Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Ik schijn dus de enige L.L in België te zijn die steeds moet bijbetalen, zelfs nu ik op pensioen ben ... vreemd toch wel dat als je maar een simpel inkomen hebt dat je dan steeds de pineut bent ...
Waarschijnlijk weet jij het wel maar anderen misschien niet: Terugkrijgen of moeten betalen is een kwestie van teveel of te weinig ingehouden/voorafbetaald. Dus is het de kwestie wie er langer met het geld mag "spelen" voor ie het mag afgeven aan de andere partij.
Of anders gezegd: wanneer je terugkrijgt heb je een renteloze lening gegeven, moet je betalen heb je de intrest, hoe weinig ook dezer dagen, toch maar gehad.
Oorspronkelijk geplaatst door Dirtyharry71Bekijk bericht
van zodra je een lening hebt, krijg je al terug
ofwel wordt er veel te weinig afgehouden van je loon
Ja .. da's bijzonder kort door de bochten ... alles hangt af van het soort lening en hoe groot deze is ...
.. en dat verhaal van "te weinig afhouden"? dat hoor ik al jaaaren, 't is de meest vastgerroestte fabel die je maar kan bedenken !! zoek zelf maar uit waarom!
Waarschijnlijk weet jij het wel maar anderen misschien niet: Terugkrijgen of moeten betalen is een kwestie van teveel of te weinig ingehouden/voorafbetaald. ...
Zoals ik al zei .. dit is IMHO kletskoek ... het veronderstelt dat al mijn werkgevens, gedurende 45 jaar, foeffelaars waren .. ik heb daat jaaaren geleden de boekhouding ook eens op aangesproken omadt men steeds met dat "te weinig afgehouden" verhaal op de proppen kwam en die verklaarden dat zoiets tot het rijk der fabels behoort .. er wordt afgehouden pro rata van wat je verdient, daar zijn regels voor trouwens, punt aan de lijn
Bij mij is het minder positief. Mijn vrouw is zelfstandige en dus verloopt onze aangifte via een boekhouder. Zelf moesten we in juni ons dossier overmaken aan het boekhoudkantoor. We hebben vervolgens ook vrij snel de berekening gekregen. Nu blijkt echter dat boekhoudkantoren tot in oktober de tijd hebben om alles door te sturen en ze bundelen al hun dossiers.
Uiteindelijk zullen we dus weer eens tot midden volgend jaar kunnen wachten om alles terug te krijgen. Zonder boekhouder had ik steevast mijn geld al in september of oktober.
Dan zou ik die boekhouder (of boekhoudkantoor) toch eens stevig aan de oren trekken en eisen dat ze dat in juni doorsturen ofwel jou de mislopen interest betalen...
Trouwens, niets belet jou om uiteindelijk zelf de aangifte door te sturen (gegevens kan je dan van je boekhouder krijgen). Als ze ook dat weigeren zou bij mij het licht uitgaan hoor.
Het is onwaarschijnlijk hoe lichtzinnig sommige boekhouders met hun klanten omgaan (zo van, als ze terugkrijgen zijn ze kontent, dus waarom iets meer werk insteken).
Tja, nu moet ik mijn voorafbetalingen herzien.
Die rente is berekent op een langere periode.
Misschien heb ik nu voordeel met alles vooraf.
Te veel vooraf, en dan terugkrijgen, is sowieso zot.
Dan verdient ge niks aan.
Zoals ik al zei .. dit is IMHO kletskoek ... het veronderstelt dat al mijn werkgevens, gedurende 45 jaar, foeffelaars waren .. ik heb daat jaaaren geleden de boekhouding ook eens op aangesproken omadt men steeds met dat "te weinig afgehouden" verhaal op de proppen kwam en die verklaarden dat zoiets tot het rijk der fabels behoort .. er wordt afgehouden pro rata van wat je verdient, daar zijn regels voor trouwens, punt aan de lijn
Correct. Tot op zekere hoogte. "Kletskoek" is dus niet op zijn plaats.
Want: net zoals er aftrekbare bedragen zijn die in een lagere eindbelasting resulteren (lening, pensioensparen, levensverzekering, giften, bewezen beroepskosten .... allez, iedereen kent ze wel) zijn er factoren die een omgekeerd effect hebben.
Voorbeelden?
- de voorheffing die wordt ingehouden is berekend op een gemeente belasting van 6% en is inclusief die 6%, het effect op je aanslag als je gemeente 8% vraagt is dus ... bijbetalen of minder terug krijgen.
- huizen die je niet of privé verhuurt tellen mee voor het Kadastraal inkomen, geïndexeerd, vervolgens maal een factor die ik niet van buiten ken. Ingehouden voorheffing die hier op is ingehouden? Nul komma nul. Belasting? de hoogste schijf.
- hetzelfde voor gebouwen die beroepsmatig worden verhuurd, maar dan wordt de huur als belasting grondslag genomen.
- zo zijn er nog veel andere inkomsten waar de voorheffing geen rekening mee houdt, maar de eindbelasting wel significant is.
M.b.t. pensioenen geldt een belastingaftrek tot op zekere hoogte van het pensioen. Dikke pensioenen genieten minder van die aftrek of helemaal niet. Kleinere inkomsten ten volle.
En met "kleine pensioen" bedoel ik niet alleen de minimum pensioenen. Verder wordt ook gekeken naar het gezinsinkomen en de samenstelling van dat inkomen. Heeft de partner nog beroepsinkomsten? Zijn er verhuurbare panden in bezit? .... Het gevolg mag je raden.
Dat heeft niet veel te maken met dat werkgevers "foefelaars" zouden zijn, maar gewoon met het feit dat zij die die berekeningen uitvoeren niet alle gegevens (willen ?)weten. D
Er zijn nogal wat factoren die die te betalen belastingen bepalen. Of je alleenstaand bent of getrouwd, aantal kinderen, maar uiteraard ook je lening en pensioensparen bv...
Die sociale bureaus houden bv. met die laatste zaken geen rekening, en dus zullen de meeste mensen met een lening en pensioensparen effectief teveel belasting betalen, tot het wordt terugbetaald. Ik zou ook liever heb dat ik die lening aan de staat niet hoef te doen, en dus elke maand meer netto zou verdienen. Maar ik vraag me wel af of de werkgevers dat ook zo zien...
Die werkgevers worden hiermee geen foefelaars : zij volgen gewoon de regels die er zijn...
Ik zou ook liever heb dat ik die lening aan de staat niet hoef te doen, en dus elke maand meer netto zou verdienen. Maar ik vraag me wel af of de werkgevers dat ook zo zien...
Waarom zouden de werkgevers u zo willen betuttelen? Een goeie werkgever vraagt u wat hij moet afhouden.
Willen weten, Polleke? Of moeten weten?
En het recht op privacy?
Of gewoon: Mag je werkgever van jou weten hoeveel je hebt geleend en jaarlijks afbetaalt of hoeveel huurinkomsten je buiten je loon hebt zodat ie weet of hij minder mag inhouden? Of hoeveel je geërfd hebt van die suikertante en je maandelijks als intrest oplevert? Of...
Hier is toch alleszins niemand die komt vertellen hoeveel huizen hij heeft en hoeveel hij verdient. Dat er een camera van 4.000 euro met bijhorende lens rond zijn nek hangt mag iedereen hier dan weer wel weten
De werkgevers, pensioenkassen en uitbetalingsinstellingen volgen gewoon de wettelijke tabellen die ze verplicht zijn te gebruiken. Niks te vragen hoeveel ze van je loon mogen inhouden. De wet legt op hoeveel in welk geval (arbeider/bediende of pensioen of bedrijfsleider) hoeveel mag worden ingehouden op een bedrag van zoveel. En die tabellen houden met weinig rekening. Kan ook niet. Ieder gezin of alleenstaande zit fiscaal in een andere situatie.
Maar: als je toevallig in een gemeente woont waar de gemeentebelasting nog 6% is en als je inkomen het enig inkomen is dat je hebt, en je hebt geen aftrekken en de gezinslasten kloppen ook (heb ik nu alles?) is het eindsaldo op je belasting aanslag effectief NUL. Maar wie zit in die situatie en neemt deel aan dit topic? Kort antwoord: niemand.
Waarom zouden de werkgevers u zo willen betuttelen? Een goeie werkgever vraagt u wat hij moet afhouden.
Heb toch al een paar werkgevers gehad, heb er nog geen enkele gehad die me gevraagd heeft hoeveel hij moest bijgeven !!! (want voor de meeste gaat het daarover).
Zullen allemaal slechte werkgevers geweest zijn (hoewel : er zaten er effectief een paar tussen...).
En Nabi : je werkgever hoeft dat toch niet te weten. Als je na 1 jaar zegt dat je 2400 € moest terugkrijgen, dan zou die werkgever je ook 200€ netto/maand kunnen bijgeven. Maar zoals gezegd : ben er nog geen tegengekomen die dat doet...
De werkgevers, pensioenkassen en uitbetalingsinstellingen volgen gewoon de wettelijke tabellen die ze verplicht zijn te gebruiken. Niks te vragen hoeveel ze van je loon mogen inhouden. De wet legt op...
Dat zal dan nieuw zijn. Gewoon een telefoontje volstond, zonder opgave van ik weet niet welke rede.
Is dat sectorbepaald?
Ik schijn dus de enige L.L in België te zijn die steeds moet bijbetalen, zelfs nu ik op pensioen ben ... vreemd toch wel dat als je maar een simpel inkomen hebt dat je dan steeds de pineut bent ...
Vreemd, mij vader is ook op pensioen en bij de afrekening van de belasting krijgt hij al het geld dat ze van zijn pensioen hebben afgehouden helemaal terugbetaald bij de afrekening.
Comment