Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mazout <--> elektrische boiler

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Mazout <--> elektrische boiler

Ik zit met volgende vraag en kunnen praktijkervaringen me misschien helpen.
    Een vriendin heeft een CV ketel op mazout en ook het warm water wordt op temperatuur gehouden door de mazoutketel. De ketel is ca. 20 jaar oud en dus zeker geen hoge rendementsketel.

Met de stijgende mazoutprijzen vroeg ze zich af of het niet voordeliger is om haar warm water te vervangen door een elektrische boiler die dan op nachttarief het water opwarmt. Dat is nu precies de vraag, onafhankelijk van de kostprijs voor deze aanpassing, zal men na een jaartje draaien winst gehaald hebben?
    Bijkomende vraag: hoe groot zou deze boiler moeten zijn voor 2 personen, meestal douche maar af en toe iemand ook eens een bad?

Bedankt voor de info.

Re: Mazout &lt;--&gt; elektrische boiler

Een mazout kWh kost circa 5-7 cent.

Electriciteit op nachttarief ongeveer het dubbele.

Voor 2 personen zou ik toch 150-200l voorzien, voor een douche is dat ruim, voor eenuitgebreid bad kan zelfs dat krap zijn.

Comment

Hey juppekes

Ik denk niet dat je goedkoper zal zijn met elektriciteit.

Ik heb dezelfde situatie, ketel op mazout met ingebouwde boiler voor het warm water.

Mijn ketel is van het jaar 1956 met wel een nieuw brander erop

Al ik kijk hoeveel mazout ik maar verbruik in de 4 zomermaanden voor een gezin met 6 personen zowel voor keuken en badkamer, zie ik het nut van overschakelen niet in.

Ook het voordeel nooit zonder warm water te vallen
      Bootjes

Comment

Hallo Vincent,

Het is natuurlijk niet mogelijk om van hieruit het rendement van een mazoutketel in te schatten,
        ook is het niet alleen het rendement die een rol spelen, maar ook welk soort sturing, als je dat water continu
        warm wil houden, moet ook die ketelmassa op temperatuur worden gehouden, je kan natuurlijk ook
        kiezen voor een sturing, van één maal per dag opwarmen bv., maar als die ketel bv. 200Kg weegt
        ben je zowiezo toch steeds de energie kwijt die je daar instopt, ongeveer evenveel als wat je nodig hebt om 200 liter
        water op te warmen, rekening houdende met een koude start.
        De energiewaarde voor mazout is 10.78 kWh/l, rekening houdende met bovenstaande mag je daar minimum de helft
        van aftrekken, neem dus dat je in het beste geval 5 KWh/L nuttig kan gebruiken, maar dat zal je met een ketel van
        20 jaar oud niet halen, stel nu dat je het toch zou halen, dan kost 1 Kw warmte uit Mazout aan de huidige dagprijs van
        0,88€/L je 0,081 €, één Kw electriciteit op zuiver nacht tarief kost iets van een 12 €cent schat ik, dus zal electriciteit in elk geval
        goedkoper uitkomen, ook tijdens de winter als de ketel toch draait, om het nog goedkoper te maken, investeren in een
        boiler met warmtepomp, die doet het nog 3,7 keer goedkoper, maar is wel duur in aankoop, zo een 3.000€ voor een 200 liter model.
        150 liter zou normaal voldoende moeten zijn in jou geval, als het geen douche is met allerlei zijsproeiers enz.

Dus, ik zou zeggen, weg met dat ding, en een warmtepomtboiler zetten, deze doet het (buiten het stookseizoen) voor een prijs die 5 à 6 keer lager ligt
        als met mazout.
        Bovenstaande komt gewoon uit geschatte prijzen en waarden, maar ik zal er niet ver naast zitten Vincent.
        Last edited by Guest42; 4 augustus 2012, 17:28. Reden: correctie.

Comment

Het rendement van een oude mazoutketel met nieuwe brander op 50% inschatten is wel heel erg pessimistisch hé.

Een WP boiler haalt op een heel jaar hoogstens een winstfactor van 2 en niet 3,7....
          Darenboven moet je lucht van buiten aanzuigen en terug naar buiten afvoeren, of je stookruimte wordt een koelkast, en factor wordt nog slechter.

Als die ketel toch zo slecht is plaats je beter een nieuwe ketel met warmwatervoorziening.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
            Het rendement van een oude mazoutketel met nieuwe brander op 50% inschatten is wel heel erg pessimistisch hé.
            Ik schat het rendement van die ketel niet in op 50%, maar het rendement van de watervoorziening, dat omdat je hievoor suplementair
            200 Kg ketel en water moet opwarmen om 200 liter water op temperatuur te brengen.

Een WP boiler haalt op een heel jaar hoogstens een winstfactor van 2 en niet 3,7....
            Rendement warmtepompboiler KLIK

Darenboven moet je lucht van buiten aanzuigen en terug naar buiten afvoeren, of je stookruimte wordt een koelkast, en factor wordt nog slechter.
            Hangt natuurlijk van de mogelijkheden af, als deze bv. in een garage kan gezet worden, waar iedere dag een warme auto inkomt tijdens de winter, gaat zo een boiler deze warmte nog benutten om je water op te warmen, zo een ding zet je niet in je living.

Comment

De boiler zou in een volledig half onderkelderde verdieping komen, net naast de CV mazoutketel die dan (uiteraard) in de zomer uit staat. In de winter zal die sporadisch werken, behalve als de houtkachel ontstoken wordt. Geen probleem dus om warmte te onttrekken uit de ruimte en die wat verder af te koelen.
              Nuttige tips allemaal, bedankt alvast.

Comment

Als de ketel niet aan vervanging toe is, zou ik alles laten zoals het is. Later zou je eventueel de verwarming en het warm water kunnen splitsen, maar misschien schakelen ze dan over op aardgas en dan wordt het weer een ander plaatje.

Wij, 2 personen hebben hier het warm water van de badkamer van een elektrische boiler 80 liter op nachttarief. Om te douchen meer dan voldoende, voor een bad zal dat wat weinig zijn. Temperatuur van de boiler staat hier ook niet te hoog. In de keuken hebben we een kleine boiler in onderbouw. Deze staat constant aan en tot nu toe krijgen we onze elektriciteitsrekening nog altijd betaald.
                Mvg.
                Robert
                Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Ik schat het rendement van die ketel niet in op 50%, maar het rendement van de watervoorziening, dat omdat je hievoor suplementair
                  200 Kg ketel en water moet opwarmen om 200 liter water op temperatuur te brengen.

Rendement warmtepompboiler KLIK

Hangt natuurlijk van de mogelijkheden af, als deze bv. in een garage kan gezet worden, waar iedere dag een warme auto inkomt tijdens de winter, gaat zo een boiler deze warmte nog benutten om je water op te warmen, zo een ding zet je niet in je living.
                  Bostoen is de laatste die ik wil geloven als het op rendement aan komt...

Let heel erg op met die warmte te onttrekken in je kelder!

Je boilernzal lucht naar buiten blazen aan -5, en als het buiten vriest, dan zuig je vrieslucht aan in de kelder.
                  Je zal de eerste niet zijn die door een slecht geplaatste boiler met bevroren leidingen kampt. De lucht moet echt buiten aangezogen en uitgeblazen worden, anders betaal je de energie twee keer.

In jouw geval, ofwel niks doen, ofwel ketel vervangen, en dan misschien kiezen voor gas.

Comment

Ik heb al jaaaren zo een gescheiden systeem .. niet omdat ik het zelf aangelegd heb maar omdat het er stond toen ik dit huis kocht. Door omstandigheden werd de electrische boiler steeds vernieuwd onhafhankelijk van de CV ..

Ik heb dus een electrische spaarboiler van 200L voor 2 personen op enkelvoudig nachttarief (dus GEEN combitarief dag/nacht). Ik verbruik jaarlijks ong 1500 Kwh aan electriciteit voor dit warme water zegge ong 120-125 Kwh per maand. Daar is ook het water voor de "afwas" (keukengerei) bij want mijn kapotte vaatwas heb ik niet meer vervangen.
                    (FWIW, Ik heb verleden jaar de overstap stookolie => gas gemaakt voor de CV maar helaas moest ik door machinebreuk de elec boiler in 2009 vervangen daardoor leek een aangekoppelde gasboiler 2x geld voor 't zelfde ...)

Comment

Let heel erg op met die warmte te onttrekken in je kelder!
                      Wat dus ideaal kan zijn voor een kelder, zet daar ook je diepvriezer en een koelkast, en het één helpt het ander.

De lucht moet echt buiten aangezogen en uitgeblazen worden, anders betaal je de energie twee keer.
                      Je weet er dus ECHT wel niets van, heb je er zelf eentje staan ? Ik denk dat je de eerste zelfs nog moet zien als je zo praat.

Je kan inderdaad ook een split systeem kopen of laten samenstellen, maar dat is alleen nuttig in warmere landen of als het toestel

in een woonruimte moet staan.

De koude afgifte is veel minder voor een boiler van 200 liter dan jij hier laat uitschijnen.

Hier staat hij in een garage van 30 m², en je merkt er omzeggens niets van, en zou het in de winter minder dan 5°C worden in de garage, dan schakelt hij

automatisch over op electrische weerstanden ipv. de warmtepomp, de energie van twee warme wagens die dagelijks binnenkomen in die garage dekken ruim

de energie die deze boiler opneemt, staat wel op dagtarief omdat er zonnepanelen zijn.
                      Last edited by Guest42; 5 augustus 2012, 06:56.

Comment

Lees maar eens op bouwinfo over WP boilers.

Kan goed zijn dat je temperatuur maar beperkt beïnvloed wordt, maar dat hangt helemaal af van het waterverbruik.
                        Als je garage binnen de 'beschermde schil' ligt, dan komt de warmte vanuit je woning, en zal je verwarmingsrekening oplopen.
                        Nu of je dat direct aan het verbruik zal ziet is iets anders.

Warm water neemt hooguit 10% van je energierekening in beslag, maar feit is wel dat je een deftige investering doet, en daar dan weinig uit haalt.

Als het regelmatig gebeurt dat je tegen die 5°C aanzit, dan val je dus inderdaad terug op warm mater aan normaal electriciteitstarief, net daarom is die 3,7 winstfactor heel optimistisch.

Comment

Als het regelmatig gebeurt dat je tegen die 5°C aanzit, dan val je dus inderdaad terug op warm mater aan normaal electriciteitstarief, net daarom is die 3,7 winstfactor heel optimistisch.
                          Als je dan toch verder wil discussiëren Tommie, zeg mij dan eens hoeveel dagen per jaar de binnentemperatuur in je garage beneden die 5°C komt.
                          Je wil hier gewoon het systeem afbreken om je gelijk te halen, mensen die in dezelfde ruimte ook een koelkast of vriezer hebben staan, benutten
                          die warmteafgife nog een extra, of mensen die een WP boiler in een kelder kunnen plaatsen, krijgen in deze ruimte nog een extra gratis koeling.
                          alles hangt ervan af hoe je het bekijkt hé.
                          Ik kan je maar één ding zeggen, hier voel je er gewoon niets van, en het electriciteits verbruik van zo een boiler ligt zéér laag, ik heb deze geplaatst
                          omdat ik met mijn zonnepanelen per jaar méér dan 1.200 Kw overschot draai, en met de zonneboiler draai ik voorspelbaar voorlopig nog méér dan 1.000 Kw
                          op overschot, ben nu aan het overwegen of voor die overige 1.000 Kw een gewone warmtepomp een goede investering zou zijn om in het tussenseizoen
                          in deverwarming van onze woonruimte te voorzien.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                            De boiler zou in een volledig half onderkelderde verdieping komen, net naast de CV mazoutketel die dan (uiteraard) in de zomer uit staat. In de winter zal die sporadisch werken, behalve als de houtkachel ontstoken wordt. Geen probleem dus om warmte te onttrekken uit de ruimte en die wat verder af te koelen.
                            Nuttige tips allemaal, bedankt alvast.
                            Wat je ook nog zou kunnen overwegen Vincent, als de mogelijkheid er is om een viertal zonnepanelen van 250 watt te leggen,
                            waarom dan geen gewone electrische driefasen boiler zetten, de weestanden scheiden, en één weestandsgedeelte op de zonnepanelen
                            schakelen, dat gewoon via een thermostaat op de DC van je panelen, je hebt zelfs geen omvormer of keuring nodig, alleen iets dat DC
                            kan schakelen (best geen relais met gewone contacten op DC) en de andere twee weerstanden zet je op nachttarief, alleen een kwestie
                            van een voorkeursschakeling maken, maar dat moet ik niet uitleggen aan iemand als jij, die de ganse wereld afreisd om ganse bedrijven
                            op te starten en af te regelen denk ik.

Comment

Sorry dat ik er nog eens tussenkom, maar je zal uit zonnepanelen pas een deftig rendement halen als er een gepaste omvormer aan hangt.
                              Als je de panelen direct aan de weerstand hangt, dan zal je nooit het optimale stroom - spanningspunt vinden wat tot het maximum vermogen leidt.

Het kan zeker om één fase aan je boiler te hangen, maar nog beter (GSC) is om die panelen gewoon netgekoppeld te houden.

Comment

Working...