Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Goede bandschuurmachine gezocht

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Goede bandschuurmachine gezocht

Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
    Ja, afbijtmiddeel is niet te doen - de vernis ligt er na al die jaren té dik op.

Ik gebruik LINTOP of LEVIS YACHTVERNIS.
    Waar is die Epifanes te vinden ? Ben van het Leuvense.
    Linitop en Levis Yachtvernis zijn niet slecht, maar ECHTE yachtlak is veeeeeel beter, laat zich perfect aanbrengen, meer UV filtering, echt gemaakt om in moeilijke omstandigheden gebruikt te worden (zonlicht + weerkaatsing van het water, zout, meeuwenpoep...)

Ik gebruik hoofdzakelijk Epifanes (Heeren) en International (van AKZO, net als Levis)

Kopen doe ik altijd in Nederland-botenland, maar kijk eens op de site van Epifanes, http://www.epifanes.nl/nl/homepage

Of International, http://www.yachtpaint.com/nld/diy/default.aspx

Mijn schoonbroer was verfdeskundige/adviseur bij Levis (Vilvoorde), grote projecten, scheepswerven, Doel, Tihange, luchtvaart etc, geen huisschilderwerken. Hij heeft dus de nodige kennis (en weet hoe je moet testen, eerst jaren in het labo van Levis gewerkt), en schrijft de producten van Epi en International hoog aan. Ook Hempel is eersteklas, maar daar heb ik zelf weinig ervaring mee.
    D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
      Linitop en Levis Yachtvernis zijn niet slecht, maar ECHTE yachtlak is veeeeeel beter, laat zich perfect aanbrengen, meer UV filtering, echt gemaakt om in moeilijke omstandigheden gebruikt te worden (zonlicht + weerkaatsing van het water, zout, meeuwenpoep...)

Ik gebruik hoofdzakelijk Epifanes (Heeren) en International (van AKZO, net als Levis)

Kopen doe ik altijd in Nederland-botenland, maar kijk eens op de site van Epifanes, http://www.epifanes.nl/nl/homepage

Of International, http://www.yachtpaint.com/nld/diy/default.aspx

Mijn schoonbroer was verfdeskundige/adviseur bij Levis (Vilvoorde), grote projecten, scheepswerven, Doel, Tihange, luchtvaart etc, geen huisschilderwerken. Hij heeft dus de nodige kennis (en weet hoe je moet testen, eerst jaren in het labo van Levis gewerkt), en schrijft de producten van Epi en International hoog aan. Ook Hempel is eersteklas, maar daar heb ik zelf weinig ervaring mee.
      Bedankt !!!

Interessant om te lezen - ik wist niet beter en dacht dat Linitop en Levis de beste waren.
      Heb ook geen ervaring met boten....
      Qui multa scit, parum patientiae habet

Comment

Bedankt !!!

Interessant om te lezen - ik wist niet beter en dacht dat Linitop en Levis de beste waren.
        Heb ook geen ervaring met boten....
        Linitop en Levis zijn in het "gewone" gamma zeer goed, maar scheepsproducten zijn door hun toepassingsgebied en de gestelde eisen nog beter.

Nu ik eraan denk, als je toch een bandschuurder koopt, kies er dan een met een schuurkader/raam, dat werkt prettiger voor grote oppervlakken, je kunt niet diep in het hout schuren, en het raam zorgt ervoor dat er minder stof rondvliegt. Heb je een serieuze stofzuiger? Ik gebruik een gewone, krachtige nat/droog zuiger, die van Bosch zijn erg goed.

Comment

Het is voor buiten, dus stof doet er voor mij niet toe, soit - ik trek er eens op uit.
          Volg wel op iPhone mochten er nog reacties komen.

Ik denk dat 3,5 kg nog werkbaar is om verticaal te schuren.

Makita heeft er eentje van meer dan 5 kg, maar ik denk dat die allen deugt om horizontaal te schuren, dus als je de machine kan laten rusten.

Comment

3.5 kg zal wel OK zijn, 5 is inderdaad veel, maar ideaal voor horizontaal werk..

als je (ook buiten) zonder stofafzuiging werkt (niet aan te raden, want het is behoorlijk giftig), draag dan wel een GOED stofmasker en oogbescherming.

Comment

De Makita 9191 kost in de winkel die ik bezocht 208 euro.

Op webshop van Coolblue 179 euro . . .

Zou ik Coolblue riskeren ?

Wat indien er een probleem is ? Naar Coolblue of naar de fabrikant ?

Comment

Geen idee van de prijs, kijk nog een paar winkels na. Sowieso kun je niet rechtstreeks bij Makita terecht voor een herstelling, steeds via een dealer. Ik weet het, want Makita zit hier in Vilvoorde, en ik had een herstelling, ging ernaartoe, maar moest langs de dealer.

Comment

Hier zéér goede ervaringen met Coolblue, snelle levering, scherpe prijs, en ik denk gelezen te hebben dat terugsturen onder eventuele garantie zelfs ook allemaal op hun kosten is.

Comment

Scherpe prijs en snelle levering noem ik tegenwoordig "normaal" - of zou dat alleszins moeten zijn.

Ik heb er ook al eens printer gekocht en dat liep er inderdaad zeer vlot.

Maar een goede winkel met echte klantenservice leer je pas kennen als je een probleem met het product hebt.

Ik zal ze eens mailen, dan weet ik het zeker.

Comment

Coolblue is een klant van ons (KitchenAid), en een correcte betaler. Meestal zijn goede betalers ook correct met hun klanten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                        Ik kan verkeerd zijn Paul maar ik dacht niet dat Fein bandschuurmachines maakt van het type dat TS zoekt .
                        Ik kan ook mis zijn maar ik dacht dat FEIN alle mogelijke en onmogelijke machines maakt tegen onverantwoorde prijzen Het is lang geleden dat ik nog een cataloog in handen heb gehad moet ik zeggen.
                        Eigenlijk alleen te betalen als je ze in de belastingen kan brengen en de BTW kan recupereren. Ik heb zo'n goede kennis die garages installeert op maat en die een materiaalfreak is zoals ik er geen tweede ken, heeft 16 boormachines, voor iedere soort van bit en boor één. Ik heb daar al machines zien liggen waarvan ik helemaal niet wist waar ze voor moeten dienen. Meestal FEIN, Makita of Metabo.
                        En het verschil zit ergens hoor, ik heb een kleine slijpschijf van Bosch, geen kwaad woord van maar de aan-uit knop is gevoelig aan stofophoping, mijn broer heeft een Metabo, helemaal geen last daarmee. Hetzelfde met snoerloos materiaal, ik gebruik dat niet veel en daarvoor durf ik al eens kopen in de Makro, drie jaar later vind je die accus niet meer, de Metabo van mijn Broer zal nu zo'n 20 jaar oud zijn en die accus zijn nog altijd te krijgen. Hij kan dan weer geen geld geven aan deftige sleutels, ik wel.
                        Een tijd geleden kwam hij hier met zijn Golf om een wielnaafmoer af te draaien, die kunnen heel erg spannen, moer van 32 dacht ik, zonder buizen op de dopsleutels niet los te krijgen. "Als het waar was dat Facom levenslange garantie geeft en als hij eens met de mijne mocht proberen ?", zijn koppeling met de dop was afgebroken. Geen probleem. Wie er ooit al een een krukasafdichting van een Merdedes heeft vervangen zal weten dat daarvoor de krukaspoelie eraf moet en die spant enorm. Eerst geprobeerd met een boulonneuse, no way het debiet van mijn mijn compressor was te klein (en het is nochtans een Ingersoll-Rand). Vervolgens de Facom erop en een ferm stuk buis, handrem op, blokken onder de wielen en in 1e. Gevolg : de koppeling begon te slippen. Volgende stap : een stuk gelast dat de poelie blokkeerde en opnieuw de buis erop. De bout gaf zich gewonnen.
                        En dan denk ik dat ik een straf verhaal kon vertellen aan mijn maat de materiaal-freak.
                        Die komt dan verwonderd af met : Facom, ja dat is wel goed maar noemt me meteen een resem merken waar ik nog nooit had van gehoord : ik herinner me nog Saltus en Stahlwille (die tweede kende ik omwille van de prijs-)
                        Het is zo altijd iets. Maar van Facom geen kwaad woord, ik heb zo ooit een T-stuk van een kleine set de kop afgewrongen (het was ijzig koud en natuurlijk de buis nietwaar).
                        Ik naar een verdeler met "tsja, het is kapot". Hij gaat meteen naar de rekken en geeft me een nieuwe. Ik vraag naar mijn schuld waarop hij zei : "u mag gaan meneer, het is in orde, volgende ?"
                        Ik moet nu onwillekeurig denken aan Geert met zijn pinkerhistorie, dat is de manier waarop een zaak wordt gemaakt of gebroken.

Hier in Brugge is er een speciaalzaak (niet direct mijn beste beste €€€€ vrienden) en SKF hoofdverdeler, ik had al half Westvlaanderen afgezocht naar een lager van een BSA Bantam motor van 1954. Nergens iemand die me kon helpen. Ik naar Traen-Coucke, ik vergeet het nooit, ik had de persoon die daar al een leven lang werkte, hij bekeek dat even en zei iets in de aard van : oooo, een E23 (ik zeg maar iets), ik heb er nog juist twee. Grabbelt daar in een kast en voila.
                        Nog eens zoiets meegemaakt op zoek naar nauwkeurige onderdruk-manometers om meervoudige carburatoren af te stellen, heel Brugge en omgeving afgelopen, auto-speciaalzaken : niks.
                        Tenslotte naar Traen-Coucke, verkoper keek zo eens naar mij en het eerste wat hij vroeg was : groot model of klein model ?

Dat was allemaal voor de komst van het internet natuurlijk.

Comment

Wie er ooit al een een krukasafdichting van een Merdedes heeft vervangen zal weten dat daarvoor de krukaspoelie eraf moet en die spant enorm.

Heb er bergen dichtingen van vervangen en had daar een speciaal stuk voor gelast om de poulie tegen te houden, verder moet je ook de losse ring die op de krukas zit vervangen want daar zit een mm dikke groef in gesleten. Die ring haal je er af met een speciale trekker.
                          Ik had een snoerloze Makita haakse boormachine en die heb ik 15 jaar gehad zonder enige storing zelfs met de eerste batterij, later weet ik het niet omdat ik toen thuis kwam te zitten.
                          D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

Comment

En hoe dacht je met een bandschuurmachine in/bij de hoeken te komen. Meestal hebben die tuinhuisjes toch een schuin dak, ben bang dat je dan al vrij snel de vervelende schuurstrepen zo in je hout hebt staan omdat je niet helemaal tot het einde kunt schuren, vooral als je nog niet zo heel handig bent met die dingen. Lijkt me trouwens als je zo'n bandschuurmachine de hele tijd op moet tillen, om een wandje te schuren, dat je zo een lamme arm hebt. Lijkt me geen handig (hanteerbaar) apparaat om zo wat wandjes te schuren, je moet ook proberen overal net zoveel "druk" op het apparaat te hebben anders heb je zo wat oneffenheden in je hout geschuurd......als je zoveel geld uit wilt geven is er misschien wel een vlakschuurmachine die net zo goed presteert en hanteerbaarder is.
                            Alhoewel afkrabben, scrapen, gaat vele maler sneller en met veel minder inspanning.

Effe googlen en gevonden:
                            Schuurmachines:
                            Een bandschuurmachine heeft de grootste afnamecapciteit. Deze machine kun je echter alleen gebruiken bij grote oppervlakken en komt niet in hoeken.
                            Bandschuurmachine is voor het grof afronden van gezaagde ronde vormen of het grof uitvlakken van sammengestelde (tafel) bladen.

Een excenter schuurmachine heeft een iets minder grote afnamecapaciteit, maar nog veel meer dan een vlakschuurmachine. Je kunt er beperkt hoeken mee schuren.
                            Excentrische schuurmachine is voor het opruwen van blank af te werken oppervlakken omdat deze geen krasjes in visgraat motief achter laat die je door de lak heen gaat zien.

Een vlakschuurmachine met een vierkante zool is redelijk achterhaald, koop dan een met een delta punt. Kun je alle kanten op.
                            Vlakschuurmachine is voor het licht opruwen van hout en oude (in tacte) verflagen voor grote oppervlakken zoals een vlakke deur of vensterbank die met een dekkende niet transparante lak behandel worden.

Deltaschuurmachine is zelfde als vlakschuurmachine maar voor kleinere opervlakken en hoekjes.
                            Last edited by Mullie; 15 mei 2012, 14:41.

Comment

Dak is met betonnen dakpannen, Mullie.

En ja, ik héb in het verleden zulke machines met Delta-punt gehad, maar echt goed deden die hun werk niet. Het schuurpapier op de punt werd algauw glad.

Het dient voornamelijk om lange hele oneffen stukken weer mooi te krijgen, en met een vlakschuurmachine ben ik daar heel mijn vakantie mee bezig...

Het zal hoogstwaarschijnlijk de Makita worden.

Comment

Dak is met betonnen dakpannen, Mullie.

En ja, ik héb in het verleden zulke machines met Delta-punt gehad, maar echt goed deden die hun werk niet. Het schuurpapier op de punt werd algauw glad.

Het dient voornamelijk om lange hele oneffen stukken weer mooi te krijgen, en met een vlakschuurmachine ben ik daar heel mijn vakantie mee bezig...

Het zal hoogstwaarschijnlijk de Makita worden.
                                Huur een zandstraal machine en je bent er op een dag vanaf. Goedkoper dan het kopen van een schuurmachine.
                                Mvg.
                                Robert
                                Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Working...
                                X