Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Crucial M4 256GB 2.5" SATA600 op een Asus p6t mobo

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Crucial M4 256GB 2.5" SATA600 op een Asus p6t mobo

Ben dus van plan mijn WD VelociRaptor 150GB te vervangen door een Crucial M4 256GB 2.5" SATA600.
    Mijn mobo is een Asus P6T.

Nu vraag ik mij af of het mobo een dergelijke SSD wel aankan en/of het de moeite loont deze upgrade te doen.
    De Crusial M4 zal dus dienst doen als de C schijf en alle programma's bevatten.
    Ik ben niet uit op het volume van de schijf maar wel over de lees- en schrijfsnelheid.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
    Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Re: Crucial M4 256GB 2.5" SATA600 op een Asus p6t mobo

Een harddisk slaagt er normaal niet in alle snelheid van de controller te benutten.
    Je moederbord heeft blijkbaar 3Gb/s SATA (of sata 300) of 300 MB/s.
    Dus zelfs met die controller zal je de nodige winst boeken.

De volle snelheid zal je dus niet bereiken (blijkbaar geraakt dat ding aan een dikke 400 MB/s bij lezen), maar traag zou het ook niet mogen zijn.
    Groeten,

Polleke

Comment

Je kan een SATA600 SSD zonder problemen aansluiten op een SATA300 poort. Kabel is dezelfde.

De limiet bij SATA300 is inderdaad zo'n 300MB/s, terwijl je SSD een leessnelheid heeft van 500MB/s en schrijfsnelheid van 260MB/s.

Maar die hoge leessnelheid is bij sequentiele grote bestanden, bv. kopiëren van bestanden, en van minder belang. Het belangrijkste is lezen van kleine 4K bestanden voor opstarten van Windows of programma's, en daar heb je meestal genoeg met 300MB/s.

Dus zeker doen, en die Crucial is één vd snelste en goedkoopste SSD's op de markt, een heel goede keuze .

En niet vergeten om, voor de installatie van Windows, de drive in AHCI mode te zetten in de BIOS ipv IDE.
      Last edited by alex606; 19 juni 2012, 19:04.
      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
      Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Dit is bruikbare informatie zie.
        Ik had die nog niet besteld gezien mijn twijfels in verband met het mobo, maar ga dit direct doen.
        Thanks folks.

Grtz, RF

Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Ik ben niet meer zo mee sinds ik mijn systeem anderhalf jaar geleden gekocht heb, maar die crucial ssd's hadden problemen met de marvell controllers die op die x58 borden zaten indertijd. Hier staat ook een draadje over die snelheden, zelfs op sata 3 poorten.
          http://forum.crucial.com/t5/Solid-St...ler/td-p/82918

In jou geval zal je de snelheid ten volle kunnen benutten als je een aparte sata controller koopt, in de veronderstelling dat je nog een slot vrij hebt met voldoende pci express lanes.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
            Ik ben niet meer zo mee sinds ik mijn systeem anderhalf jaar geleden gekocht heb, maar die crucial ssd's hadden problemen met de marvell controllers die op die x58 borden zaten indertijd. Hier staat ook een draadje over die snelheden, zelfs op sata 3 poorten.
            http://forum.crucial.com/t5/Solid-St...ler/td-p/82918

In jou geval zal je de snelheid ten volle kunnen benutten als je een aparte sata controller koopt, in de veronderstelling dat je nog een slot vrij hebt met voldoende pci express lanes.
            Ik heb nog twee sloten vrij maar één ervan zal niet bruikbaar zijn omdat de koeler van mijn VGA in de weg zal zitten.
            Een controller kaart ga ik niet kopen gezien de prijs voor zo'n kaart.
            Ondertussen op het net gelezen dat die problemen met de laatste versie van de Crusial M4 van de baan zouden zijn.
            Toch heb ik mijn twijfels om een SDD te kopen maar als je de prijs van een nieuw mobo bekijkt is het toch wel even schrikken van de prijs.
            Reken daar een nieuwe CPU en een deftige koeler bij.........

Grtz, RF

Comment

Working...
            X