Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Router als access point

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Router als access point

Even de situatie schetsen. Ik heb in huis een Linksys router staan (4-ports gigabit) en over het hele huis een prima WiFi signaal. Ik heb 20m verder een garage met atelier(tje) gebouwd waar het WiFi signaal niet reikt maar er ligt een FTP Cat5e kabel. Ik heb de juiste connectoren etc om daar de juiste RJ-45 op te nijpen maar hier mijn plan.
    Ik heb enkele apparaten die niet WiFi capable zijn en ik dus sowieso verdere bekabeling moet leggen (max 3 apparaten) die op het interne netwerk moeten aangesloten worden. Daarom zou ik een andere Linksys router plaatsen (klik).
    Nu de vraag. Als ik nu van router 1 (deze in huis) de kabel op 1 van de 4 poorten aansluit en dan op router 2 (garage) op de WAN poort aansluit, heb ik het juist om router 2 in bridge mode te zetten of zie ik hier iets over het hoofd?

Bedankt voor jullie input.

Re: Router als access point

Wil je van de tweede router ook voor Wifi gebruiken? Indien niet, heb je niet echt een router nodig. Een switch of hub zijn dan ruimschoots voldoende.

Als je toch een tweede router gebruikt, kan het zijn dat je de inkomende kabel op één van de LAN poorten moet aansluiten. In de router zit namelijk een switch ingebakken over de 4 LAN poorten + Wifi.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
      Nu de vraag. Als ik nu van router 1 (deze in huis) de kabel op 1 van de 4 poorten aansluit en dan op router 2 (garage) op de WAN poort aansluit, heb ik het juist om router 2 in bridge mode te zetten of zie ik hier iets over het hoofd?
      Jip, ik heb op die manier ook 2 routers aangesloten op mijn hoofdrouter (bridge mode WAN -> LAN)
      D750 / D7000 - Nikon 16-35 f4 - Nikon 50D f1.4 - Tokina 11-16 f2.8 - Nikon 180D - Nikon 105 f2.8 Macro
      500px FaceBook

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door janvdbergh Bekijk bericht
        Als je toch een tweede router gebruikt, kan het zijn dat je de inkomende kabel op één van de LAN poorten moet aansluiten. In de router zit namelijk een switch ingebakken over de 4 LAN poorten + Wifi.
        Dan zou je op de tweede router indien via lan aangesloten de DHCP moeten afzetten, anders krijg je mooie conflicten.

Goedkoopste oplossing is zoals aangehaald een switch (tp-link is cheap en ok). De router/switch thuis zal de DHCP verzorgen, dus inprikken en gaan.

Comment

Het is inderdaad zo dat ik op beide locaties WiFi wil hebben en is een gewone switch geen oplossing tenzij er dan toch een access point op in te pluggen.
          De tweede router kan ik ook in DHCP mode zetten, de range op router 1 zet ik dan op een range van 192.168.1.50 --> 192.168.1.99. Op de tweede wordt dit 192.168.1.100 --> 192.168.1.149, zo zijn er geen conflicten, de 192.168.1.2 --> 192.168.1.49 kan ik ik dan gebruiken voor eventueel vaste IP adressen.

Bedankt voor jullie reacties.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
            Het is inderdaad zo dat ik op beide locaties WiFi wil hebben en is een gewone switch geen oplossing tenzij er dan toch een access point op in te pluggen.
            De tweede router kan ik ook in DHCP mode zetten, de range op router 1 zet ik dan op een range van 192.168.1.50 --> 192.168.1.99. Op de tweede wordt dit 192.168.1.100 --> 192.168.1.149, zo zijn er geen conflicten, de 192.168.1.2 --> 192.168.1.49 kan ik ik dan gebruiken voor eventueel vaste IP adressen.

Bedankt voor jullie reacties.
            Euhm, nee.

Zet die DHCP van de tweede maar kompleet af dan anders krijg je routing issues.
            Gewoon de eerste (thuisrouter) laten staan zoals het is.

De nieuwe kopen. Die E4200rev2 die je vermeldt werkt met config cd's etc om dat automatisch in te stellen etc, maar dat wil je zeker en vast niet in dit geval!
            Heel even op de netspanning zetten, niets anders doen dan aansluiten een netwerkkabel in een van de lan poorten naar een pc.
            Zien welk ip je krijgt, meestal in de range van 192.168.x.x waarbij de gateway de config pagina is van de router, en daarop inloggen. Ik vermoed op advanced klikken om in het volledige config scherm te gaan.
            Stel eerst even de WIFI in. Liefst zelfde SSID, pwd, maar een ander kanaal dan thuis.
            Dan op de eerste pagina zet je bovenaan DHCP uit en save dit.
            Hang nu in de garage de kabel van thuis maar in 1 van de 4 lanpoorten (niet wan!) en dan heb je de 3 andere poorten die dan perfect gaan werken inclus wifi.

Comment

Thx Luke, wordt eerstdaags uitgetest

Comment

Belangrijk puntje is dat je router 2 (met DHCP off) de inkomende lijn niét op WAN aansluit. Je plugt deze gewoon in 1 van de 4 router poorten. De enige WAN die aangesloten mag zijn is die van de eerste router rechtstreeks op internet.

Op deze manier zal enkel de eerste router de IP addressen uitdelen aan alle apparaten ook die op router 2 worden aangesloten (via wifi of kabel)
                Werkt heel goed.

Dus

Internet ---- WAN router 1 LAN ----- LAN router 2 (dhcp off)

edit: zie dat Luke het ook al gemeld had, achja beter lezen
                Last edited by JCviggen; 24 juli 2012, 19:19.

Comment

Gisteren heb ik mijn D-link moeten vervangen door een Linksys router van Cisco. De switch van Telenet mocht ik van de verkoper uitschakelen, de router zou alles overnemen...
                  Ik werkte vroeger met 4 powerline adapters: 2 voor de draadloze verbinding voor mijn laptop en het netwerk voor de tv (living) en 2 voor mijn verbinding in mijn bureau (pc, 2de verdiep).

Situatie 1: 1 set aangesloten in living. Internet op laptop OK en zeer snel. Maar: netwerk tv NIET OK en in bureau internet noppes.
                  Situatie 2: Als ik de eerste adapter van de 2de reeks powerlines aansluit, dan valt internet volledig uit. Zelfde resultaat TV.
                  Situatie 3: 1 set powerlines aangesloten met 1 adapter in living en 1 in bureau. Internet overal OK, geen netwerk op tv.

Wat deed ik allemaal fout? Noch Telenet, noch de dealer hebben een antwoord. Een technieker ter plaatse laten komen kost al gauw 40 euro...

Comment

Netwerk TV bedoel je de Digicorder? Indien zo moet je de switch laten zitten en de digicorder er rechtstreeks ingeplugd laten. De andere is dan voor je interne internet netwerk.
                    Ik heb geen TN digitale TV maar zo is het me uitgelegd door een TN service point omdat ik het bij mijn ouders zo moest installeren en het werkt prima.

Comment

thx voor de snelle respons.
                      ik bedoelde inderdaad de digicorder.
                      mijn probleem is de volgorde van de aansluitingen (leek nietwaar, sorry). Het Wireless Access Point is bij de dealer gebleven en de switch heb ik ondertussen afgekoppeld. Geen idee dus wat ik waar moet koppelen. Op internet vind ik ook geen schema's.

Comment

Stap 1: trek de netwerkkabel uit de router (deze die van de kabelmodel komt en is aangesloten op de WAN-poort van je Linksys router)
                        Stap 2: plug deze kabel in 1 van de vrije poorten van de switch
                        Stap 3: neem een extra netwerkkabel en maak een verbinding tussen switch en de WAN poort van je router
                        Stap 4: plug de kabel voor je digicorder in 1 van de vrije poorten van de switch
                        Stap 5: alle andere gebruikers voor het internet kan je nu inpluggen in 1 van de vrije LAN poorten van de router

Comment

OK dank je wel. Het werkt.

Ondertussen had Telenet me ook al OPGEBELD na mijn e-mail die ik hen stuurde. Hun derde advies was het juiste advies.... Zo zie je maar.

Tot kijks.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Luke Bekijk bericht
                            Euhm, nee.

Zet die DHCP van de tweede maar kompleet af dan anders krijg je routing issues.

Los van het feit dat je gelijk hebt over de rest, maar waarom ga je op een network routing issues krijgen als je 2 correct ingestelde DHCP servers op hetzelfde subnet gebruikt?
                            DHCP doet helemaal niks met je routing (behalve je een default gateway geven), daarvoor heb je een router.
                            ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JCviggen Bekijk bericht
                              Belangrijk puntje is dat je router 2 (met DHCP off) de inkomende lijn niét op WAN aansluit. Je plugt deze gewoon in 1 van de 4 router poorten. De enige WAN die aangesloten mag zijn is die van de eerste router rechtstreeks op internet.
                              Op sommige routers kun je instellen dat de WAN port gewoon bij de switch hoort hoor. Zo zijn ze allebei hier ingesteld.
                              ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Working...
                              X