Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Ik heb al in drukletters geantwoord dat het NEEN wordt.
Laat me hopen dat ze het lef hebben om nog eens terug te bellen.
Je moet met een aangetekende brief binnen de 8 dagen beantwoorden dat je niets van hen wil, of je hebt een contract van een jaar aan je been.
Mijn ouders werden 2 jaar geleden op een maandag gebeld met de vraag : "Wilt u in de toekomst gratis telefoneren ?". Die bejaarde mensen antwoordden natuurlijk bevestigend en de hoorn werd door de beller onmiddellijk opgelegd. Mijn vader belde me betreffende dat telefoongesprek, maar we dachten dat het een grap was of zo. Vrijdags een brief in de bus van Euphony met de melding dat ze een nieuw telefooncontract hadden afgesloten en hun lopend contract bij Belgacom was afgesloten. Er was mogelijkheid tot opzeggen binnen de 8 dagen, maar die begonnen te tellen vanaf de dag dat ze gebeld hadden (dag van zogezegde verzending van de brief). 's Maandags heb ik bijna 2 uur gebeld met Euphony. Ze beweerden dat mijn vader bevestigend had geantwoord op de vraag of hij een nieuw telefooncontract wou bij hun, terwijl hij niet eens wist wie er gebeld had. Ze zouden er zelfs een bandopname van hebben.
Ik heb moeten dreigen met Facebook,Twitter, publikatie op alle sociale netwerken in België, enz om het contract te laten vernietigen zonder de aangetekende brief die toch na de achtste dag zou aankomen.
Ik heb ter controle naar Belgacom gebeld en het contract was inderdaad opgezegd ten gunste van Euphony, zonder dat daar maar enige schriftelijke toestemming of handtekening van mijn ouders bij te pas was gekomen.
Ik weet het toch niet : zo'n mondeling contract moet voor zover ik weet nog altijd schrijftelijk bevestigd worden. Zolang die handtekening daar niet op staat, kunnen ze niet bijster veel doen...
Als je dergelijke problemen hebt, moet je dat niet oplossen door te bellen : ALTIJD schrijftelijk reageren, en ALTIJD een copie'tje sturen naar de ombudsdienst voor telecommunicatie. Dan is er echt niet veel kans dat daar ook maar iets van komt...
Het is niet omdat zij geen schriftelijk bewijs denken nodig te hebben, dat jij dezelfde "fout" moet maken.
...Zolang die handtekening daar niet op staat, kunnen ze niet bijster veel doen...Het is niet omdat zij geen schriftelijk bewijs denken nodig te hebben, dat jij dezelfde "fout" moet maken.
Da's allemaal heel juist.
Probleem is dat de gevolgen soms veel verder reiken dan je gelijk halen:
Je zit zonder verbinding want je oude provider sluit je af en je wil sowieso niet naar de nieuwe. Er zijn gevallen bekend waar dat MAANDEN heeft geduurd.
Je komt op de lijst van de slechte betalers terecht want je bent niet zinnens om over te schakelen en hun rekeningen te betalen.
Allemaal totaal onterecht... maar zet die scheve situatie maar eens recht .
Ook daarom is het onaanvaardbaar dat dit allemaal zo maar kan zonder dat die bedrijven (stevig) op de vingers worden getikt.
Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
Oók wandelen met GPS?
Da's allemaal heel juist.
Probleem is dat de gevolgen soms veel verder reiken dan je gelijk halen:
Je zit zonder verbinding want je oude provider sluit je af en je wil sowieso niet naar de nieuwe. Er zijn gevallen bekend waar dat MAANDEN heeft geduurd.
Je komt op de lijst van de slechte betalers terecht want je bent niet zinnens om over te schakelen en hun rekeningen te betalen.
Allemaal totaal onterecht... maar zet die scheve situatie maar eens recht .
Ook daarom is het onaanvaardbaar dat dit allemaal zo maar kan zonder dat die bedrijven (stevig) op de vingers worden getikt.
Vandaar dat je je klacht naar die ombudsdienst moet sturen : vanaf het moment dat die ontvankelijk is verklaart (en dat duur echt geen week), is de aanbieder die je aanklaagt verplicht om de oude toestand terug te herstellen, totdat die ombudsdienst een juist antwoord heeft ontvangen van die aanbieder. Dus die "nieuwe" aanbieder zal dan moeten zorgen dat je oud contract terug in voege komt...
Ik heb zo al vele jaren geleden een "aanvaring" gehad met Belgacom. Omdat ik een klein bedrag niet betaald had, hebben ze me afgesloten. En moest ik een 50 € betalen om zelfs terug aangesloten te geraken.
Na mijn e-mail naar de ombudsdienst was ik onmiddellijk (allé : na enkele dagen) terug aangesloten (zonder die 50 € te betalen), gewoon omdat Belgacom op dat ogenblik verplicht is.
Uiteraard moet je wel een goeie reden hebben : zeggen dat je niet betaald hebt, omdat je niet wil of kan betalen : daarmee zal die ombudsdienst ook niet veel aan kunnen doen.
Maar een mondeling contract dat gewoon gebaseerd is op een aarzelend "ja" op een dubieuse vraag : daar zal die ombudsdienst echt niet van toelaten dat dat contract rechtsgeldig wordt.
ALTIJD een copie'tje sturen naar de ombudsdienst voor telecommunicatie. Dan is er echt niet veel kans dat daar ook maar iets van komt...
Heb je met die ombudsdienst al eens contact opgenomen?
Ik "dacht" ook dat die meer zouden betekenen voor de mensen maar die "gedachte" is al lang vervlogen.
Eerst moeten zij uw dossier al ontvankelijk vinden, daarvoor moet je bewijzen dat je al zelf iets proberen regelen hebt met de operator.
Het enige dat die kunnen is uw vraag doorsturen naar de operator en hun een maand laten om te antwoorden, dan sturen zij het antwoord door ... jij hebt dan 14 dagen om daarop te reageren en dan gaat het terug naar de operator die weer een maand krijgt.
En zo blijf je bezig natuurlijk ... dit zelf mogen ondervinden gedurende 8 maand.
Heb je met die ombudsdienst al eens contact opgenomen?
Ik "dacht" ook dat die meer zouden betekenen voor de mensen maar die "gedachte" is al lang vervlogen.
Eerst moeten zij uw dossier al ontvankelijk vinden, daarvoor moet je bewijzen dat je al zelf iets proberen regelen hebt met de operator.
Het enige dat die kunnen is uw vraag doorsturen naar de operator en hun een maand laten om te antwoorden, dan sturen zij het antwoord door ... jij hebt dan 14 dagen om daarop te reageren en dan gaat het terug naar de operator die weer een maand krijgt.
En zo blijf je bezig natuurlijk ... dit zelf mogen ondervinden gedurende 8 maand.
Tsjah : zoals hierboven al gezegd, heb ik toch betere ervaringen met die ombudsdienst. Dat ontvankelijk verklaren duurde maar een 2 dagen, en toen had ik mijn verbinding (telefoon + internet) terug. Zolang de betwisting duurt, is je provider verplicht om je terug aan te sluiten...
Maar het klopt wel : als dat ontvankelijk verklaren er niet inzit, omdat je dossier niet voldoende elementen bevat, dan zal het inderdaad niet lukken. En je moet inderdaad kunnen bewijzen dat er een betwisting is : dus dat je effectief geprobeerd hebt om het zelf onderling op te lossen. Vandaar dat je bij betwistingen dit niet via de telefoon moet pogen te regelen : want dan heb je geen bewijs van de betwisting.
Tsjah : zoals hierboven al gezegd, heb ik toch betere ervaringen met die ombudsdienst. Dat ontvankelijk verklaren duurde maar een 2 dagen, en toen had ik mijn verbinding (telefoon + internet) terug. Zolang de betwisting duurt, is je provider verplicht om je terug aan te sluiten...
Dat had ik ook snel binnen dat ontvankelijk verklaren maar ...
Zolang je betwist moeten ze de dienst actief laten en moet je enkel het niet betwiste gedeelte betalen ... probleem is echter als je een jaar vooraf betaald hebt (hosting) en de dienst niet werkend is.
Je krijgt dan bevestiging dat je het betwiste gedeelte niet moet betalen maar dat is al betaald en terugkrijgen doe je toch niet.
Alles hangt dus af van het probleem dat je hebt, sommige zaken gaan misschien sneller dan andere maar als de provider koppig is, dan sta je daar toch ook wortelen te schieten.
Comment