Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Statiegeld op blikjes en pet-flessen. waarom ook niet in Belgie?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Statiegeld op blikjes en pet-flessen. waarom ook niet in Belgie?

Een paar weken terug waren we op fietsvakantie aan de Bodensee.
    Tijdens de 350km die we rond het meer hebben gefietst hebben we zeker niet meer als 5 blikjes in de grasberm zien liggen.
    Als je in België 5km fietst heb je er een vuilzak van vol...
    Waarom kan men, zoals het in Duitsland en andere landen wél kan, geen systeem van statiegeld invoeren?
    Blijkbaar kijkt de regering nu ook, voor ze beslissingen neemt "over de landsgrenzen heen", om na te gaan of het daar "lukt", voor ze hier iets invoert.
    Waarom dan ook eens niet voor een "goede" maatregel tegen al dat zwerfvuil op onze wegen.
    Ik denk dat de kosten voor het invoeren van zo'n systeem niet zullen opwegen tegen de kosten die men nu doet voor het opruimen van al dat zwerfvuil.
    Ik vind het intussen écht degoutant hoor, elke 5 meter een fles, blik, sigarettenpakje of vuile pamper....
    Jullie?

Re: Statiegeld op blikjes en pet-flessen. waarom ook niet in Belgie?

ach, dat weet ik al 35 jaar dat veel Belgen vuile varkens zijn en hun afval gewoon uit het raampje van hun mobiele paleis kieperen...

Er was eens.... een periode dat men langsheen de Belgische wegen regelmatig mannen met vuilniszakken zag lopen om al het zwerfvuil op te rapen, dat was een zeer mooi initiatief dat helaas alweer even
    snel werd afgevoerd dan het was ontstaan. Door een gebrek aan werklui of subsidies, wie zal het zeggen?

Ik vind dat je gelijk hebt en dat onze regering zulks DRINGEND mag invoeren om het zwerfvuil te bestrijden maar langs de andere kant zal het maar een halve oplossing zijn omdat ze statiegeld enkel op blikjes kunnen heffen
    en niet op bijvoorbeeld papier, (vuile) pampers, blik, etc.
    Wanneer je een plastic draagtas vraagt in de supermarkt moet je hiervoor reeds een milieubijdrage betalen, eveneens voor alle plastic verpakkingen die je koopt en toch zie je heel veel van deze verpakkingen
    in de grasberm liggen... Er zijn zelfs mensen die hun gehele vuilzak zomaar ergens langs de kant v/d weg droppen dus hoe ga je het probleem oplossen door middel van statiegeld in te voeren?
    ze vegen er nu al vierkant hun ****** aan...

En er zijn landen waar het nog properder is; rij of wandel maar eens in Oostenrijk of Zuid-Frankrijk rond, en niet zo heel ver hier vandaan te Nederland, ook veel properder dan hier.
    Er zullen nog wel landen zijn waar het kraaknet is maar ik spreek enkel over landen waar ik regelmatig heen ga...
    Last edited by kirsten_dl; 25 augustus 2012, 22:41. Reden: citaat verwijderd
    "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
    Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

Comment

In sommige landen lukt het gewoon beter doordat mensen daar wat beter opgevoed zijn en uit zichzelf al wat minder in de berm gooien.
      Wat dacht je dat 2 tot 5 cent statiegeld gaat beletten?
      Denk je dat de mensen die nu iets door het raam kieperen daarvoor meer moeite gaan doen?
      Wij kopen zelf drank in blik en plastiek om niet te moeten sleuren met die flessen naar de winkel, daar zit al taks op en die betalen we dan ook.
      Wij gooien inderdaad niets op de openbare weg of in een gracht maar stel u eens voor om al uw blikjes bij te moeten houden en terug te brengen naar de winkel.
      Zo handig is dat allemaal niet, je kan een blikje niet hersluiten, het blijft met moeite recht staan als het leeg is en er loopt altijd wat uit, het trekt vriegen en wespen aan en zorgt voor een veel grotere overlast dan ze in een daarvoor bedoelde vuilzak te stoppen.
      En nu moogt ge weer zeggen dat ik zit te zagen maar als ik door de straten van Leuven wandel zie ik hier en daar wel een weggegooid blik liggen maar ook wel duizenden, zelfs tienduizenden sigarettenpeuken en dat is veel viezer dan die blik en ook nog eens veel moeilijker om op te ruimen.
      Probleem is dat politie niet voldoende op straat komt en de mensen te weinig beboet.
      Ook zijn de boetes veel te laag, 50€ als je een blik door je raam gooit (zoals enige tijd geleden overal aangekondigd) ... wat is het risico?
      Zou zoals met ander sluikstorten altijd minstens 375€ moeten zijn.

Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
      Er zijn zelfs mensen die hun gehele vuilzak zomaar ergens langs de kant v/d weg droppen dus hoe ga je het probleem oplossen door middel van statiegeld in te voeren?
      ze vegen er nu al vierkant hun ****** aan...
      Geen excuus is goed genoeg maar laat ons even redeneren in die mensen hun plaats.
      Er zijn er natuurlijk die het doen om er vanaf te zijn en alles wegkieperen maar langs de andere kant werkt men het ook wel wat in de hand.
      Tot 2€ voor een vuilzak, slechts één keer per twee weken ophaling van vuilzakken, veel te weinig vuilbakken langs openbare wegen en als er zijn zitten ze meestal vol.

Er was eens.... een periode dat men langsheen de Belgische wegen regelmatig mannen met vuilniszakken zag lopen om al het zwerfvuil op te rapen, dat was een zeer mooi initiatief dat helaas alweer even
      snel werd afgevoerd dan het was ontstaan. Door een gebrek aan werklui of subsidies, wie zal het zeggen?
      Misschien kijk je gewoon op het verkeerde moment?
      De snelwegen die ik dagelijks neem, daar zie ik toch twee keer per jaar alles opgehaald worden wat er in de bermen ligt.
      Wat mij betreft mogen ze iedereen die iets door het raam kiepert verplichten om zo eens mee te lopen om alles op te rapen.
      Op de snelwegen staan verlichtingspalen gemiddeld op 44 meter van elkaar, tussen twee palen halen ze tot 5 volle vuilzakken vuil op ... dit houdt zowel weggegooide zaken in als verloren zaken (plastiek en dergelijke).
      Last edited by VerSeg; 25 augustus 2012, 02:07.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Geen excuus is goed genoeg maar laat ons even redeneren in die mensen hun plaats.
        Er zijn er natuurlijk die het doen om er vanaf te zijn en alles wegkieperen maar langs de andere kant werkt men het ook wel wat in de hand.
        Tot 2€ voor een vuilzak, slechts één keer per twee weken ophaling van vuilzakken, veel te weinig vuilbakken langs openbare wegen en als er zijn zitten ze meestal vol.
        Inderdaad, geen enkel excuus kan mij ervan overtuigen om uw vuilnis zomaar ergens te droppen omdat een vuilniszak 2€ kost en er maar om de twee weken een ophaling gebeurd.
        Heb het ooit al eens in een ander topic geschreven; doe zoals in zuid-Frankrijk en zet sorteercontainers naast mekaar in de straat waar mensen al hun afval kunnen achterlaten;
        papier en karton, glas, blikjes, huisvuil, kapotte lampen, etc.
        Ik zie ginds maar heel weinig zwerfvuil rondslingeren maar zoals jij reeds schreef VerSeg zijn ze in andere landen iets anders opgevoed en chauvinistischer ingesteld dan in België.
        En misschien nog een oorzaak waarom ze ginds minder vervuilen; politie is steeds aanwezig en zichtbaar in het straatbeeld. Ik denk toch dat het mensen sneller afschrikt om "slechte" dingen uit te steken
        dus het zal wel puur psychologisch werken.
        Toen ik vorige week door de Bornemse winkelstraat liep zag ik een man pardoes zijn leeg sigarettenpakje op de grond gooien, zijn zoontje liep vlak naast hem dus hij zag het allemaal gebeuren.
        Wat denkt zo ne kleine later? Onze pa gooide ook steeds zijn lege sigarettenpakjes op straat dus doe ik dat ook maar...
        Dat is een mentaliteit die niet door de beugel kan en waar ze echt op moeten hameren bij de bevolking om tot deftige resultaten te komen.
        Ik durfde geen opmerking maken, ja ik ben een watje, tegen de vader omdat hij van allochtone afkomst is en voor je 't weet wordt je door een hele bende omsingeld of uitgescholden voor racist.

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Misschien kijk je gewoon op het verkeerde moment?
        De snelwegen die ik dagelijks neem, daar zie ik toch twee keer per jaar alles opgehaald worden wat er in de bermen ligt.
        Wat mij betreft mogen ze iedereen die iets door het raam kiepert verplichten om zo eens mee te lopen om alles op te rapen.
        Op de snelwegen staan verlichtingspalen gemiddeld op 44 meter van elkaar, tussen twee palen halen ze tot 5 volle vuilzakken vuil op ... dit houdt zowel weggegooide zaken in als verloren zaken (plastiek en dergelijke).
        Ik zal wellicht nooit op het moment van opruiming toevallig op de locatie passeren...
        Maar 't is echt wel schandalig wat er aan zwerfafval wordt opgehaald, ik ga heel veel fietsen en ik kijk heel veel rond en het is onvoorstelbaar en te zot voor woorden wat je allemaal in de grasbermen ziet liggen.
        Ik heb al gedacht om sommige stroken gewoon eens persoonlijk op te ruimen maar dan da's waarschijnlijk dweilen met de kraan open want wanneer één iemand dit ziet gaan ze nog meer vuiligheid achterlaten
        om de simpele reden dat het achter hun gat toch opgeruimd wordt...
        Toevallig enkele artikels gezien over de achtergelaten campings na een festival? http://www.gva.be/backstage/festival...orrowland.aspx
        "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
        Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

Comment

Mij stoort het ook. Indien ik dit al eens tegen vrienden of bekenden zeg, geven
          ze me overschot van gelijk. Indien ik dit al eens tegen buren vertel, schamen
          ze zich mee. Indien ik dit al eens bij de bakker te berde breng, zijn ze allemaal
          één en al verontwaardiging: schandalig.
          Dan vraag ik me af... wie doet het wel, wie zijn de overtreders, de vuilpapen?

Comment

Tijdje geleden had ik een motorit in Limburg (kan de streek niet direct meer zeggen)
            daar lag het altijd 'kraaknet', volgens iemand die meereed (én van de streek was) hadden de buurtbewoners een soort 'rollensysteem' om het vuil zelf op te halen.
            'k Moet eerlijk zeggen: ik was onder de indruk...

Wie de vervuilers zijn? niemand zal het toegeven...
            Ik probeer er altijd op te letten, papiertjes steek ik meestal terug in de zakken als ik geen vuilnisbak tegenkom...

maar wat is jullie mening, over fruit afval?
            Je eet je appel op, klokhuis gooi je in een graskant...
            vind je dit kunnen? of is dit ook vervuilend?

Die nieuwe campagne van de overheid vind dus een klokhuis van een appel ook al 'fout'?
            It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
              ...... zijn ze allemaal
              één en al verontwaardiging: schandalig.
              Dan vraag ik me af... wie doet het wel, wie zijn de overtreders, de vuilpapen?
              tja..er blijven er genoeg over hoor Doudeke.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Als geocachers lopen we veel in de natuur rond en ik vraag mij af wat mensen bezielt om hun vuil in een zak te stoppen, die in de auto te zetten, enkele km te rijden om daarna nog een stuk te voet te gaan en die zak in een stuk bos te droppen. Is dat gemakkelijker/goedkoper dan thuis voor de deur zetten ter ophaling?

Bij ons gaat tot het kleinste papiertje in de zakken tot we thuis zijn.

Aan de andere kant valt het op dat er op vele plaatsen geen vuilbakken voorzien worden (niet dat dat een reden is om alles maar op straat te gooien).
                bye, Maurice
                https://on4bam.com/
                Nikon D7500

Comment

Te weinig vuilnisbakken of vuilnisbakken die vol zitten. En de dure huisvuilzakken zullen er ook we aan bij dragen dat er meer afval gedumpt wordt op straat. Vooral langs afritten valt het me op hoeveel afval er ligt.

Hier in de straat vind ik ook regelamtig afval van mensen die net daarvoor een hamburger gekocht hebben in de keten hier enkele km's verder.
                  Maar veel mensen beseffen het niet dat dit niet gepast is. Hoe dikwijlszie ik niet iemand een sigarettenpeuk op straat gooien, dit is toch ook afval?

Mensen nog meer bewust maken en dreigen met zeer hoge boetes.

mir
                  De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

Ik erger me er te pletter aan. Iedere keer dat ik er een betrap geef ik hem/haar zijn vet. Ze zijn altijd te verbluft om te reageren.
                    Zelfde voor deze die parkeren op plaatsen voor gehandicapten.

Maar over statiegeld op blikken : ik was voor het eerst in Noorwegen in 1980 en toen was het systeem daar al ingeburgerd. In iedere winkel staat een automaat waarin je de blikken gooit en het statiegeld terug krijgt. De blikken worden samengeperst. Zelfde systeem voor petflessen.
                    In het jachtseizoen wordt er ginder (en vooral in Zweden) meer gedronken dan geschoten en in zowat iedere hut zitten de vuilbakken vol met blikken, te gek hoe ze bereid zijn volle blikken mee te slepen en de lege niet weer meenemen. Enfin, destijds voor onze kinderen een welgekomen cadeau, ze deden iedere keer een vuilzak mee en met de prijs van het leeggoed konden ze ijsjes kopen.

Ik heb nooit begrepen waarom dat hier niet kan.
                    En @Mir : peuken zijn idd afval dat bovendien erg lang blijft liggen, ze verschillen daarin niet erg van blikken, vooral de drankblikken dan.

Comment

Blijkbaar werkt het statiegeldsysteem in Duitsland prima, en zonder dreiging van boetes blijkbaar.
                      Ik zag bijvoorbeeld een oudere man in de vuilnisbak aan een supermarkt rommelen.
                      Hij zag er écht niet sjofel uit en was ook niet te beroerd om te laten zien wat ie deed:
                      Blikken hamsteren, de builen eruit blutsen met een stokje met aan het uiteinde een doekje gewikkeld (zodat de barcode terug leesbaar werd) om vervolgens de supermarkt binnen te gaan en de winst op te strijken(20 cent voor één blik).
                      Blijkbaar zijn de lobby's nog te veel aan het woord in België, daar zit volgens mij het grootste probleem.
                      Denk maar aan "het wegenvignet" dat er maar niet komt...

Comment

Op alles wat hierboven vermeld staat staan boetes, hoeveel zijn er al uitgeschreven.Onze politiekers vinden van alles uit en daarmee is het gedaan.Ik laat nooit vuil achter, ik breng het terug naar huis of dump het in een vuilbak als deze niet overvol is.

Comment

"Overvol"...ook zo'n oud zeer in ons land.
                          Blijkbaar heeft men ook het woord anticiperen nog niet geleerd.
                          Of het nu hoogzomer is aan de kust of het is herfstweer, de vuilbakken worden evenveel leeggemaakt.
                          Gevolg: tijdens de drukke dagen liggen er hopen zwerfvuil rond de vuilbakken, bij herfstweer komt de ophaaldienst bakken lucht ophalen.
                          Toen we laatst zaten te picknicken kwam men de vuilbak leegmaken naast onze zitbank.
                          Met tegenzin werd de bak leeg gekieperd in de vrachtwagen om vervolgens brutaal weer aan de paal gehangen te worden, de snelkoppeling werkte blijkbaar niet goed genoeg naar zijn zin.
                          Gevolg: toen de vrachtwagen wegreed viel de vuilbak op de grond.
                          Ik heb er hem dan maar bedaard zelf weer aangeklikt.
                          Last edited by dréten; 25 augustus 2012, 13:59.

Comment

Het probleem afval ( weggegooid afval of laten vallen) kent veel gezichten. Straatfeesten, optredens, bochten van afritten ( dit zijn dan meestal volwassenen ), shoolbussn, reisbussen, kampeerplaatsen,jeugdhotels,kermissen,openbaar vervoer w.o treinen,de lijst is lang, en altijd moet er iemand achter hun gat lopen om de SH$t op te ruimen.
                            https://ggpics.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door guido.g Bekijk bericht
                              Het probleem afval ( weggegooid afval of laten vallen) kent veel gezichten.
                              en altijd moet er iemand achter hun gat lopen om de SH$t op te ruimen.
                              gelukkig maar voor die mensen, tis hun job.
                              en je mag tegenwoordig al blij zijn als je werk hebt.
                              grt,bouk.
                              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Working...
                              X