Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Watt,Volt,ampere? vragen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Watt,Volt,ampere? vragen

Dit is voor mijn eigen feestje dus kwa licht hangt er inderdaad niet zoveel , een spiegelbal met spots, een JBlight Cyclope en een ADJ led tube. (mijn eigen verlichting) vind het een beetje stom om voor mijn eigen verjaardag nog eens extra licht te huren.

Comment

En als je die speakers meer dan 50W laat trekken, dan zullen uw gasten niet lang blijven.

Comment

Eigenlijk snap ik al die vragen niet ...

Aangezien ik steeds meer als dj draai tegenwoordig heb ik een vraagje over elektriciteit.
        Dan zou je eigenlijk toch al moeten ondervonden hebben of heel je "installatie" werkt op een gewoon stopcontact of niet.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Eigenlijk snap ik al die vragen niet ...

Dan zou je eigenlijk toch al moeten ondervonden hebben of heel je "installatie" werkt op een gewoon stopcontact of niet.
          Afhankelijk waar en hoe .....discoteek? feestzaal? thuis?......als ik het zo hoor, draaien ze allemaal, zijn ze allemaal DJ....draaien doen ze hoor...(ben nogal in contact met jeugd en tegenwoordig zijn er meer zogezegde DJ -ze halen meerdere mix van internet en doen zelf niks meer- dan gewone cafégangers)...en doordraaien..tot het gaatje..(maar dat kennen ze niet meer, dat was nog met vynil).
          In een disco..meerdere apparte kringen voor geluid en licht...is geen probleem.
          in een kleine zaal en ook thuis..zelf zoeken naar gespreide kringen..
          Voor het geluid, zeker zorgen dat de frigo's en de TL's (van keuken, kelder e.d.) daar niet op aangesloten zijn.
          perman
          canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Als die moeten dienen voor een zaal, dan is het best om ervoor te zorgen dat de stroomvoorziening wat opgesplitst wordt over een paar aparte stroomkringen.
            Dat is in de betere zalen ook wel zo voorzien (anders moet je een stroomgroep huren).
            Vroeger ook regelmating gedaan zo een dingen, laptop verbonden met de versterker via een mini-jack to cinch kabelke, waarbij die toestellen op verschillende kringen hingen. Dat geeft dus storingen en is niet bruikbaar. De eerste keer zeer lang achter zitten zoeken. Alles op hetzelfde stopcontact en geen enkel probleem meer.

Comment

Ik heb het hier allemaal een beetje gelezen, mag ik even alles op een rijtje zetten?

1. V x A = W (eenvoudige uitdrukking voor resistieve kringen)

2. Een kring voor stopcontacten wordt maximaal afgezekerd met 20A

3. Een stopcontact mag maximaal met 16A belast worden.

4. Het maximaal opgenomen vermogen van je actieve scpeakers, indien niet opgegeven, bedraagt met een vuistregel zo'n 2x het RMS vermogen. Hiermee zit je safe.

5. Je spreekt over 100W licht. Dat kan, als het allemaal LEDs zijn, en het enkel lichteffecten zijn. Maar kijk toch maar even na... Op de toestellen staat wat het maximum toelaatbaar vermogen van de lampen bedraagt.

6. Koelkasten sowieso op een aparte kring, het continu vermogen van een koeler is niet zo hoog, maar de startstroom bedraagt 3-5x de nominale. Ook kan een koelgroep wat storingen in je audio veroorzaken.
              D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Een stopcontact mag je tot 20A belasten.

Voor geluid zou het me sterk verwonderen dat je daar niet mee toe komt (of ga jij de wei van Werchter vullen).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                  Een stopcontact mag je tot 20A belasten.
                  De KRING (van maximaal 8 stopkontakten) mag afgezekerd worden met een automaat van 20A of smeltveilgheden van 16A. Een individueel stopkontakt mag hoogstens 16A trekken. Lees maar wat er op een stekker of stopkontakt staat.
                  Wil je hoger belsaten, dan moet je een CE stekker gebruiken van 32A (blauw in het geval van 230V)

Kleine voetnoot: zoals eerder vermeld werd, is de netspanning, die we nog steeds "220V" noemen, en ik zeg dat ook, begin jaren '90 opgetrokken naar 230V. Als ik me niet vergis is het nominaal 231V +5/-10%, maw, de netspanning kan tussen 242.55V en 207.9V schommelen en nog steeds conform zijn. Meestal is de variatie veel kleiner, een V of 5 omhoog, en een V of 10 omlaag. Dit is dan wel onbelast gemeten, en aan de teller.
                  De vroegere 380V "triphasé" is nu dus 400V (231x wortel3)

In de UK is de nominale spanning 240V. In Japan hebben ze twee netspanningen, het noorden en het zuiden hebben verschillende netten. Eén van beide is 110V, de andere 130V. De US heeft dan weer 117V....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
                    De KRING (van maximaal 8 stopkontakten) mag afgezekerd worden met een automaat van 20A of smeltveilgheden van 16A. Een individueel stopkontakt mag hoogstens 16A trekken. Lees maar wat er op een stekker of stopkontakt staat.
                    Wil je hoger belsaten, dan moet je een CE stekker gebruiken van 32A (blauw in het geval van 230V)
                    kleine (grote) opmerking erover
                    die 16A die op je stopcontanct staat is de amperage op smeltveilgheidsniveau
                    op een automaatniveau is dit wel degelijke 20A
                    dit gegeven geld voor residentiële installaties
                    als we gaan kijken naar niet residentiële installaties dan is vermogen mits berekeningen een stuk hoger dan die vooropgesteld 3680Watt, daar geld ook de beperking van stopcontactpunten op een kring niet
                    maar dat is een ander hoofdstuk dat hier niet van toepassing is

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cameraken Bekijk bericht
                      Macbook pro : staan alle cds gerijpt op dan reloop contour midi controller (usb powered) en dat naar mixer en luidsprekers!
                      wat is het probleem
                      Probleem? Geen ... vergeet wel geen Sabam te betalen.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gert007 Bekijk bericht
                        kleine (grote) opmerking erover
                        die 16A die op je stopcontanct staat is de amperage op smeltveilgheidsniveau
                        op een automaatniveau is dit wel degelijke 20A
                        dit gegeven geld voor residentiële installaties
                        als we gaan kijken naar niet residentiële installaties dan is vermogen mits berekeningen een stuk hoger dan die vooropgesteld 3680Watt, daar geld ook de beperking van stopcontactpunten op een kring niet
                        maar dat is een ander hoofdstuk dat hier niet van toepassing is
                        De 16A op een stekker of stopkontakt slaan wel degelijk op het amperage dat deze onderdelen mogen hebben. Ook voor niet-residentiële installaties geldt dat een kring stopkontakten met max. 16A zekering/20A automaat afgezekerd moet worden. Dit staat los van het aantal stopkontakten op die kring, maar heeft te maken met de doorsnede van de geleiders, verplicht 2.5mm² voor stopkontakten (of gemengde kringen, stopkontakten en licht). Voor de duidelijkheid, ik ben erkend electro-technisch installateur, niet meer actief, en ook muzikant met redelijk wat verstand van PA en aanverwante zaken.

Comment

Ik draai wel degelijk als dj , en nee niet clinch in laptop (externe geluidskaart) maar heb geen eigen luidsprekers dus huur deze telkens. soms worden deze door de mensen waarvoor ik draai al gehuurd. ook is het in zalen meestal geen probleem omdat er aparte stroomkringen zijn en meestal staan de luidsprekers er al geinstalleerd.
                          Duz zolang ik de koelkast op een andere stroomkring zou zetten zou het geen probleem mogen geven?

alvast bedankt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cameraken Bekijk bericht
                            Ik draai wel degelijk als dj , en nee niet clinch in laptop (externe geluidskaart) maar heb geen eigen luidsprekers dus huur deze telkens. soms worden deze door de mensen waarvoor ik draai al gehuurd. ook is het in zalen meestal geen probleem omdat er aparte stroomkringen zijn en meestal staan de luidsprekers er al geinstalleerd.
                            Duz zolang ik de koelkast op een andere stroomkring zou zetten zou het geen probleem mogen geven?

alvast bedankt
                            Vergeten te melden dat ik ook een externe geluidskaart had. Als het ding begint te brommen weet je in ieder geval waar zoeken.

Comment

Working...
                            X