Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

plantenkenners advies gevraagd

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: plantenkenners advies gevraagd

hier is de foto dan, jammer dat er klein beetje bewegingsonscherpte op zit
    anyway, ik ben benieuwd naar jullie expertise
    en vooral hoe ik het weg krijg (liefst op een goedkope manier)

Comment

"Bewegen" die dingen? .. als ze "springen" zou ik gokken op springstaarten .. als ze "vliegen" zet ik in op witte vlieg ... In beide gevallen is de luizenshampoo eventueel te gebruiken. Witte vlieg is helaas zeer resistent geworden dus een "pyrethrine" kan de snelle weg zijn voor de behandeling van slechts een paar planten (en dat zit normaal in die luizenshampoo)
      Wolluizen zijn het IMHO zeker niet, daarvoor is de boel te "proper"

PS ... een bio-bestrijdingsmiddel op basis van "olie" (koolzaad) of "vetzuren" kan in uw geval ook een redmidddel zijn ... kant en klaar te koop in 500ml spuitflessen. altijd gebruiksaanwijzing lezen, natuurlijk.
      Last edited by Guest41; 31 augustus 2012, 23:41. Reden: meer info

Comment

die dingen bewegen totaal niet, ik heb er al met een vergrootglas op gezeten no movement at all, zelfs niet na dagen
        merkwaardig is dat het er inneens was en nu niet meer vermeerderd sederd weken (of dat is toch mijn indruk)
        als ik de onderkant van de bladeren inspecteer zie ik niets vermeldenswaardig
        en in de kamer is ook nergens iets te bespeuren, zelfs nog geen gewone dagvlieg
        het moet allesins een infectie van iets zijn want 2 verschillende vetplanten hebben het (de planten staan naast elkaar)

ik zal eens proberen met het er af te wassen en eens zien of het terug komt

Comment

Idd .. afwassen en even de kat uit de boom kijken ..

kijk ondertussen ook eens hier misschien herken je iets ...?

Comment

Zet je planten op watercultuur.
            Makkelijk en proper ook.
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

Comment

Voor een paar planten is de kool het "sop" niet waard, LOL! ... en overschakelen op hydrocultuur met succulenten kan desastreuze gevolgen hebben. Deze methode was nogal populair 35 jaar geleden (oa met Lewatit ionenwisselaar harsen). Nu ken ik geen enkele liefhebber meer die dat doet. Wat wel een alternatief is dat is je planten kweken in inert substraat zoals SERAMIS © en dat gaat perfect. Je moet dan eigenlijk een soort hybride hydrocultuur toepassen maar ze niet constant vochtig houden omdat het substraat in staat is om heel veel vocht vast te houden, zelfs al zie je het niet. ... en BTW noch hydrocultuur, noch SERAMIS zullen beletten dat uw planten te maken krijgen met schimmels of insecten. 't Is naief om dat te geloven

Comment

Tussenstand van het onderzoek .....

Heb eerst de plant zitten "afwassen" met oorwatjes gedipt in alcohol, dat ging goed en kwam er zo af.
                Tot het op mijn systeem begon te werken (plant is te groot, dus ik was wel paar uur zoet)
                Ik heb dan maar de plant onder de pompsteen gezet en alles er gewoon afgewassen met eenvoudig koud water.

So far, so good....

MAAR.... ik DENK dat ik weet wat de misterieuze ziekte is.
                Ik heb ook wat dode bloemetjes van de 1 plant weggenomen en die hadden een peervorm.
                In die peertjes zat het vol van die witte stipjes.

Mijn vermoeden is dat het gewoon zaadjes zijn.
                En nu komt het gekke.
                Ik denk dat die ene plant zijn zaadjes uitspuigd als het ware (anders konden die nooit op de ander plant terecht gekomen zijn)

So far theory.
                Ik wacht nu even af en kijk of het terug komt

Nu weet ik allesins al waar ik aan toe ben volgend jaar met die "spuwende plant"

kan iemand mijn gekke theorie bevestingen over zaadspugende planten?

Comment

Hebben uw planten bloemen voortgebracht? geen sex, geen zaadjes hoor! .. en dan nog .. de planten zouden zelf-fertiel moeten zijn om eventueel zichzelf te bestuiven, tenzij er twee compatibele planten tegelijk bloeiden en dat de insecten .. etc etc ...
                  .. "strooisel" van een andere plant die er dicht bij staat?

Comment

Ja er waren bloemetjes aan aan het laatste vetplantje dat we gekocht hadden.

Maar ik heb slecht nieuws....

Gisteren alles zuiver gemaakt en vandaag zaten er alweer van die tikkeltjes op de bladen.
                    Maar deze keer zag ik beestjes rondlopen.
                    Klein geelkleurig soort spinnetjes denk ik.

Ik was het beu en heb de planten hun laatste leven geschonken aan een berm ergens in het veld.

Ondertussen heb ik er een nieuw plantje net bij, hopelijk is die nu niet mee besmet.
                    Ik wacht ff af.

Je had dus gelijk regulus, twaren beestjes.
                    Bedankt voor de hulp.

En ondertussen begin ik gewoon van nul af aan.

Comment

Heb je andere kamerplanten? ... ook die nakijken anders ben je mogelijk binnen de paar dagen terug bij "af"

Comment

Working...
                      X