Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Verleden jaar hadden wij tientallen vijgen op onze struik, nu staat er welgeteld 1 exemplaar op. Is dit normaal ?
Het lijkt me wel dat er wel meer bladeren opstaan.
Tja, wij hebben ook geen noten dit jaar, en appels zal ongeveer een tiende zijn van vorig jaar.... Late vorst heeft hiermee te maken ?
Wij hebben ook al jaren kruisbessenstruiken staan (stekelbezen). Nog nooit vruchten gehad. Maar dit zou naar het schijnt een bevruchtingsprobleem zijn.
Panasonic FZ-1000 - Nikon D7000 - Tamron 17-50 DiII - Tokina 11-16 - Nikkor 70-300 VR - Nikkor 50 1.8 - SB-800 - http://pbase.com/alain_db And why do we fall, Bruce?
Yep, is héél normaal omwille van volgende redenen; strenge winter gehad waardoor heel wat van die bomen kapotgevroren zijn én minder bijen, hommels en wespen in de natuur waardoor de bomen niet bevrucht raken.
maar verder is er niks mis met de natuur hoor, met het mensdom die "de natuur beheert" daarentegen...
"De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen." Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.
Verleden jaar hadden wij tientallen vijgen op onze struik, nu staat er welgeteld 1 exemplaar op. Is dit normaal ?
Een vijgenboom draagt verschillende keren per jaar.
Ttz er komen al nieuwe vijgjes te voorschijn als de eerste nog aan 't groeien zijn, en dat meerdere keren per jaar.
Staat hij zuid gericht en beschut?
Snoei je hem bij?
Als hij niet in een serre staat zal je opbrengst eerder tegenvallen dan meevallen, en mag je blij zijn dat er enkelen volledig afgerijpt geraken.
Toch mag je blij zijn dat hij deze winter overleefd heeft, want er zijn verschillende vijgenbomen die buiten staan gesneuveld deze winter.
Tja, wij hebben ook geen noten dit jaar, en appels zal ongeveer een tiende zijn van vorig jaar.... Late vorst heeft hiermee te maken ?
Wij hebben ook al jaren kruisbessenstruiken staan (stekelbezen). Nog nooit vruchten gehad. Maar dit zou naar het schijnt een bevruchtingsprobleem zijn.
Idd. late vorst heeft veel bloesem vernielt.
Als jouw bomen in bloesem staan en er wordt vorst verwacht, kan het helpen om ze 's avonds eens nat te sproeien.
Er bestaan kruisbessensoorten met kruisbestuiving.
Een vijgenboom draagt normaal 2 X jaarlijks. Zomer en wintervijgen.
Mijn buurman zit de hele dag in zijn tuin en die had er 2.
Zijn oude waar heel wat vruchten opzaten (2X) en 'n nieuwe gestekte.
De grootste oude boom is in de serre kapot gegaan. De nieuwe gestekte stond in het tuinhuisje en daar stonden al 4 zomervijgen op.
Die van mij heb ik verleden jaar terug symmetrisch geknipt en die is mooi terug aan schieten. Deze had ik ook te vroeg buiten gezet, maar hij heeft het overleeft.
Toen de ijsheiligen kwamen heb ik er grote postzakken overgetrokken. Die zakken zijn ademend.
In ieder geval mag je in het algemeen rondvragen.
Mijn buurman leeft in zijn tuin en is met alle soorten bloemen en planten bezig. Hij zei me onlangs dat 'm nog nooit zoveel planten kapot had.
Ook ik heb in mijn tuin, verschillende planten kapot.
Mijn gieter stond buiten met 'n paar centimeter water in...compleet gebarsten.
De Gardena filter(regenwater) ook met 'n klein beetje water erin, compleet gebarsten. (±50 a 60 €)
Mijn regentonnen (2X225L) was er 1, waarvan de bodem gescheurd was en die kranen stonden open. Maar onder de kraan staat altijd 'n beetje water. Dit kan, bij uitzetting, altijd naar boven en toch was bij 1 ton de naad gescheurd.
Zo'n vijgenboom geeft de ene ronde na de andere.
Daarom zie je ook kleine en grote vijgen en alle maten daar tussen in.
Bij mijn gebuur staat er een vijgenboom in zijn professionele serre, hij is tuinder, en hij heeft al tot vier rondes vijgen geplukt verleden jaar. De rest is niet meer rijp geraakt.
Comment