Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ram geheugen voor (huidige) iMac

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Ram geheugen voor (huidige) iMac

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
    Ik heb de goedkoopste imac 27inch, C2D 3ghz, jaar of 3 oud.
    Standaard 4gb, ik heb die zelf uitgebreid door er 2 latjes van 2gb bij te plaatsen. Ik heb eigenlijk geen verschil gemerkt. Zowel niet in iphoto als in aperture. Osx gaat heel efficient om met geheugen, zelfs met 4gb. Ik heb ze gekocht van iemand die zijn mb pro wilde upgraden, en de 2x2GB latjes over had.

Een veel betere upgrade was het plaatsen van een ssd. maar dat kost ook wel wat meer.

Je moet vooral niet denken in Windows termen, waar het allemaal om Ghz, supersnelle processors en bakken geheugen draait, om de vertraging die optreedt op een Win machine wat te compenseren ;-)
    Ps, mijn imac is eigenlijk nooit trager geworden, en nooit opnieuw geinstalled. Bijna 3 jaar....en het hele systeem komt dan nog via timemachien van mijn oude imac24!!
    Dat hangt er volledig van af wat je doet met je Apple. Iemand die veel met premiere pro werkt voor HD video, of zijn photoshop zwaar belast met zijn Canon 5dIII foto's zal een heel andere ervaring hebben. 4 GB begint steeds meer op het randje te zijn. Zeker voor 64 bit software zoals CS 6 en lightroom 4.
    Windows heeft zelfs een beter geheugenbeheer dan OS X. En voor de meeste Adobe software laat windows 7 dezelfde hardware efficiënter werken dan OS X....
    Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door James71 Bekijk bericht
      Ik koop mijn mac geheugen bij Crucial, de huidige imacs kan je upgraden naar 32 GB Ram

Wat betreft de zg "duurdere" retina's, als je dezelfde configuratie selecteert (macbook pro met zelfde capaciteit SSD, RAM, processor, etc...) zal je aangenaam verrast zijn dat de retina versie een pak goedkoper is

Wel opletten, door het compacte design heeft men bij apple enkele aanpassingen moeten doen aan het interne design die niet zonder gevolgen zijn. Zo zijn de SSD en het RAM geheugen op het moederbord gesoldeerd en kan je die componenten dus nooit upgraden nadien als je dat zou wensen, iets om over na te denken bij je aankoop.
      Hmm, ja, ten opzichte van de 'gewone' MacBook Pro, kan in dezelfde configuratie de Retina wel goedkoper zijn.
      Maar omdat ik in de toekomst wel meer grafische toepassingen zou willen gebruiken, zou ik toch voor een iMac gaan, omwille van de grootte van het scherm, om bv. een hele dag op bezig te zijn, is een 27" wel aangenamer.

Maar binnen een 2-tal jaar, als ik hopelijk zal beginnen aan mijn hogere studies, ben ik wel van plan een MacBook te kopen, maar de welke, dat zal van de dan beschikbare modellen afhangen

Bedankt voor je reactie en tip van de winkel!
      Jannes Bollen
      Website / Facebookpagina

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
        Dat hangt er volledig van af wat je doet met je Apple. Iemand die veel met premiere pro werkt voor HD video, of zijn photoshop zwaar belast met zijn Canon 5dIII foto's zal een heel andere ervaring hebben. 4 GB begint steeds meer op het randje te zijn. Zeker voor 64 bit software zoals CS 6 en lightroom 4.
        Windows heeft zelfs een beter geheugenbeheer dan OS X. En voor de meeste Adobe software laat windows 7 dezelfde hardware efficiënter werken dan OS X....
        Ja, ik werk tegenwoordig voortdurend in Lightroom 4 en CS6, dus dat extra geheugen zou wel handig zijn.
        En aangezien je normaal zo een computer niet elk jaar koopt, zou ik dat extra RAM-geheugen alleen al maar toekomstgericht plaatsen, stel ik koop binnen 2-3 jaar een 30 megapixel toestel (als Canon die dan heeft tenminste ), dan wil ik dan niet zitten krabbelen om ze te kunnen bewerken, gewoon omdat ik bij de aankoop de moeite niet heb gedaan er extra RAM in te steken, dan heb ik liever wat in reserve.

Bedankt voor de reacties!
        Jannes Bollen
        Website / Facebookpagina

Comment

Ik merk het op mijn MacBook Pro ook: 4 GB is voor Aperture niet genoeg (ik heb wel nog vrij traag geheugen, 1067 Mhz). Allez, met mijn A350 (14,2 MP) was dat genoeg, tot ik met de brushes ging werken (dan was het nipt) en met mijn A77 (24 MP) mag ik het vergeten om met de brushes te werken.
          Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
            Ik merk het op mijn MacBook Pro ook: 4 GB is voor Aperture niet genoeg (ik heb wel nog vrij traag geheugen, 1067 Mhz). Allez, met mijn A350 (14,2 MP) was dat genoeg, tot ik met de brushes ging werken (dan was het nipt) en met mijn A77 (24 MP) mag ik het vergeten om met de brushes te werken.
            Als je geregeld merkt dat je harddisk of SSD zwaar begint te werken, op het ogenblik dat je het niet echt verwacht, dan is het ding bezig met zijn swapfile te gebruiken : en dan is het inderdaad best om meer geheugen te steken.
            Die swapfile is nuttig om te zorgen dat je niet snel in geheugennood komt, maar is wel enorm traag...
            Groeten,

Polleke

Comment

Van de harde schijf kan ik het niet controleren, maar de processor en het RAM-geheugen hebben het alleszins druk als ik met de brushes in de weer ben. Nu, vroeg of laat ga ik toch overstappen naar een krachtigere MacBook Pro (of een iMac).
              Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Working...
              X