Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tax-on-Web 2012

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Tax-on-Web 2012

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
    raar systeem hebben jullie hoor.
    wat heeft je werkgever nou ter maken met het invullen je belastingformulier.
    in Nederland heb je alleeen een jaaroverzicht nodig van je werkgever en voor de rest doe je het (invullen) zelf of je boekhouder..?
    grt,bouk.
    Je hebt iets verkeerd begrepen, bouk. Hier is het hetzelfde systeem.
    Maar de discussie ging erom of de maandelijkse inhouding kon worden aangepast (dat de werkgever minder inhoudt omdat de belastingaangifte een lagere belasting dus lagere inhouding rechtvaardigt)
    Eerstens, dat mag niet, zoals ik al schreef. Tweedens kan je de belasting pas berekenen (en invullen) als alle cijfers van het jaar gekend zijn, en dat is dus als het jaar voorbij is, alles gecentraliseerd bij de werkgever en bij de persoon thuis - dus op het moment van de belastingaangifte.

De fiscus heeft ook geen oren naar het argument van "jamaar, ik krijg toch terug". Budgettair/begrotingsgewijs rekent men op de inhoudingen die +/- gekend zijn (teruggaves en bijbetalen zijn maar kleine correcties op die begroting).
    En stel dan komt je werknemer op 1 januari bij je langs van "hou dit jaar maar niks in op mijn loon want ik ga nog een lening afsluiten in december.". Zal dat effectief zo zijn, die lening?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
      (teruggaves en bijbetalen zijn maar kleine correcties op die begroting).
      Ja sorry, maar in mijn gezin werkt niet iedereen voor een baas, en ik reken op de cent uit wat het verschil is tussen voorafbetalen of niet. Als de periode korter word, en ik mijn geld dus minder lang kan laten renderen aan een veelvoud van de boete, ga ik schade hebben door een snelle verwerking.
      Ze hebben ons dus weer liggen, terwijl ik de boetes braaf altijd heb betaald.
      Dat is niet eerlijk, oh nee.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
        Ja sorry, maar in mijn gezin werkt niet iedereen voor een baas, en ik reken op de cent uit wat het verschil is tussen voorafbetalen of niet. Als de periode korter word, en ik mijn geld dus minder lang kan laten renderen aan een veelvoud van de boete, ga ik schade hebben door een snelle verwerking.
        Ze hebben ons dus weer liggen, terwijl ik de boetes braaf altijd heb betaald.
        Dat is niet eerlijk, oh nee.
        Ja, Calimero.

Met een boete bedoel je de vermeerdering bij gebrek aan voldoende voorafbetaling?
        Ik ben even gaan opzoeken en die vermeerdering wordt berekend op basis van 106% van de belasting verschuldigd op de inkomsten waarop de vermeerdering van toepassing is (dus zelfstandige inkomsten). Daar heb je die 6% gemeentebelasting weer, waar ik het al over had.

Ik kan mis zijn, maar met een vermeerdering van 2.25% (inkomsten 2012, aan te geven 2013) (bron : http://minfin.fgov.be/portail2/nl/th...ion/prepay.htm) lijkt het me toch interessanter om vooraf te betalen en de bonificatie te krijgen? Die kan tot 3% oplopen en om in deze tijd 3% netto intrest te krijgen over dezelfde periode??

Comment

Die kan tot 3% oplopen en om in deze tijd 3% netto intrest te krijgen over dezelfde periode??
          Oh, dat gaat hier vlot. wat niet wil zeggen dat ik nu beleggingen ga adviseren.
          Nogmaals bedankt.
          Ga toch maar niet voor minder dan 6... jaarlijks.
          De tijd dat ge in het tellen steekt is ook geld.

--- grapje ---

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
            Dan zou ik die boekhouder (of boekhoudkantoor) toch eens stevig aan de oren trekken en eisen dat ze dat in juni doorsturen ofwel jou de mislopen interest betalen...
            Trouwens, niets belet jou om uiteindelijk zelf de aangifte door te sturen (gegevens kan je dan van je boekhouder krijgen). Als ze ook dat weigeren zou bij mij het licht uitgaan hoor.
            Het is onwaarschijnlijk hoe lichtzinnig sommige boekhouders met hun klanten omgaan (zo van, als ze terugkrijgen zijn ze kontent, dus waarom iets meer werk insteken).
            Die mensen moeten ook tijd hebben, die zijn tot pas weer bezig geweest met BTW aangiftes te doen.
            Ik zal vanavond alles eens binnengooien bij de boekhouder en dan zie ik wel wanneer het komt, dit jaar heb ik mijn geld teruggekregen in mei.
            Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
            http://www.stevevandegaer.be

Comment

Je moet ook eens lezen wat er al staat.
              Vergeet niet dat gepensioneerden ook dingen mogen aftrekken, zoals giften, onderhoudsgelden, PWA-cheques, onderhoud verwarming, ...
              En ik heb nog nooit iemand de volledige waarheid horen vertellen over zijn fiscale toestand.
              Idd meestal vertellen de mensen maar wat over hun fiscale situatie en niet in het minst omdat ze er de ballen van afweten

Ik ben gepensioneerd en ik heb uitvoerig de regelgeving bekeken VOOR ik in pensioen ging en je moet al een behoorlijke smak kunnen aftrekken voor je die zogezegd aanzienlijke sommen terugkrijgt ... wat trouwens een wiskundige nonsens is gezien een gemiddeld werknemerspensioen, netto, ergens rond de 15000 € schommelt. Hoe je daar verantwoorde "aftrek" kan doen van "grote" sommen ontgaat mij ... tenzij men er van uitgaat dat ze bij de belastingen allemaal dom zijn ... Let wel, ik spreek van werknemerspensioen (zuidertoren), hoe de soep gemaakt wordt bij de PDOS weet ik niet. 'k weet enkel dat er daar een stuk méér room op de soep drijft!

het voorbeeld(?) van "mijn ouders krijgen alles terug" bewijst exact de stelling ... uitzonderingsgeval in een oogwenk verheven tot algemene regel. oh! ik begrijp wel dat dit kan als het gezamelijke "ge(de)cumuleerde" inkomen onder het bestaansminimum zou vallen .... aan de andere kant blijf je als gepensioneerde ophoesten als één van de partners onder het bestaansminimum zit en de andere niet, in de "decumul" heb je dan als gezin net te weing afhouding, ergo bijbetalen op 't einde van de rit ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                Idd meestal vertellen de mensen maar wat over hun fiscale situatie en niet in het minst omdat ze er de ballen van afweten

Ik ben gepensioneerd en ik heb uitvoerig de regelgeving bekeken VOOR ik in pensioen ging en je moet al een behoorlijke smak kunnen aftrekken voor je die zogezegd aanzienlijke sommen terugkrijgt ... wat trouwens een wiskundige nonsens is gezien een gemiddeld werknemerspensioen, netto, ergens rond de 15000 € schommelt. Hoe je daar verantwoorde "aftrek" kan doen van "grote" sommen ontgaat mij ... tenzij men er van uitgaat dat ze bij de belastingen allemaal dom zijn ... Let wel, ik spreek van werknemerspensioen (zuidertoren), hoe de soep gemaakt wordt bij de PDOS weet ik niet. 'k weet enkel dat er daar een stuk méér room op de soep drijft!

het voorbeeld(?) van "mijn ouders krijgen alles terug" bewijst exact de stelling ... uitzonderingsgeval in een oogwenk verheven tot algemene regel. oh! ik begrijp wel dat dit kan als het gezamelijke "ge(de)cumuleerde" inkomen onder het bestaansminimum zou vallen .... aan de andere kant blijf je als gepensioneerde ophoesten als één van de partners onder het bestaansminimum zit en de andere niet, in de "decumul" heb je dan als gezin net te weing afhouding, ergo bijbetalen op 't einde van de rit ...
                Als het nu maar over computers ging, hé, dan wist je er wel alle ballen van . Maar de eerste deel van die zin is wel volledig juist.

Je moet lezen wat er allemaal STAAT, niet wat je denkt dat er staat.
                Wie heeft gezegd dat gepensioneerden aanzienlijke sommen terugkrijgen? Niemand. Wel is er gezegd dat (sommige) gepensioneerden alles wat is ingehouden terug krijgen. Zijn dat vanzelfsprekend aanzienlijke sommen? En wat is aanzienlijk? Voor de één wat meer dan voor de ander.

Allez nogmaals voor jou. Je bent belastbaar op je gezinsinkomen en de samenstelling er van. Er zijn pensioenen, bezoldigingen, uitkeringen voor ziekte, voor werkloosheid, ... dan heb je onroerende inkomsten (behalve je enige en eigen woning), roerende inkomsten , diverse inkomsten, ... (ik weet niet of ik alles heb gehad). Dan volgen de aftrekbare bedragen zoals leningen, giften, pensioensparen,,, een veel te lange lijst.
                Na wat berekeningen die op dit forum niet thuishoren want veel te lang en moeilijk om zomaar tussen de soep en de pattatten uit te leggen krijg je het gezamelijk en afzonderlijk belastbaar inkomen. Afzonderlijk wil niet zeggen afgescheiden inkomens, maar afzonderlijk belastbaar aan een apart tarief.
                Daarop worden de belastingen geheven en de belastingverminderingen - o.m. op pensioenen - toegekend (grapje). Van die sommen en verschillen maak je het eindresultaat te betalen of terug te krijgen.

Over de belastingvermindering, in het bijzonder op pensioen nog dit. Elk inkomen is belastbaar, ook pensioenen. In beginsel aan de volle pot. Maar daarop krijg je een belastingvermindering die (als ik me niet vergis) zo groot is als de belasting op het minimum pensioen (of iets meer kan ook). De vermindering wordt ook kleiner als er andere inkomsten zijn, met een ingewikkelde formule, maar om het (veel te) simpel te zeggen volgens de regel van drie (vermindering x pensioen / totale inkomen). Als je nu bijvoorbeeld een zeer klein pensioen hebt maar een groot patrimonium aan verhuurde panden krijg je maar een klein deel of niets van de belastingvermindering op pensioenen.

Concreet naar jouw geval: als je vrouw net genoeg pensioen heeft om tot bij het OCMW te raken en jij ook bent gepensioneerd en toch is de belasting aanzienlijk hoog, dan wordt er op jouw pensioen te weinig voorheffing ingehouden om de belasting op het totale gezinsinkomen, na alle aftrekken maar inclusief alle belastbare inkomsten - ook de andere dan jouw pensioen - volledig te dragen. Aangezien dat inkomen niet van je vrouw afkomstig is en je betaalt te veel belasting (vind je toch) ... zijn er 5 mogelijkheden.
                1. jouw pensioen is erg hoog.
                2. er zijn andere inkomsten dan alleen maar pensioenen - je vermindering wordt beperkt
                3. in de berekening is iets mis
                4. een combinatie van vorige mogelijkheden
                5. niets van dit alles, maar je voelt je gewoon benadeeld.

Een heel concreet geval:
                Toen mijn vader nog leefde, mijn ouders waren toen al beide gepensioneerd, betaalden zij een "aanzienlijke" som bij, ieder jaar weer, omdat zij een klein appartementje verhuurden. Enerzijds was hun pensioen tezamen boven het belastbare, daar kwam bovenop de onroende inkomsten (huur) van dat appartement en dat maakte dat de belastingvermindering voor pensioen grotendeels werd "opgesoupeerd".
                Mijn vader stierf en dat appartementje werd (eindelijk) verkocht. Sindsdien krijgt mijn moeder terug. Ieder jaar weer. Maar als zij dat appartementje had behouden, betaalde zij nog altijd bij. Nochtans heeft zij een niet al te klein pensioen en is het appartement waar zij woont van haar en haar enige eigendom.
                Zij begrijpt ook nog altijd niet waarom zij vader moest afgeven om minder belasting te hoeven betalen.
                Last edited by nabi; 22 augustus 2012, 16:06.

Comment

Als het nu maar over computers ging, hé, dan wist je er wel alle ballen van . Maar de eerste deel van die zin is wel volledig juist.

Je moet lezen wat er allemaal STAAT, niet wat je denkt dat er staat.
                  Wie heeft gezegd dat gepensioneerden aanzienlijke sommen terugkrijgen? Niemand. Wel is er gezegd dat (sommige) gepensioneerden alles wat is ingehouden terug krijgen. Zijn dat vanzelfsprekend aanzienlijke sommen? En wat is aanzienlijk? Voor de één wat meer dan voor de ander.

snip
                  Voor sommigen moet men het echt letter per letter spellen, lees uw eigen reacties na! ... Er is hier botweg en als regel gesteld dat gepensioneerden hun afhoudingen terugkrijgen, pas nadat ik daarover mijn scepsis uitspreek slikt men mondjesmaat zijn woorden in met een "ja maar .." plots lijkt het geen algemene regel meer .. nogal wiedes

de rest van uw betoog komt uit de pensioenwetgeving en de regelgeving over de "belastingen" daarop. dat voegt niets toe aan de discussie ...

.. en ja .. voor iemand met een "gewoon" pensioen zouden het terugkrijgen van de afhoudingen "aanzienlijke sommen" zijn tenzij hij/zij nog een pot geld staan heeft op de kaaimaneilanden of gelijkaardig ... enfin .. genoeg OT gezever ...

Comment

Dus ge kent de regelgeving, maar ze komt u niet goed uit, zeker?
                    En dus dan maar weer de zoveelste botte reactie geven. Fraai.
                    Last edited by nabi; 22 augustus 2012, 19:28.

Comment

Working...
                    X