denk ik, als je andere voordelen niet meetelt...
                  Ok
                  Toch weinig als ik kijk naar de investering in kosten en studietijd.
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                    Ik ben op 28 beginnen "werken"
                    Ik op 15-16, terwijl ik nog Humaniora Lat-Gr deed bij de jezuïeten, en telkens weer bij de top-3 van de klas uitkwam. Twee volle zomermaanden per jaar, en voor de rest de weekends, de schoolvakanties..., heel die 'vrije studententijd' op het steenfabriek.
                    Uiteindelijk 'mocht' ik stoppen met studeren van m'n ouders na m'n humaniora (cum laude) en had ik op mijn 19 al een vaste baan.
                    Al de rest heb ik verwezenlijkt via avondstudies, zelfstudie, enz. Ik heb -in tegenstelling tot een aantal mensen hier- en zeker ivm de meeste van mijn studiegenoten (Wat denk je, de jezuïeten? Wie zit daar op school?) wat ik bereikt heb, zelf gedaan.

Maar heeft dit veel te maken met de topic in kwestie?
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.5) - iPhone XR (iOS 18.5) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.5)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                      Ok
                      Toch weinig als ik kijk naar de investering in kosten en studietijd.
                      Ja, maar na 5-10 jaar zou dat toch het dubbelle moeten zijn...

Comment

Ja, maar na 5-10 jaar zou dat toch het dubbelle moeten zijn...
                        Als alles goed gaat ja
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                          Ik op 15-16, terwijl ik nog Humaniora Lat-Gr deed bij de jezuïeten, en telkens weer bij de top-3 van de klas uitkwam. Twee volle zomermaanden per jaar, en voor de rest de weekends, de schoolvakanties..., heel die 'vrije studententijd' op het steenfabriek.
                          Uiteindelijk 'mocht' ik stoppen met studeren van m'n ouders na m'n humaniora (cum laude) en had ik op mijn 19 al een vaste baan.
                          Al de rest heb ik verwezenlijkt via avondstudies, zelfstudie, enz. Ik heb -in tegenstelling tot een aantal mensen hier- en zeker ivm de meeste van mijn studiegenoten (Wat denk je, de jezuïeten? Wie zit daar op school?) wat ik bereikt heb, zelf gedaan.

Maar heeft dit veel te maken met de topic in kwestie?
                          Neen "maar wat hebben we heleerd vandaah"
                          Kleuterschool, lagere school, middelbaar, hoger onderwijs of univ.
                          En daarna moet ge de rest van uw leven gaan werken.

Ik wil in deze tijd geen 18 jaar meer zijn

Stress vanop de kinderopvang tot aan uw pensioen
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

Comment

Studenten en stress, dat zijn toch 2 woorden die niet in dezelfde zin passen als ik dat hier thuis bekijk.
                            Maar misschien ben ik op dat gebied met mijn gat in de boter gevallen.

Comment

Studenten en stress, dat zijn toch 2 woorden die niet in dezelfde zin passen als ik dat hier thuis bekijk.
                              Maar misschien ben ik op dat gebied met mijn gat in de boter gevallen.
                              Tja, beter zo dan met uw gxx in de koeienstrxxx
                              Oud nieuws: een mens is een product van opvoeding en milieu (en wat erfelijkheid).
                              Ubi bene, ibi patria.
                              BD0388BE
                              Een website

Comment

Waarom sommige mensen ontslag nemen
                                Op zoek naar een nieuwe uitdaging? Maandelijks meer dan 100.000 vacatures, kijk welke bedrijven op zoek zijn naar jouw talent en lees hoe je het best scoort met je cv en sollicitatiebrief.

Comment

Working...
                                X