Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

T'is weer van dat, nu Philips Brugge.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: T'is weer van dat, nu Philips Brugge.

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Toen ze bij Philips in de jaren 90 deze leuze lanceerden was er grote vergadering bij Philips Roeselare,
    op vier apparte paaltjes stond daar inderdaad "Let's make things better" grapjassen hadden er niets beter op gevonden
    dan net voor de vergadering die paaltjes te wisselen naar "Let's make better things"
    Philips heeft ons mooie zaken geschonken, probeerden nieuwe zaken, hebben zaken op de markt gebracht waar de consument niks van moest weten of was de concurrentie net iets sterker om hun alternatief erdoor te drukken en in het geval van de Senseo een regelrechte hit was.
    Echter, respect voor Philips voor durven innoverend te zijn (geweest) Geert

Comment

Het probleem van Philips is ook dat ze heel veel geld staken in R&D en heel knappe nieuwe producten op de markt hebben gebracht en nog steeds brengen, maar dat ze nadien zelf te weinig verder ontwikkelden aan die producten waardoor de concurrenten hun al snel voorbij staken.

Niet vergeten dat Philips de eerste was die de videorecorder op de markt heeft gebracht maar nadien al snel werd voorbij gestoken door andere merken met dezelfde technologie maar dan in een betere vorm gegoten. Ik kan nog goed die eerste videorecorder die wij hadden voor de geest halen. Het was zo een heel grote blok die op de tafel naast de TV stond waarin vierkante cassette werden ingestoken. (De spoelen lagen boven elkaar.) (Deze was het.)

Nadien zijn de Japanse ontwikkelaars (JVC) op deze technologie gesprongen en brachten ze al snel een betere versie uit, het befaamde VHS systeem, dat de markt bij een storm nam. Je had ook Betamax van Sony en Video 2000 die wel van Philips was, maar die werden al snel van tafel geveegd, alhoewel Betamax technisch gezien het beste product was.

Philips heeft hetzelfde voorgehad met andere van hun producten. Niet vergeten dat Philips al in de jaren 70 bezig was met technologie dat de voorloper van de CD/DVD kan genoemd worden. De fout die zij toen hebben gemaakt is dat zij zich enkel bezig hielden met de ontwikkeling van de hardware en de software, de platen, over lieten aan anderen. Die zagen er echter niet veel in, waardoor de hardware wel bestond maar er bijna geen platen konden gekocht worden en Philips dus eigenlijk met een onbruikbaar product bleef zitten. Zij hebben dan nadien wel meegewerkt aan de meer succesvolle opvolgers maar ook hier werden al snel betere toestellen geleverd door de concurrenten.

Je kan eigenlijk zeggen dat Philips een heel goed bedrijf was op vlak van innovatie, maar op vlak om het nadien echt commercieel ten gelde te brengen, de bal dikwijls missloeg.

Mijn vader heeft trouwens bij Philips Hasselt gewerkt, waardoor wij thuis veel Philips toestellen hadden staan. Ik ben zelfs één van die weinigen die een Philips MSX homecomputer heeft gehad. En alhoewel die betere prestaties gaf dan de C64, is die nooit aangeslagen omdat veel van de spelletjes die er voor werden uitgebracht eigenlijk de kwaliteit van de MSX niet benutte. Veel van die spelletjes waren namelijk afkomstig van de ZX-spectrum.

Ik programmeerde toen op verschillende systemen. C64, Tandy Color Computer en deze MSX van Philips. Op deze laatste heb ik grafisch de mooiste dingen kunnen maken, maar daar de C64 uiteindelijk de markt domineerde, bleef er niet veel anders over dan voor deze te ontwikkelen indien je wat geld wou verdienen. (Waar ik spijtig genoeg niet van heb geprofiteerd, omdat ik toen veel te jong was en enkel dingen maakte voor mij en mijn vrienden ipv naar een bedrijf te stappen om mijn software via hun te verdelen. Stom... stom... stom. )

Maar wat ik met dit alles wou aanhalen, is dat Philip veel kansen heeft gemist om nog groter te worden dan ze toen al waren. Indien ze die fouten toen niet hadden gemaakt, vermoed ik dat Philips vandaag veel sterker had gestaan. Spijtig genoeg liggen de innovaties vandaag niet langer bij Philips, maar hebben de Aziatische landen nu veel meer knowhow dan toen en is R&D ginder veel goedkoper dan hier. Ik vermoed dan ook dat we binnenkort zullen merken dat meer en meer nieuwe uitvindingen van ginder zullen komen dan van hier. Persoonlijk hoop ik van niet, want de Belgische economie zal minder en minder op de productie van goederen gaan draaien, en meer en meer op innovatie. Indien we dit laatste ook nog zouden verliezen, dan zou de Belgische economie helemaal instorten.
      Last edited by Rudy Mas; 19 september 2012, 08:39.
      Mvg,
      Rudy Mas
      Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

Comment

die paaltjes te wisselen naar "Let's make better things"

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
        Senseo
        Hoe kan ik die vergeten zijn?

Echter, respect voor Philips voor durven innoverend te zijn (geweest)
        En nog steeds. Er komt nog wat moois aan...
        Last edited by Leonidas; 19 september 2012, 08:44.

Comment

Philips heeft ons mooie zaken geschonken, probeerden nieuwe zaken, hebben zaken op de markt gebracht waar de consument niks van moest weten of was de concurrentie net iets sterker om hun alternatief erdoor te drukken en in het geval van de Senseo een regelrechte hit was.
          Echter, respect voor Philips voor durven innoverend te zijn (geweest) Geert
          Philips was ook een wonderbaarlijk goed bedrijf om er te werken Vincent, dat heeft er mij van weerhouden zelfstandig te worden,
          mischien maar best, of wie weet .......

Weet je dat ik er ooit "in 1996" gelauwerd ben geweest als beste aanbrenger op één jaar tijd van ideeën over alle Philipsvestigingen van België,
          prijs een CDI speler en méér dan 300.000 Bef. cash, nooit heeft iemand het beter gedaan, daar ben ik nog steeds fier op.

Ik heb er nog een foto van.

Uploaded with ImageShack.us
          Last edited by Guest42; 19 september 2012, 08:58.

Comment

Haha, goed hoor! Ik meen hier WordPerfect te herkennen, of vergis ik me nou?

Comment

Geloof je dat echt Theo ?

Wat ik daarvan denk, wereldwijd gaat het slecht met de economie, waar natuurlijk de grote bedrijven onder te lijden hebben,
              volgens mij gaat Amerika net als andere landen er alles aan doen om om alle werkgelegenheid terug naar hun eigen land terug
              te trekken, deze trend is reeds een tijdje lopende, zie maar VW enz. ieder land doet er alles aan en gebruiken alle mogelijkheden
              om hun oorspronkelijke merken terug naar land van oorsprong te krijgen.
              NU gaat het slecht met de wereldeconomie.
              Dankzij de crisis. Dankzij verhuis van productie naar lage loon landen. Dankzij aandeelhouders die (nog) meer geld willen.
              Mijn punt is altijd de mens of het slachtoffer ervan.
              In mijn voorbeeld was het duidelijk slecht management.
              Voor mij geen verschil of het nu auto's of lampen zijn

Ik heb tot nu toe alleen Obama horen praten over werkgelegenheid in eigen land
              waar hij duidelijk bedoelt op het terugtrekken van productie (lees werkgelegenheid) naar de USA.
              Erg democratisch is dit niet en hoe zit het dan met de vrije handelsmarkt? (er was ook sprake van een boycot).
              Is dat alleen iets voor het Westen?
              Investeerders die zwaar geïnvesteerd hebben in het buitenland gaan er ook niet bepaald gelukkig mee zijn.
              Ik vrees dat België daar op termijn zwaar onder zal lijden, want wat hebben wij hier.......
              Mischien kunnen ze bij FN terug auto's gaan maken.
              Zit er dik in.
              Wij hebben niks Niks van onszelf dus alhoewel dat ook niet helemaal juist is.
              Het zijn de grootten die opvallen als het mis gaat
              De maatregelen die dan genomen worden zijn meestal dezelfde en de kritieken ook.
              Er wordt dan geduveld op één partijkleur en op de vakbonden die er in de grond niks mee te maken hebben

Wat er bij Philips gebeurd is ook erg, zij veranderen systematisch bepaalde vestigingen van naam om ze een paar jaar later
              te sluiten, en zo geen blaambedrijf te worden, toen ze bij ons (Philips) hebben gesloten was de naam reeds over BC Components naar
              Vishay gegaan, dat reeds zes jaar of zoiets, maar ons loon en nu brugpensioen wordt nog steeds uitbetaald via de tweestationsstraat 80 Brussel,
              tik dat maar eens in op Google.
              Juist. Weet ik ook zonder Google
              Als je wilt kan je nog meevieren met het vijftigjarig bestaan
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

Comment

Eén van de redenen waarom het bergaf ging, is dat managers van het ene naar het andere bedrijf gestuurd werden, telkens voor 3jaar, waardoor er enkel nog een kortetermijn visie werd ontwikkeld, want daar hangt de bonus van af , wat nadien gebeurt zal hen een worst wezen. Eigendommen en machines verkopen en terug leasen, nadien het een na het andere bedrijf verkopen, om de resultaten op te poetsen. Uiteindelijk wordt het een lege doos die enkel nog koopt en verkoopt.
                Maar eerlijk is eerlijk, het is er 40j goed geweest om er te werken, Philips was erg sociaal, velen hebben er zelfs op hun kosten gestudeerd, maar de laatste 15j is het totaal de verkeerde richting uit gegaan, als de aandeelhouders maar tevreden zijn.
                Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Mas Bekijk bericht
                  Maar wat ik met dit alles wou aanhalen, is dat Philip veel kansen heeft gemist om nog groter te worden dan ze toen al waren. Indien ze die fouten toen niet hadden gemaakt, vermoed ik dat Philips vandaag veel sterker had gestaan. Spijtig genoeg liggen de innovaties vandaag niet langer bij Philips, maar hebben de Aziatische landen nu veel meer knowhow dan toen en is R&D ginder veel goedkoper dan hier. Ik vermoed dan ook dat we binnenkort zullen merken dat meer en meer nieuwe uitvindingen van ginder zullen komen dan van hier. Persoonlijk hoop ik van niet, want de Belgische economie zal minder en minder op de productie van goederen gaan draaien, en meer en meer op innovatie. Indien we dit laatste ook nog zouden verliezen, dan zou de Belgische economie helemaal instorten.
                  Nagel op de kop.
                  (de rest ook hoor maar ik wilde niet alles "kwoten" ).

De interactieve beeldplaat zal je ook wel kennen.
                  Heb er nog mee gespeeld in het Evoluon in Eindhoven.

Gemengde gevoelens Rudy.
                  Kwaad en gefrustreerd door de gemiste kansen en triestig zijn over wat er nu niet is maar er wel had kunnen zijn.
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
                    Eén van de redenen waarom het bergaf ging, is dat managers van het ene naar het andere bedrijf gestuurd werden, telkens voor 3jaar, waardoor er enkel nog een kortetermijn visie werd ontwikkeld, want daar hangt de bonus van af , wat nadien gebeurt zal hen een worst wezen. Eigendommen en machines verkopen en terug leasen, nadien het een na het andere bedrijf verkopen, om de resultaten op te poetsen. Uiteindelijk wordt het een lege doos die enkel nog koopt en verkoopt.
                    Maar eerlijk is eerlijk, het is er 40j goed geweest om er te werken, Philips was erg sociaal, velen hebben er zelfs op hun kosten gestudeerd, maar de laatste 15j is het totaal de verkeerde richting uit gegaan, als de aandeelhouders maar tevreden zijn.
                    Goede samenvatting.
                    Managers en bonus: nog een betere vaststelling.
                    Betaal een groot deel van hun loon uit in aandelen, wat gaan die dan doen denk je?
                    Die gaan zorgen dat die aandelen zoveel mogelijk opleveren en meestal loopt dat slecht af voor de werknemers.
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                      Wij hebben niks
                      't Is niet omdat je niet weet wat we wél hebben dat we niks hebben.
                      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                        't Is niet omdat je niet weet wat we wél hebben dat we niks hebben.
                        Wat ik wel zei:
                        Wij hebben niks. Niks van onszelf dus alhoewel dat ook niet helemaal juist is.

De dag dat Vlaanderen echt op zijn kop gaat staan is de dag dat de Sint-Sixtusabdij in Westvleteren in Chinese handen komt
                        Kunde u dat voorstellen: kleine, dikke Chinese paterkes?

Deze doen het niet slecht:
                        Het Belgische bedrijf Spacebel startte in 1988 zijn ruimtevaart activiteiten. Deze onderneming is vandaag de dag uitgegroeid tot een belangrijke partner in de o...

Trouwens ik moet niet ver zoeken, zelfs naast mijn deur in Zonhoven doen ze het heel goed.
                        Melotte is an industrial company and pioneer in Direct Digital Manufacturing with focus on manufacturing process transition.

Als je ooit de kans hebt om die beweegbare arm van die Amerikaanse spaceshuttle te zien
                        denk dan maar eens aan Melotte. Meer kan ik er niet over kwijt

Er zijn er nog die het goed doen.
                        Ik kan idd. niet alles weten en dat is ook niet mijn taak he
                        Last edited by theokus; 19 september 2012, 22:13.
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

Comment

We hebben ook een vrij indrukwekkende waaier aan Belgische biofarma/biotech bedrijven. Ablynx kondigde gisteren nog aan dat hun nanobodies voor inhalatie een succesvolle fase I studie hebben doorstaan. Dat is baanbrekende farmaceutische R&D. Om maar iets te zeggen, we hebben ook nog Thrombogenetics; Galapagos; Remynd...
                          Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                            We hebben ook een vrij indrukwekkende waaier aan Belgische biofarma/biotech bedrijven. Ablynx kondigde gisteren nog aan dat hun nanobodies voor inhalatie een succesvolle fase I studie hebben doorstaan. Dat is baanbrekende farmaceutische R&D. Om maar iets te zeggen, we hebben ook nog Thrombogenetics; Galapagos; Remynd...
                            ok
                            Allemaal in eigen handen en met eigen kapitaal?
                            (ik vraag maar he)

Zoveel te beter he Thierry.
                            Weer (?) een bewijs dat de eerder kleinen ons recht houden.
                            De kmo's doen het hem
                            Last edited by theokus; 19 september 2012, 22:20.
                            Ubi bene, ibi patria.
                            BD0388BE
                            Een website

Comment

Geloof je dat echt Theo ?

Wat ik daarvan denk, wereldwijd gaat het slecht met de economie, waar natuurlijk de grote bedrijven onder te lijden hebben,
                              volgens mij gaat Amerika net als andere landen er alles aan doen om om alle werkgelegenheid terug naar hun eigen land terug
                              te trekken, deze trend is reeds een tijdje lopende, zie maar VW enz. ieder land doet er alles aan en gebruiken alle mogelijkheden
                              om hun oorspronkelijke merken terug naar land van oorsprong te krijgen.
                              As President Obama has said, the change we seek will take longer than one term or one presidency. Real change—big change—takes many years and requires each generation to embrace the obligations and opportunities that come with the title of Citizen.
                              Ubi bene, ibi patria.
                              BD0388BE
                              Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                                Voila, nu Ford, en dan hebben we nog NewHolland in Zedelgem en de ganse belgische toelevering naar Caterpillar
                                en noem maar op.

Niet moeilijk hé, ik zeg reeds méér dan een jaar dat ze Ford zouden sluiten, als er teveel over nieuwe modellen gepraat wordt van vòòr ze er zijn, is dat niet normaal. Tenandere het is niet moeilijk hé, ieder land trekt zijn eigen industrie terug naar eigen volk, begonnen bij Renault jaren geleden, daarna Vokswagen, nu Ford.
                                En straf is wel dat de domme belgen twee grote busbouwers hebben, en dat De Lijn bussen wil aankopen in Frankrijk, beseffen die ministers dan niet wat daarvan terug naar de staat stroomt, belastingen op arbeid, tewerstelling dus geen doppers betalen, BTW en noem maar op, een bende debielen besturen hier het land, zo simpel is het, een buitenlandse firma krijgt hier jaren aan een stuk subsidies, maar een belgisch bedrijf, geven ze nog de kans niet op een order, SCHANDALIG is dat.

Comment

Working...
                                X