Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vandaag was het...?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: vandaag was het...?

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
    Inderdaad, en vergeet niet het aantal indianen die ze hebben gesteriliseerd.Heel dat "zuiverheidsgedoe" was zeker niet iets dat alleen leefde bij onze oosterburen toen.

Walter
    Over sterilisatie gesproken, het kan ook dichter bij huis:

In Zweden werden zelfs brildragers gesteriliseerd omdat ze de slechte genen niet wilden laten overdragen, soms zonder medeweten van de patient.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
      Een goede reden om dat hele herdenken maar snel af te schaffen. Wijzelf (NL) zijn m.i. ook nogal hypocriet, met o.a. Afrika en Indonesie in gedachten.
      Ben ik niet mee eens Leo
      Er is een verschil tussen WOI, WOII en de kolonisatie.

Maar ik begrijp goed waar je naar toe wil.
      (niet sarcastisch bedoeld hoor)

Er waren ook militairen (Nederlanders) die geen geweten hadden en heel graag
      hun ding deden. Andere jongens moesten, hun dienst doen.

En er is nog een geschil geweest over welke militairen die al dan niet veteranen zijn.

Er zijn nog ergere dingen hoor, toch volgens mij.
      Af en toe doe ik wat vrijwilligerswerk voor een militaire verenging van oudgedienden.
      En dan hoor ik dat er mensen bestaan die meedoen aan defilés of optochten,
      herdenkingen met een militaire inslag ed., die totaal NIETS hebben bijgedragen maar
      zich gewoon leuk kleden in uniform en met medailles die ze gekocht hebben....
      Die willen dus graag de held uithangen en eer opstrijken die hen niet toekomt.
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
        Ben ik niet mee eens Leo
        Er is een verschil tussen WOI, WOII en de kolonisatie..
        Ik heb het niet per se over kolonisatie. Laat ik ook even Sebrenica noemen dan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
          Ik heb het niet per se over kolonisatie. Laat ik ook even Sebrenica noemen dan.
          Aaah, jaja; ook juist.
          Erg wat daar is gebeurd plus het optreden van... je-weet-wel.
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

Comment

En dan hoor ik dat er mensen bestaan die meedoen aan defilés of optochten,
            herdenkingen met een militaire inslag ed., die totaal NIETS hebben bijgedragen maar
            zich gewoon leuk kleden in uniform en met medailles die ze gekocht hebben....
            Die willen dus graag de held uithangen en eer opstrijken die hen niet toekomt.
            ...en rondrijden met Willy's met kogelgatstickers op de ruiten geplakt ...
            Zelf gezien op de verjaardag van het Patton-offensief in Oostkamp, ik wist zelfs niet dat het bestond.
            Doet me denken aan de spuitbussen met slijk die zouden te koop zijn voor diegenen die met hun sjieke 4x4 willen gaan pronken op de place matuvu.
            Enkel van die spuitbussen ben ik niet zeker.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
              ...en rondrijden met Willy's met kogelgatstickers op de ruiten geplakt ...
              Zelf gezien op de verjaardag van het Patton-offensief in Oostkamp, ik wist zelfs niet dat het bestond.
              Doet me denken aan de spuitbussen met slijk die zouden te koop zijn voor diegenen die met hun sjieke 4x4 willen gaan pronken op de place matuvu.
              Enkel van die spuitbussen ben ik niet zeker.
              Ja maar Paul, dat is nog iets anders.
              Ik heet dat nostalgische traditie
              Die mensen mogen dat gerust doen.
              Het gebeurt zelfs op grote schaal en denk maar daarbij aan de Slag bij Waterloo.
              Die wordt ook regelmatig nagespeeld.

Ik heb het over mensen die hun eigen leugens gaan geloven, enkelingen.
              Die willen gaan lopen met de eer van anderen.
              ================================================== ======================
              Tijdens de 2de wereldoorlog was het ook erg gesteld in de kleine, landelijke dorpen.
              De gewone inwoners hadden meer last van hun eigen volk dan van de Duitsers.
              D'r waren erbij die zich plots geroepen voelden om nieuwe wetten te stellen of gewoon
              om hun nijd of afgunst bot te vieren op personen die het beter deden of het beter hadden voor de oorlog.

De grootste, stom onnozelaars waren die, die den held wilden uithangen...
              Meestal tegen het einde van de oorlog.
              De Duisters trokken zich terug en die helden vlamden dan een paar overgebleven
              Duitse soldaten tegen de vlakte.
              Tot een week (?) later het Duitse leger dat vernam en even terug kwam....
              Ik heb hier verhalen gehoord uit het Hasseltse (Kiewit en omstreken).
              Honderden onschuldige burgers hebben dat moeten betalen met hun leven.

Ik heb méér begrip voor de Oostfrontstrijders, die jong gasten wisten niet beter en hun
              kop was zot gedraaid door de pastoor op de preekstoel en nog van dat volk
              die graag vertelden wat moest gebeuren maar zelf geen poot uitstaken.
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

Comment

Ik heb méér begrip voor de Oostfrontstrijders, die jong gasten wisten niet beter en hun
                kop was zot gedraaid door de pastoor op de preekstoel en nog van dat volk
                die graag vertelden wat moest gebeuren maar zelf geen poot uitstaken.
                Ik begrijp je punt Theo, al blijft deze laatste bewering oneervol tegenover de jongens die sneuvelden om de bezetter te verdrijven. Dat waren de helden, helaas.
                Het blijft moeilijk oordelen wat wij zouden doen in een oorlogssituatie, ik durf er zelfs niet aan denken.
                Een aantal keuzes: vluchten, zich verzetten, collaboratie of lijdzaam ondergaan.
                Enkel die zich verzet is geen lafaard, maar het is tevens de gevaarlijkste keuze.
                Niet evident. Achteraf lijkt alles zo duidelijk...
                Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Op het niveau van de soldaat is er voor mij geen verschil tussen een held en een verliezer.

Hier meer sympathie voor een duitse soldaat die gehandicapt terug moest keren dan een geallieerde die veilig ver van het front een overwinning kon vieren.
                  90% van de soldaten werden toch gewoon verplicht om te gaan sneuvelen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                    Op het niveau van de soldaat is er voor mij geen verschil tussen een held en een verliezer.
                    Volledig mee akkoord. Op een oorlogskerkhof zie je enkel verliezers, of je nu op het Amerikaans kerkhof in Henri-Chapelle staat of op het Duits kerkhof in Lommel. En zeker niet al de burgers te vergeten die ook slachtoffer waren van de expansiedrang van één of andere pervert.
                    Mvg.
                    Robert
                    Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                      Ik begrijp je punt Theo, al blijft deze laatste bewering oneervol tegenover de jongens die sneuvelden om de bezetter te verdrijven. Dat waren de helden, helaas.
                      Het blijft moeilijk oordelen wat wij zouden doen in een oorlogssituatie, ik durf er zelfs niet aan denken.
                      Een aantal keuzes: vluchten, zich verzetten, collaboratie of lijdzaam ondergaan.
                      Enkel die zich verzet is geen lafaard, maar het is tevens de gevaarlijkste keuze.
                      Niet evident. Achteraf lijkt alles zo duidelijk...
                      Helemaal juist.
                      ================================================== ========================
                      Tja en dat aantal keuzes.
                      Wat het vluchten betreft was deze keuze al vrij duidelijk bij de aanvang van de oorlog

Koning Albert I kan nog een beetje op mijn respect rekenen.
                      (WO I he)
                      Al de rest van de familie (WO II) kon maar niet rap genoeg in Engeland geraken.
                      (plus de regering en iedereen die het zich kon permitteren en de centen had)

Wat zouden wij doen?
                      Weet ik eerlijk gezegd ook niet.
                      Er is een groot verschil tussen de jaren '40 en nu

In een god vergeten gat ergens in de USA werden 3 jongens afgekeurd voor militaire dienst. Die gasten pleegden zelfmoord.

Alf Wight nam dienst bij RAF.
                      (Het is wel zo dat de Engelse mentaliteit totaal anders is dan hier.)
                      Hij nam dienst omdat hij wilde vechten & verdedigen voor hetgeen hij had.
                      Dus voor Engeland, zijn vrouw en kinderen enz.
                      Hij voelde het aan als zijn plicht.

Na de oorlog werd hij hard geconfronteerd met de kortzichtigheid, bekrompenheid
                      en een aantal vernederingen van zijn klanten.
                      Hij vroeg zich luidop af waarom hij dienst had genomen.
                      De oorlog had hem veranderd maar al de rest was zoals het altijd geweest was.
                      Ik moet wel zeggen dat Engeland niet werd bezet door de Duitsers zoals hier.
                      Het zou heel anders geweest zijn.

Nog iets van nu, als ik mag
                      Gaat over de Amerikaanse soldaten in Afghanistan.
                      Ik zie nog een zwarte dame huilen, op tv, omdat haar man was gesneuveld.
                      (was een onderdeel van een interessante docu)
                      Ze gaf een hele uitleg maar de slotsom was dat ze er nooit mee rekening had gehouden
                      dat haar man ooit (echt) moest vechten....
                      De armere, zwarte bevolking zien het leger als een job en een middel om uit de armoede
                      te geraken.

Toch moet ik een beetje protesteren
                      Ik heb het grootste respect voor iedereen die heeft bijgedragen.
                      En eer, verdien je niet alleen door dood te zijn he.
                      Dat is juist wat de meeste helden overkomt: ze zijn dood.

Ik vind het een schande, en veel mensen zullen dit wellicht niet weten of begrijpen
                      dat de Poolse soldaten (WO II) lang hebben moeten wachten op erkenning.
                      Ik vind het een schande dat die andere "held" Montgomery zijn stommiteiten
                      goed praatte door het zo gezegde falen van de Poolse troepen.
                      Het is een heel verhaal, zoek het maar eens op
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

Comment

Ja maar Paul, dat is nog iets anders.
                        Ik heet dat nostalgische traditie
                        Die mensen mogen dat gerust doen.
                        Het gebeurt zelfs op grote schaal en denk maar daarbij aan de Slag bij Waterloo.
                        Die wordt ook regelmatig nagespeeld.

Ik heb het over mensen die hun eigen leugens gaan geloven, enkelingen.
                        Die willen gaan lopen met de eer van anderen.
                        Ik begrijp, Theo.
                        Ik heb er niks op tegen dat iemand bajonetten verzamelt of oude kanonnen maar ik heb verleden jaar tijdens een beurs voor militaire memorabilia op het dorp toch moeten constateren dat ALLES te koop is.
                        Ik heb ook mogen ondervinden dat er zelfs nogal wat afgunst is tussen sommigen die geen van de twee (of meer) het recht hebben om te pronken met bepaalde symbolen.
                        Hang of leg of zet dat in een museum, maar loop er niet mee rond alsof je het zelf hebt verdiend.

Maar natuurlijk, de tijd laat alles slijten.

Comment

Working...
                        X