Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke muziekinstallatie?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Welke muziekinstallatie?

    Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
    Is de winkel waar ik uiteindelijk mijn spullen kocht. Zeer gekend in audioland, deze speciaalzaak.
    http://www.theafricabug.com

    Comment


    • #32
      Re: Welke muziekinstallatie?

      Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
      En ik die dacht dat Deltavox (Brugge) behoorlijk materiaal had .....
      Ik heb van geen enkele van deze merken ook maar gehoord
      Wel mis ik LINN, die kende ik als gruwelijk duur. Of Cambridge, of bestaat dat niet meer ?

      Wat ik me daarbij wel afvraag is als de constructie van de living hier niet de beperkende factor is, mede met de beperking van de oren op een bepaalde leeftijd.

      Nogmaals : ik ben geen audiofiel maar @Jochen : is het mogelijk dat een toestel in de audiozaal beter klinkt dan een anders maar het bij de koper thuis "slechter" doet ?
      In fototermen : Rorslett test bepaalde lenzen ook op meerdere camera's en komt daarbij meestal tot een verschillende beoordeling.
      Last edited by Guest2; 2 augustus 2012, 08:52.

      Comment


      • #33
        Re: Welke muziekinstallatie?

        Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht

        Wat ik me daarbij wel afvraag is als de constructie van de living hier niet de beperkende factor is, mede met de beperking van de oren op een bepaalde leeftijd.

        Nogmaals : ik ben geen audiofiel maar @Jochen : is het mogelijk dat een toestel in de audiozaal beter klinkt dan een anders maar het bij de koper thuis "slechter" doet ?
        Voor te beginnen ga ik ff arrogant zijn. Ik ben 'n audiofiel.

        Het feit dat je bij hogere leeftijd slechter hoort, heeft geen enkele invloed op de waarneming/herkenning van goede sound.
        Er zijn al vaak discuties gevoerd welke kabel, zowel interconnect als netkabel en wat zin ervan. Het heeft echt met ervaring te maken. Sound is voor de meeste 'n kwestie van smaak, waarbij ik 'n heel klein beetje mee kan instemmen.(niet veel dus)
        Een goede luidspreker mag niet kleuren. Dit zijn meestal de duurdere merken en als je daar geen deftig materiaal op aansluit, wordt je echt afgestraft met 'n povere sound. Wanneer dan de zin over kabels, impedanties ed als nihil worden beschouwd, ben je wel niet goed bezig.
        De basic's moeten er echter wel zijn ...definitie, openheid, strakke bas, plaatsing van instrumenten...ed. Ik speel al 20 jaar terug met lampen versterkers en die in triode geven je 'n dergelijke soundstage of air, wat je bij geen enkele solid state amp kan horen.

        Je zou zelf de test moeten doen. Zet je beste favoriete materiaal op en ga rustig zitten. Als je achter 'n uur echt naar stilte verlangt, dan zit het meestal fout.
        Ik heb 5 jaar lang, min 5 a 8 uur/dag geluisterd en getest. Bij foute aanpassingen vloog dat er al uit achter 5 min.

        En als afsluiter:
        Kwaliteit is niet meetbaar.
        Als je in een hogere prijsklasse speakers/amps koopt...altijd thuis uittesten. Er is geen enkele serieuze handelaar die dat weigert.
        Dan zijn er ook nog uren van de dag dat je geen zin hebt om naar muziek te luisteren...doe dan geen aankoop. Klinkt wat gek, maar er is ook 'n subjectief element.

        Comment


        • #34
          Re: Welke muziekinstallatie?

          Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
          Als je in een hogere prijsklasse speakers/amps koopt...altijd thuis uittesten.
          ... en desnoods elders gaan wonen,... met lagere plafonds, als je ze graag daartegen hangt. Of zelf nog een beetje groeien tot tegen het plafond.

          Comment


          • #35
            Re: Welke muziekinstallatie?

            Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
            ... en desnoods elders gaan wonen,... met lagere plafonds, als je ze graag daartegen hangt. Of zelf nog een beetje groeien tot tegen het plafond.
            Je reply is voor mij 'n bewijs van onkunde in de materie en slaat nergens op. Is dit 'n sarcastische opmerking of gewoon uit verveling?

            Comment


            • #36
              Re: Welke muziekinstallatie?

              Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
              Je reply
              Ik weet niet meer wie hier gezegd heeft dat hij zijn boxen tegen het plafond hing. Ik heb dat in ieder geval niet zelf uitgevonden, en heb ook geen tijd om het voor je op te zoeken.

              Comment


              • #37
                Re: Welke muziekinstallatie?

                Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
                Het feit dat je bij hogere leeftijd slechter hoort, heeft geen enkele invloed op de waarneming/herkenning van goede sound.
                Ik weet niet wat je onder "goede sound" verstaat, maar als daar de weergave van lage en hoge frequenties bijhoort, dan is er wel een probleem met oude oren.

                Comment


                • #38
                  Re: Welke muziekinstallatie?

                  Ach, kopstemmekes klinken sowieso onnatuurlijk.

                  Comment


                  • #39
                    Re: Welke muziekinstallatie?

                    Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                    En ik die dacht dat Deltavox (Brugge) behoorlijk materiaal had .....
                    Ik heb van geen enkele van deze merken ook maar gehoord
                    Wel mis ik LINN, die kende ik als gruwelijk duur. Of Cambridge, of bestaat dat niet meer ?
                    Toch wel, ze bestaan beide nog. Ik heb Cambridge. Gekocht in Ninove.

                    Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                    Wat ik me daarbij wel afvraag is als de constructie van de living hier niet de beperkende factor is, mede met de beperking van de oren op een bepaalde leeftijd.

                    Nogmaals : ik ben geen audiofiel maar @Jochen : is het mogelijk dat een toestel in de audiozaal beter klinkt dan een anders maar het bij de koper thuis "slechter" doet ?
                    In fototermen : Rorslett test bepaalde lenzen ook op meerdere camera's en komt daarbij meestal tot een verschillende beoordeling.
                    't Is een complexe materie, maar om het simpel te stellen; de akoestiek van de luisterruimte maakt meer verschil dan oude vs nieuwe oren.

                    Luisterruimte; 't is waar dat een luisterruimte in een winkel anders kan klinken dan thuis. Daarom dat ik aanbeveel het materiaal thuis te testen. Maar vele verkopers willen dat niet. In Ninove wel, maar vanzelfsprekend als je de volledige waarde van het apparaat als waarborg geeft (in €). Ze zijn daar zeer professioneel in. Nu, los daarvan; wat er in de luisterruimte als beste uit komt, dat zal er thuis ook als beste uitkomen hoor. Het probleem zit hem eerder in kracht dan in klankkleur; een setup kan te zwak zijn voor een bepaalde ruimte, zeker als die ruimte groot/hoog is en veel absorbeert.

                    Oude oren; tenzij je echt gehoorbeschadiging oploopt (en er gaten komen te zitten in je frquentiebereik), maakt het weinig verschil.
                    http://www.theafricabug.com

                    Comment


                    • #40
                      Re: Welke muziekinstallatie?

                      Nog even wat extra's vermelden;

                      Speakers en versterker test je best steeds in combi. Het is de combinatie die vuur geeft, of net niet. Koop geen speakers zonder ze te horen op de versterker die het uiteindelijk wordt, want anders kan je zéér bedrogen uitkomen.

                      Geluidskleur is een zeer individueel gegeven. Koop wat JIJ goed vind klinken, en luister niet naar een ander. Klank is nooit neutraal; je oren kleuren ook, en bij iedereen verschillend. Je zou ahw kunnen stellen dat je speakers koopt die bij je oren passen.

                      Test apparaten enkel met muziek die je door en door kent. Anders ontsnappen de nuances je. Ooit de resultaten van een blindtest gelezen; mijn LFD vs een off-the-shelf Sony (non high-end). De testers kregen voor hen onbekende muziek te horen, en ze hoorden natuurlijk de subtiele verschillen tussen beide niet. De conclusie; "je hoeft geen LFD te kopen, een low-end apparaat geeft idem resultaat". Of allee bij uitbreiding; "smijt alle high-end maar buiten, maakt toch geen verschil". De test werd gedaan in Nederland, waar ze zeer goed zijn in redenen uitvinden tot zuinigheid.

                      Test met zéér uiteenlopende muziekstijlen. Een speakerset kan een zeer volle en diepe bas neerzetten, en dan ineens een stem die klinkt als een scheet in een fles.

                      Test steeds met wat je graag hoort (niet wat je graag wil laten horen). Of anders gezegd; schaam je niet voor de muziek die je mee neemt naar een luistersessie. Het komt misschien gesofisticeerd over om daar te zitten luisteren naar Albinoni, maar als je dat enkel oplegt als er volk aan tafel zit dan ben je niet eerlijk tov jezelf.

                      Mvg,

                      J.
                      http://www.theafricabug.com

                      Comment


                      • #41
                        Re: Welke muziekinstallatie?

                        Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                        Nogmaals : ik ben geen audiofiel maar @Jochen : is het mogelijk dat een toestel in de audiozaal beter klinkt dan een anders maar het bij de koper thuis "slechter" doet ?
                        Ik ben ook geen audiofiel, maar die van mij klonk thuis -zoals gezegd- bijna even slecht als de mindere in prijs die ik niet had meegenomen omdat ie daar niet klonk. Misschien, moet ik voor die naar een nog slechter huis, of hem op twintig meter buiten zetten.
                        Maar ja, als ge het live hebt meegemaakt in het kuipke, of een Antwerpse sporthal, en ge vond het zo goed dat ge de schijf kocht, dan kan die moeilijk tegenvallen.
                        Enfin, ik vond de opnames in de volledig digitale studio van de Stones wel al goed, en heb toen ook een schijfje meegnomen waar veel d'kes opstonden, maar niet met hun muziek. Ze verhuurde die rolling truck Stones thing namelijk.
                        Eigenlijk: They all came out to Montreux to make records with a mobile.
                        Last edited by Poza; 2 augustus 2012, 19:08. Reden: The first mobile

                        Comment


                        • #42
                          Re: Welke muziekinstallatie?

                          Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht

                          Wat ik me daarbij wel afvraag is als de constructie van de living hier niet de beperkende factor is, mede met de beperking van de oren op een bepaalde leeftijd.

                          Nogmaals : ik ben geen audiofiel maar @Jochen : is het mogelijk dat een toestel in de audiozaal beter klinkt dan een anders maar het bij de koper thuis "slechter" doet ?
                          g.
                          Dat de ruimte een beslissende factor kan zijn heb ik een paar maanden geleden bij een vriend thuis ervaren.
                          Een upgrade van de installatie met Rotel voor- en eindversterkers en B&W 801 Nautilussen. Ik had ze eerder gehoord in een speciaal ingerichte luisterruimte; prachtig - en bij m'n vriend was het gewoon rampzalig.
                          Ondertussen is het fel verbeterd door de living beter aan te kleden met meubilair en tapijt, al is het nog nét niet ideaal. Maar dat komt waarschijnlijk nog helemaal in orde door een wandtapijt bij te hangen.
                          Ecco...

                          Comment


                          • #43
                            Re: Welke muziekinstallatie?

                            De TS spreekt over een budget van ruwweg 1000€ en hier worden voorstellen gedaan die makkelijk het 10-voudige kosten.

                            Als de volgende communiekant een fototoestelleke wil, gaan we dan ineens ook een D3s voorstellen?

                            Comment


                            • #44
                              Re: Welke muziekinstallatie?

                              Oorspronkelijk geplaatst door ersolati Bekijk bericht
                              Ik weet niet wat je onder "goede sound" verstaat, maar als daar de weergave van lage en hoge frequenties bijhoort, dan is er wel een probleem met oude oren.
                              Daar ben je wel mis in en ook vele anderen. De frequentie grens is geen beperking bij oudere mensen om goede sound te herkennen.
                              Ervaring speelt wel 'n grotere rol. De meeste weten niet waar ze moeten op letten. Dat is bij mij ook niet van de eerste dag gegeven.

                              Comment


                              • #45
                                Re: Welke muziekinstallatie?

                                Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                                De TS spreekt over een budget van ruwweg 1000€ en hier worden voorstellen gedaan die makkelijk het 10-voudige kosten.

                                Als de volgende communiekant een fototoestelleke wil, gaan we dan ineens ook een D3s voorstellen?
                                Ik dacht het ook.
                                99 procent van de mensen willen gewoon iets dat goed klinkt, maar zijn zeker geen prefectionisten.

                                Ik denk dat het véél moeilijker is om binnen het budget van de TS een redelijke installatie voor te stellen, dan met een onbeperkt budget.
                                Iedereen kan zijn 2? wagenS niet verkopen om een B+W Nautilus te plaatsen

                                Dat eerste getuigd mijn inziens dan ook van meer kennis en inzicht.....
                                ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                                Si non, on devient bonbon
                                Et les gens nous mangent !"

                                Comment

                                Working...
                                X