Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sparen op voeding?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Sparen op voeding?

Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
    In grote voedingsbedrijven is de hygiene nogal wat groter dan bij particulieren ( bij een aib controle mogen ze zelfs geen vlieg zien vliegen .het is soms onbegrijpelijk dat in een bedrijf dat enkele hectaren groot is dat daar zo goed als geen insecten te zien zijn.Persoonlijke hygiene gaat daar ook heel ver , telkens er een deur naar productieruimte doorgegaan word moeten de handen gewassen ( met desinfecterende zeep ) worden of gedesinfecteerd te worden met een gel.
    Dacht daar gisteren ook aan François
    Als ik in de keuken hier een peer schil dan zijn er binnen de seconde een paar fruitvliegen die willen meedoen.
    In het grootwarenhuis heb ik die bij de afdeling fruit nog nooit gezien.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
      Wat ik bedoel is de keuze en behandeling van de ingrediënten... toevoegen van stoffen die men beter niet zou toevoegen. Al een zuivelfabriek bezocht? Een fabriek waar men frituursnacks maakt? Een 'fijne' vleeswarenfabriek? Maar dan niet op de opendeurdag maar als chauffeur op een werkdag. Het personeel moet inderdaad heel hygiënisch te werk gaan... en het moet kraaknet zijn want dat is allemaal eenvoudig te controleren
      Zouten, suikers, vetten en meer en meer afgeleide producten uit gist die echt niet gezond zijn.
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
        Ivm scampi : als je weet welke weg 'verse' garnalen afleggen, dan is je goesting ook wel over.

Ze worden gepeld in Marokko, want hier is het personeel te duur. Dan maar naar Marokko en terug, paar keer ontdooien en terug invriezen. Ondertussen volspuiten met bewaarmiddelen en kleurstoffen om n schone roze kleur te geven.

Vis is ook al lang niet meer gezonder dan vlees, want veel vissen (oa platvissen) zijn de vuilbakken van de natuur omdat ze op de bodem leven.

Kweekzalm wordt gevoed met kleine visjes en bloedmeel.

Kweekzalm is dus zeker niet ecologischer dan wilde zalm omdat andere soorten erdoor bedreigd worden.

http://www.evavzw.be/index.php?optio...article&id=646
        De enige verse garnalen, zijn die die je zelf pelt... Zo moeilijk is dat ook niet. En waar moet je anders je "smaakstoffen" vandaan halen voor de garnaal-kroketten...
        Besparen op voedsel doe je beter niet. Er is echt wel een behoorlijk smaakverschil tussen een gewoon stukje varkensvlees en de "edeler" soorten (edeler dus ook qua prijs).
        Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mil1 Bekijk bericht
          Hoe moet je anders reageren op zulke stommiteiten?
          Als vegetariër of veganist mag je voor mijn part eten en drinken wat je wilt, maar kom aub niet af met stupiditeiten die blijkbaar gangbaar zijn in zulke middens.
          Het is godgeklaagd wat die gasten allemaal verzinnen om hun eigen gelijk te halen.
          Laat één ding duidelijk zijn, ban alles wat je ook maar wilt uit jouw voeding, je hebt dat recht.
          Maar laat andere personen gerust die jouw gebande voeding wel eten, ook zij hebben dat recht.
          Je gaat me bijna niet geloven, Mil, maar wat betreft het recht op wat je eet; ik denk er net zo over.

Maar ik zie die veganist niet jouw keuzes onderuit halen met dezelfde woorden zoals jij gebruikt. Dat siert hem, en jou niet.
          Is dat nu zo moeilijk? Had je nu gewoon geantwoord met die twee laatste zinnetjes...

"Laat één ding duidelijk zijn, ban alles wat je ook maar wilt uit jouw voeding, je hebt dat recht.
          Maar laat andere personen gerust die jouw gebande voeding wel eten, ook zij hebben dat recht."

...had dat niet beter geweest?

Mvg,

J.

PS. anders nog eens een boompke opzetten over de jacht? Ik heb er anders wel zin in.
          http://www.theafricabug.com

Comment

Jij hebt het moeilijk om een kat een kat te noemen, nietwaar Jochen?

Al je het eens bent met mijn twee zinnetjes, waarom zat je dan te vitten over mijn patrijs, haas ed?

Graag jouw mening over de toestanden tegenwoordig in Wallonië. (te veel reeën, evers)
            Jacht werd verlengd.
            Mens moet ingrijpen bij gebrek aan natuurlijke vijanden?
            D90 - D70 - F80 + glas

Comment

De tegenwoordig gebruikte fungiciden worden zeer snel afgebroken en hun giftigheid is quasi nihil.
              Voor herbiciden is het natuurlijk anders, vroeger werd er gewied maar dat is tegenwoordig niet meer te betalen.
              Deze stoffen kan men tegenwoordig ook zeer gericht te gebruiken. Het is niet meer breedspectrum zoals vroeger.
              En elke lading groenten wordt minstens driemaal gecontroleerd. Tijdens de groei, een paar weken voor het oogsten en de dag van het oogsten zelf. Stalen worden genomen door de veilingen en onderzocht op residuen. En geloof me dat ze streng zijn.
              Ik heb hier ooit een 80 tal tomatenplanten (geen fout) in de serre van mijn vader zien creperen dank zij die "relatief eenvoudige producten".
              De nevel van mais waaide via het dak van de serre in de waterbakken.

Je weet niet waarover je praat man.

Comment

Ik drink vruchtenkoffie met kraantjeswater en soms stevia of/en magere soyamelk. Geen limonades, al waren ze voor niks.
                Als die stevia op is, is het gedaan: veel te duur.
                Mijn rijst koop ik in de Aldi, en de sardienen ook. Ik ga er van uit dat het daar met van het goedkoopste is.
                Mijn kip moet gefileerd zijn, zonder vel. Ik kijk niet eens naar de prijs van een ganse. Ik bega een moord voor ne goeie chiken massala.
                Ik prefereer Granny Smith, twee tot drie per dag, maar weet niet wat ze waar kosten.
                De laatste keer dat ik ne steak heb geten,... weet ik niet meer,... in Hasselt bij Herbert, toen? Die was zijn geld waard.
                Maar ook mijn koninkrijk voor die Wienerschnitsel van laatst.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                  Ik heb hier ooit een 80 tal tomatenplanten (geen fout) in de serre van mijn vader zien creperen dank zij die "relatief eenvoudige producten".
                  De nevel van mais waaide via het dak van de serre in de waterbakken.

Je weet niet waarover je praat man.
                  Dat, mijn beste, noemt men selectief spuiten.
                  De maïs was resistent, de tomaten van uw papa blijkbaar niet....
                  Jij hebt echt geen benul van de controles die er tegenwoordig uitgevoerd worden.

Niets zo zielig als iemand die denkt dat hij weet waarover hij praat...
                  Doe eens moeite en informeer je, of zoek het desnoods op...
                  D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Jij hebt echt geen benul van de controles die er tegenwoordig uitgevoerd worden.

Informatie is belangrijk
                    Op de fruitveiling in Sint-Truiden worden bijv. appelen bewaard in zuurstofarme kamers...

Maar er is iets nieuws om appels tegen het schimmelen te beschermen.
                    En het is nog goedkoop plus onschadelijk.
                    Dit gebeurt door middel van BLAUW ledlicht van +/- 400 nano
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

Comment

• Re: Sparen op voeding?

De laatste keer dat ik op voeding bespaard heb was toen ik mijn huidige pc heb samengesteld. Niet alleen was de voeding veel goedkoper maar hij is ook veel stiller dan wat ik tot dan toe had. Eigenlijk dus tweemaal bespaard.

Comment

Wikipedia (onder andere) over die mais:
                        Over genetisch gemodificeerde mais is veel discussie. Zo blijken de sinds januari 2006 in de EU toegelaten genetische gemodificeerde maisrassen met de 'MON863'-gencombinatie (event) groeistoornissen en lever- en nierschade te veroorzaken bij ratten.[2] De producent Monsanto wist van deze onderzoeksresultaten, maar heeft die verborgen gehouden.

De gentechbedrijven hebben een monopoliepositie op de markt, waardoor de maisproducenten voor hun productie sterk afhankelijk worden van een klein aantal bedrijven. Monsanto produceert naast genetisch gemodificeerde gewassen ook onkruidbestrijdingsmiddelen. Hierbij wordt ingespeeld op de monopoliepositie die het bedrijf heeft, door de mais door middel van genetische modificatie resistent te maken tegen de eigen onkruidverdelger Roundup. Deze actie heeft op veel verzet gestuit, omdat een maisproducent op deze manier verplicht is om ook zijn bestrijdingsmiddelen bij Monsanto in te kopen, als hij deze maissoort aanschaft.
                        Mijn neef heeft 18 ha staan voor de varkens, maar die worden daar zo vet van dat er geen rood meer aan is: een delecatesse in Roemenie. Zijn tomaten (maar twee soorten), staan 10 kilometer verderop.
                        De torens met de kolven staan in het dorp, en op google-maps. Ze lijken op een orthodox-christelijke kerktoren. Zelfgemaakt met een electrische las. Er zit voor zo'n 5000 eur in, per toren.
                        Last edited by Poza; 13 juli 2012, 00:22.

Comment

In de goede oude tijd kregen de varkens "swill"
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                            In de goede oude tijd kregen de varkens "swill"
                            Nee, nee, dat vet is echt een snoepje: Poza slanina.jpg
                            De Yanks noemen het fatback.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                              Je gaat beter besparen op niet levensnoodzakelijke zaken zoals : energie, luxe, vakantie e.d.
                              Ook dit is niet beter als men ermee gaat overdrijven, net als met besparen op eten.

Wij laten bij aankoop van eten de kwaliteit primeren, we zijn er niets mee iets aan de helft van de prijs te kopen dat niet smaakt en waar je de helft van weggooit.
                              Dit wil niet zeggen dat we het geld door ramen en deuren gooien en hetzelfde product in de duurste winkel gaan kopen ... een beetje opletten is altijd aangeraden, maar ik ga ook niet 8 km verder rijden voor een bloemkool dat 20 cent goedkoper is.

Met energie is dat identiek, niet extra veel verlichting gaan aan doen in plaatsen waar je niet komt en zo en wat wassen buiten de piekuren maar als het donker is gaat het licht aan, als het koud is gaat de verwarming aan ... geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt de verwarming op 18°C te zetten en dan met een dikke pull voor tv te zitten.

Wat is luxe en vakantie? OK, dat kost veel geld maar mensen die thuis blijven met dit rot weer raken vaak ook gefrustreerd voor de rest van het jaar en dan is die vakantie misschien net wel iets goed om er eens bovenop te komen en u tot volgende vakantie wat goed te voelen.

Iedereen moet voor zichzelf de rekening maken en zien waar hij zijn geld aan wil geven, maar er is besparen en besparen waarbij sommige mensen wel echt gaan overdrijven.
                              Maar sommige mensen worden door financiële tegenslag soms wel gedwongen om te besparen ... aan wie het recht hun daar opmerkingen over te maken?

Ditbelet niet dat iedereen het recht heeft hier zijn mening over te hebben.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                                Wat is luxe en vakantie? OK, dat kost veel geld maar mensen die thuis blijven met dit rot weer raken vaak ook gefrustreerd voor de rest van het jaar en dan is die vakantie misschien net wel iets goed om er eens bovenop te komen en u tot volgende vakantie wat goed te voelen.
                                Ik hoor nu wel meer mensen verklaren dat ze "omwille van het rotweer" toch met vakantie vertrekken. Ik hoop alleen maar dat ze nog niet gefrustreerder zullen zijn als na hun terugkomst de rekeningen terug in de bus zullen vallen.
                                Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Working...
                                X