Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Led velichting

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Led velichting

Er staan al verschillende topics over LED verlichting. Maar die zijn niet meer zo recent en LED lampen worden steeds beter.

vraagje:
    Ik heb zo'n oude staanlamp waar normaal een R7 150 a 500W lamp inzit. Deze zou ik willen vervangen door LED verlichting. Licht moet dus warm wit zijn. Iets wat 100W halogeen kan vervangen is mij al voldoende.(dimmer staat toch steeds op min en er zit nu maar 250W in).
    Lamp is dus zo 'n schelp die tegen het plafond schijnt.
    Iemand al ervaring hiermee?
    Prijs speel zo geen rol, omdat die lamp veel aanstaat zou ik hier al mee willen beginnen.

Spaarlampen zijn veel te groot en steken er bovenuit.

Re: Led velichting

GOOGLE

deze zou 100 watt geven.
    Met de vriendelijke groeten, Ruud.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rufus1964 Bekijk bericht
      GOOGLE

deze zou 100 watt geven.
      Zou kunnen dienen, maar...
      Staat geen kleurtemp. bij.
      5W voor 100W ? Zou kunnen, maar je bent nooit zeker.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
        Zou kunnen dienen, maar...
        Staat geen kleurtemp. bij.
        5W voor 100W ? Zou kunnen, maar je bent nooit zeker.
        5W gaat nooit hetzelfde geven als een 100 W halogeen...

In principe zijn de meeste LED's die nu op de markt zijn zo'n 5 keer efficiënter dan halogeen (met een absoluut maximum van 10 keer beter voor de hele goede LEDs). Een LED van 5W zal dus een halogeen van 25W kunnen vervangen.
        www.benbammens.be

Comment

Even de vergelijking maken

Deze lamp van 120 W geeft 2.250 lm (eenheid voor hoeveel licht er uit een lamp komt)

Zou dus vervangen moeten kunnen worden door deze:
          Onze R7s LED lampen zijn een perfect alternatief voor de halogeen R7s staaflampjes die vaak toegepast worden in bouwlampen. Het energieverbruikligt led oplossing voor halogeen staaflampen

Maar die geeft volgens het meetrapport maar 883 lm...

De lamp van 120W vervangen door de LED van 8W heeft dus als resultaat dat er ongeveer 3 keer minder licht uit uw lamp zal komen...

En de lichtkleur is kouder...
          www.benbammens.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door benbammens Bekijk bericht
            Even de vergelijking maken

Deze lamp van 120 W geeft 2.250 lm (eenheid voor hoeveel licht er uit een lamp komt)

Zou dus vervangen moeten kunnen worden door deze:
            Onze R7s LED lampen zijn een perfect alternatief voor de halogeen R7s staaflampjes die vaak toegepast worden in bouwlampen. Het energieverbruikligt led oplossing voor halogeen staaflampen

Maar die geeft volgens het meetrapport maar 883 lm...

De lamp van 120W vervangen door de LED van 8W heeft dus als resultaat dat er ongeveer 3 keer minder licht uit uw lamp zal komen...

En de lichtkleur is kouder...
            Dat vermoeden had ik ook al.
            Er stond onlangs (nu nog) in de Brico zo 'n staanlamp afgeprijst 129 € of zo.
            Bovenkant was 15W en het leeslampje was al 5W. De kleurtemp. was wit.
            Lampen waren zo te zien geen R7 maar vast in de armatuur gemonteerd.

Comment

Als de kleurtemperatuur "te koud" is, kan je er een CTO gel over doen : 1/4, 1/2 of full naargelang de kleurtemperatuur die je wilt bereiken. Bij een lamp in een luster is dit natuurlijk wat moeilijker.
              Fotografie is leren kijken.
              http://johanluyckx.weebly.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tollerke Bekijk bericht
                Als de kleurtemperatuur "te koud" is, kan je er een CTO gel over doen : 1/4, 1/2 of full naargelang de kleurtemperatuur die je wilt bereiken. Bij een lamp in een luster is dit natuurlijk wat moeilijker.
                Zolang de warmte van de leds voldoende weg kan is dat geen probleem.
                Maar als leds warm worden gaan ze veel minder lang mee, of gaan ze zelfs meteen stuk boven een bepaalde temperatuur.
                Er zal ook veel minder licht door komen als je er filters voor zet.

Bij die led lamp (link van rufus 1964) staat er "No heat at all", dat is dus onmogelijk.
                Elke led wordt warm, want er bestaat nog geen led die 100% van de elektrische energie omzet in licht. Het grootste deel van de elektrische energie wordt nog altijd in warmte omgezet, maar het rendement is daarbij wel hoger dan dat van gloeilampen (een gloeilamp geeft dus meer warmte af bij dezelfde lichtsterkte).

Voor die 500W halogeenlampen bestaat er tegenwoordig ook een soort spaarlamp, maar ik weet niet of die beschikbaar is in warm-wit. Die zijn volgens mij vooral ontwikkeld voor gebruik in de halogeen spots voor buitenverlichting. Het is dus mogelijk dat de kleurweergave-index ook al niet bijzonder goed is, tenzij je er koopt van een bekend merk.
                Die geeft ook zeker minder licht dan een 500W halogeen, en je kan ze ook niet dimmen.
                Je zal de dimmer moeten vervangen door een schakelaar, want het is mogelijk dat die spaarlamp vroegtijdig stuk gaat als je ze probeert te dimmen.

Op dit ogenblik zijn spaarlampen nog steeds de beste optie voor de vervanging van gewone lampen, alleen voor spots (gericht licht) kunnen ledspots een goed alternatief zijn voor halogeenspotjes (afhankelijk van de kostprijs van de spotjes, want die moet je ook meenemen in de berekeningen).

Voor die uplighter zou ik dus een soort spaarlamp als alternatief kiezen in plaats van led.
                Met wat knutselwerk zou je er zelfs een lamphouder in kunnen zetten waar je een gewone spaarlamp in kan draaien (let dan wel op de elektrische veiligheid).
                Als je dat hebt gedaan, dan krijg je veel meer mogelijkheden om er andere lampen in te draaien.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

Comment

Hou er rekening mee dat de opgegeven lichtsterkte geldt voor nieuwe lampen, gloeilampen en dus ook halogeen, verliezen snel wat licht. LEDs hebben geen (of erg weinig) last van dit fenomeen.

LEDs warmen inderdaad, maar dat is beperkter. Het is vooral de electronica die opwarmt, daarom heb je spotjes met koelribben achteraan. Aan boord van mijn superyacht (8m...) heb ik nu LEDverlichting voorzien, op andere boten al gecheckt, nagenoeg geen warmteontwikkeling. De voeding is natuurlijk 12V DC, geen 230V AC, dus je moet geen complexe electronica voorzien.
                  D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
                    LEDs warmen inderdaad, maar dat is beperkter. Het is vooral de electronica die opwarmt, daarom heb je spotjes met koelribben achteraan. .
                    De voeding van ledspotjes de op netspanning moeten werken gebeurt met een schakelende voeding (de leds zelf werken op 3,2 tot 3,7V naargelang het type). Het rendement van die voedingen zit ergens rond de 90%, dat wil zeggen dat zo'n 10% van de warmte-ontwikkeling van de voeding komt, de andere 90% komt wel degelijk van de led zelf.
                    Daarom zitten de vermogen-leds ook rechtstreeks op een aluminiumplaatje, dat met warmtegeleidende pasta ertussen op de koelplaat wordt gemonteerd om die warmte toch maar zo goed mogelijk af te kunnen voeren.
                    Naarmate de led warmer wordt geeft die trouwens ook minder licht, het rendement vermindert dus bij hogere werkingstemperaturen.

Als ze ooit een echte witte led kunnen maken, dan zal het rendement nog hoger worden.
                    De leds die ze nu gebruiken voor wit licht zijn eigenlijk blauwe leds waar een fosfor filter overheen zit om het blauw er uit te filteren.
                    Naargelang de sterkte van dat filter kan de kleurtemperatuur varieren.
                    Voor een warmere led is een zwaarder filter nodig (dikkere laag), daarom is het rendement van een "warmere" led lager dan bij een "koudere".

De rode, groene en gele leds hebben effectief die kleur, er moet dus geen filter voor zitten om de kleur juist te krijgen.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

Comment

Vermits die lamp echt wat mag kosten heb ik gisteren naar de Massive gebeld.
                      Ze hadden geen alternatief voor R7 lampen. Het antwoord was dat zij die meestal later krijgen als sommige winkels of op internet al aangeboden wordt.
                      Op hun site vind ik ook geen enkele R7 spaarlamp, allemaal halogeen.

Comment

het zal idd nog wel even duren voor er goede en vooral betaalbare alternatieve komen of zijn.
                        Spaarlampen vindt ik overigens ook niet zo lang meegaan als ze zeggen, ook zonder dimmer.
                        Onlangs drie gekocht en na minder dan een jaar twee defect, en dat waren dan sylvana's.
                        Waar moet dat heen als ze de gloeilamp helemaal uit de markt halen.

Ruud
                        Met de vriendelijke groeten, Ruud.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
                          Vermits die lamp echt wat mag kosten heb ik gisteren naar de Massive gebeld.
                          Ze hadden geen alternatief voor R7 lampen. Het antwoord was dat zij die meestal later krijgen als sommige winkels of op internet al aangeboden wordt.
                          Op hun site vind ik ook geen enkele R7 spaarlamp, allemaal halogeen.
                          Misschien dat je inderdaad beter uitkijkt naar een andere lamp...
                          www.benbammens.be

Comment

Working...
                          X