Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Remmen op de motor.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Remmen op de motor.

    Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
    Misschien maak ik hier geen duidelijke vergelijking, maar ik zal proberen.
    Iedereen heeft toch ooit 'n wagen gestart door die met 2 man te duwen?

    De meeste zetten die in de 1ste versnelling. Slaat die motor niet aan, staat je wagen zo goed als stil (motor remt de wagen) en kan je weer van voor af aan beginnen duwen.
    Ik laat die altijd in 2de versnelling zetten, zodat je nog flink wat vooruit kan duwen.
    Hieruit kan je toch zelf enige conclusies trekken. (hoop ik)
    We hebben ooit geprobeerd om een Suzuki DR 800 (ééncilinder) in gang te duwen, en ik denk dat het achterwiel pas in de vierde versnelling niet meer blokkeerde als de koppeling losgelaten werd.
    Een viercilinder motorfiets is veel gemakkelijker in gang te duwen (een VFR 750 was toch geen probleem, en die heeft ongeveer dezelfde cilinderinhoud).
    Zo'n DR 800 zal dan ook wel heel goed op de motor afremmen.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #62
      Re: Remmen op de motor.

      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      Of die mooie Benelli 6 cilinder 750 en 900 uit onze tijd Paul KLIK Of een mooie Laverda V6

      Hoewel ik toch de de voorkeur gaf aan de Laverda tweecilinder uit begin de jaren 70, met zijn prachtige dunne koelvinnen op de cilinders, zoiets blijft je bij, in deze tijd waren dat prachtige motoren.
      Laverda 6 cilinder ? Dat wist ik niet.
      Maar ik heb hier de legendarische Kawa Z1300 6 cilinder (in lijn) staan. Eens je dat heb horen draaien.....

      En nu het over multicilinders gaat, je moet eens zoeken op Simon Whitelock, die kerel doet het onmogelijke met Kawa-motoren, vb een 7-cilinder en zelfs een 64-cilinder die hij opgebouwd heeft uit Kawa 3-cilinder 250 cc tweetakten.
      Doet me denken aan het stomste wat ik ooit gedaan heb en dat is mijn Kawa 350 driecilinder tweetakt verkopen. Iconisch model en zeldzaam.
      Van ééncilinders heb ik ook mijn deel gedaan, een ervan was een Honda CR500 crosser (tweetakt), als je die startte had je best schoenen aan met stalen zolen. Vreselijk ding.

      Comment


      • #63
        Re: Remmen op de motor.

        Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
        Misschien maak ik hier geen duidelijke vergelijking, maar ik zal proberen.
        Iedereen heeft toch ooit 'n wagen gestart door die met 2 man te duwen?

        De meeste zetten die in de 1ste versnelling. Slaat die motor niet aan, staat je wagen zo goed als stil (motor remt de wagen) en kan je weer van voor af aan beginnen duwen.
        Ik laat die altijd in 2de versnelling zetten, zodat je nog flink wat vooruit kan duwen.
        Hieruit kan je toch zelf enige conclusies trekken. (hoop ik)


        Ja, ik weet wel, maar ik bedoelde in feite het technische "waarom"

        Comment


        • #64
          Re: Remmen op de motor.

          Ik was mis, het is een V-48 cilinder. Maar daar kan je toch ook al mee onder de mensen komen dacht ik.

          Hier draait hij :

          Quick clip of the Worlds largest multi Cylinder Motorcycle, this 48 cylinder bike was built by my pal Simon Whitelock - here it is at the Triples Rally in 20...

          Comment


          • #65
            Re: Remmen op de motor.

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Het was ergens in het Lake District, ik heb tijdens die reis alle wegen die we gedaan met een fluostift aangeduid op de kaart (ik heb die kaart nog altijd), maar omdat ik van daar geen gedetailleerde kaart bij had kan ik de exacte locatie niet terugvinden.
            De kleinere wegen staan gewoon niet op die kaart, we hebben gewoon de wegwijzers gevolgd naar een volgend dorpje dat nog net op de kaart stond.
            Dit was op het einde van de reis naar Scotland.

            Dit is de volgende foto die ik een beetje verderop heb gemaakt, het ziet op de foto er niet zo heel erg steil uit, tot je zelf met de motor naar boven wil rijden, en dat je bij het vertrekken bijna over je stuur moet gaan hangen omdat het voorwiel anders niet aan de grond wil blijven. Stoppen om er eventjes een foto te maken was dus niet zo gemakkelijk, want dat betekende ook dat je de motor op die steile helling moest wegzetten zonder dat die omviel (die zou wel een eind naar beneden blijven schuiven als dat moest gebeuren), en terug vertrekken was ook niet gemakkelijk.
            Het zijn allemaal heel korte stukjes met scherpe bochten waar je niet voldoende snelheid kan halen om er vlot door te gaan.
            Dat is de Hard Knott pass en das inderdaad in het Lake district. 't Is gene simpele om over te rijden, steilste die ik al gedaan heb. In 2012 overgereden met duo en volle bepakking en zoals Black Bandit al zei, bijna onmogelijk het voorwiel aan de grond te houden. Rij ook met een behoorlijke sterkte motorfiets (Tiger 1050 met iets meer poeier). En tja, moeilijk om te stoppen door dat het zo steil is, wel een heel mooi stukje natuur daar .

            Foto is niet van de kwaliteit wat hier op het forum de standaard is, maar we hebben helaas geen plaats om een spiegelreflex mee te nemen op reis, was een kiekje onderweg .

            Canon EOS350D

            Comment


            • #66
              Re: Remmen op de motor.

              even een topic van bijna twee jaar wat kicken

              Comment


              • #67
                Re: Remmen op de motor.

                Waarom niet hé , was wat info aan het zoeken over Schotland en kwam hier posts tegen van een ouwe bekende van mij (black bandit).
                Canon EOS350D

                Comment


                • #68
                  Re: Remmen op de motor.

                  Die rare geur is de koppelplaat, bij een auto ruik je dat minder omdat het deels achter de wand zit die het zit compartiment scheid van de motor of transmissie blok.
                  Met een tractor daartegen zat je vroeger open en bloot voor die geur en ik kan je verzekeren dat je over je nek gaat bij het ruiken van een verbrande koppelingsplaat.
                  Zeg er wel bij vroeger he toen je met die tractors nog niet kon terugschakelen omdat deze niet gesynchroniseerde versnellingsbakken waren.
                  De dag van vandaag zijn deze tractors meer race machines dan werkpaarden

                  Goed volgend vraagje wat doe je dan als je een automatische versnelling apparaat (zoals die Dafkes van vroeger variomatic lol) hebt dan kan je niks naders dan remmen.
                  Geweldig leuk om mee te rijden maar een ramp in als je een daguitstap ging doen naar de Ardennen,
                  heb meermaals opzij moeten gaan staan omdat mijn remmen niet meer piepte maar SCHREEUWDE om rust.
                  Dus vroeg ik mij af hoe zit dat nu met de huidige automatics die er rondrijden, de Ardennen zal wel gaan maar de Alpen das vast een ander verhaal

                  Comment


                  • #69
                    Re: Remmen op de motor.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Bompie Bekijk bericht
                    ........
                    Dus vroeg ik mij af hoe zit dat nu met de huidige automatics die er rondrijden, de Ardennen zal wel gaan maar de Alpen das vast een ander verhaal
                    gewoon in de bergversnelling laten staan.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #70
                      Re: Remmen op de motor.

                      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                      gewoon in de bergversnelling laten staan.
                      grt,bouk.
                      De bergversnelling is (was) een stand waarbij de automatische versnellingskeuze werd beperkt ( 1 was 1ste versnelling, 2 was maximum 2de versnelling en D was dan alle versnellingen gebruiken). Zo kon je dus afremmen op de motor bij afdalingen of vertrekken bij sneeuw en ijs.
                      Tegenwoordig is dat allemaal elektronisch waarbij de stand van het gaspedaal wordt vergeleken met de snelheidscurve. De automaat gaat niet opschakelen als het gaspedaal niet wordt ingedrukt. Eventueel gaat de auto zelf bijremmen om het toerental niet te laten oplopen.
                      Bij moderne automaten kunnen de versnellingen gekozen worden met de pook, drukknoppen, hendeltjes, ... De automaat zorgt er dan alleen maar voor dat de motor niet voortijdig naar de motorenhemel vertrekt door een extreme keuze zoals tegen 100 km/uur naar 1ste trachten te schakelen.
                      Dat is in elk geval de uitleg die ik gekregen heb van mijn garagist.
                      Mg, Patric
                      Last edited by Patric_M; 2 april 2014, 09:29.

                      Comment


                      • #71
                        Re: Remmen op de motor.

                        Ja maar een dafke had geen bergversnelling lol

                        Comment


                        • #72
                          Re: Remmen op de motor.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Bompie Bekijk bericht
                          Ja maar een dafke had geen bergversnelling lol
                          Subaru gebruikt deze technologie nog in een moderne versie Bompie.
                          Dat op hun 4X4 de koppeling is een electronische poederkoppeling, de vario is
                          met een oliegesmeerde steekband, en het is de enige automaat die minder verbruikt
                          dan een handgeschakelde bak.
                          kruipneigingen, verminderd afremmen enz zijn deze auto volledig vreemd, bij minder dan 3 Km/h
                          wordt electronisch volledig ontkoppeld, je moet daar eens mee gaan rijden bij Deprétre, ken je wel hé
                          Er wordt gefluisterd dat Toyota die automaat ook wil gebruiken. Het systeem CVT (continu variabele transmissie).

                          Comment


                          • #73
                            Re: Remmen op de motor.

                            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            Er wordt gefluisterd dat Toyota die automaat ook wil gebruiken. Het systeem CVT (continu variabele transmissie).
                            Was de pionier van de CVT (los van DAF) niet Ford ?
                            Off topic : vanavond wordt de zalm gesneden Geert.

                            Comment


                            • #74
                              Re: Remmen op de motor.

                              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              Er wordt gefluisterd dat Toyota die automaat ook wil gebruiken. Het systeem CVT (continu variabele transmissie).
                              Ik dacht dat Toyota al jaren zo'n CVT in hun Prius modellen had of is dat een ander systeem ?
                              Audi heeft sinds 2000 ook al een CVT in hun wagens onder de naam Multitronic , op mijn huidige en vorige 2 wagens heb ik die automaat ook zitten en eerlijk, ik zou geen andere meer willen. Geen enkele automaatbak kan aan het comfort van zo’n CVT tippen, in het begin een ietwat vreemde gewaarwording maar eens je dat gewoon bent gewoon super. Niet voor de rallyfanaten onder ons die liever het toerentalwijzertje op en neer zien vliegen omdat het in het hoofd dan sneller lijkt te gaan, maar je kunt er velen toch behoorlijk doen schrikken met dat variomatiek aandrijvingske, zo’n ding blijft trekken, het lijkt niet snel te gaan maar dat is het wel degelijk.
                              Naar het schijnt wel minder betrouwbaar dan conventionele automaten maar in de praktijk heb ik daar nog nooit iets van gemerkt eigenlijk, ik heb met een A6 ruim 200.000km en een A4 ruim 120.000km met zo’n bak gereden zonder één probleem ( en telkens nochtans in combinatie met koppel/pk rijke V6 diesels ) . Maar als je op google even “Multitronic problemen” intikt gaat de goesting snel over zijn, op vandaag geen of weinig problemen meer denk ik, in de beginjaren ( 2000 -2006 ) waren er wel degelijk veel die vroegtijdig de geest gaven.
                              1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                              Comment


                              • #75
                                Re: Remmen op de motor.

                                Oorspronkelijk geplaatst door Bompie Bekijk bericht
                                Ja maar een dafke had geen bergversnelling lol
                                Al de Variomatic's van Daf en later Volvo hadden een bergrem.
                                Dat was een electrische schakelaar, op het dashboard, die een ventiel opende zodat er vacuüm aan één kant (binnenkant) van de vacuümpotten op de primaire as geleid werd. Daardoor werd de riem in een "lagere" vesnelling gedwongen. Dezelfde vacuümpot werd ook bediend door een schakelaar aan het rempedaal.
                                Zo was er ook een ventiel, aan het gaspedaal, om een overdrive effect te hebben. Die had effect op de buitenste vacuümpot van de primaire as.
                                Met mijn Volvo 66 reed ik heel graag in de bergen.

                                Uiteraard heeft een 1100 cc of 1300 cc benzine motor niet hetzelfde motorrem effect als een dieselmotor.
                                " Leven is slecht voor de gezondheid. " (Jacques Brel )

                                Comment

                                Working...
                                X