Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

plantenkenners advies gevraagd

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• plantenkenners advies gevraagd

We hebben 2 kamerplanten die kortbij elkaar staan (vetplantjes)
    en sinds enkele dagen zien we er witte stipjes op de bladeren (zeker kleiner dan 0,5mm)
    somige bladeren tellen wel 50 stippen andere bijna niets

Ik heb al gezocht op het internet achter bladluizen en zo maar de fotos gelijken totaal niet op wat ik zie.
    graag zou ik die "ziekte" bestreiden maar dan moet ik wel eerst weten wat het is.

iemand enig idee? en wat doe ik ermee?

PS: ik zie geen beestjes rondlopen of zo dus het zijn geen eitjes van iets
    en de planten zijn ook niet beschadigd of aangevreten

ik ben benieuwd hoe het gesteld is met jullie plantenkennis

Re: plantenkenners advies gevraagd

Wij zijn een cactussen- en vetplantenclub Grusonia uit West-Vlaanderen. Hier vind je alle uitleg over het kweken van succulente planten, een plezante en rustgevende hobby
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Comment

Eender welk "insect" dat planten aandoet kan je makkelijk bestrijden met water met wat afwasmiddel in.
      De blaadjes ermee besproeien en het plantje ermee begieten.
      Meerdere keren na elkaar.
      Maar begin alvast met ze eens uit hun pot te halen, wortels te controleren, nieuwe aarde te geven.
      Zorg zeker dat het nieuwe potje goed schoon is en spoel de wortels van de plant al af in water met een sopje. Niet te veel zeep uiteraard; je gaat je afwas er niet mee doen.
      Pas als dit niet zou lukken zou ik naar echte insecticide grijpen.
      Last edited by Cookie; 28 augustus 2012, 06:44.
      En nu ga ik nog wat foto's proberen maken...

Comment

maak er eens een foto van.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Vrijwel zeker Wolluizen (tenzij het een schimmelziekte is natuurlijk, foto? idd) ... een klassiek plaag bij succulenten .. Op dit ogenblik in het jaar met de planten gaan rommelen (nieuwe aarde etc) is een slecht idee omdat succulenten binnenkort in winterrust gaan.

Een beproefde methode om, als het slechts om een paar planten gaat, te behandelen tegen wolluis is om een klassieke "luizenshampoo" te kopen bij de apotheek, mens of die maakt niet uit, en ergens een oude "spuitfles" (type "ik poets mijn ruiten op een moderne manier") uit de recyclage te redden. Een (1) koffielepel shampoo in 1 kop water, goed omroeren, in de sproeibus en sproeien maar ... buiten natuurlijk ... planten even uit de zon houden, 1-2 dagen later naspoelen met zuiver water. Eventueel herhalen.

Edit: BTW ... het kan nooit kwaad om even op een onderkant van een blad te proberen of de oplossing geen schade aanricht. Zeepoplossingen, in 't algemeen, kunnen de wassen beschermlaag van succulenten onherroepelijk aantasten en/of beschadigen!!!
          Last edited by Guest41; 28 augustus 2012, 17:48.

Comment

Enkele druppeltjes zeep in ruim water gaan de plant niet het loodje doen leggen.
            Ik ga hier nu geen raad gaan geven die ik zelf niet toepas.
            Desnoods, als de wolluis niet te sterk aanwezig is, kan je ze met een wattenstaafje aanstippen (en gelijk ook wat verwijderen waar kan).
            Wolluis, bladluis op rozen, vetplanten, een verzameling orchideeën binnen en buiten; allen behandel ik in eerste instantie met een zeepoplossing omdat ik het gebruik van chemische toestanden zolang mogelijk wil uitstellen.
            En tot op heden bleef mijn chemische hulpmiddeltje netjes op het schap staan, verpakking nog steeds gesloten.
            Natuurlijk moet je er geen scheut in doen waar de plant achteraf gaat van plakken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cookie Bekijk bericht
              Enkele druppeltjes zeep in ruim water gaan de plant niet het loodje doen leggen.
              .. en wat dus per definitie totaal niets uithaalt behalve dat het uw plant tijdelijk "schoon" spoelt met de illusie dat de boosdoeners weg zijn ... 't is water in een mand pompen ... een niet te sterke aantasting van wolluis is een illusie, tegen de tijd dat je ze ziet zijn ze er massaal, je weet het alleen nog niet!

Ik ga hier nu geen raad gaan geven die ik zelf niet toepas.
              Desnoods, als de wolluis niet te sterk aanwezig is, kan je ze met een wattenstaafje aanstippen (en gelijk ook wat verwijderen waar kan).
              Wolluis, bladluis op rozen, vetplanten, een verzameling orchideeën binnen en buiten; allen behandel ik in eerste instantie met een zeepoplossing omdat ik het gebruik van chemische toestanden zolang mogelijk wil uitstellen.
              En tot op heden bleef mijn chemische hulpmiddeltje netjes op het schap staan, verpakking nog steeds gesloten.
              Natuurlijk moet je er geen scheut in doen waar de plant achteraf gaat van plakken.
              Als ge u beroept op een plantenverzameling .. ik kweek al bijna 40 jaar C&S (eigenlijk geen "S" maar goed) en 'k heb ondertussen een zelf gezaaide verzameling van bijna 2000 planten, als ge denkt dat dit geen ervaring oplevert ivm de schadelijke insectenwereld? .. ik heb zelfs een beperkte reeks Phals (binnen) en die hebben welgeteld "nooit" wolluizen ..

.. en met bio-bestrijdingsmiddelen ben je best dat er iets bij zit dat "plakt" ... iets wat je naderhand met zuiver water kan wegspoelen

.. en het aanstippen met een wattenstaafje moet gebeuren met alcohol, liefst zelfs spiritus .. voor vetplanten dus hetzelfde verhaal ivm met beschadiging van de beschermende waslaag ...

Comment

Ik spreek jouw ervaring absoluut niet tegen - 'k zou het zelfs niet durven als ik zie hoe je al direct op je paard zit.
                Ik deel enkel de mijne die ik al 25 jaar toepas.
                Dan heb ik verdorie al die jaren supergeluk dat het bij mij wel werkt.
                Eigenlijk nog niet lang genoeg om het als een "ervaring" te bestempelen.
                't zal wel aan mij liggen dan.
                Phals zullen sneller last van mijten dan van wolluis. En ja, ook mijten kunnen ermee verwijderd worden.
                Met enig geduld.
                Mijn phalaenopsissen hebben er ook nog nooit last van gehad.
                De wolluis bestrijden 1 punt is. Belangrijker is van uit te maken HOE ze er terecht gekomen is en die factor te bestrijden.
                Zoals met elke aanval het geval is.
                Last edited by Cookie; 29 augustus 2012, 12:48.

Comment

goh, je doet maar hoor ... de dag dat je een paar secundaire en geinduceerde schimmelinfecties er bovenop krijgt zal je wel zien of je die potjes met scheikunde nog dicht houdt ...

... en over het HOE ze er terrecht zijn gekomen daar zijn meer dikke boeken over geschreven dan je in één ruk kan vasthouden dus daar houd ik mijn adem niet voor in omdat dit, voor amateurs, een deel pure speculatie is, zeg maar koffiedik kijken ... ik heb voorbeelden zat van "theoretisch onmogelijke" wolluis infecties!

Comment

Ge hebt gelijk man...

Comment

Natuurlijk heb ik gelijk ... of dacht je dat gecorreleerde informatie even vlug uit de duim gezogen wordt cq uit de blauwe lucht geplukt?
                      Lees er het boek van mijne maat maar eens op na ... en dat is nu net GEEN amateur ..
                      Ziekten-en-plagen-bij-cactussen-in-cultuur

Comment

WOW respect voor jou mooie collectie regulus.
                        dat ziet er daar dik in orde uit.
                        ik zit nog in het stadium "prutser van het eerste uur"
                        gelukkig kan ik fotos trekken als ik het niet vergeet maak ik er morgen een macrofoto van want ik twijfel toch over die wolluizen ook een beetje.
                        de stipjes die ik zie op de planten zijn veel kleiner dan wat ik zie op internet fotos over wolluizen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                          .........
                          Lees er het boek van mijne maat maar eens op na ... en dat is nu net GEEN amateur ..
                          Ziekten-en-plagen-bij-cactussen-in-cultuur
                          of:

grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                            ...
                            ik zit nog in het stadium "prutser van het eerste uur"
                            Niets van aantrekken .. we zijn allen langs daar gepasseerd!!! met veel vallen en opstaan ...

gelukkig kan ik fotos trekken als ik het niet vergeet maak ik er morgen een macrofoto van want ik twijfel toch over die wolluizen ook een beetje.
                            de stipjes die ik zie op de planten zijn veel kleiner dan wat ik zie op internet fotos over wolluizen
                            Zonder beeld blijft het giswerk he ... kan een schimmel zijn, of het begin van "dopluis" ook wel "schildluis" genoemd ...

Comment

Ooit had ik planten en die groeiden in aarde.
                              Ben dan overgeschakeld op watercultuur en veel van de miserie verdween.
                              Ubi bene, ibi patria.
                              BD0388BE
                              Een website

Comment

Working...
                              X