Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bootdisk desktop naar de knoppen....

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Bootdisk desktop naar de knoppen....

Desktop stond hier effe te draaien, ik was niets bezig.
    Plotseling blauw scherm, zwart scherm, probeert terug op te booten en zegt " steek een boot-schijf in uw computer" ( In 't Engels dan )

Soit, bootschijf zit in een enclosure; die er es effe uit gehaald, terug in geplugd. Niks.

Bootschijf uit de enclosure gehaald en in een EXTERNE ENCLOSURE gestoken (Sharkoon spul ) via USB verbonden met een andere computer.

De computer geeft melding dat er een schijf via USB is aangesloten, maar dan blokkeert alles.
    De schijf is NIET ZICHTBAAR in de explorer en de computer lijkt te hangen.

Als ik de USB kabel losmaak, komt de computer ook "los" en werkt gewoon verder.

De desbetreffende schijf in de enclosure lijkt een kloppend ( tikkend) geluid te maken, maar wordt dus van geen kanten herkend.

Requiescat In Pace ?

Wat ik me afvroeg: ik vrees dat de schijf wel goed vol zat, kan dat de oorzaak geweest zijn ??? Maar geeft de pc dan gewoonlijk geen waarschuwingen ?

OS = Windows XP

En de schijf was een 74 GB WD RAPTOR - overlijden die misschien vroegtijdig door die hoge snelheden ?
    Last edited by Alfa Centauri; 6 augustus 2012, 21:05.
    Qui multa scit, parum patientiae habet

Re: Bootdisk desktop naar de knoppen....

Harde schijven overlijden het snelst bij hoge temperaturen. Alles lager dan 45°C is geen probleem, vanaf 50°C wordt het problematisch, en vanaf 55°C is het dood na enkele uren...
    Ik heb op het werk 2 dergelijke raptors in RAID 0. (die IT-man die dat ding zo verkocht heeft, moet ik nog altijd een djoef op de muile geven). Maar na 4 jaar werken ze nog alle 2 goed, dus hij heeft geluk gehad (en ik ook).
    Harddisk zijn gewoon een gelukspel. De kwaliteitscontrole gebeurt bij de klant. Als ze het een maand uithouden, dan houden ze het meestal ergens een goeie 5 jaar uit (met wat geluk ook het dubbel).
    Die schijven overlijden trouwens niet door die hogere snelheden. De duurdere serverschijven draaien nog een stuk sneller, en houden het langer uit. Maar die zitten technisch ook beter in elkaar (betere lagering, ...) en worden WEL getest in de fabriek (en veelal ook voorzien van levenslange garantie (of toch min. 5 jaar)). Maar die "garantie" is ook de helft van de kostprijs.
    Groeten,

Polleke

Comment

En wat denk je van mijn verhaal ? Kapot ?
      Nu op zich is het niet erg, want ik heb een backup, maar ik heb de onhebbelijke gewoonte om vanalles op mijn bureaublad op te slaan, en dat ben ik dus kwijt.
      Maarja, als ik het de eerste maand niet mis zal het wel niet belangrijk zijn.

Ik ken mensen die sowieso elek twee jaar de HD van hun desktop vervangen....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
        Nu op zich is het niet erg, want ik heb een backup, maar ik heb de onhebbelijke gewoonte om vanalles op mijn bureaublad op te slaan, en dat ben ik dus kwijt.

Bekijk de SSD's en koop zo eentje (250 giga).
        Er zijn er ook die je op het moederbord kunt prikken maar ik ben daar niet zo voor
        omwille van de warmte die van de videokaart kan komen.
        Je kan dat combineren met een harde schijf in de pc voor bijv. data.
        Ik geef geen geld meer uit aan harde schijven omdat ik zonder kan
        Nu als je massaal wilt opslaan en dat nodig hebt dan ben je gebonden dan dikke harde schijven.
        Een SSD van 500 giga bijv. is nog wat prijzig.
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

Comment

Is zeker geen goed teken... maar ik zou het nog eens proberen als de schijf 'koud' is. Even 'zacht' tegen de tafel tikken en dan op zijn plaats steken. Als ze opstart dan zo snel mogelijk de gegevens die je nodig hebt kopiëren want lang gaat ze het niet uithouden. Ik heb zo al enkele vastgelopen schijven lang genoeg aan de praat gekregen om de gegevens te redden.
          Jean Pierre.

Comment

Requiescat In Pace ?

Nog effe niet opgeven. Steek de schijf, in haar externe enclusure, een nachtje in de diepvries. Weliswaar afgeslote in plastic zak agfesloten met elastiekje. De dag erna, terwijl ze nog in de diepvries zit verbinden met je laptop. Kans bestaat dat je er nog alles af kan halen wat je niet kwijt wil.

Not kidding. Truuk werkt vaak.
            http://www.theafricabug.com

Comment

Meestal begint een harde schijf die aan het einde van zijn latijn is inderdaad een tikkend geluid te geven, maar dat is helaas niet altijd het geval. Soms krijg je dus inderdaad waarschuwingen, maar soms is het ook gedaan van het ene moment op het andere.
              Het kan inderdaad helpen om toch nog een aantal gegevens te recupereren als de schijf nog koud is. Wat je ook kan doen, dat is het ding maar achteraf aansluiten (bv. met zo'n externe behuizing, maar er bestaat ook zo'n aparte voeding met kabel (zowel voor IDE als SATA-schijven) die je dan via USB verbindt (kost ergens een 25 € of zo)). Dan hoef je de moeite niet te doen om de schijf in die behuizing te proppen.
              Wat op je desktop staat, staat onder XP onder je user profiel (documents & settings). Dat kan je uiteraard kopiëren, maar niet verschieten als je de beveiligingssettings van die map zal moeten aanpassen om het toegankelijk te maken op een andere windows installatie.

SSD's zijn inderdaad betrouwbaarder (wegens geen bewegende delen), maar nog altijd stukken duurder dan harddisks. Maar ook een SSD gaat niet eeuwig mee.

2 jaar vind ik wel wat snel om een harddisk te laten "roteren". Mijn laptopke is nu bv. bijna 3 jaar, nog geen problemen gehad (hoewel het ding volledig vol staat : met 2 harddisken van 500 GB, heb ik minder dan 20 GB vrij...). Het ding wordt dus trager en trager (om op te starten). Maar de windowsinstallatie is nog altijd de eerste.
              Als je een goeie backup hebt, zou ik me daar niet veel mee bezig houden. Crashed de schijf, dan steek je een nieuwe en smijt je er terug je backup op.
              Ik heb hier bv. nog een oude Dell pc die nu de 10 jaar begint te naderen. Mijn 2e schijf daarin (die ik later heb toegevoegd (een IBM)) is allang om zeep. De oorspronkelijke werkt nog altijd. Maar ik gebruik dat ding ook niet veel meer. (quasi nooit eigenlijk).
              En veel hangt ook af van de kwaliteit van de schijf (en minder van het merk). Ik heb vroeger nog een maxtor diamondmax 9 gehad (160 GB). Het ding was na enkele weken om zeep. Die schijven werden zonder goeie koeling een 50 °C, geregeld warmer (en toen mijn PC nieuw was, zat er nog geen koelventilator in mijn kast). Die is dus gesneuveld aan de warmte. Na die enkele weken heb ik een nieuwe schijf gestoken (was zelfs garantie...) + een koelventilator...
              Later heb ik daar nog een Maxtor diamondmax 10 (250 GB) bijgestoken : die zat boven die warme schijf (!), en werd 10°C kouder dan die (2e) diamondmax 9. Die Diamondmax 10 ligt hier nog altijd (maar gebruik ik niet meer, hoewel ze nog werkt), die 2e 9 is ook gesneuveld (maar een jaar of 4 later)...
              Het ligt dus minder aan het merk, en meer aan het type schijf en wat je ermee doet...
              Last edited by polleke_cgc; 6 augustus 2012, 20:39.
              Groeten,

Polleke

Comment

Urban legend of niet ?
                Soit, als ie kapot is kan ie imho niet "kapotter"

Feit is wel dat ik deze raad al veel gelezen heb, maar wel weinig gebruikers gevonden heb met een positieve ervaring hiermee...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                  Bekijk de SSD's en koop zo eentje (250 giga).
                  Er zijn er ook die je op het moederbord kunt prikken maar ik ben daar niet zo voor
                  omwille van de warmte die van de videokaart kan komen.
                  Je kan dat combineren met een harde schijf in de pc voor bijv. data.
                  Ik geef geen geld meer uit aan harde schijven omdat ik zonder kan
                  Nu als je massaal wilt opslaan en dat nodig hebt dan ben je gebonden dan dikke harde schijven.
                  Een SSD van 500 giga bijv. is nog wat prijzig.
                  Ja Theo, maar dit is een desktop met XP en ik meen te weten dat XP zo'n SSD niet goed kan "onderhouden"....
                  De desktop en dus het moederbord dateren ook uit de tijd van XP....oud dus ( in computerland ten minste

Ach voor 100 euri heb ik een HD van 1TB; maar ik ga er een goede gewoonte van maken er de datum van aankoop op te noteren.

Comment

GEVONDEN: de RAPTOR was van februari 2007 en kostte toen 133 euro voor 74 GB

Comment

Wel zorgen dat je xp met een service pack installeert (bij voorkeur de 3 zeker). De oorspronkelijke versie kan geen partities aan van groter dan 127 GB...
                      Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                        Wel zorgen dat je xp met een service pack installeert (bij voorkeur de 3 zeker). De oorspronkelijke versie kan geen partities aan van groter dan 127 GB...
                        En hoe doe je dat polleke?
                        Ik heb bijv. XP Pro en SP2 apart op cd-schijf en die heb ik ooit gratis gekregen van Microsoft.

Windows XP Service Pack 2 (SP2) of Windows XP Service Pack 1a (SP1a) moet zijn geïnstalleerd als u Windows XP Service Pack 3 (SP3) wilt installeren.

Een volledige backup kan je natuurlijk wel in een keer gebruiken en installeren
                        Last edited by theokus; 6 augustus 2012, 21:30.
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

Comment

Zeg mannen, mag ik nog iets vragen ?
                          Kijk hier es

Wat is het verschil tussen al die kleuren van Caviars ?
                          Welk type kies ik best als bootdisk ?
                          Red, green, black, of blue ????

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                            En hoe doe je dat polleke?
                            Ik heb bijv. XP Pro en SP2 apart op cd-schijf en die heb ik ooit gratis gekregen van Microsoft.

Windows XP Service Pack 2 (SP2) of Windows XP Service Pack 1a (SP1a) moet zijn geïnstalleerd als u Windows XP Service Pack 3 (SP3) wilt installeren.

Een volledige backup kan je natuurlijk wel in een keer gebruiken en installeren
                            Als ik me nog goed herinner (windows XP is al van een tijdje geleden), kan je met de oorspronkelijke versie dus enkel een partitie tot max. 127 GB aanspreken. Vanaf service pack 1 kan je hoger (tot 2 TB dacht ik).
                            Als je dus enkel die versie liggen hebt, zal je op een grotere harddisk moeten beginnen met een kleine partitie aan te maken (bv. 100 GB), daarop windows installeren (dat kan je dus gewoon tijdens de installatie van windows). Dan de service packs installeren, en dan ofwel die partitie vergroten (voor xp heb je daar een apart programma'tje voor nodig, zoals partition wizard), ofwel bijkomende partities aanmaken (als je vindt dat windows genoeg heeft aan 100 GB om te beginnen). Dat laatste kan je dus wel met schijfbeheer van windows XP.
                            Groeten,

Polleke

Comment

Die kleuren slaan op de snelheid van de schijf. De green versies zijn de traagste, en zouden ook het goedkoopst moeten zijn. black is het snelst (en duurder), blue zou er tussenin moeten zitten. En dan heb je ook de velociraptors natuurlijk. Hier wat meer uitleg.
                              Groeten,

Polleke

Comment

Working...
                              X