Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mazout <--> elektrische boiler

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Mazout &lt;--&gt; elektrische boiler

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
    Sorry dat ik er nog eens tussenkom, maar je zal uit zonnepanelen pas een deftig rendement halen als er een gepaste omvormer aan hangt.
    Als je de panelen direct aan de weerstand hangt, dan zal je nooit het optimale stroom - spanningspunt vinden wat tot het maximum vermogen leidt.
    Dat weet ik niet, maar zal ik binnenkort eens testen, een weestand is nogal gewillig wat betreft schommelingen in spanning en stroom, maar ik weet niet zeker

of deze manier van werken rendementsverlies ook betekend, je moet ook voor ogen houden dat een omvormer ook een 10% rendementsverlies maakt.

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
    Het kan zeker om één fase aan je boiler te hangen, maar nog beter (GSC) is om die panelen gewoon netgekoppeld te houden.
    Dat is inderdaad het beste, maar als je bv. maar vier paneeltjes legt, vind ik het zot om daarvoor een omvormer te plaatsen, panelen kan je reeds gemakkelijk

kopen op het net, met bv. wat schade maar perfect werkend, je hoeft dan ook geen keuring en al die dingen aan te vragen,

maar gratis warm water zou mooi meegenomen zijn, zoals gezegd zal ik eens een rendementstest doen, een vriend van mij heeft nog enkele kleinere 180 watt

panelen staan, en ik heb hier nog ergens een digitale DC teller liggen, fluitje van een cent om het uit te proberen dus.

Vier panelen van 250 watt, leveren hier in ons land ook ongeveer 1.000 Kw per jaar, maar als de interne weerstand van de panelen te groot is, zou dat

inderdaad wel kunnen tegenslaan.

Comment

Die 4 panelen gaan je circa 1000€ kosten, waarmee je in het allerbeste geval 1000kWh spaart. Zelfs als die met mazout 10ct zouden kosten, dan spaar je 100€ per jaar....
      En geen GSC, maar geloof me, zonder omvormer haal je nog niet de helft.

Ik ben nog eens op het zonstraal forum gaan kijken naar de besparingen van zonneboilers.
      Per jaar zou je 100-150€ sparen, en je weet dat je met een goede installatie de hele zomer geen gas of mazout verstookt.

Kost ligt met aftrek van subsidies rond de 2000-3000€.
      Een WP boiler kan nooit beter doen, en kost 4000€....

Mijn keuze is dan snel gemaakt.

Comment

Rest de vraag of een boiler wel interessant is natuurlijk want dat op zich is altijd al verlies ... je moet het water warm houden ook al heb je het niet nodig.
        Wij hebben hier wel een verwarming op gas maar met een doorstromer voor het warm water.
        Twee personen, kat en hong ... nog nooit tekort aan debiet gehad en nog nooit koud water.
        Alle kraantjes staan toevallig wel kort bij de keterl, alhoewel toevallig is dat nu ook niet ... berekend om de leidingen zo kort mogelijk te houden tegen warmteverlies verkozen alles bij elkaar te hebben.
        Installatie op zich is simpel te noemen ... wat moet het meer zijn?
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Rest de vraag of een boiler wel interessant is natuurlijk want dat op zich is altijd al verlies ... je moet het water warm houden ook al heb je het niet nodig.
          Wij hebben hier wel een verwarming op gas maar met een doorstromer voor het warm water.
          Twee personen, kat en hong ... nog nooit tekort aan debiet gehad en nog nooit koud water.
          Alle kraantjes staan toevallig wel kort bij de keterl, alhoewel toevallig is dat nu ook niet ... berekend om de leidingen zo kort mogelijk te houden tegen warmteverlies verkozen alles bij elkaar te hebben.
          Installatie op zich is simpel te noemen ... wat moet het meer zijn?
          Dat is zeker dat, maar de vraag is, heeft dat meisje een aansluiting op het gasnet ?

Moet tegenwoordig in de meeste gevallen een gesloten type zijn.

Kostprijs gas, 0,065€ per Kw,

Comment

Working...
          X