Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kan iemand een input jack solderen ? (laptop)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Kan iemand een input jack solderen ? (laptop)

hallo

ik heb vorige week een 2dehands laptop gekocht (Dell xps m1710) om op verplaatsing aan mijn foto's te kunnen werken. Hij was heel goedkoop omdat er een nieuwe DC jack in zou moeten gezet worden (deze nieuwe jack kreeg ik er ook al bij). Maar ik vind nu niemand in de buurt die het kan solderen.
    De oude jack moet er eerst uit en dan moet de nieuwe op het mobo gezet worden. Alles ligt al mooi open, dus nu moet ik enkel wachten op iemand die dit kan doen tegen kleine vergoeding.

Ben van Tongeren maar kan op verplaatsing komen.

Zelf een setje kopen is ook een optie en dan maar youtube-tutorials kijken
    Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

Re: Kan iemand een input jack solderen ? (laptop)

simpel klusje lijkt me, maar je bent wel nie van uit de buurt, sorry

Comment

Ik zie net dat Tongeren op 1 uur rijden van hier is... Ga vandaag de andere ruchting uit : Calais, dus sorry, anders zou ik het wel willen doen hebben.

Comment

Zelf niet aan beginnen, printbaantje is zo weg.
        Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
        flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door eos550 Bekijk bericht
          Komkom, de printbaantjes van de stroomingang zijn echt niet zo licht, batterij laden en voeding ganse laptop gaan er over, het kan niet zo moeilijk zijn voor TS om iemand te vinden die dat zaakje kan solderen, hier ook te ver, anders was het reeds gefikst.

Comment

Als die open ligt, dan is het moeilijkste werk al gedaan, dat solderen kan geen probleem zijn.
            Maar ik woon ook een heel eind van Tongeren...
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

blijkbaar kan viavia een vriendin het fixen, die is nog hersteller van electronica geweest.
              Tis te hopen. Ik weet niet of het daarna gaat werken, en de batterij staat ook al enkele maanden op stil maar ja.. twas toch de bedoeling dat de laptop op 1 buro bleef op kot.
              Merci alvast.
              Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

Comment

Als de batterij een paar maanden leeg is geweest, dan zal die zeker niet meer goed zijn.
                Ik gebruik mijn laptop heel weinig, en toen de accu eens een keer leeg geraakt was omdat die een aantal maanden niet gebruikt was, toen werkte de accu ook niet meer.
                Ze was altijd direct leeg, en als ik de accu in de laptop had zitten terwijl de voeding in het stopcontact zat werd die voeding ook altijd heel erg heet.
                Nu gebruik ik die laptop zonder de accu, en dan wordt de lader lang niet zo heet.
                Het is dus mogelijk dat de lader stuk gaat als je een defecte accu in de laptop laat zitten.
                Haal dus de accu zo snel mogelijk uit de laptop als ze stuk is.
                BD0338BE

Comment

Het verwijderen van de originele plug is een probleem.
                  Er zijn al 2 kennissen geweest die het niet konden lossolderen. De tin die rond de pootjes van die plug zit smelt niet, dus het zal wel een speciale procedure zijn. Heb iets gelezen over loodvrije solderingen die veel heter moeten worden.

En dan de alternatieven op fora zouden zijn: plug afknippen en de rest is dan gemakkelijker uit te solderen maar geen idee hoe ik daaraan moet beginnen; Een tactical knife heb ik wel maar ik ben bang van enkele ledematen kwijt te spelen

Moest er iemand zijn die er toch mee overweg zou kunnen, ik kan wel met de trein komen (Brussel, Antwerpen..). Maar liefst iemand die met deze speciale soldering overweg kan.

Hier een foto, onderaan zie je de zwarte rechthoekige power jack doos. Er zijn ongeveer 6 pootjes ingesoldeerd en de bruine smurrie is flux, geloof ik. Er is bijgesoldeerd om te kijken of het niet gewoon hersteld kon worden op die manier.

(het ding ziet er op foto wel veel erger uit dan in werkelijkheid.. slechte lichtinval zeker :s)
                  Last edited by monstertruckess; 23 mei 2012, 08:57.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Als die open ligt, dan is het moeilijkste werk al gedaan, dat solderen kan geen probleem zijn.
                    Maar ik woon ook een heel eind van Tongeren...
                    zit in hetzelfd geval.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door eos550 Bekijk bericht
                      Leren solderen zou ik dan zeggen.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

Comment

ik denk dat het best robuust is, aangezien 2 man + ikzelf er al aan geklommeld hebben.
                        Heb de laptop gisteren nog snel in elkaar gestoken en het werkte nog redelijk hetzelfde als voor de operaties.

Ik kan ook eens informeren wat het zou kosten bij die hersteller in Beringen die 'power jack replacements' doet, ook met dit speciale geval denk ik (hij zegt toch in zijn ad dat hij dit soort solderen doet op moederborden). Zijn gewone prijs was 75.

Comment

Dat die solduur niet wil smelten, dat komt waarschijnlijk omdat er achteraan een vrij groot metalen stuk zit dat met de warmte gaat lopen.
                          Met een iets zwaardere soldeerbout zou dat normaalgezien wel moeten lukken.
                          Om die stekkerbus gemakkelijk los te krijgen heb je ook een pompje nodig waarmee je de solduur kan wegzuigen.

Als dat niet lukt dan kan je proberen om voorzichtig met een dremel de solduur en de pinnetjes weg te slijpen met een klein slijpsteentje.
                          Maar als je daarbij de printbanen beschadigt, dan wordt het wel moeilijker om het nieuwe stekkerbusje te monteren.
                          BD0338BE

Comment

Daar heb je in dat geval ZOIETS voor nodig, weinig hebben dat, daar kan je normaal gezien verschillende soorten koppen opzetten, die alle pinnetjes in één maal opwarmen en het gesmolten tin wegzuigen, mensen die veel IC's moeten vervangen zullen dat mischien hebben, nogal een duur geval in aankoop om af en toe te gebruiken, en dan moet je ook nog eens de specifieke kop per soort pinverdeling hebben.

Wat ook gebruikt kan worden zijn die smalle warmeluchtblazertjes van Leister tot 500°C Die tweede heb ik hier liggen, KLIK (perslucht vereist) maar indien in de directe omgeving electronische componenten zitten ook niet aan te raden.

Comment

Dat is toch "a piece of kake '
                              Probleem is de tin wegzuigen.
                              Kom maar naar Hasselt en ik lap je dat wel.
                              Als je 'n nieuwe jack hebt slijp ik die oude er vanaf, moest het dubbelzijdig zijn.
                              Dat er aan geklommeld is, zie ik al direct...

Comment

Working...
                              X