Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Goede bandschuurmachine gezocht

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Goede bandschuurmachine gezocht

Iemand een idee ?

Voor grote oppervlakte, maar wel verticaal, mag dus niet TE zwaar zijn.
    Qui multa scit, parum patientiae habet

Re: Goede bandschuurmachine gezocht

ik heb een makita dat ding krijg je nooit kappot, onmogelijk.
    nadeel is wel de prijs, maar je moet dat zien of je dat kan terug verdienen door er genoeg mee te werken natuurlijk

Comment

FEIN is het antwoord maar is niet betaalbaar
      Ik zou gaan voor Makita.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
        FEIN is het antwoord maar is niet betaalbaar
        Ik zou gaan voor Makita.
        Ik kan verkeerd zijn Paul maar ik dacht niet dat Fein bandschuurmachines maakt van het type dat TS zoekt .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
          De enige in het rijtje die ik zou kopen, heb er trouwens eentje van dit merk. Kost wel wat maar dan heb je ook iets in handen die op alle vlakken doordacht is ontworpen en waarvan je snel zal merken waarom ze iets meer kosten . Ik heb zo ongeveer een 10-tal Festool machines en ik kan van geen enkele zeggen dat ik spijt heb van die aankoop
          1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
            De enige in het rijtje die ik zou kopen, heb er trouwens eentje van dit merk. Kost wel wat maar dan heb je ook iets in handen die op alle vlakken doordacht is ontworpen en waarvan je snel zal merken waarom ze iets meer kosten . Ik heb zo ongeveer een 10-tal Festool machines en ik kan van geen enkele zeggen dat ik spijt heb van die aankoop
            Ja, ik geef je volmondig gelijk maar ... mogelijks is Alfa geen pro en zal het voor het betere huis en tuinwerk zijn. Dan vind ik ook Festo toch te duur. Voor een pro echter is er geen betere

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
              Ja, ik geef je volmondig gelijk maar ... mogelijks is Alfa geen pro en zal het voor het betere huis en tuinwerk zijn. Dan vind ik ook Festo toch te duur. Voor een pro echter is er geen betere
              Ik ben geen pro hoor, eerder een liefhebber
              Maar eerlijk is eerlijk, voor sporadische doe het zelver is dit merk idd te duur.
              1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Bedankt voor de toffe reacties - ik ben geen pro, zelfs geen liefhebber, eerder een "-vent, wanneer gaat ge er nu eens aan beginnen-type"

Maar ik heb graag goed gerief.

Het moet dienen voor een vrij groot tuinhuis dat - ja, raar maar waar - gevernist is.
                Prachtig effect, maar qua onderhoud redelijk wat werk, zeker de zon-zijde.

Het is hoogglans bootvernis, dus die kan wel tegen wat UV, maar om de x aantal jaar dient de klus toch eens geklaard te worden.

Een vlakschuurmachine werkt mij te traag, een bandschuurmachine daarentegen is meestal heel wat zwaarder om verticaal te werken.

Dat is dus de eerste vereiste: niet overdreven zwaar.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                  ik heb een makita dat ding krijg je nooit kappot, onmogelijk.
                  nadeel is wel de prijs, maar je moet dat zien of je dat kan terug verdienen door er genoeg mee te werken natuurlijk
                  Mag ik vragen welk type ?

Comment

Heb je al overwogen om te strippen met weekmakers (afbijtmiddel)?

Als je die machine niet dikwijls nodig hebt, kun je beter huren dan kopen, je beschikt dan voor weinig geld over een geschikte machine, en binnen een paar jaar heb je weer een recenter model in handen (lichter, krachtiger, met fluodinges en turbobloempot of zo)

Je zou eens kunnen kijken wat Epifanes (jachtlakken) je kan bieden qua vernis, ik heb vele houten boten, masten etc in de Epi gezet, na 5-8 jaar nog steeds OK. Wellicht duurder, maar minder werk. Als je met een spuit overweg kunt, dan kun je een tuinhuis perfect aan met een HVLP (High Volume Low Pressure) pistool.
                    Last edited by mnoach; 15 mei 2012, 08:28.
                    D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                      Iemand een idee ?

Voor grote oppervlakte, maar wel verticaal, mag dus niet TE zwaar zijn.
                      Voor hout of kalk ?

ik kan je maar zeggen, mijn broer is schilder, en heeft nogal wat schuurmachines versleten, Bosch & Metabo zij zeer goed, maar Makita staat hier toch een trapje hoger als het om kalk gaat, maar om eerlijk te zijn, is er geen enkele machine die bestand is tegen kalkstof hoe goed de dichtingen ook mogen zijn, ik heb er hier reeds enkele van nieuwe lagers voorzien, maar vanwaar de keuze voor een bandschuurmachine ? Moet er dan zoveel materiaal van afgenomen worden ? Anders gaan voor een rotatieve excentrische machine, daar kan je in de meeste gevallen veel mooier en egaler mee werken dan met een bandschuurmachine.

Hitachi komt er stilaan aan met hun borstelloze machines, dat wordt zeker de toekomst, lichter hoger rendement en koppel, maar nog niet bij schuurmachines. KLIK

Comment

Hout.
                        En ja, de achterzijde is zwaar beschadigd - blazen van de zon, daar moet ik haast tot op het hout gaan verwijderen.

Een bandschuurmachine omdat dit sneller zou werken dan een vlakschuurmachine.

Rotatieve machine zou volgens mij toch de nerf van het hout beschadigen ?

En ja, het zijn steeds de koolboorsteltjes die het begeven, maar ik heb in het verleden inzake schuurmachines er nooit veel geld aan gegeven.

Comment

Ik dacht aan eentje van deze twee:

MAKITA 9911K - 650W - 2,7 kg - 180 euro

BOSCH (blauw) GBS 75 AE - 750W - 3,4 kg - 290 euro

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
                            Heb je al overwogen om te strippen met weekmakers (afbijtmiddel)?

Als je die machine niet dikwijls nodig hebt, kun je beter huren dan kopen, je beschikt dan voor weinig geld over een geschikte machine, en binnen een paar jaar heb je weer een recenter model in handen (lichter, krachtiger, met fluodinges en turbobloempot of zo)

Je zou eens kunnen kijken wat Epifanes (jachtlakken) je kan bieden qua vernis, ik heb vele houten boten, masten etc in de Epi gezet, na 5-8 jaar nog steeds OK. Wellicht duurder, maar minder werk. Als je met een spuit overweg kunt, dan kun je een tuinhuis perfect aan met een HVLP (High Volume Low Pressure) pistool.
                            Ja, afbijtmiddeel is niet te doen - de vernis ligt er na al die jaren té dik op.

Ik gebruik LINTOP of LEVIS YACHTVERNIS.
                            Waar is die Epifanes te vinden ? Ben van het Leuvense.

Comment

Working...
                            X