Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Herladen van batterijen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Herladen van batterijen

    Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
    De eerste oplaadbare batterijen waren ook loodbatterijen, ipv van vloeistof als elektrolyt zat er een pasta in. Zouden die batterijen nog te verkrijgen zijn?
    Zeker bestaan ze nog, deze worden nog tenvolle gebruikt in UPS backup systemen zoals voor computers, en nu in het bijzonder voor gsm stations.
    de loodzinkcellen van deze batterijen zijn 2 volt, en eigenlijk hetzelfde van een autobatterij, alleen wordt hier een zuurgel gebruikt, ipv water met zwavelzuur.
    Door die gell is een beperkte laadstroom noodzakelijk, omdat anders de gasvorming zuurstof/waterstof niet snel genoeg uit de gel kan ontsnappen, wat bij een autobatterij wel snel kan.
    Weet je wat het verschil in bouw tussen een tractiebatterij en een startbatterij is Hasseltenaar ?

    Comment


    • #17
      Re: Herladen van batterijen

      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      Zeker bestaan ze nog, deze worden nog tenvolle gebruikt in UPS backup systemen zoals voor computers, en nu in het bijzonder voor gsm stations.
      de loodzinkcellen van deze batterijen zijn 2 volt, en eigenlijk hetzelfde van een autobatterij, alleen wordt hier een zuurgel gebruikt, ipv water met zwavelzuur.
      Door die gell is een beperkte laadstroom noodzakelijk, omdat anders de gasvorming zuurstof/waterstof niet snel genoeg uit de gel kan ontsnappen, wat bij een autobatterij wel snel kan.
      Weet je wat het verschil in bouw tussen een tractiebatterij en een startbatterij is Hasseltenaar ?
      Nooit van gehoord, dus neen. Maar ik veronderstel dat het te maken heeft met de stroomafname. Korte tijd-hoge stroom en langere tijd laag. Maar dat zal wel wat simpel zijn.
      En google helpt natuurlijk ook.
      Mvg.
      Robert
      Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

      Comment


      • #18
        Re: Herladen van batterijen

        In sommige herlaadbare schijnwerpers (gewoonlijk met een halogeenlampje) worden die gel accu's ook nog gebruikt.
        Dat type noemen ze gel-accu, het grote voordeel van die accu's is dat je die in alle mogelijke posities mag monteren, er loopt nooit vloeistof uit.
        Een gel-accu mag ook dieper ontladen worden dan een auto-accu.

        In mijn Suzuki Bandit 1200S zat standaard een gel-accu, en die zat er nog in toen ik die motor na 6 jaar en 132.000km heb verkocht.

        In zowat elke auto zit een start-accu, als je die geregeld onder de 80% van de capactiteit opgebruikt, dan wordt de levensduur aanzienlijk korter.
        Als je die een paar keer tot 20% ontlaadt, dan mag je een nieuwe kopen.
        Een start-accu dient (zoals de naam het al zegt) om te starten, na het starten wordt zo'n accu alleen nog als buffer gebruikt om grote stroompieken op te vangen, en om de volgende keer terug te kunnen starten natuurlijk.
        Een start-accu kan grotere stroompieken leveren dan een tractie-accu.


        Tractie-accu's worden gebruikt in toepassingen waar de accu's lang stroom moeten kunnen leveren, bijvoorbeeld in een heftruck of in back-up systemen.
        Die kunnen in vergelijking met een start-accu veel minder grote stroompieken leveren, maar ze gaan niet direct stuk als je ze diep ontlaadt (er is ook een limiet waarbij de levensduur sterk verminderd wordt als je daar over gaat).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #19
          Re: Herladen van batterijen

          De CT-60 van Metz had ook een gel-accu.

          Comment


          • #20
            Re: Herladen van batterijen

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            In mijn Suzuki Bandit 1200S zat standaard een gel-accu, en die zat er nog in toen ik die motor na 6 jaar en 132.000km heb verkocht.
            Dat is goed doorgereden zeg !

            Comment


            • #21
              Re: Herladen van batterijen

              Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
              Nooit van gehoord, dus neen. Maar ik veronderstel dat het te maken heeft met de stroomafname. Korte tijd-hoge stroom en langere tijd laag. Maar dat zal wel wat simpel zijn.
              En google helpt natuurlijk ook.
              Inderdaad Robert, Google helpt, het heeft dus alles te maken met de hoeveelheid en dikte van de platen, een startbatterij heeft veel dunne platen, en kan door zijn grotere oppervlak een veel hogere stroom leveren gedurende een korte tijd, een tractiebatterij heeft minder en dikkere platen, heeft dus alles met levensduur te maken, maar kan minder hoge stromen leveren.

              Comment


              • #22
                Re: Herladen van batterijen

                Wanneer je recente wagen is uitgerust met een Start-Stop systeem dan zit er hoogstwaarschijnlijk een gel batterij in, meer bepaald een AGM type (absorbing glassmatt technology).
                In mijn Kia met ISG (Idle Stop & Go) zit zo een gel batterij.
                Camera: Canon 60D, 20D, A570. Objectieven: 10mm - 500mm + 1,4x en 2x TC

                Comment


                • #23
                  Re: Herladen van batterijen

                  Oorspronkelijk geplaatst door kartix Bekijk bericht
                  Wanneer je recente wagen is uitgerust met een Start-Stop systeem dan zit er hoogstwaarschijnlijk een gel batterij in, meer bepaald een AGM type (absorbing glassmatt technology).
                  In mijn Kia met ISG (Idle Stop & Go) zit zo een gel batterij.
                  Inderdaad, als je een auto hebt die gemakkelijk start, dan is een gel batterij geen probleem, zo ken ik iemand die reeds méér dan 10 jaar
                  zo een zware gel batterij heeft zitten in een VW golf diesel, en deze is nog steeds goed, hij had er daarentegen nog een nieuwe staan,
                  en deze is ongebruikt na een paar jaar kapot.
                  Het AGM type (absorbing glassmatt technology), zal te maken hebben met glasmatten die ze tussen de platen zetten ipv een ander isolatiesoort
                  dat om kortsluiting tussen de lood en zinkplaten te voorkomen.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Herladen van batterijen

                    in mijn oude Harley (1500cc) zìt ook 'n gel batterij (19AH) en die kan je nu niet bepaald vlot starten.
                    Dat is de carburator versie en daar moet je 'n volgorde in acht nemen...Handchoke uit, 2X draaien aan de gashendel....even wachten....starten.
                    Iemand die dat niet kent, verzuipt 'm gewoon.
                    En 340 kg is nu niet bepaald makkelijk om in gang te duwen.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Herladen van batterijen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                      Hij stond anders al in #7.
                      klopt, maar soms....ontgaat er mij ook wel eens wat)(.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #26
                        Re: Herladen van batterijen

                        Vreemd dat men al die batterijen met een Powerex lader van max 2A kan laden ... bijzonder relevant

                        Comment

                        Working...
                        X