Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hybride auto's en hun verbruik

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hybride auto's en hun verbruik

Persoonlijk ken ik 2 mensen die met een hybride auto rond rijden.

Ze zijn algemeen gezien tevreden, maar halen bij lange na niet de beloofde verbruikscijfers.

De voorbeelden die ik hoor:
    Prius met veel stadsverkeer (en daar is die voor gemaakt) : 7-8 l
    Lexus GS: 10-12 l

Ik begin me toch sterk af te vragen waarom die auto's zo fiscaal gesponsord moeten worden. Als het verbruik niet lager ligt, dan zijn het eigenlijk nog grotere verbruikers dan hun pure benzinebroers en misschien zelfs hun dieselzusjes.

In elk geval, voor autostraderitten heb je geen hybride nodig.

Re: Hybride auto's en hun verbruik

Eindelijk iemand die het begrijpt

Zo een hybride is alleen maar goed om de luchtvervuiling te verplaatsen naar de fabriek die de stroom opwekt. Aangezien ik in Brussel woon, zou het wel goed zijn voor de luchtkwaliteit hier indien iedereen elektrisch zou rijden in de stad. De voetgangers zouden het iets minder leuk vinden, want je hoort die dingen niet aankomen.

Reken daar de vervuilende batterij bij en ik zie die elektrische wagens eigenlijk niet zo goed zitten. Dat werkt misschien als je enkel elektrisch rijdt en ervoor kan zorgen dat al die wagens enkel door windmolens opgeladen worden. Als ze waterstof ooit veilig en lang kunnen stockeren is dat de oplossing.

Comment

Prius met veel stadsverkeer (en daar is die voor gemaakt) : 7-8 l
      daar bestaat een fiets voor. De gemiddelde stadsrit met de wagen was ergens rond de 7km. Dan kan je nooit zuinigheidsrecords breken
      Flickr één
      Flickr two

Comment

Wat ik niet goed snap...
        Volgens toyota haalt zo'n prius 25,6km op 1liter.
        Wat neerkomt op 3.9liter op 100km. (bouwjaar 2009)
        Mijn Renault Clio'tje, haalt vlot 5liter op 100km (soms zelfs 4,7liter). (bouwjaar 2003)

Dit terwijl (volgens website) de prius op benzine motor 78pk heeft,
        en mijn clio 82pk haalt...

Dan vind ik zo'n prius verre van zuinig??
        It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

@ccc,

Een hybride auto heeft geen batterij die aan de stroom moet. De batterij laadt hij zelf op, door verschillende technieken en optimalisaties.

Maar voor de rest volg ik jouw theorie wel. Batterijen zijn ook heel vervuilend, elek moet ergens gemaakt worden en het is heus niet alleen wind, water of zonne-energie. Verder vind ik dat we autofabrikanten moeten dwingen in de richting van minder verbruik, uitstoot. Maar dat we ons zelf moeten opleggen van die auto maar wat minder te gebruiken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rockfire Bekijk bericht
            Maar dat we ons zelf moeten opleggen van die auto maar wat minder te gebruiken.
            Dit geldt dan toch alleen voor mensen die die mogelijkheid hebben, ik zie me als kine niet mijn patienten bezoeken met de fiets, ten eerste enorm tijdverlies, ten tweede, de apparatuur die ik meeneem . . . en ten derde, ik woon door omstandigheden 55 km van mijn praktijk . . . dus voor mij is dit zeker geen optie . . .
            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Laat ons er van uitgaan dat het doelpubliek voor hybride ligt bij auto's die tussen de 10 en de 20.000 km per jaar afleggen, en dan regelmatig in stad en file zitten.

Onder de 10.000 loont de extra uitgave nooit, en boven de 20.000 zit je te veel op de autostrade om echt nut te hebben van de hybride techniek (recuperatie van remenergie).

Wie heeft een hybride en toont zijn verbruik hier in realistische omstandigheden?
              En zeker de moeite om het verschil met je vorige auto ook te posten...

Comment

Een hybride wagen kan in bepaalde omstandigheden zuiniger zijn dan een gewone.
                Maar in de praktijk rijden we met zijn allen nooit in die ideale omstandigheden zoals ze die gebruiken voor de verbruikstest en de uitstootttest waarop de politiekers zich baseren om die duurdere technologie te promoten met allerlei voordelen.

Er zijn sportwagens met hybride technologie die misschien 500m elektrisch kunnen rijden, maar waar die automobilist wel een heel groot belastingsvoordeel kan doen.
                Het komt er dus gewoon op neer, als je genoeg geld hebt om zo'n wagen te kopen die toch niets minder verbruikt dan een vergelijkbare zonder al die accu's en elektromotortjes, dan moet je daardoor minder belastingen betalen.
                Die automobilisten vinden zichzelf dan ook heel milieuvriendelijk omdat ze met zo'n wagen rondrijden.
                Maar praktisch gezien vervuilen ze net zoveel (of meer) dan met een gewone wagen als de volledige milieukost van alle onderdelen meegeteld wordt.

Als je graag wat sneller rijdt, koop dan zeker nooit een hybride.
                Bij Top Gear hebben ze ooit zo'n vergelijking gemaakt tussen een BMW M3 en een Prius: http://www.youtube.com/watch?v=badoMjA_rW0

Alleen als je heel rustig rijdt, dan kan je zuiniger rijden met een hybride.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

Comment

Volledig elektrische auto's zijn helemaal een giller. In Nederland hebben we meer oplaadpunten dan elektrische auto's...

Streven van de regering is 1 miljoen elektrische auto's in 2025.

Als je uitgaat van 10.000 km per jaar, kost dat 20 miljard Kwh per jaar. Daar heb je een hele kerncentrale voor nodig.

De voorraad zeldzame grondstoffen die je voor al die accu's nodig hebt is waarschijnlijk eerder uitgeput dan de huidige fossiele brandstoffen. En in plaats van afhankelijk van de olieproducerende landen worden we dat van China.

Ophouden dus met deze flauwekul.

Jan

Comment

De elektrische auto is idd grote onzin zonder kernenergie.
                    Maar zelfs met kernenergie erbij zijn er nog massas problemen zoals de onbetrouwbaarheid van de batterijen, superlange oplaadtijden en kilos gewicht aan batterijen die je moet sleuren.
                    Blijkbaar hebben politiekers nooit fysica gekregen op school want domme mensen zoals ik weten wel dat die zware batterij sleuren zeer veel energie kost. Nutteloze energieverspilling
                    En we praten dan nog niet over rendement anderzijds.

Maar STEL dat ze de technology van supercaps verbeteren en dat die echt bruikbaar worden als alternatief voor batterijen. Nog veel hogere capaciteiten en lichter in gewicht dus.
                    Zou jij op zoeen bom durven rondrijden? Een eenvoudige condensator die in je pc zit kan al een serieuze knal geven bij overbelasting, schade of kortsluiting. Ik mag me niet voorstellen wat het moet zijn om met megaFarrads aan capaciteit een ongeval tegen te komen.
                    Je verdampt gewoon !!!!

Voor de mensen die nog te dom zijn om het te begrijpen, kijk eens naar een electrisch autotje dat je kado doet aan de kleine voor zijn verjaardag.
                    Hoelang kan de kleine er mee spelen met 1 lading batterijen??????

Waarom rijden trams niet op batterijen denk je?????? DEUH

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door schollaert Bekijk bericht
                      In Nederland hebben we meer oplaadpunten dan elektrische auto's...
                      De overheid heeft bewust gekozen om veel oplaadpunten aan te leggen om te voorkomen dat mensen afzien van een electrische auto i.v.m. te weinig oplaadpunten.
                      Het is dus niet iets geks, integendeel zelfs.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                        De elektrische auto is idd grote onzin zonder kernenergie.
                        Maar zelfs met kernenergie erbij zijn er nog massas problemen zoals de onbetrouwbaarheid van de batterijen, superlange oplaadtijden en kilos gewicht aan batterijen die je moet sleuren.
                        Blijkbaar hebben politiekers nooit fysica gekregen op school want domme mensen zoals ik weten wel dat die zware batterij sleuren zeer veel energie kost. Nutteloze energieverspilling
                        En we praten dan nog niet over rendement anderzijds.

Maar STEL dat ze de technology van supercaps verbeteren en dat die echt bruikbaar worden als alternatief voor batterijen. Nog veel hogere capaciteiten en lichter in gewicht dus.
                        Zou jij op zoeen bom durven rondrijden? Een eenvoudige condensator die in je pc zit kan al een serieuze knal geven bij overbelasting, schade of kortsluiting. Ik mag me niet voorstellen wat het moet zijn om met megaFarrads aan capaciteit een ongeval tegen te komen.
                        Je verdampt gewoon !!!!

Voor de mensen die nog te dom zijn om het te begrijpen, kijk eens naar een electrisch autotje dat je kado doet aan de kleine voor zijn verjaardag.
                        Hoelang kan de kleine er mee spelen met 1 lading batterijen??????

Waarom rijden trams niet op batterijen denk je?????? DEUH
                        Mijn vraag gaat helemaal niet over electrische auto's, maar over hybride auto's.
                        Die hebben ook een batterij, maar ze is veel kleiner.

Mij gaat het er om ervaringen van gebruikers te horen.
                        Spaar je brandstof, of verbruik je gewoon even veel als vroeger zonder hybride?

Comment

Op deze site kun je werkelijke verbruikscijfers zien:

Tips en weetjes over het bezuiningen met je auto

Als je "aflopend verbruik" selecteert zie je dat hybrides het beter doen dan vergelijkbare niet-hybrydes.

Jan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                            Mijn vraag gaat helemaal niet over electrische auto's, maar over hybride auto's.
                            Die hebben ook een batterij, maar ze is veel kleiner.

Mij gaat het er om ervaringen van gebruikers te horen.
                            Spaar je brandstof, of verbruik je gewoon even veel als vroeger zonder hybride?
                            Je moet geen Hybride kopen om te besparen. Dat heb ik nu ook al gemerkt.
                            Het enige voordeel voor mij was de automaat, de stilte in de wagen en toch voldoende power en koppel, wanneer nodig.
                            De cijfers die Toyota opgaf voor de Auris HSD waren 3,8 l, maar dat is in werkelijkheid 5l en meer. Als je onder de 5l komt mag blij zijn en dat doet tegenwoordig elke zuinige wagen.(volgens spec's)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                              In elk geval, voor autostraderitten heb je geen hybride nodig.
                              Tenzij het misschien een diesel-hybride is ?

Comment

Working...
                              X