Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Al opgevallen ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Al opgevallen ?

Dat voor de autotunnels de borden "lichten aan" verdwenen zijn .....
    Waarom moeten de lichten dan nog branden ? Ik bedoel eigenlijk welk verkeersartikel moet dan aangehaald worden? Op wegcode.be is de vraagbak verdwenen, daarom hier dan maar vragen ....
    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
    George Orwell

Re: Al opgevallen ?

Als in de tunnel genoeg verlichting is dat je een zichtbaarheid hebt van 200m, dan moeten de autolichten tussen zonsopgang en zonsondergang niet aangestoken worden.
    Het bord "lichten aan" is louter informatief en staat niet in de wegcode. Je moet zelf maar inschatten hoe ver de zichtbaarheid is in de tunnel.

De borden zijn vroeger geplaatst om ongevallen te vermijden als de tunnelverlichting zou uitvallen.

Comment

Als er geen bord staat ter verplichting, dan geldt de algemene regel.

Artikel 30. Gebruik van de lichten : voertuigen en weggebruikers die de openbare weg volgen

Tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag en in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter, worden de hierna vermelde lichten gebruikt :
      30.1. Motorvoertuigen

1° Vooraan, de dimlichten of de grootlichten, die gelijktijdig mogen gebruikt worden.

De grootlichten moeten echter gedoofd en door de dimlichten vervangen worden :

a) bij het naderen van een tegemoetkomende weggebruiker, op de nodige afstand opdat deze laatste zijn weg gemakkelijk en zonder gevaar zou kunnen voortzetten, en in ieder geval zodra een bestuurder zijn grootlichten achtereenvolgens snel ontsteekt en dooft om te kennen te geven dat hij verblind wordt;

b) bij het naderen van een spoorvoertuig of een boot waarvan de bestuurder of de stuurman door de grootlichten zou kunnen verblind worden;

c) wanneer het voertuig een ander voertuig op minder dan 50 meter afstand volgt, behalve wanneer het inhaalt;

d) wanneer de rijbaan onafgebroken en voldoende verlicht is zodat de bestuurder in staat is tot op ongeveer 100 meter duidelijk te zien.

De voormistlichten mogen slechts gebruikt worden bij mist, sneeuwval of felle regen. Zij mogen de dimlichten of de grootlichten vervangen, of gelijktijdig met deze lichten branden.

2° Achteraan, de rode lichten. Bovendien, wanneer het voertuig voorzien is van achtermistlichten, moeten deze lichten gebruikt worden bij mist of sneeuwval die de zichtbaarheid verminderen tot minder dan 100 m alsook bij felle regen. Deze lichten mogen in geen andere omstandigheden gebruikt worden.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

Comment

De borden aan het begin van tunnels zijn "aanwijzingsborden" en geen "gebodsborden", maw het is om u aan te raden om uw lichten aan te steken, doch is het niet verplicht.
        Deze borden komen zelfs niet voor in de Verkeerstekens.
        Het verplicht gebruik van de lichten wordt geregeld via wegcode; KB 01/12/1975 art. 30.
        Tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag en in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter, worden de hierna vermelde lichten gebruikt
        Er is dus geen enkele verplichting voorzien om je lichten aan te steken in een
        tunnel. (behalve als je geen 200 m meer kan zien)

Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
        Op wegcode.be is de vraagbak verdwenen
        Nee ze zijn er mee gestopt, hier lees je waarom
        Wel rare kwasten, voorbije 23 jaar???
        Never resist temptation or it could go away...
        Mijn handleiding is meer versleten dan men toestel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door foto4fun Bekijk bericht
          Er is dus geen enkele verplichting voorzien om je lichten aan te steken in een
          tunnel. (behalve als je geen 200 m meer kan zien)
          Bij mijn weten niet, nee. Er is wel een Europese richtlijn in verband met dagrijlichten, maar dat is om gezien te worden, niet om zelf te zien.
          Ik heb pas een kleine 5000 kilometer door Europa gereden, en als ge dan België binnenkomt, viel het toch op dat ze hier niet zo graag gezien worden.
          Veel kleine, oude wagens ook, die geen daglichten hebben.
          Enfin, hoe heet die Belgische automobilistenorganisatie weer? Awel die waren er niet tegen, ... tegen die lichten.
          Ondertussen moeten van de EC (om niet altijd EU, te zeggen), binnen een paar dagen wel alle nieuwe vrachtwagens van die lichten hebben,... die ze niet eens tijdens het rijden kunnen afzetten, mocht er iemand iets op tegen hebben.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
            Bij mijn weten niet, nee. Er is wel een Europese richtlijn in verband met dagrijlichten, maar dat is om gezien te worden, niet om zelf te zien.
            Ik heb pas een kleine 5000 kilometer door Europa gereden, en als ge dan België binnenkomt, viel het toch op dat ze hier niet zo graag gezien worden.
            en dat vind ik eigenlijk het belangrijkste, gezien worden.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Allemaal goed en en wel, maar hoeveel bestuurders kennen het verkeersreglement ? Ik weet wel dat er een wirwar is aan verkeersborden , maar dat was toch een duidelijk bord waarvan je meteen wist; aha, lichten aan nu .....
              """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
              George Orwell

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                Allemaal goed en en wel, maar hoeveel bestuurders kennen het verkeersreglement ? Ik weet wel dat er een wirwar is aan verkeersborden , maar dat was toch een duidelijk bord waarvan je meteen wist; aha, lichten aan nu .....
                Dan kan je om de 100m wel 20 borden hangen met allerlei raadgevingen.
                Worden er trouwens nog auto's gefabriceerd zonder automatische lichtschakelaar ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                  Dan kan je om de 100m wel 20 borden hangen met allerlei raadgevingen.
                  Worden er trouwens nog auto's gefabriceerd zonder automatische lichtschakelaar ?
                  Ja.
                  Dacia heeft het naar mijn weten nog niet (toch de pickup versie niet),
                  en er zullen nog wel basismodellen zijn die die functie niet hebben
                  It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                    Ja.
                    Dacia heeft het naar mijn weten nog niet (toch de pickup versie niet)
                    Nieuwe Europese vrachtwagens en soortgelijken moeten vanaf volgende maand dagrijlichten hebben, die automatisch uitgaan als je de koplichten opzet.
                    Indien nog geen dagrijlichten, moeten in Roemenie, zoals in de meeste Europese landen, kruislichten overdag constant aan, maar bij hun niet in de bebouwde kom.
                    Er zijn standaard geen automaten die de bebouwde kom detecteren.
                    De boetes voor het overdag zonder lichten rijden kunnen oplopen tot 200 euro. Laat ze dus in het dorp (en het kleine Belgie) ook maar aan, want dat is niet verboden.
                    En de vele gekken die zonder licht zelfs door de mist sjezen, dat zijn er met zo'n sensor.
                    Last edited by Poza; 26 juli 2012, 21:53.

Comment

[QUOTE=Poza;3616277]Indien nog geen dagrijlichten, moeten in Roemenie, zoals in de meeste Europese landen, kruislichten overdag constant aan, maar bij hun niet in de bebouwde kom.

Ik heb de laatste 4 maanden in Portugal, Spanje, Frankrijk, Luxemburg, België, Duitsland en Nederland gereden. Uitgezonderd in Nederland waar een deel overdag met kruislichten rijdt, heb ik er nog niets van gemerkt.

200€ boete betalen in Roemenië, dat geloof je toch zelf niet. Als je er met de speedgun gepakt wordt om 120 te rijden i.p.v. 70, kom je eronderuit met 2 pakjes sigaretten.

Comment

[QUOTE=notex;3616355]
                        Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
                        Indien nog geen dagrijlichten, moeten in Roemenie, zoals in de meeste Europese landen, kruislichten overdag constant aan, maar bij hun niet in de bebouwde kom.

Ik heb de laatste 4 maanden in Portugal, Spanje, Frankrijk, Luxemburg, België, Duitsland en Nederland gereden. Uitgezonderd in Nederland waar een deel overdag met kruislichten rijdt, heb ik er nog niets van gemerkt.

200€ boete betalen in Roemenië, dat geloof je toch zelf niet. Als je er met de speedgun gepakt wordt om 120 te rijden i.p.v. 70, kom je eronderuit met 2 pakjes sigaretten.
                        Je noemt nu bijna alle uitzondringen. In Duitsland, is er inderdaad geen verplichting, maar wel hetv advies.
                        En die 200, dat is in Rusland. Roemenie is 20.

Als je er met de speedgun gepakt wordt om 120 te rijden i.p.v. 70, kom je eronderuit met 2 pakjes sigaretten.
                        Dat van die sigaretten was in de vorige eeuw (het moest Kent zijn), en die guns heb ik toen niet gezien.
                        Op sommige wegen rijden vrachtwagens inderdaad tegen meer dan 110 ongestraft, over de witte lijn, in een onoverzichtelijke bocht. Ik kan je precies zeggen waar dat is,... en dat daar iedereen zijn lichten heeft opstaan.

Trouwens in Spanje, moet het alleen in de winter.
                        Zoek bijvoorbeeld op sites van camperverenigingen, voor lijsten van zeker twintig Europese landen, en de bijhorende boetes.

In Portugal ben ik nog nooit geweest. You realy got me on that one.
                        Last edited by Poza; 26 juli 2012, 16:26.

Comment

Working...
                        X