Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groepsaankoop energie; ontgoocheld!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Groepsaankoop energie; ontgoocheld!

Groepsaankoop groene energie in Oost-Vlaanderen; volgens ichoosr moeten we bij Eneco zijn; gemiddeld 16% lager dan de grote spelers (Electrabel, Luminus, Nuon)!

Dan ga ik naar hun detailberekening kijken en ...ik zou maar 3,5% winnen??
    Nochtans zit ik nu bij Electrabel, wat de duurste zou moeten zijn.

Dan maar even de V-test op vreg.be ingevuld. Blijkt dat ik bij geen enkele andere leverancier een tarief kan vinden dat een serieuze besparing oplevert. Ik "win" amper 80€ op een bedrag van 2400€. Zelfs naar non-groen aanbod gekeken.

Jullie ervaringen?

Thx,

J.
    http://www.theafricabug.com

Re: Groepsaankoop energie; HELEMAAL NIET ontgoocheld!

Hier € 700 (24%) winst per jaar .
    Geen goedkoper alternatief te vinden door zelf te zoeken.
    Blijkt dat die groepsaankopen niet voor iedereen een oplossing zijn.
    Hier dus wel . En hoe !?!
    Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
    Oók wandelen met GPS?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VIM Bekijk bericht
      Hier € 700 (24%) winst per jaar .
      Geen goedkoper alternatief te vinden door zelf te zoeken.
      Blijkt dat die groepsaankopen niet voor iedereen een oplossing zijn.
      Hier dus wel . En hoe !?!
      Ik vind dat niet normaal....sorry dat ik dit zo even zeg he Vimmeke
      700€ is een kapitaal.
      Ofwel heeft uw vorige leverancier u ferm in de z... gezeten of uw manier
      van leven is veranderd

De laatste keer deed ik mee via HBVL ed.
      Ze konden me niets aanbieden....
      Ik gebruik wel meer nachtstroom...
      Iedereen hier heeft een dag- en een nacht-teller.
      Na 22:00 uur vliegt hier alles op nachtstroom
      Zou ik iedereen aanraden, dat is zijn geld waard.
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

Comment

Re: Groepsaankoop energie; ontgoocheld!

Hier zit ik bij Luminus (zou ook een duurdere moeten zijn). Ben onlangs overgeschakeld op een andere luminus-contract van 1 jaar (click). Maar de winst is niet veel meer dan een 40 € (op een totaal van een 800€). Ten opzichte van de goedkoopste kan ik er nog een 10 € afpellen, maar dat vind ik de moeite niet.
        Ik begrijp ook niet hoe je aan een besparing van 700 € kan geraken : dan moet je je vorige leverancier toch wel heel blij gemaakt hebben de voorbije jaren : ofwel heb je de vorige jaren niet de moeite gedaan om een goedkoper contract te nemen. Dat raden ze al meer dan 4 jaar aan, dus ik zie niet in waarom je het dan niet gedaan zou hebben.

Ik zou graag een besparing kunnen doen van 700€, want dan wordt het hier zowat gratis . En dat is trouwens zonder spaarlampen of andere isolatie...
        Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
          Hier zit ik bij Luminus (zou ook een duurdere moeten zijn). Ben onlangs overgeschakeld op een andere luminus-contract van 1 jaar (click). Maar de winst is niet veel meer dan een 40 € (op een totaal van een 800€). Ten opzichte van de goedkoopste kan ik er nog een 10 € afpellen, maar dat vind ik de moeite niet.
          Ik begrijp ook niet hoe je aan een besparing van 700 € kan geraken : dan moet je je vorige leverancier toch wel heel blij gemaakt hebben de voorbije jaren : ofwel heb je de vorige jaren niet de moeite gedaan om een goedkoper contract te nemen. Dat raden ze al meer dan 4 jaar aan, dus ik zie niet in waarom je het dan niet gedaan zou hebben.

Ik zou graag een besparing kunnen doen van 700€, want dan wordt het hier zowat gratis . En dat is trouwens zonder spaarlampen of andere isolatie...
          Warm water in keuken en badkamer is toch een behoorlijk zware post.
          Niet iedereen neemt elke morgen een koude douche en afwassen met koud water
          kan ik ook niet aanraden
          Een oudere koelkast en diepvries, die dag en nacht in bedrijf zijn, kosten ook centen.

Elektronica in stand-by laten staan?
          Lijkt me beter dan elke avond alle toestellen af te zetten.
          (daar hebben we al over gediscussieerd)
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
            Warm water in keuken en badkamer is toch een behoorlijk zware post.
            Niet iedereen neemt elke morgen een koude douche en afwassen met koud water
            kan ik ook niet aanraden
            Een oudere koelkast en diepvries, die dag en nacht in bedrijf zijn, kosten ook centen.

Elektronica in stand-by laten staan?
            Lijkt me beter dan elke avond alle toestellen af te zetten.
            (daar hebben we al over gediscussieerd)
            Ik leef alles behalve extreem zuinig, maar ik gooi het ook niet over de balk. De airco in mijn wagen ligt bv. altijd aan (ding is toch elektronisch, die hij werkt toch maar enkel als het nodig is). En hier schakel ik de meeste toestellen s'avonds uit i.p.v. ze in standby te laten staan...
            Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
              Ik leef alles behalve extreem zuinig, maar ik gooi het ook niet over de balk. De airco in mijn wagen ligt bv. altijd aan (ding is toch elektronisch, die hij werkt toch maar enkel als het nodig is). En hier schakel ik de meeste toestellen s'avonds uit i.p.v. ze in standby te laten staan...
              Kan volgen
              Bewijs me eens wat het beste is
              De airco van de auto gaat zonder Luminus he

Maar ik wijk af.
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

Comment

700€ is een kapitaal.
                van leven is veranderd
                Die "sorry" is niet nodig hoor:
                Da's inderdaad NIET normaal... maar wel een feit.
                't Gaat wel over Elek plus Gas. En zoals ik zei: da's een besparing van 24% (dus op de €2900 van mijn vorige aanrekening). Van €2900 naar €2200 is... van veel naar nog altijd veel.

Mijn vorige afrekening in oktober 2011 was sowieso de laatste bij Electrabel want 'k had dan al mijn rekening gemaakt en vergeleken. Die groepsaankoop kwam dus (in ons geval) zeer gelegen!
                We moesten inderdaad al een jaar vroeger (2010) de stap gezet hebben maar bij die afrekening was het verschil eigenlijk nog te klein om er moeite voor te doen.
                Nu ben ik hier mijn zakdoek in stukken aan het scheuren van colère op mezelf omdat ik de evolutie van de prijzen bij de verschillende leveranciers zo verkeerd heb ingeschat.

Vergelijken van uitgaven voor energie tussen verschillende huisgezinnen zijn praat voor de vaak want er zijn geen twee situaties dezelfde.
                Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
                Oók wandelen met GPS?

Comment

't Gaat wel over Elek plus Gas. En zoals ik zei: da's een besparing van 24% (dus op de €2900 van mijn vorige aanrekening). Van €2900 naar €2200 is... van veel naar nog altijd veel.

Mijn vorige afrekening in oktober 2011 was sowieso de laatste bij Electrabel want 'k had dan al mijn rekening gemaakt en vergeleken. Die groepsaankoop kwam dus (in ons geval) zeer gelegen!
                  We moesten inderdaad al een jaar vroeger (2010) de stap gezet hebben maar bij die afrekening was het verschil eigenlijk nog te klein om er moeite voor te doen.
                  Nu ben ik hier mijn zakdoek in stukken aan het scheuren van colère op mezelf omdat ik de evolutie van de prijzen bij de verschillende leveranciers zo verkeerd heb ingeschat.

Vergelijken van uitgaven voor energie tussen verschillende huisgezinnen zijn praat voor de vaak want er zijn geen twee situaties dezelfde.
                  AAAhhh
                  De gaas is er ook bij
                  Maar het blijft veel he VIM.
                  Je hebt een goede zaak gedaan, dat wel.
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

Comment

Ik vermoed dat bij mij het kleine verschil komt doordat het meeste van onze verbruik nachttarief is (verwarming). Ook al is alles hier electrisch, toch verbruiken we niet veel. Niks staat hier in standby behalve de modem.

Nu is het wel zo dat ik misschien appelen met peren vergelijk.

Op dit moment betaal ik 2175€ jaarlijks (181€/maand).

De berekening van iChoosr gaat ervan uit dat idem verbruikspatroon me 2400€ gaat kosten volgend jaar bij Electrabel.

Zijzelf kunnen er 2315€ van maken, als ik opteer voor Eneco (dus amper 3,5%, en geen 16% zoals ze beweren dat de gemiddelde besparing is).

OK...

Dan maar eens naar Electrabel gebeld. Gezegd dat ik overweeg om weg te gaan. Gevraagd of zij ook kortingen geven.

Zonder morren kreeg ik meteen 13% korting, en een vast tarief een jaar lang. Retroactief vanaf 1 mei. De formule heet "FixPlus".

Nu vraag ik me natuurlijk af; 13% ...op welke tarieven (€/KwH)? Daar zwijgt de Electrabel site in alle talen over. Maar een formule om "FixPlus" te berekenen vond ik wél. Blijkbaar zou het me nu 202€/m kosten, zijnde 2420€/jaar. Da's wat iChoosr inderdaad voorspelde.

Hmmm... w817... dan is die 2315€ van Eneco toch nog steeds de goedkoopste!

Kortom; als Electrabel zegt "je krijgt 13% korting", dan zeggen ze in feite "had je niet van je oren gemaakt dan hadden we nog 13% méér uit je zakken gehaald".

Voor dinsdag op het menu; een kort gesprekje met Electrabel; "mannen, ge moet lager zitten dan Eneco, of ik stap".

Persoonlijk vind ik dat tapijten-verkoper gedoe (ook bvb bij GSM maatschappijen en internet maatschappijen) een vervelend gedoe. Maar ja...
                    http://www.theafricabug.com

Comment

Je zal pas zien hoeveel je moet betalen als je de afrekening krijgt van 2012. Dan even kijken of het verschil nog zo groot is. Ik betwijfel het ten zeerste, maar de wonderen zijn blijkbaar nog niet uit de wereld.
                      Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
                        Ik vermoed dat bij mij het kleine verschil komt doordat het meeste van onze verbruik nachttarief is (verwarming). Ook al is alles hier electrisch, toch verbruiken we niet veel. Niks staat hier in standby behalve de modem.

Nu is het wel zo dat ik misschien appelen met peren vergelijk.

Op dit moment betaal ik 2175€ jaarlijks (181€/maand).

De berekening van iChoosr gaat ervan uit dat idem verbruikspatroon me 2400€ gaat kosten volgend jaar bij Electrabel.

Zijzelf kunnen er 2315€ van maken, als ik opteer voor Eneco (dus amper 3,5%, en geen 16% zoals ze beweren dat de gemiddelde besparing is).

OK...

Dan maar eens naar Electrabel gebeld. Gezegd dat ik overweeg om weg te gaan. Gevraagd of zij ook kortingen geven.

Zonder morren kreeg ik meteen 13% korting, en een vast tarief een jaar lang. Retroactief vanaf 1 mei. De formule heet "FixPlus".

Nu vraag ik me natuurlijk af; 13% ...op welke tarieven (€/KwH)? Daar zwijgt de Electrabel site in alle talen over. Maar een formule om "FixPlus" te berekenen vond ik wél. Blijkbaar zou het me nu 202€/m kosten, zijnde 2420€/jaar. Da's wat iChoosr inderdaad voorspelde.

Hmmm... w817... dan is die 2315€ van Eneco toch nog steeds de goedkoopste!

Kortom; als Electrabel zegt "je krijgt 13% korting", dan zeggen ze in feite "had je niet van je oren gemaakt dan hadden we nog 13% méér uit je zakken gehaald".

Voor dinsdag op het menu; een kort gesprekje met Electrabel; "mannen, ge moet lager zitten dan Eneco, of ik stap".

Persoonlijk vind ik dat tapijten-verkoper gedoe (ook bvb bij GSM maatschappijen en internet maatschappijen) een vervelend gedoe. Maar ja...
                        Electrabel heeft bij mij ook een simulatie gemaakt voor de Fix plus. Het verschil met andere leveranciers is te verwaarlozen.
                        Na een mail waaruit ik niet zo goed wijs geraakte hebben ze me zelfs opgebeld om nog beter toe te lichten. Hun euro begint daar blijkbaar te vallen.
                        Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

700€ is een kapitaal.
                          van leven is veranderd
                          Om met exacte cijfers te spreken is het hier eigenlijk 689,57€ verschil bij Eneco tegenover Electrabel ervoor.
                          Het grootste gedeelte ervan zit in de gas en voor elektriciteit hebben we nu 100% groen in plaats van maar 10% (zoiets) ervoor.
                          Hier is niets veranderd aan de levenswijze, enkel goed in het zak gezet bij Electrabel.
                          Mochten we bij Electrabel gebleven zijn, dan waren de maandelijkse betalingen nu 292€, bij Eneco is dat nu 237€.
                          Als je telt komt ge 40€ te kort, dat komt omdat als je gas en elektriciteit neemt je ook nog eens 40€ minder vergoeding moet betalen.
                          Op jaarbasis vind ik dit toch een groot verschil en per maand ook.
                          En ja, ook dubbeltariefmeter en vanaf 21u00 is het hier nachttarief.

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                          Je zal pas zien hoeveel je moet betalen als je de afrekening krijgt van 2012. Dan even kijken of het verschil nog zo groot is. Ik betwijfel het ten zeerste, maar de wonderen zijn blijkbaar nog niet uit de wereld.
                          Dat kan niet anders zijn, de berekening werd bij beide bedrijven gemaakt met dezelfde gegevens (gemiddeld verbruik van laatste drie jaar) en volgens de prijzen die contractueel vastliggen (en bevroren door de regering).
                          Van dat verschil ben je dus zeker.
                          Last edited by VerSeg; 25 mei 2012, 22:08.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

Comment

Ik sta eigenlijk wel nog altijd wat verbaast te kijken waarom mensen zo laat die tarieven in vraag stellen. Mijn eerste e-mail voor betere tarieven naar Luminus dateert van 2006, omdat ik vond dat het toen al de spuigaten uitliep. En uiteindelijk heeft hun behoorlijk vlotte reactie er gewoon voor gezorgd dat ik ben blijven plakken.

Blijkbaar heeft dat geholpen, want grote winst kan ik vandaag toch niet boeken. Eigenlijk ben ik daar wel tevreden mee. Alleen jammer dat België voor energie een zeer duur land is geworden (zeker als je vergelijkt dat dezelfde leverancier (Suez) het in Frankrijk een pak goedkoper kan)...
                            Groeten,

Polleke

Comment

Ik had al een goede prijs bij electrabel maar bij eneco zal ik toch een 400 euro beterkoop zijn.Van +1800 euro naar +1400 euro .

Comment

Working...
                              X