Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Legaal?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Legaal?

Hallo iedereen!

Heeft iemand enig idee of het in huis hebben van een luchtdrukpistool zoals deze legaal is in België? Of wat zijn de voorwaarden ervan? Dit is naar aanleiding van het artikel over hogesnelheidsfotografie...

Groetjes!
    Hier zou ik iets origineels kunnen zetten...
    SITE

Re: Legaal?

Ik denk wel dat het legaal is, maar waarschijnlijk heb je een wapenvergunning nodig of iets in die aard. (als je weet dat je voor airsoftwapens al een document moet kunnen voorleggen aan politie)

Comment

Wat betreft de aankoop:

Een airsoftwapen valt in de wapenwet onder de categorie NIET-VUURWAPEN. Een niet vuurwapen is een wapen die door zijn karakteristieke eigenschappen niet of nauwelijks te onderscheiden zijn van een echt vuurwapen en die een projectiel afschieten die niet gebeurd door ontsteking van een vlam en buskruit.

Deze is vrij verkrijgbaar maar daar zijn bepaalde regels aan verbonden, namelijk dat deze niet mogen verkocht worden aan minderjarigen en airsoftwapens mogen enkel verkocht worden door een erkende wapenhandelaar. (KB van 30 maart 1995 Art. 2, 5 en 7)
      Bijkomende (Art.3) is dat een niet vuurwapen vergunningsplichtig wordt indien de kinetische kracht hoger komt te liggen dan 7.5joule gemeten op 2,5meter. Dan wordt ze automatisch gerangschikt in de categorie vergunningsplichtige vuurwapens.
      Bron: http://www.politieforum.be/viewtopic.php?f=55&t=4230

Misschien dat dit helpt? De man dit deze info post heeft nog veel meer uitleg hieromtrent.

Comment

Je bent voor het getoonde wapen dus niet vergunningsplichtig en kan dit gewoon in huis houden.
        Er mee op uw buren schieten blijft anders wel strafbaar ... maar dat had je zelf ook al wel door zeker?
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

Volledig legaal om te bezitten. Publiekelijk bovenhalen mag (natuurlijk) niet. En best ook niet in het zicht van de buren.
          In de tuin er mee schieten mag niet (milieuvervuiling - lode kogeltjes). Als je een kogelvanger gebruikt, ben je ook illegaal bezig (onwettige schietstand).
          België

Comment

Ik heb een collega die onwaarschijnlijk fanatiek bezig is met luchtdrukwapens en daar ook onwaarschijnlijk veel van afweet (technisch en wettelijk). Hij kan ook advies geven over merken en types, voor- en nadelen....
            Als je vragen hebt waar je geen antwoord op krijgt of niet zeker van bent, pm me

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
              Ik heb een collega die onwaarschijnlijk fanatiek bezig is met luchtdrukwapens en daar ook onwaarschijnlijk veel van afweet (technisch en wettelijk). Hij kan ook advies geven over merken en types, voor- en nadelen....
              Als je vragen hebt waar je geen antwoord op krijgt of niet zeker van bent, pm me
              Ik zit enkel nog met het probleem, waar vind ik zo'n ding?
              Hier zou ik iets origineels kunnen zetten...
              SITE

Comment

http://www.wapenhandel.be Frank in Lommel is de importeur, tegenwoordig enkel nog op afspraak te bezoeken.
                Op hun site staat ook een lijst van verdelers, maar ik weet niet of iedereen een groot aanbod airsoft op voorraad heeft en prijzen verschillen ook nogal tussen winkels onderling..
                Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

Comment

lijkt nogal veel op een echt wapen.
                  denk dat het Nederland niet mag.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Buzzekeueh Bekijk bericht
                    Ik zit enkel nog met het probleem, waar vind ik zo'n ding?
                    Roeselare wapenhandel Decoster KLIK

Comment

je moet ook een duidelijk onderscheid maken tussen loodjesgeweren (ook luchtdruk) en airsoftwapens

voor airsoft kan je terecht op:

en in wetteren is ook een viswinkel waar ze ze verkopen: Van Nieuwenhuyse BVBA

Hoenderstraat 70

B-9230 Wetteren

Tel : +32 (0)9 369 16 69

in NL is airsoft trouwens verboden (in bezit hebben is al voldoende om opgepakt te worden)
                      in BE gelden er zeer strikte redenen en -18 jarigen mogen dit NIET hebben (ook al vind je ze op kermissen en markten)

voor meer vragen eromtrent kan je ook op de site van airsoft brugge terecht: http://forum.airsoftbrugge.be/
                      Mijn Blog
                      D3100 - AF-S DX Nikkor 18-55 mm - AF-S DX NIKKOR 55-300mm f/4.5-5.6G ED VR -Nikkor AF-S 35mm f/1.8 G DX

Comment

Ik heb ook zoiets.
                        Ooit gekocht bij Kettner in Antwerpen.
                        Je identiteitskaart laten zien, en ouder dan 18 zijn is genoeg.

Uiteraard mag je dit niet openbaar gebruiken.
                        Ik heb een tuin met betonnen platen rond, en af en toe schieten we in zo'n bakje.
                        Als je van binnen naar buiten schiet hoor je ook buiten echt niks.

Ik weet wel dat je vanaf een bepaalde sterkte een vergunning nodig hebt, maar dat weten ze je wel in de winkel uit te leggen.

Comment

"Voor korte wapens is er strikt genomen een vergunning nodig als ze een inslagenergie hebben van meer dan 7 Joule en kaliber 5.5 zijn, maar geen mens weet het want ze worden vrij verkocht"

Citaat : mijn hoger vernoemde collega.

Voor zover ik me nog herinner want ik heb zoveel extra details gehoord (wedstrijdpistool met speciaal richtpunt, aantal schoten ....) dat ik het me allemaal niet meer precies kan herinneren, maar zoals Tommie zegt klopt dat blijkbaar wel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                            "Voor korte wapens is er strikt genomen een vergunning nodig als ze een inslagenergie hebben van meer dan 7 Joule en kaliber 5.5 zijn, maar geen mens weet het want ze worden vrij verkocht"

Citaat : mijn hoger vernoemde collega.

Voor zover ik me nog herinner want ik heb zoveel extra details gehoord (wedstrijdpistool met speciaal richtpunt, aantal schoten ....) dat ik het me allemaal niet meer precies kan herinneren, maar zoals Tommie zegt klopt dat blijkbaar wel.
                            Weinig mensen weten nog wat mag of niet mag, ook de politie ziet hier door de bomen het bos niet denk ik.
                            wie kan bij controle trouwens bepalen hoeveel Joule aan kracht een luchtdrukpistool heeft op een bepaalde afstand.

Waar ik wel versteld van sta, is dat levensgevaarlijke kruisbogen vrij verkrijgbaar zijn, Uit de website van Wapens Decoster
                            Kruisbogen en accessoires zijn vrij verkrijgbaar

Comment

D
                              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht

Waar ik wel versteld van sta, is dat levensgevaarlijke kruisbogen vrij verkrijgbaar zijn, Uit de website van Wapens Decoster
                              Een goed vleesmes is ook levensgevaarlijk in de verkeerde handen ?

Comment

Working...
                              X