Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ze liggen erop...de zonnepanelen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Ze liggen erop...de zonnepanelen

Verleden week besteld en vandaag geplaatst.
    Voor niets gaat de zon ook niet meer op tegenwoordig...

Relatief kleine installatie.
    12 X 250WP Canadian solar = 3000WP
    SB2500 HF 30
    Ik heb verleden week wel zelf 32 m kabel moeten ingraven en zo te zien juist op tijd.

Ben benieuwd op de komende zonnige dagen.

Re: Ze liggen erop...de zonnepanelen

Ferm gedaan.
    En uw buren weten ook van wanten
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
      Ferm gedaan.
      En uw buren weten ook van wanten
      Mijn linker gebuur heeft er 46 panelen op liggen, met 2 SB 5000 tl 21 !
      Zijn dak ligt dan juist Oost(22)-West(24).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
        Mijn linker gebuur heeft er 46 panelen op liggen, met 2 SB 5000 tl 21 !
        Zijn dak ligt dan juist Oost(22)-West(24).
        Amaai nog niet
        Liggen die van u niet wat te plat?
        Ik vraag maar, heb er verder weinig verstand van
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
          Amaai nog niet
          Liggen die van u niet wat te plat?
          Ik vraag maar, heb er verder weinig verstand van
          Dat klopt, die hadden schuiner moeten liggen.
          Maar, vermits ik huur had ik dat met gewichten er op willen zetten, totdat ik ff begon te rekenen.
          Dat kwam uit op 200 Kg zonder de panelen.
          Toen heb ik gezegd, schroef ze maar vast in balken.
          Die 15 graden was voorzien voor de wind. maar ook het voorste paneel mag niet te hoog komen anders valt er schaduw op de achterste rij.
          Op het huis was ook geen optie voor mij en dan ook nog leien.
          Last edited by w00ha; 22 mei 2012, 22:38.

Comment

Begin mei besteld, volgende week komen ze monteren, all-in. Dus hoef normaliter geen kabels te graven, liggen ook voor het grootste deel op mijn carport, ligt gelukkig reeds elektriciteit tot ginder.
            Ben eens benieuwd hoe vlot het zal installeren, deels op dak, deels op carport en maar 1 omvormer volgens hen..
            ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
              Begin mei besteld, volgende week komen ze monteren, all-in. Dus hoef normaliter geen kabels te graven, liggen ook voor het grootste deel op mijn carport, ligt gelukkig reeds elektriciteit tot ginder.
              Ben eens benieuwd hoe vlot het zal installeren, deels op dak, deels op carport en maar 1 omvormer volgens hen..
              Mijn tuinhuisje ligt niet tegen mijn huis, dus moest ik graven.
              32 meter...halve dag bezig geweest.
              Als je carport tegen je huis ligt is dat geen probleem.

Ik had eerst voorzien van de omvormer in het tuinhuisje te zetten, maar dat staat pal op het zuiden. Dat wil zeggen dat ik onlangs al 34 graden binnen had.
              Dan heb ik even voorgesteld van die EXVB3G6 kabel te gebruiken voor de DC kant en de SMA module in de garage/kelder te zetten.(veel koeler)
              Met de sunny designer kan je dat allemaal berekenen.

Comment

Carport hangt niet tegen de woning, is zo'n 10 meter ofzo tussen. Vandaar dat ik nog met wat vraagtekens zit.
                Maar de verkoper verzekerde mij dat dit geen probleem mocht zijn.

Alleen denk ik nu nog waar ik mijn omvormer zal plaatsen, op zolder of in de carport (dit type mocht zelf buiten, maar dat zie ik niet zitten).
                ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Carport hangt niet tegen de woning, is zo'n 10 meter ofzo tussen. Vandaar dat ik nog met wat vraagtekens zit.
                  Maar de verkoper verzekerde mij dat dit geen probleem mocht zijn.

Alleen denk ik nu nog waar ik mijn omvormer zal plaatsen, op zolder of in de carport (dit type mocht zelf buiten, maar dat zie ik niet zitten).
                  Welke omvormer heb je ?
                  En hoeveel panelen komen er waar te liggen ?
                  Wat is het vermogen per paneel ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
                    Welke omvormer heb je ?
                    En hoeveel panelen komen er waar te liggen ?
                    Wat is het vermogen per paneel ?

Cnpv panelen van 255w - 16 stuks

60% carport en 40% huis

Omvormer is Aurora pvi, zouden de betere zijn samen met smc (sunny).

Zou aan 4080wp komen

Comment

Cnpv panelen van 255w - 16 stuks

60% carport en 40% huis

Omvormer is Aurora pvi, zouden de betere zijn samen met smc (sunny).

Zou aan 4080wp komen
                      Hang je omvormer best ip de koelste plaats, dat ding geeft nogal wat warmte af, dus is een kelder eigenlijk wel goed voor je omvormer, maar niet voor je kelder......

Hier hangt een Fronius IG 60 HV met 16 panelen van 320 watt (Sunpower) die doen het wel zeer goed, want mijn max vermogen, ligt zelfs op méér dan 5.500 watt, waar ik maar 5.120 watt heb liggen.
                      Ik heb op mijn Fronius omvormer 20 jaar fabrieksgarantie (speciale actie)

Mijn instalatie ligt er sinds 8 november en verleden week haalde ik mijn tweede certificaat, de voorspelling was 4,5 certificaten per jaar, maar daar ik er in de eerste zes (donkerste maanden) reeds twee binnen heb, lijkt het dat ik daar ruim zal bovenzitten, de panelen liggen wel perfect zuidgericht, en onder een hoek van 32°.

Instalatie is gedaan door Energie-West uit Roeselare, zeer goede service en zelf heb ik niets moeten doen naar aanvragen en dergelijke.

Hier alvast heel tevreden.
                      Last edited by Guest42; 23 mei 2012, 10:08.

Comment

Installatie wordt gedaan door Belisol, ook zei claimen alles te regelen (install + keuring).
                        We zullen zien.
                        Omvormer komt dus op zomder of in de carport.
                        In beiden kan het 's zomers lekker warm worden, maar de zolder is groter, de carport koelt daarentegen wat sneller af eens de warmte binnenzit.

Comment

Installatie wordt gedaan door Belisol, ook zei claimen alles te regelen (install + keuring).
                          We zullen zien.
                          In beiden kan het 's zomers lekker warm worden, maar de zolder is groter, de carport koelt daarentegen wat sneller af eens de warmte binnenzit.
                          Warmte is een bepalende factor voor de levensduur van electronica, dat hoef ik jou niet te zeggen, ook voor vermogenelectronica is alles boven de 70°C teveel van het goede dus zeker gaan voor de meest voor de hand liggende koele plek, ware het niet van mijn langdurige garantie, zou ik zelf zeker extra ventilatie voorzien, deze van mij hangt in een noordgerichte garage die steeds koel is tijdens de zomer.

Maar ik weet er ook hangen op (tijdens de zomer) snikhete zolders, dat zou ik persoonlijk zeker niet doen, sommigen denken zelfs aan waterkoeling voor de omvormer, zoek maar eens op.

Comment

We zullen zien.
                            Dan kan je beter voor de carport kiezen, als er geen ander opties zijn.
                            Ik had verleden week vastgesteld dat ik 34 gr. had in mijn tuinhuisje. Het was toen amper 22 gr. (Schaduw)
                            Vandaag nog maar 28 gr. omdat die panelen ook schaduw geven. Maar vandaag is het wel 25 gr.
                            Stel je 'n hete zomer voor en je module valt uit, heb je zero opbrengst.

Mijn grondkabel was voorzien voor de AC, maar vermits ik ook 3g6 mm heb gebruikt, heb ik die voor de DC kant genomen. Hier mag je behoorlijk wat afstanden voor nemen, vermits deze spanning tot 700V kan oplopen. (naargelang aantal panelen / string)
                            Nu staat mijn omvormer zeer koel in de garage/kelder en die werd rond de middag ook al warm.

Comment

Ik stel me gewoon de vraag of ik geen 2 omvormers nodig heb, het zijn 2 aparte locaties en er ligt alleen 5g2,5 naar de carport

Comment

Working...
                              X