Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Remmen op de motor.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Remmen op de motor.

    Volgens mij heeft iedere 2 cilinder meer koppel. Of dat nu 'n V-Twin, Boxer of een L-Twin (Ducati) is.
    Het is juist dat koppel tov een 4cyl wat meer remkracht op de motor geeft.

    Comment


    • #47
      Re: Remmen op de motor.

      Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
      Volgens mij heeft iedere 2 cilinder meer koppel. Of dat nu 'n V-Twin, Boxer of een L-Twin (Ducati) is.
      Het is juist dat koppel tov een 4cyl wat meer remkracht op de motor geeft.
      Waarom denk je dat ?
      Ik ga er niet om wedden maar ik zie niet in waarom dat technisch gesproken zo zou moeten zijn.

      Comment


      • #48
        Re: Remmen op de motor.

        Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
        Volgens mij heeft iedere 2 cilinder meer koppel. Of dat nu 'n V-Twin, Boxer of een L-Twin (Ducati) is.
        Het is juist dat koppel tov een 4cyl wat meer remkracht op de motor geeft.
        De eeuwigdurende discussie onder motorrijders...

        De meeste tweecilinders hebben hun maximum koppel op een lager toerental dan een viercilinder, maar dat wil daarom nog niet zeggen dat het maximum koppel van die viercilinder lager is.

        Ik heb in ieder geval genoeg stoplichtsprintjes gedaan tegen tweecilinders (verschillende BMW's, Honda Varadero, Honda VTR SP2...) en er is er nooit eentje voorbij die Bandit geraakt.
        Dan zal die viercilinder hoogstwaarschijnlijk toch wel voldoende koppel hebben tegenover die tweecilinders...

        Dat een Harley een groot koppel heeft bij een laag toerental, dat is wel normaal voor een motor met zo'n grote cilinderinhoud, maar als je die 10.000 toeren laat draaien (wat de meeste viercilinder motorfietsen wel gemakkelijk kunnen), dan zal die niet erg lang heel blijven.

        Met dezelfde cilinderinhoud is het technisch mogelijk om meer pk's uit een viercilinder te halen dan uit een tweecilinder, omdat de slag korter kan zijn, en daardoor wordt de zuigersnelheid lager bij hetzelfde toerental (in vergelijking met een tweecilinder die dus een langere slag heeft). Een viercilinder kan dus een hoger toerental aan.
        Maar de vergelijkbare tweecilinder zal dan zijn maximum koppel gewoonlijk al afleveren bij een wat lager toerental (al zal het maximum koppel bij de echt sportieve twins ook wel bij een wat hoger toerental worden afgeleverd dan bij een "tamme" tweecilinder).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #49
          Re: Remmen op de motor.

          Heb je dat vergeleken met een BMW 1200rs of r?
          Jouw bandit zat ook in die categorie.
          Met een GS moet je dat niet vergelijken hè.
          En waren dat in die tijd geen 1100 of 1150 va cc?
          D90 - D70 - F80 + glas

          Comment


          • #50
            Re: Remmen op de motor.

            Oorspronkelijk geplaatst door mil1 Bekijk bericht
            Heb je dat vergeleken met een BMW 1200rs of r?
            Jouw bandit zat ook in die categorie.
            Met een GS moet je dat niet vergelijken hè.
            En waren dat in die tijd geen 1100 of 1150 va cc?
            Het waren de 1150 BMW's, en ik denk dat er op het laatst ook een 1200 bij zat mijn Bandit was toen al een aantal jaren oud, die had toen waarschijnlijk al meer dan 100.000km gebold en de BMW's waren vrij nieuw.
            Bij de laatste motorclub waar ik bij was waren er verschillende BMW's.

            Dit was een dagelijks ritueel tijdens de reizen:



            Op dat ogenblik stonden er 130.000km op de teller van mijn Bandit, de olie zat er al 6.000km op voor ik vertrok naar de Dolomieten, en ik heb onderweg nooit olie moeten vullen.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #51
              Re: Remmen op de motor.

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              De eeuwigdurende discussie onder motorrijders...

              De meeste tweecilinders hebben hun maximum koppel op een lager toerental dan een viercilinder, maar dat wil daarom nog niet zeggen dat het maximum koppel van die viercilinder lager is.
              Dacht ik ook, alleen al omwille van hun zwaardere zuigers en langere slag zijn ze bijna verplicht om in te zetten op een koppel bij lagere toeren.
              Honda heeft in de racerij ooit een 6-cilinder 250 cc gebouwd, als ik me niet vergis draaide dat ding 18.000 toeren. Probeer maar eens met een tweecilinder.

              Comment


              • #52
                Re: Remmen op de motor.

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                De eeuwigdurende discussie onder motorrijders...

                De meeste tweecilinders hebben hun maximum koppel op een lager toerental dan een viercilinder, maar dat wil daarom nog niet zeggen dat het maximum koppel van die viercilinder lager is.

                Een viercilinder kan dus een hoger toerental aan.
                Maar de vergelijkbare tweecilinder zal dan zijn maximum koppel gewoonlijk al afleveren bij een wat lager toerental (al zal het maximum koppel bij de echt sportieve twins ook wel bij een wat hoger toerental worden afgeleverd dan bij een "tamme" tweecilinder).
                Het ging hier toch over "remmen op de motor" dacht ik?
                De meeste 2 cilinders hebben 'n hoger koppel, bij lagere rpm.
                4 cylinders hebben dat bij 'n veel hoger toerental.( en dan is dat koppel meestal nog lager)
                Als je 't mij vraagt is dat nogal simpel als je op de motor remt.

                Comment


                • #53
                  Re: Remmen op de motor.

                  Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
                  Het ging hier toch over "remmen op de motor" dacht ik?
                  De meeste 2 cilinders hebben 'n hoger koppel, bij lagere rpm.
                  4 cylinders hebben dat bij 'n veel hoger toerental.( en dan is dat koppel meestal nog lager)
                  Als je 't mij vraagt is dat nogal simpel als je op de motor remt.
                  Mij gaat het vooral over het WAAROM ?

                  Comment


                  • #54
                    Re: Remmen op de motor.

                    Dubbelpost, sorry

                    Comment


                    • #55
                      Re: Remmen op de motor.

                      Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                      Dacht ik ook, alleen al omwille van hun zwaardere zuigers en langere slag zijn ze bijna verplicht om in te zetten op een koppel bij lagere toeren.
                      Honda heeft in de racerij ooit een 6-cilinder 250 cc gebouwd, als ik me niet vergis draaide dat ding 18.000 toeren. Probeer maar eens met een tweecilinder.
                      Of die mooie Benelli 6 cilinder 750 en 900 uit onze tijd Paul KLIK Of een mooie Laverda V6

                      Hoewel ik toch de de voorkeur gaf aan de Laverda tweecilinder uit begin de jaren 70, met zijn prachtige dunne koelvinnen op de cilinders, zoiets blijft je bij, in deze tijd waren dat prachtige motoren.

                      Comment


                      • #56
                        Re: Remmen op de motor.

                        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        Of die mooie Benelli 6 cilinder 750 en 900 uit onze tijd Paul KLIK
                        Alleen al de muziek op het filmpje.
                        Mvg.
                        Robert
                        Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                        Comment


                        • #57
                          Re: Remmen op de motor.

                          Zo heeft er hier in de buurt nog eentje rondgereden http://www.youtube.com/watch?v=5vws-...eature=related .
                          Maar ik denk dat je daarmee niet te ver mocht gaan hangen in de bochten, want dan zat het motorblok tegen de grond.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #58
                            Re: Remmen op de motor.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                            Alleen al de muziek op het filmpje.
                            Ja hé, wat volume en je krijgt er kippenvel van.

                            Comment


                            • #59
                              Re: Remmen op de motor.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                              Alleen al de muziek op het filmpje.
                              prachtig.
                              grt,bouk.
                              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                              Comment


                              • #60
                                Re: Remmen op de motor.

                                Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                                Mij gaat het vooral over het WAAROM ?
                                Misschien maak ik hier geen duidelijke vergelijking, maar ik zal proberen.
                                Iedereen heeft toch ooit 'n wagen gestart door die met 2 man te duwen?

                                De meeste zetten die in de 1ste versnelling. Slaat die motor niet aan, staat je wagen zo goed als stil (motor remt de wagen) en kan je weer van voor af aan beginnen duwen.
                                Ik laat die altijd in 2de versnelling zetten, zodat je nog flink wat vooruit kan duwen.
                                Hieruit kan je toch zelf enige conclusies trekken. (hoop ik)

                                Comment

                                Working...
                                X