Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ze liggen erop...de zonnepanelen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Ze liggen erop...de zonnepanelen

Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
    Ik stel me gewoon de vraag of ik geen 2 omvormers nodig heb, het zijn 2 aparte locaties en er ligt alleen 5g2,5 naar de carport
    Die 5g2.5 gaan ze parallel zetten.
    Dan heb je 2g5 + 2.5 aarde.
    Voor de 10 m moet dat voldoende zijn.

Maar hoe gaan ze de 2de string aansluiten als die op je dak ligt...met luchtleidingen?
    Je hebt 60% op je carport en 40 op je dak. Dat zijn 2 strings.
    Als je de omvormer onder je carport hangt, moet je 10m van je dak naar de omvormer gaan.
    Als je houten afsluiting hebt dan is dat geen probleem om die kabel daar tegen te leggen. anders is het ook graven.
    Misschien 'n foto voor enige opheldering?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
      Die 5g2.5 gaan ze parallel zetten.
      Dan heb je 2g5 + 2.5 aarde.
      Voor de 10 m moet dat voldoende zijn.

Maar hoe gaan ze de 2de string aansluiten als die op je dak ligt...met luchtleidingen?
      Je hebt 60% op je carport en 40 op je dak. Dat zijn 2 strings.
      Als je de omvormer onder je carport hangt, moet je 10m van je dak naar de omvormer gaan.
      Als je houten afsluiting hebt dan is dat geen probleem om die kabel daar tegen te leggen. anders is het ook graven.
      Misschien 'n foto voor enige opheldering?
      Nee geen foto voorlopig, is al donker.
      En 10 m is vogelvlucht hoor.

Als je per string een omvormer hebt zou het geen probleem mogen zijn, toch?
      ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
        Nee geen foto voorlopig, is al donker.
        En 10 m is vogelvlucht hoor.

Als je per string een omvormer hebt zou het geen probleem mogen zijn, toch?
        Er zijn ook dubbele omvormers geschikt voor twee apparte strings als ik het goed voorheb.

Hier liggen dus ook 16 panelen, er komen vier strings naar beneden, en deze staan parallel op de omvormer.

Als beide vlakken panelen evenveel zon vangen, en in dezelfde richting liggen is er geen probleem, maar als dat niet exact hetzelfde is, is een dubbele of twee omvormers aangeraden.

Wat betreft je leiding naar de carport, 5X 2,5mm², is dat een driefasen+nul aansluiting ? Of worden er twee niet gebruikt ? Indien een driefasenaansluiting, dan kunnen ze geen draden parallel leggen, en is een driefasen omvormer beter, indien overige draden voor wat anders worden gebruikt, en dus geen parallel schakelen mogelijk is, dan vrees ik dat 2,5mm² onvoldoende zal zijn, 4.080 watt is ongeveer 17 Amp. wat normaal bij stroomafname geen probleem vormt, maar als het net in jou buurt reeds zwaar belast is, is iedere volt verlies over de kabel er een teveel, de meeste omvormers schakelen namelijk automatisch uit bij een secondaire spanning van 251 volt, parallel schakelen of 4mm² en nog liever 6mm² is hier zeker aan te raden.
        Meet op een zonnige dag eens je netspanning met een goede true rms meter voltmeter,
        als deze dan reeds boven de 240 volt gaat, wordt het opletten, velen hebben hier tegenwoordig problemen mee, en bepaalde maatschapijen willen je niet meer gratis op een andere fase koppelen, zo ken ik iemand uit Roeselare waar zijn omvormer bij zonnig weer herhaaldelijk uitvalt, de maatschapij Gaselwest die er het netwerk beheert, weigert om hen op een andere fase te zetten, bij Infrax daarentegen zijn ze heel wat gemakkelijker, als je natuurlijk zelf op een driefasennetwerk bent aangesloten, kan je ze leggen aan de fase met de laagste spanning bij volle zon, en dan is het wel aan te raden dat vooraf eens na te meten, bijzonder als er in jou buurt reeds wat zonnepanelen liggen.

Je mag hier gerust eens zo een meter van mij gebruiken, ik heb er twee geijkte van Fluke staan, en mijn oudste dochter woont in Geluwe, dus niet ver van bij jou Destn, maar je mag deze ook komen ophalen te Hooglede hoor.

Comment

Zoals demeyereg zegt bestaan er dubbele en zelfs driedubbele omvormers.
          Kijk maar eens bij de omvormers van Fronius

De rendementen van zulke omvormers zijn veel hoger, omdat je minder rekening moet houden met onderkalibreren.

Het belangrijkste is dat de omvormer bij je installatie past. Normaal zou je je installateur moeten vertrouwen, maar je kan bijna bij elke fabrikant een klein programma downloaden om hen te controleren en eventueel wat gerichte vragen te stellen.
          Als vb hierbij de Fronius Solar.configurator

succes
          Sony Alpha77 + flits HS5600 + Sony 18-55 + sigma 24-70 EX + sony 70 -300G + Sigma 10-20 EX + Minolta 50 mm, Canon PowerShot A2000 IS, Nikon Coolscan V

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Er zijn ook dubbele omvormers geschikt voor twee apparte strings als ik het goed voorheb.

Hier liggen dus ook 16 panelen, er komen vier strings naar beneden, en deze staan parallel op de omvormer.

Als beide vlakken panelen evenveel zon vangen, en in dezelfde richting liggen is er geen probleem, maar als dat niet exact hetzelfde is, is een dubbele of twee omvormers aangeraden.
            Ik ken niet veel van zonnepanelen, maar strings in parallel dat hou ik technisch ongebruikelijk. Je zet ook nooit batterijen in parallel.
            Iedere batterij of zonnepaneel heeft zijn eigen inwendige weerstand en spanning die bij zonnepanelen kan tot 5% kan schommelen.

Iedere omvormer(de meeste toch) hebben dubbele aansluiting voor 2 strings. Je hebt geen 2 omvormers nodig. Dat kost je meer als 1000€ extra, naargelang vermogen.
            Enkel alleen bij mijn buurman bv, die heeft 24 panelen west en 22 panelen oost liggen op 2X SB 5000tl21. De nok van het dak ligt dus in lengte richting naar het zuiden.

@ destn
            Je moet zo wie zo van huis naar carport met DC kant of van carport naar zolder.
            Je moet dus altijd kabels van carport naar je dak leggen.

Comment

Nog 1 ding.
              De plaatsers willen 'n goede prijs presenteren en daarom onder dimensioneren ze vaak de omvormer die best wel 'n korte tijd iets hogere piek aankan.
              Bij mij was het ook niet nodig. Wel vandaag is het de ideale test dag....open hemel met 14 uren zon.
              Ook bij mij liggen de panelen veel te plat.
              Blijkt nu dat er genoeg ruimte was voor die hoek groter te maken, maar ik heb geen verstelbare voeten. Het antwoord was onmiddellijk dat dit duurder was?
              Ik ga toch niet naar 'n paar honderd € kijken voor mijn rendement optimaal te krijgen. Zeker als je maar 12 panelen van 250WP hebt.

Gisteren heb ik nog halve eikenboom gesnoeid om tegen de avond geen schaduw te hebben.
              Tegen !9h00 zag ik dat de achterste rij nog in de schaduw lag
              Met weinig panelen moet ik er alles uitpersen.
              Maar ja, ik kon er niet aan want de ladder was te kort.
              Schoonzoon heeft hoogtewerker en dan is dat simpel.

Comment

Ik ken niet veel van zonnepanelen, maar strings in parallel dat hou ik technisch ongebruikelijk. Je zet ook nooit batterijen in parallel.
                Iedere batterij of zonnepaneel heeft zijn eigen inwendige weerstand en spanning die bij zonnepanelen kan tot 5% kan schommelen.

Iedere omvormer(de meeste toch) hebben dubbele aansluiting voor 2 strings. Je hebt geen 2 omvormers nodig. Dat kost je meer als 1000€ extra, naargelang vermogen.
                Enkel alleen bij mijn buurman bv, die heeft 24 panelen west en 22 panelen oost liggen op 2X SB 5000tl21. De nok van het dak ligt dus in lengte richting naar het zuiden.

@ destn
                Je moet zo wie zo van huis naar carport met DC kant of van carport naar zolder.
                Je moet dus altijd kabels van carport naar je dak leggen.
                Allé kom jong, dan maar een foto van de schakeling, de acht draden die langs boven binnenkomen, zijn van de vier strings, de twee onder (blauw en rood) gaan van de DC zekeringen naar de omvormer. Merk ook bij Sunpower monocristalene hoogrendementspanelen ligt de + aan de aarding, alsook het ganse aluminium dakkader, dat om vroegtijdige rendementsverlies door statische electriciteit tegen te gaan.

Er komt in het beste geval méér dan 260 volt DC op de omvormer toe, en dat met een max gemeten vermogen van 22 à 23 Amp.

Uploaded with ImageShack.us

Ik heb hier ook maar 16 panelen van 320 Wp liggen, dus in totaal 5120 Wp. en toch heb ik pieken van dikke 5.500 watt naar het net, zie mijn max. toegevoegd vermogen aan het net, kan je aflezen op het display (symbool stekker is netvoeding)

Nog 1 ding.
                De plaatsers willen 'n goede prijs presenteren en daarom onder dimensioneren ze vaak de omvormer die best wel 'n korte tijd iets hogere piek aankan.
                Bij mij was het ook niet nodig. Wel vandaag is het de ideale test dag....open hemel met 14 uren zon.
                Ook bij mij liggen de panelen veel te plat.
                Blijkt nu dat er genoeg ruimte was voor die hoek groter te maken, maar ik heb geen verstelbare voeten. Het antwoord was onmiddellijk dat dit duurder was?
                Ik ga toch niet naar 'n paar honderd € kijken voor mijn rendement optimaal te krijgen. Zeker als je maar 12 panelen van 250WP hebt.
                Je omvormer te veel overdimentioneren is ook niet goed, dan is je rendement bij defuus licht ook lager.
                En als je optimaal rendement wil halen uit een kleiner oppervlak, dan moet je hoogrendementspanelen plaatsen, zoals Sunpower of Sanyo, deze kosten wel beduidend meer in aankoop, maar de garantievoorwaarden zijn ook beduidend beter.
                Last edited by Guest42; 25 mei 2012, 09:54.

Comment

Wat betreft je leiding naar de carport, 5X 2,5mm², is dat een driefasen+nul aansluiting ? Of worden er twee niet gebruikt ? Indien een driefasenaansluiting, dan kunnen ze geen draden parallel leggen, en is een driefasen omvormer beter, indien overige draden voor wat anders worden gebruikt, en dus geen parallel schakelen mogelijk is, dan vrees ik dat 2,5mm² onvoldoende zal zijn, 4.080 watt is ongeveer 17 Amp. wat normaal bij stroomafname geen probleem vormt, maar als het net in jou buurt reeds zwaar belast is, is iedere volt verlies over de kabel er een teveel, de meeste omvormers schakelen namelijk automatisch uit bij een secondaire spanning van 251 volt, parallel schakelen of 4mm² en nog liever 6mm² is hier zeker aan te raden.
                  Meet op een zonnige dag eens je netspanning met een goede true rms meter voltmeter,
                  als deze dan reeds boven de 240 volt gaat, wordt het opletten, velen hebben hier tegenwoordig problemen mee, en bepaalde maatschapijen willen je niet meer gratis op een andere fase koppelen, zo ken ik iemand uit Roeselare waar zijn omvormer bij zonnig weer herhaaldelijk uitvalt, de maatschapij Gaselwest die er het netwerk beheert, weigert om hen op een andere fase te zetten, bij Infrax daarentegen zijn ze heel wat gemakkelijker, als je natuurlijk zelf op een driefasennetwerk bent aangesloten, kan je ze leggen aan de fase met de laagste spanning bij volle zon, en dan is het wel aan te raden dat vooraf eens na te meten, bijzonder als er in jou buurt reeds wat zonnepanelen liggen.

Je mag hier gerust eens zo een meter van mij gebruiken, ik heb er twee geijkte van Fluke staan, en mijn oudste dochter woont in Geluwe, dus niet ver van bij jou Destn, maar je mag deze ook komen ophalen te Hooglede hoor.
                  Mijn elektronica kennis beperkt zich tot 12V en 5V Geert, dat die in een PC/Server gebruikt wordt.

Het is gewoon een 5G2.5 waarvan er maar 2 plus Aarding in gebruik zijn. Destijds gelegd om enerzijds stroom in mijn Carport te hebben en dan 2 draden op overschot voor eventueel een elektrische poort.

Bedankt voor je aanbod, maar ik vrees dat ik je Fluke naar de vaantjes zal helpen
                  ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

De verkoper van Belisol verzekerde me dat alles in het contract opgenomen is... dus ik vrees dat het aan hen is om daar een oplossing voor de vinden.

Ik moest geen kabel trekken of kabelgoten voorzien...

Comment

Toch maar 'n inspanning gedaan om die laatste schaduw weg te werken. (zie foto origineel in topic start)
                      De 2de sectie van de ladder gaan halen.
                      Met de kettingzaag naar boven en alle zijvertakkingen gesnoeid. Er blijft nog 'n knotsje over...
                      Allemaal nie simpel meer, als al 60+ bent, maar het is wel meegevallen.
                      Achter die bekaert ligt er 'n goot voor afvoer van ±1m diep.
                      Het resultaat kan ik straks bekijken op mijn grafiek in SB explorer.

Last edited by w00ha; 25 mei 2012, 14:19.

Comment

Je omvormer te veel overdimentioneren is ook niet goed, dan is je rendement bij defuus licht ook lager.
                        En als je optimaal rendement wil halen uit een kleiner oppervlak, dan moet je hoogrendementspanelen plaatsen, zoals Sunpower of Sanyo, deze kosten wel beduidend meer in aankoop, maar de garantievoorwaarden zijn ook beduidend beter.
                        De meeste installateurs verkopen je een omvormer die ondergedimensioneerd is, omdat die inderdaad een beter rendement halen, goedkoper zijn, maar opgelet ook sneller stuk gaan omdat ze veel meer op hun maximum of hoger draaien.
                        Vandaar dat 2 of 3 traps omvormers het beste van beide combineert: weinig rendementsverlies bij zeer bewolkt of regenweer en geen aftopping van rendement bij volle zon en vooral bij opklaringen (typisch Belgisch).
                        Op een installatie van van enkele tientallen panelen is de meerkost van zo'n omvormer echt verwaarloosbaar.

Kijk hier maar eens (zoek op datum 13/5/2012), en zie wat de gevolgen zijn van een ondergedimensioneerde omvormer van Fronius(is wel overdreven)

En kijk hier om mijn installatie (zoek op datum 14/5/2012) met een overgedimensioneerde omvormer van Fronius.
                        Op dagen met opklaringen gaat het rendement zelfs nog veel hoger. Klik maar dagen met lagere opbrengst en kijk naar de pieken.

Vorig jaar heeft mijn installatie 1215 kWh/kWp gehaald. (combinatie van Sunpowers en Fronius plus)

Als je meer info wil kan je verwijzen naar het zonnestraal forum.
                        Sony Alpha77 + flits HS5600 + Sony 18-55 + sigma 24-70 EX + sony 70 -300G + Sigma 10-20 EX + Minolta 50 mm, Canon PowerShot A2000 IS, Nikon Coolscan V

Comment

Kleine correctie.
                          Die 5502 W is het opgenomen vermogen van je panelen, daarvan moet je het rendementsverlies van je omvormer aftrekken. Op een zonnige dag als vandaag zo'n 8%.

Met een solarlog zie je dat verschil.

Comment

Ik heb 1 zonnecel
                            """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                            George Orwell

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door satpet Bekijk bericht
                              Kleine correctie.
                              Die 5502 W is het opgenomen vermogen van je panelen.
                              Als dat het opgenomen vermogen van mijn panelen zou zijn, dan gaan deze er vandaag nog af, met het afgegeven vermogen kan ik beter leven.

In het boekje staat duidelijk dat wat aangegeven is met het symbool netstekker, is wat naar het net gaat, en wat aangegeven met het panelen symbool, is wat van je panelen komt,
                              de opbrengst van de panelen zelf kan je niet terugroepen op het display.

Wat het bijzonderste is, is dat ik sinds 8 november tot op vandaag met mijn 16 panelen reeds méér dan 2.200 Kwh heb staan op mijn groene teller, en dat uit de donkerste zes maanden van het jaar.
                              Last edited by Guest42; 26 mei 2012, 08:17.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                                Ik heb 1 zonnecel
                                Dan heb ik er twee.
                                'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

Comment

Working...
                                X