Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rookverbod

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Rookverbod

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
    Als de statistiek goed uitkomt dan is men blij en gebruikt men het als voorbeeld, als de statistiek faalt dan zwijgt men als vermoord.
    Een patient met twee overbruggingen heeft na drie jaar 24% meer overlevingskans dan iemand met een stent. De kans dat hij de operatie niet overleeft is echter veel groter. In de praktijk worden er aan de lopende band rap ff stents gezet als de internist tijd heeft. Voor velen is dit echter slechts uitstel van operatie.
    Het al dan niet perfect zetten van die stent hangt af van je verzekering. Dat werd me op de operatietafel gezegd. Het geld telde, niet de statistiek.
    Terwijl je ligt af te zien van het zetten van die stent -waarvan eerst gezegd was dat dit pijnloos is, krijg je een contract voor een revalidatieprogramma toegestoken, dat zogezegd door de ziekenkas word terugbetaald. Ik kreeg na maanden uiteindelijk toch een toezegging van de ziekenkas, maar zo evident was dat niet. De minister had ook gevonden dat de medicatie niet werd terugbetaald, hoewel je er toch mag vanuit gaan dat statistisch levensnoodzakelijke geneesmiddelen eerder zouden in aanmerking komen voor terugbetaling dan die voor een snotvalling.
    Is het dichtslippen het gevolg van vet, dan mag een arts maar een bepaald aantal van zijn patienten de nodige middelen voorschrijven, ongeacht het aantal dat dit nodig heeft. Vroeger was er een toelating per patient, maar dat werd te prijzig indien men daar verder consequent in zou zijn. Ga dus naar een arts die vooral jonge patienten heeft: Het gehekeld voorschrijfgedrag word los gezien van de nood. En de taksen op sigaretten en fastfood zijn niet hoog genoeg om dat allemaal te betalen.
    Zo n inkijkoperatie kan ook vermeden worden door gebruik van de nieuwste scanners, maar daar geld weer dat dit niet genoeg opbrengt. En als je toch operatief aan het kijken bent, zet dan ook maar een stentje tegen een meerprijsje.
    Last edited by Poza; 13 augustus 2012, 02:59.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
      Mij pa (67) is een heel gezonde mens; heeft van zijn 18de tot zijn 19de gerookt, hij sport heel veel en gaat nooit op café, drinkt zelden een glaasje alcohol en is altijd actief bezig, eten doet ie zo gezond en gevarieerd mogelijk, hij heeft nooit in rokerige ruimtes gewerkt of vertoefd.
      Zijn broer daarentegen is net het tegenovergestelde; gaat dagelijks op café en is alcoholist, heeft gerookt als een ketter en eet alle dagen frietjes van de frituur, zijn lichaamsbeweging is sober te noemen, van woonst naar café en vice versa, dagelijks zo'n 700m dus...

mijn pa heeft vorig jaar vier overbruggingen gehad, zijn broer is twee jaar jonger en bij een vorig medisch onderzoek (drie maand geleden) zo gezond als een vis verklaard...

roken ongezond? ik zeg niet dat het gezond is maar is in/bij sommige gevallen...

Het was even wachten er op maar het is dan toch gekomen.
      Laat ik zo'n verhaaltje nu heel vaak in verschillende variaties gehoord hebben, zo'n na papegaai argument van rokers om hun verslaving te rechtvaardigen.
      Dat verhaal is hier door niemand op feiten te controleren.

Comment

Jongens, wat een topic zeg O.o

Wat mij altijd een beetje opvalt is het volgende: De rokers zijn zogezegd de gezellige mensen, dus als ze buiten moeten gaan roken, is de gezelligheid weg (naar buiten zoals ze zelf zeggen).
        Volgens mij zijn mensen die niet roken ook best gezellig hoor en hebben die ook plezier

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
          Een patient met twee overbruggingen heeft na drie jaar 24% meer overlevingskans dan iemand met een stent. De kans dat hij de operatie niet overleeft is echter veel groter. In de praktijk worden er aan de lopende band rap ff stents gezet als de internist tijd heeft. Voor velen is dit echter slechts uitstel van operatie.
          Het al dan niet perfect zetten van die stent hangt af van je verzekering. Dat werd me op de operatietafel gezegd. Het geld telde, niet de statistiek.
          Terwijl je ligt af te zien van het zetten van die stent -waarvan eerst gezegd was dat dit pijnloos is, krijg je een contract voor een revalidatieprogramma toegestoken, dat zogezegd door de ziekenkas word terugbetaald. Ik kreeg na maanden uiteindelijk toch een toezegging van de ziekenkas, maar zo evident was dat niet. De minister had ook gevonden dat de medicatie niet werd terugbetaald, hoewel je er toch mag vanuit gaan dat statistisch levensnoodzakelijke geneesmiddelen eerder zouden in aanmerking komen voor terugbetaling dan die voor een snotvalling.
          Is het dichtslippen het gevolg van vet, dan mag een arts maar een bepaald aantal van zijn patienten de nodige middelen voorschrijven, ongeacht het aantal dat dit nodig heeft. Vroeger was er een toelating per patient, maar dat werd te prijzig indien men daar verder consequent in zou zijn. Ga dus naar een arts die vooral jonge patienten heeft: Het gehekeld voorschrijfgedrag word los gezien van de nood. En de taksen op sigaretten en fastfood zijn niet hoog genoeg om dat allemaal te betalen.
          Zo n inkijkoperatie kan ook vermeden worden door gebruik van de nieuwste scanners, maar daar geld weer dat dit niet genoeg opbrengt. En als je toch operatief aan het kijken bent, zet dan ook maar een stentje tegen een meerprijsje.
          Ik snap deze reactie niet want ik bedoelde iets totaal anders.
          Maar als ik dit zou meemaken zou ik toch wel man en paard noemen....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
            Mij pa (67) is een heel gezonde mens; heeft van zijn 18de tot zijn 19de gerookt, hij sport heel veel en gaat nooit op café, drinkt zelden een glaasje alcohol en is altijd actief bezig, eten doet ie zo gezond en gevarieerd mogelijk, hij heeft nooit in rokerige ruimtes gewerkt of vertoefd.
            Zijn broer daarentegen is net het tegenovergestelde; gaat dagelijks op café en is alcoholist, heeft gerookt als een ketter en eet alle dagen frietjes van de frituur, zijn lichaamsbeweging is sober te noemen, van woonst naar café en vice versa, dagelijks zo'n 700m dus...

mijn pa heeft vorig jaar vier overbruggingen gehad, zijn broer is twee jaar jonger en bij een vorig medisch onderzoek (drie maand geleden) zo gezond als een vis verklaard...

roken ongezond? ik zeg niet dat het gezond is maar is in/bij sommige gevallen...
            'k zal je verhaal doorspelen aan de kettingroker een appartement boven mij. 'k weet wel niet of hij het zal appreciëren, want hij mag vandaag voor de eerste keer binnen voor zijn behandeling van longkanker. Zijn ene long is al behoorlijk aangetast, de andere is nog een twijfelgeval, maar men vreest ervoor.

Ik kan je misschien zijn telefoonnr. geven, dan kan je hem wat moed inpraten...
            Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
              'k zal je verhaal doorspelen aan de kettingroker een appartement boven mij. 'k weet wel niet of hij het zal appreciëren, want hij mag vandaag binnen voor zijn behandeling van longkanker. Zijn ene long is al behoorlijk aangetast, de andere is nog een twijfelgeval, maar men vreest ervoor.

Ik kan je misschien zijn telefoonnr. geven, dan kan je hem wat moed inpraten...
              wat een reactie,

moet ik voor elke persoon die ik ken, die aan kanker lijdt, jouw nummer doorgeven?
              Ook als die mensen hun leven lang gezond geleefd hebben (in hoeverre mogelijk)...
              It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Het is niet omdat een roker eens minder gezondheidsproblemen heeft dan een niet roker, dat roken gezond is. Neem er de statistieken bij, en laat ons zeggen dat een roker er bekaaid vanaf komt.
                Als men dan met dergelijke verhalen afkomt, dan vind ik dat behoorlijk erg.

Gezond leven is geen garantie dat je geen kanker zal krijgen, maar het helpt wel behoorlijk.
                Ik zit dergelijke verhalen in elk geval niet rond te strooien, dus dat telefoonnr. hou ik voor mezelf...

Misschien wat leesvoer : link.
                Groeten,

Polleke

Comment

• Uit heel deze discussie blijkt dat een aantal rokers zichzelf wil wijsmaken dat roken niet ongezond is en niemand stoort... Wél de wereld op zijn kop, mensen die durven beweren dat zij last zouden hebben van hun stank, dát zijn de boosdoeners....
                  Wat een zielig schouwspel en innige deelneming trouwens ...

Comment

vind een algemeen rookverbod hier op BD wel op zijn plaats.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wimpy Bekijk bericht
                      Uit heel deze discussie blijkt dat een aantal rokers zichzelf wil wijsmaken dat roken niet ongezond is en niemand stoort... Wél de wereld op zijn kop, mensen die durven beweren dat zij last zouden hebben van hun stank, dát zijn de boosdoeners....
                      Wat een zielig schouwspel en innige deelneming trouwens ...
                      Wie beweert dat?

In uitersten drijven ben je alleszins sterk in...
                      It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                        Wie beweert dat?

In uitersten drijven ben je alleszins sterk in...
                        We gaan geen namen noemen, maar er zijn er wel die bijna gezegd hebben dat ze ergens wegblijven omdat daar niet mag gerookt worden. En ik ken ook iemand die daarom geen langeafstandsvluchten neemt.
                        Ik heb echter nog niet zo heel lang gelden een sigaar aangeboden gekregen van een stewardess, en aan het bestek te zien (drie rijen) was ik daar aan het eten.
                        De meesten zijn gewoon slecht geïnformeerd.
                        Dan betaalt ge zoveel geld, en dan weten ze nog niet dat die voor na het eten zijn.

Comment

Ik denk dat sommigen hier dingen lezen die er niet staan...
                          Als de rook om hun hoofd is verdwenen....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                            Het is niet omdat een roker eens minder gezondheidsproblemen heeft dan een niet roker, dat roken gezond is. Neem er de statistieken bij, en laat ons zeggen dat een roker er bekaaid vanaf komt.

Misschien wat leesvoer : link.
                            Die longkankercijfers (92%) komen idd in de buurt van wat ik heb vernomen.
                            Maar zeg nu zelf : als je rookt op je 22e, wat kan het je dan schelen dat je op je 62e als "oude zak" een serieus risico op longkanker zal lopen ?
                            Op dat moment heb je andere prioriteiten.

Comment

Die longkankercijfers (92%) komen idd in de buurt van wat ik heb vernomen.
                              Maar zeg nu zelf : als je rookt op je 22e, wat kan het je dan schelen dat je op je 62e als "oude zak" een serieus risico op longkanker zal lopen ?
                              Het kan hen inderdaad niets schelen, maar dat zouden ze dus beter wel doen.
                              Aan roken is uiteraard wel een voordeel : ze brengen belastingen op voor de staat, en uiteindelijk gaan ze gemiddeld vroeger dood zodat ze minder kosten aan de ziekteverzekering.
                              In mijn kennissenkring is het heel eenvoudig : in de familie en vriendenkring rookt NIEMAND. Op het werk zijn er wel een aantal rokers, maar die moeten dat toch buiten doen, en straffen uiteindelijk zichzelf omdat ze de rookpauzes langer moeten werken. Ook een roker mag effectief zijn 8 uurtjes per dag volmaken...
                              Groeten,

Polleke

Comment

Helaba, op je 62e zijt ge nog geen ouwe zak hé.
                                mvg FrançoisVM
                                Canon 7D

Comment

Working...
                                X