Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wisselen van energieleverancier

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Wisselen van energieleverancier

Je hoeft niet naar de gemeente te gaan om dat correct te laten uitrekenen. Ga naar de site van de Vreg, en daar krijg je alle info die je nodig hebt met die V-test. Ook bij Test-aankoop kan je die berekening doen, maar die promoten uiteraard die leveranciers waar je korting krijgt als je lid bent van Test-Aankoop. Helaas is die korting wel lager dan de kostprijs van een abonnement .

Als ik mijn berekening doe, dan is de eerste octa+, de vierde is Electrabel en "mijn" luminus staat op 6. En dat binnen de 27€ verschil in jaarprijs. Je moet uiteraard wel zorgen dat je het juiste type contract neemt. Die octa+ heeft ook contracten die een pak duurder zijn (net als electrabel en luminus, ...).

Wie in het verleden al gezorgd had voor een beter contract, zal geen 500 € op jaarbasis besparen. Wie dat heeft nagelaten misschien wel. Het "standaardcontract" bij Luminus is voor mij 180€ duurder, maar daar ben ik al bijna 10 jaar vanaf...
    Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      Dan wonen jullie allemaal in een KAST van een huis, of is er een gat in je dak, ik betaalde verleden jaar (Afrekening eind november) bij Luminus
      in totaal 980€ aan gas, en 594€ aan electriciteit, maakt een totaal van 1574€ voor gas en electriciteit, en de thermostaat staat hier als volgt ingesteld,
      s'nachts 18°C van 6.00 U tot 18.00 U 21°C en van 18.00 U tot 22.00U 22°C
      Kast van een huis? Geen behoefte aan en dus ook niet in bezit en volgens mijn laatste vaststellingen is het dak nog steeds heel zonder gat.
      Isolatie is volgens de norm toen we bouwden heel goed maar vermoedelijk minder dan de huidige normen.
      Huis is 18 jaar oud en dus zeker geen reden om nu te gaan verbouwen want de kosten zouden hoger zijn dan de eventuele winst.
      Maar misschien zit het verschil elders?
      Elektrische toestellen dienen om gebruikt te worden en niet om de stekker uit te trekken om te besparen en in de zomer dient de airco om het comfortabel te hebben in plaats van te zweten.
      Ja, misschien gebruik jij dit niet allemaal en verbruik je minder, wij verbruiken dan meer maar hebben het gebruik ervan.
      De verwarmingsketel staat gepland om te vervangen maar het was reeds een HR dat toen geplaatst werd en het verschil in verbruik zou dan zeker geen 50% zijn maar ongeveer een 10 à 15%.
      De investeringskost tegenover winst zou uitkomen op meer dan tien jaar om de investering terug te winnen, dus belachelijk om de ketel dan al te veranderen.
      Toestellen die defect geraken worden vervangen door A+++ (indien mogelijk) maar zomaar vervangen is ook belachelijk want eveneens daar moet je soms langer wachten om de investering terug te winnen dan dat het toestel meegaat.
      Onze combi freezer/koelkast hebben we onlangs vervangen door een A+++, niettegenstaande deze minder dan een vierde verbruikt in vergelijking met de vorige dat 21 jaar oud was zullen wij de volgende 12 jaar geen cent winst doen omdat de investering hoger ligt dan de winst.
      Ja we hebben ook een LED tv en vroeger hadden we een Plasma maar dat hebben we niet gedaan op te besparen maar omdat we er zin in hadden want 3000€ uitgeven om 28€ minder elektriciteit te verbruiken per jaar is niet echt iets dat interessant zou zijn.
      Dat wil niet zeggen dat we er de gek mee houden hé, licht gaat ook uit in plaatsen waar we niet zijn en vaatwas, wasmachine en droogkast draaien tijdens nachttarief.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
        Ik heb sterke twijfels bij jou verhaal notex.

Zelf zijn we enkele jaren geleden al overgestapt van Electrabel naar Lampiris en wij wonen in een bescheiden woning met 2 en dat maakte een verschil van slordige 400 euro op jaarbasis.

Je moet goed opletten met Electrabel want het zijn grote dieven en bedriegers.
        ....
        Wel, ik ben een "nieuwe" gas gebruiker en Electrabeul rekende mij een slordige € 168/maand voor mijn gasverbruik (gasverbruik genoteerd tot op de m3 nauwkeurig) ... ik ben nu overgestapt naar Lampiris en die berekenen mij € 86/maand. Goed ik denk dat ze de boel onderschatten (vreemd genoeg) maar een verschil op jaarbasis van € 984, niet mis he, zelfs als ze er € 200 naast zitten!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Kast van een huis? Geen behoefte aan en dus ook niet in bezit en volgens mijn laatste vaststellingen is het dak nog steeds heel zonder gat.
          Isolatie is volgens de norm toen we bouwden heel goed maar vermoedelijk minder dan de huidige normen.
          Huis is 18 jaar oud en dus zeker geen reden om nu te gaan verbouwen want de kosten zouden hoger zijn dan de eventuele winst.
          ...
          Helemaal mee eens ... sommige redeneringen hier gaan bijzonder kort door de bochten! Wie een (zeer) oud huis heeft (zoals ik) wint nooit zijn isolatiekosten terug uit die investeringen. Ik hoor heel graag al die leuke prognoses over hoe snel men dat "terugverdient". Meestal gedaan door lui die niet kunnen rekenen. Net of al die dingen geen onderhoud en/of herstellingskosten inhouden!
          .. en als ik mijn electriciteitsverbruik afweeg tegen het "nationaal gemiddelde" dan slaat de schrik mij om het hart want ik kan met geen mogelijkheid uitvlooien waarom wij zoveel méér verbruiken!! Zelfs met de draagbare Kwh meter erbij snap ik het nog niet!!
          PS .. idem ditto hier met vervanging van de diepvries ... en de onze was nog een heel stuk ouder ... tegen de tijd dat ik begin "winst" te maken ben ik mogelijk al dood ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
            Wel, ik ben een "nieuwe" gas gebruiker en Electrabeul rekende mij ......
            Electrabeul, i love the expression (alvast beter dan mijn zelfuitgevonden Electrobal)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
              Electrabeul, i love the expression (alvast beter dan mijn zelfuitgevonden Electrobal)
              .. wel z'hebben mij alleszins jaaaren aan een stuk laten bloeden ...

Comment

=VerSeg;3676805]Huis is 18 jaar oud en dus zeker geen reden om nu te gaan verbouwen want de kosten zouden hoger zijn dan de eventuele winst.
                Maar misschien zit het verschil elders?
                Elektrische toestellen dienen om gebruikt te worden en niet om de stekker uit te trekken om te besparen en in de zomer dient de airco om het comfortabel te hebben in plaats van te zweten.
                Ja, misschien gebruik jij dit niet allemaal en verbruik je minder, wij verbruiken dan meer maar hebben het gebruik ervan.
                Wees gerust jong, dat hebben wij ook allemaal, en het wordt ook degelijk gebruikt, alleen hebben wij geen airco, maar verder alles zoals twee koelkasten, was en droogtrommel, vaatwas, grote plasma enz. (koken gebeurd hier wel op gas) en airco, het komt hier hooguit een paar dagen per jaar boven de 24°C binnen.

Mijn schoonbroer deed een tijdje geleden ook zijn beklag en zit met méér dan het dubbele aan electriciteitsverbruik dan wij, na eens
                een en ander te gaan nameten blijkt zijn visvijver maar eventjes met bijna 3.000 Kw per jaar te gaan lopen. hij zit er dag en nacht met een verbruik
                van meer dan 450 watt aan waterpompen, UV licht, luchtpomp enz.

Onze combi freezer/koelkast hebben we onlangs vervangen door een A+++, niettegenstaande deze minder dan een vierde verbruikt in vergelijking met de vorige dat 21 jaar oud was zullen wij de volgende 12 jaar geen cent winst doen omdat de investering hoger ligt dan de winst.
                Enkele weken geleden, kwam mijn buurman vragen of ik eens het verbruik van zijn koelkast wou nameten, met een 24 uurs teller, dat ding bleek
                2,6 Kw per dag nodig te hebben, maakt 950 Kw per jaar.
                Hij is een nieuwe gaan kopen, (Miele A+++) en ik ben deze gaan inbouwen, toen ik de oude er uit nam, zag ik dat de keukenkast achter volledig dicht was
                gemaakt met een plaat, zijn vorige koelkast heeft daar dus 25 jaar zonder enige ventilatie staan draaien. proficiat aan de keukenbouwer die dat
                daar 25 jaar geleden heeft gezet.
                Last edited by Guest42; 30 september 2012, 07:52.

Comment

Na reeds jaren op het verbruik gelet te hebben maar!... bij de jaarlijkse afrekening telkens weer minimum 100€ opleg te moeten afdokken, en het maandelijkse bedrag te zien stijgen (+ 20€) is het nu echt welletjes geweest en tijd om te veranderen.
                  Wat ons daar ook nog in geholpen heeft is het feit dat verleden week de CEO (dacht ik? of de persverantwoordelijke? klantendienst?) van ons bekend Enegieparadijs op TV stond te beweren dat ze elke trouwe klant (wij dan dus ook hé, 30+ jaar klant!!) genoeg mogelijkheden en informatie hadden geven om te veranderen van type-aansluiting om alzo de energierekening goedkoper te maken.
                  Hebben jullie die info gekregen of gezien? Wij niet hoor.
                  Ben nu in offerte stadia en de verschillen gaan van 254 tot 340€, de moeite niet?
                  (hoe dom kan je zijn van zo lang te wachten zeg ik dan tegen mezelf)
                  EOS 40D; EFs17-85; EF70-300; EF100LIS; CPS A430 en wa accessoires
                  debruri.be

Comment

Het totaal aan investering heeft ons wel dik 60.000€ gekost, maar ons huis was na 33 jaar toch aan renovering toe,
                    en dan kun je het zowel meteen goed doen hé.
                    Is die 60.000 euro alleen voor al die energie besparende middelen?

ALs je dan 2000 euro per jaar bespaart duurt het 30 jaar voor je begint te winnen.

Ruud
                    Met de vriendelijke groeten, Ruud.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rufus1964 Bekijk bericht
                      Is die 60.000 euro alleen voor al die energie besparende middelen?

ALs je dan 2000 euro per jaar bespaart duurt het 30 jaar voor je begint te winnen.

Ruud
                      Natuurlijk niet, allemaal nieuwe ramen en buitendeuren, alsook drie geisoleerde electrisch bediende sectionale poorten kosten ook geld.
                      Zonnepanelen en condensatieketel hebben rond de 20.000€ gekost, en warmtepomp heb ik zelf gemaakt.
                      Last edited by Guest42; 5 oktober 2012, 18:50.

Comment

Ah oké, ik schrok al.
                        Het principe van de warmtepomp wou ik nog onderzoeken hoe dat werkt.
                        Heb je daar een link van of zo.

Ruud

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rufus1964 Bekijk bericht
                          Ah oké, ik schrok al.
                          Het principe van de warmtepomp wou ik nog onderzoeken hoe dat werkt.
                          Heb je daar een link van of zo.

Ruud
                          Die 20.000€ op ons dak brengen meer op dan op de bank, dat zijn we nu wel zeker.

Comment

Die 20.000€ op ons dak brengen meer op dan op de bank, dat zijn we nu wel zeker.
                            Hahaha, ja dat denk ik ook wel.
                            We zitten straks ook voor zo'n situatie, we gaan die ook investeren ergens in.
                            De inflatie is hoger dan de rente.

Thx, ik zal eens gaan kijken.

Ruud

Comment

Amai das zware toebak of ik ben niet zo slim.
                              Hoe haal je dan toch warmte uit het water, dat wordt toch koud.
                              Welke type heeft U zelf gemaakt?

Ruud

Comment

Dat is gewoon niet moeilijk meer dezer dagen. Geld uitgeven brengt al meer op

On topic.
                                Bij de test kwam Essent als goedkoopst uit de bus met een verschil van 119 euro (alleen electriciteit) met onze huidige leverancier (Nuon). We hebben dan de website van Essent bezocht en nog eens de verbruiksgegevens ingevuld. Bleek het verschil maar nog 70 euro meer te zijn in het voordeel van Essent, maar ons maandelijks voorschot zou wel bijna 3 euro hoger zijn dan ons huidig voorschot. Op jaarbasis vroeg Essent dus meer als Nuon. Okee, de eindafrekening is wat telt.
                                We zijn dan eens gaan kijken bij Nuon en daar bleek het veranderen van contract ook een jaarlijkse besparing van 70 euro te kunnen opleveren bij een ongewijzigd voorschot. Dat was dus snel geregeld zonder overstappen. Als de prijsprognose klopt krijgen we ook van Nuon iets terug. Al zal het minder zijn dan bij Essent, maar die zouden dan wel een jaar in onze plaats van onze centen genieten

Comment

Working...
                                X