Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fietsen van België naar Nederland

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Fietsen van België naar Nederland

Hallo iedereen (en dan vooral mensen die bekend zijn met lange fietstochten)

Nu ben ik bijna 2,5 jaar samen met een nederlands meisje, die in Gouda woont. Ikzelf woon in Zwevegem bij Kortrijk en ga meestal met de auto naar Nederland.
    Vanaf 1 oktober 2011 ben ik begonnen met een dieet om toch wat gezonder te gaan leven, tegen 1 februari waren er 25 kg af, en nu nog steeds. Als beloning had ik mezelf een fiets gekocht, om de zin te blijven houden van naar het werk te fietsen. Na het vermageren, ben ik begonnen met te werken aan mijn conditie. Ik doe nu een Start-to-run programma, en ga ook steeds meer fietstochten maken. Maar zonder doelen houd ik het niet vol. Wat lopen betreft, wil ik meedoen aan een corrida, wat het fietsen betreft kwam ik op een heel ander idee.
    In augustus heb ik een grote week vrij van het werk, en zou ik graag met de fiets naar Gouda toe trekken. Ik heb de route bekeken op fietsnet.be omdat ik gebruik zou maken van de knooppunten, wat ik een erg goed systeem vind. De afstand is 250km tussen Zwevegem en Gouda. Ik zou de eerste dag 125km fietsen, overnachten in een jeugdherberg en de volgende dag de rest doen. Dan zou ik enkele dagen blijven in Gouda en na enkele dagen terugkeren (met de fiets), samen met mijn vriendin. Ik heb nu een redelijk goede conditie, dus dit lijkt me wel te doen. Spreek me zeker tegen als je dat onmogelijk lijkt.
    Dan had ik nog een vraag wat betreft bagage. Als je zo 2 dagen met de fiets weggaat, heb je natuurlijk wat bagage nodig. Een rugzak wil ik niet op mijn rug hebben tijdens de voortdurende reis, dus zocht ik naar wat (trekking)fietstassen en dergelijke. Ik moet zeggen dat ik toch schrok over de prijs van deze fietstassen, de goedkoopste waren nog deze van de Decathlon. Wat zijn goede alternatieven, goede winkels, goede sites hierover?
    Verdere opmerkingen, tips, websites, verhalen, gewoon alles wat me kan helpen, vertel het me.

Alvast erg bedankt.
    Canon EOS 7D + Kitlens + Canon EF 70-200mm f4 USM + Tokina 12-24mm f4 + Canon EF 50mm 1.8
    You don't take a photograph. You ask quietly to borrow it...

Re: Fietsen van België naar Nederland

Het valt me op dat je het als een hele onderneming bekijkt, terwijl 250 kilometer relatief weinig is he.
    Maar ik begrijp dat. Als het de eerste keer is, lijkt dat gigantisch.
    In mijn jonge tijd, toen ik jouw leeftijd had, heb ik met mijn vriendin Zuid Engeland gedaan met de fiets.
    Eerst met de trein tot aan de Grens (De Panne), dan naar Calais gefietst om de boot te nemen. (tunnel was er toen nog niet)
    Dan Van Dover naar Bornemouth en terug.
    We hebben het wel op het gemakske gedaan want het was een reisje en we hebben dus ook toeristische dingen bezocht onderweg.
    En van de ene Bed and Breakfast naar de volgende gereden.
    Dus van Kortrijk naar Gouda en terug, zal zeker ook te doen zijn.
    Geen rugzak aan doen, je rug wordt er kletsnat van.
    Succes met je meisje uit Gouda, verzorg haar goed.
    Ik stuur je ook nog een persoonlijk berichtje in verband met je sportactiviteit lopen, en dat dieet want dat interesseert me.
    Groeten.

Comment

Dat is zeker goed te doen als je jezelf kent. Een goeie 20 jaar geleden heb ik ook dergelijke tochten gedaan.
      Het enigste waar ik een probleem mee had was dat ik wanneer ik alleen fietste moeilijker een constant tempo kon aanhouden. Ik zou echt proberen de lat niet te hoog te leggen.
      In Augustus kan het behoorlijk warm zijn, dus aub neem meer dan voldoende water met de nodige mineralen mee.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
        Het valt me op dat je het als een hele onderneming bekijkt, terwijl 250 kilometer relatief weinig is he.
        Maar ik begrijp dat. Als het de eerste keer is, lijkt dat gigantisch.
        In mijn jonge tijd, toen ik jouw leeftijd had, heb ik met mijn vriendin Zuid Engeland gedaan met de fiets.
        Eerst met de trein tot aan de Grens (De Panne), dan naar Calais gefietst om de boot te nemen. (tunnel was er toen nog niet)
        Dan Van Dover naar Bornemouth en terug.
        We hebben het wel op het gemakske gedaan want het was een reisje en we hebben dus ook toeristische dingen bezocht onderweg.
        En van de ene Bed and Breakfast naar de volgende gereden.
        Dus van Kortrijk naar Gouda en terug, zal zeker ook te doen zijn.
        Geen rugzak aan doen, je rug wordt er kletsnat van.
        Succes met je meisje uit Gouda, verzorg haar goed.
        Ik stuur je ook nog een persoonlijk berichtje in verband met je sportactiviteit lopen, en dat dieet want dat interesseert me.
        Groeten.
        Toevallig, we gaan dit jaar naar Charmouth in Zuid-West-Engeland en de fietsen gaan ook mee (we gaan met auto, heb grote bestelwagen met 1 achterzetel eruit waar fietsen in kunnen staan). Daar zullen we ook wel een paar dagen eens een grote fietstocht maken. Vooral langs de kustlijn denk ik, die lijkt me prachtig.

En ja, voorlopig bekijk ik het als een hele onderneming, omdat ik nog nooit zo'n afstanden gereden heb. Maar ik voel wel dat mijn conditie al een heel stuk beter is.

Dat is zeker goed te doen als je jezelf kent. Een goeie 20 jaar geleden heb ik ook dergelijke tochten gedaan.
        Het enigste waar ik een probleem mee had was dat ik wanneer ik alleen fietste moeilijker een constant tempo kon aanhouden. Ik zou echt proberen de lat niet te hoog te leggen.
        In Augustus kan het behoorlijk warm zijn, dus aub neem meer dan voldoende water met de nodige mineralen mee.
        Oh, ik kan wel redelijk goed een constant tempo aanhouden. Heb een fietscomputertje op mijn fiets zitten, dus ik verplicht me gewoon om me aan een bepaalde snelheid te houden. Ik moet er wel op letten dat ik in het begin niet te hard rijd om dan op het einde plat te vallen (onlangs gebeurd toen het eerste deel meewind en het 2e deel tegenwind was, heb echt afgezien, zeker als het dan nog bergop ging ook). Ik was van plan om Aquarius of dergelijke mee te nemen, voldoende drinken is inderdaad heel erg belangrijk!
        Btw, iemand tips voor de pijn aan het achterwerk door te lang op het zadel te zitten?
        Canon EOS 7D + Kitlens + Canon EF 70-200mm f4 USM + Tokina 12-24mm f4 + Canon EF 50mm 1.8

Comment

Als je conditie OK is, doe dan de eerste dag wat meer. De volgende dag heb je sowieso wat spierstijfheid, en dan is een kortere afstand makkelijker.

In geval van slecht weer, zorg dat je adressen hebt op verschillende afstanden van huis zodat je je reisplannen kan aanpassen. Ook handig als het supergoed gaat, en je de eerste dag verder wil rijden!

Kijk goed na langs welke wegen je wil rijden. Je wil echt niet de hele tijd langs grote steenwegen etc rijden, liever langs knooppunten en een paar km meer doen.

Bagage minimaal houden, eten onderweg kopen en direct op eten.

Comment

Eerst en vooral, chapeau met je instelling wat het fietsen betreft.
            Ben zelf al jaren fietstoerist en weet wat het is. Die 125km de eerste dag
            lijkt misschien veel maar met een goede trainingperiode van enkele weken
            of maanden moet dat gerust te doen zijn. Als je nu al zeg maar 70km aankunt op
            training dan is die 125 per dag zeker haalbaar.
            Train misschien al op het parcour dat je doet richting Gouda, zo ken je ook al een
            beetje het traject en let je meer op gevaarlijke punten.
            Fietscomputer (gps) en hartslagmeting
            is zeker geen overbodige luxe. Zo weet je waar je bent en hoe goed je je voelt.
            Zorg voor veel drinken tijdens de rit en voor suikers (fruit, druivesuiker, enz.)
            Van bagage zou ik zorgen voor extra koerskledij en voor s'avonds een short en t-shirt
            en natuurlijk vers underware.
            En een rugzak? Ik gebruik er ene van Decathlon speciaal voor fietsers. Met een net op je rug
            met luchtcirculatie, zo zweet je minder op je rug.
            Alvast veel succes en ik ben er zeker van dat je vriendin héél trots zal zijn als je het haalt!

Groeten,
            wistofus
            Last edited by wistofus; 29 mei 2012, 13:10. Reden: spelfouten
            Nikon D5000 - Nikkor18-200 VR II, Nikkor AF-S DX 35/1.8G, Speedlight SB700, Lumix FZ-18
            iMac 24" 2.93Ghz 4Gb ram 640Gb Hd,
            Zannata U6.2 Roadracer Campa"Daytona", Garmin Edge605

Comment

Leuke tocht. Mijn advies is: vermijd de grote steden.

Dus iets in de geest van : Aalst Lier Zoersel Hoogstraten Rijen Gorinchem Schoonhoven Gouda.

Groet,

Jan

Comment

Ach ja, fietsen... In mijne jonge tijd hadden we dorst, pakten wij onze fiets en reden vanuit het Leuvense naar Postel om er ene te gaan pakken en dan snel terug...
                Dit zie ik mijn kinderen niet meer doen. Trouwens, ze zouden het niet mogen...
                Dat we ze nog lang mogen "trekken".
                Nikon D4S - SB800 - 17-35 - 28-70 - 70-200VR - 50 1.4

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                  Als je conditie OK is, doe dan de eerste dag wat meer. De volgende dag heb je sowieso wat spierstijfheid, en dan is een kortere afstand makkelijker.

In geval van slecht weer, zorg dat je adressen hebt op verschillende afstanden van huis zodat je je reisplannen kan aanpassen. Ook handig als het supergoed gaat, en je de eerste dag verder wil rijden!

Kijk goed na langs welke wegen je wil rijden. Je wil echt niet de hele tijd langs grote steenwegen etc rijden, liever langs knooppunten en een paar km meer doen.

Bagage minimaal houden, eten onderweg kopen en direct op eten.
                  Ik koos eigenlijk die afstand de eerste dag omdat dat past met de jeugdherberg waar ik wil logeren, deze ligt in Domburg. Verder in de buurt zijn er niet echt jeugdherbergen, vandaar.
                  Ik ging sowieso via knooppunten werken, heb al gemerkt dat je daarmee erg mooie fietspaden en dergelijke voorgeschoteld krijgt.

Eerst en vooral, chapeau met je instelling wat het fietsen betreft.
                  Ben zelf al jaren fietstoerist en weet wat het is. Die 125km de eerste dag
                  lijkt misschien veel maar met een goede trainingperiode van enkele weken
                  of maanden moet dat gerust te doen zijn. Als je nu al zeg maar 70km aankunt op
                  training dan is die 125 per dag zeker haalbaar.
                  Train misschien al op het parcour dat je doet richting Gouda, zo ken je ook al een
                  beetje het traject en let je meer op gevaarlijke punten.
                  Fietscomputer (gps) en hartslagmeting
                  is zeker geen overbodige luxe. Zo weet je waar je bent en hoe goed je je voelt.
                  Zorg voor veel drinken tijdens de rit en voor suikers (fruit, druivesuiker, enz.)
                  Van bagage zou ik zorgen voor extra koerskledij en voor s'avonds een short en t-shirt
                  en natuurlijk vers underware.
                  En een rugzak? Ik gebruik er ene van Decathlon speciaal voor fietsers. Met een net op je rug
                  met luchtcirculatie, zo zweet je minder op je rug.
                  Alvast veel succes en ik ben er zeker van dat je vriendin héél trots zal zijn als je het haalt!

Groeten,
                  wistofus
                  GPS heb ik op mijn gsm, dus die kan ik wel gebruiken in nood (niet sowieso omdat die GPS wel erg veel van mijn batterij vraagt).
                  Die rugzak zie ik echt niet zitten, ik zweet gigantisch snel, dus dan wil ik niet nog iets op mijn rug meezeulen. Ik ben eerder van plan om die trekkingtassen te kopen van de Decathlon, lijkt me veel comfortabeler.
                  Ja, trots zal ze wel zijn, ik ook op haar hoor, als ze terug meegaat met mij naar Kortrijk.

@ schollaert: Ik volg de knooppunten, grote steden zitten niet echt in de route, behalve Rotterdam natuurlijk, maar daar kan je bijna niet langs als je Gouda wilt bereiken.

Allen erg bedankt voor de informatie!

Comment

Je zou ook effen kunnen polsen bij BD-ers langs de route welke je zou volgen....kwestie van kan/mag ik overnachten...en zo leer je nog eens iemand kennen.

Zo hoef je dan ook geen rekening te houden met (de vaste plaatsen van) die jeugdherbergen.
                    perman
                    canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skelleke Bekijk bericht
                      @ schollaert: Ik volg de knooppunten, grote steden zitten niet echt in de route, behalve Rotterdam natuurlijk, maar daar kan je bijna niet langs als je Gouda wilt bereiken.
                      Tuurlijk wel. Bij Gorinchem de Waal over en dan de Lek over met het veer bij Schoonhoven. Het laatste stuk naar Gouda is dan de prachtige route langs het riviertje de Vlist. Een aanrader!

Jan

Comment

Btw, iemand tips voor de pijn aan het achterwerk door te lang op het zadel te zitten?
                        Chamois creme van Assos, zeker te verkrijgen bij Van Eyck in Dadizele en ik geloof ook bij Capino in Wevelgem.

Grtz. en succes.

Comment

Wij fietsen ook vele langeafstandsroutes.
                          Wij zijn lid van "vrienden op de fiets" waardoor je voor zeer voordelige voorwaarde kan overnachten bij privé in Nederland en belgie.
                          In Nederland zeker meer dan tweeduizend privé adressen.
                          Je verblijft er op basis b&b.
                          Zeer veel leuke ervaring hiermee beleefd.

Mvg. Suz

Comment

Hm, dat voorstel lijkt me langs de ene kant wel interessant, maar langs de andere kant ben ik een nogal verlegen jongen die niet rap contact legt met onbekende mensen, dus zo bij iemand gaan logeren, lijkt me nogal ongemakkelijk voor me. We gaan voor de jeugdherberg, heeft een heel mooie locatie ook, kan ik 's avonds nog eens wandelen langs het strand .

Comment

Hallo iedereen (en dan vooral mensen die bekend zijn met lange fietstochten).........
                              Dan had ik nog een vraag wat betreft bagage. Als je zo 2 dagen met de fiets weggaat, heb je natuurlijk wat bagage nodig. Een rugzak wil ik niet op mijn rug hebben tijdens de voortdurende reis, dus zocht ik naar wat (trekking)fietstassen en dergelijke. Ik moet zeggen dat ik toch schrok over de prijs van deze fietstassen, de goedkoopste waren nog deze van de Decathlon. Wat zijn goede alternatieven, goede winkels, goede sites hierover?
                              Verdere opmerkingen, tips, websites, verhalen, gewoon alles wat me kan helpen, vertel het me.

Alvast erg bedankt.
                              http://www.vakantiefietser.be/
                              Canon EOS 90D EFS 18-135

Comment

Working...
                              X