Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bedrijfsnetwerk

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Bedrijfsnetwerk

Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
    Er zijn een aantal vragen die je moet stellen alvorens je aan een oplossing kan werken.

1. Is het erg als ik morgen mijn boekhouding kwijt ben?
    Blijkbaar wel en terecht.

2. Heb je een getest disaster recovery plan?
    Je laatste backup is net zo betrouwbaar als je laatste geteste backup. Om de x maanden zou je eigenlijk moeten testen of je backups deugen.

3. Hoeveel data mag ik verliezen?
    Backups zijn eigenlijk duur en tijdrovend. Als je bedrijf zou afbranden en je bent alles kwijt, hoeveel dagen boekhouding zou je dan mogen verliezen is de vraag, 1 week?

Vervolgens kan je een strategie uitwerken. Als de data niet teveel ruimte in beslag neemt, zou je bijvoobeeld dagelijks een dump kunnen maken van de gegevens in \daily\dayoftheweek.dump.
    Maandelijks in:
    \monthly\may.dump.
    Jaarlijks in:
    \yearly\2012.dump.

Dit kan op het bedrijfsnetwerk blijven staan, maar je zou ook een bedrijfsbrand of hackers in overweging moeten nemen en wekelijks iets op een tape of andere drager moeten zetten die je dan thuis opslaat. Tot slot af en toe thuis eens testen of je backup werkt.

Better safe than sorry.
    Er wordt dagelijks een backup genomen van het ganse programma. dit staat op een externe harde schijf en wordt maandelijk getest of deze werkt, dus tot daar zit ik safe.

In geval van brand of diefstal ben ik hoogstes 1 maand kwijt om dat het boekhoudkantoor maandelijks een backup maakt van onze gegevens die zij op hun eigen server bewaard.
    Iets vragen wat je niet weet, is je even schamen. Iets niet vragen, zodat je het antwoord nooit weet, is je voor altijd schamen.
    De domste mensen zijn de mensen die denken dat ze alles weten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door leyton Bekijk bericht
      Via het programma wings kan ik een reservecopy aanmaken.Die ik dan normaal op een usb zet en op de andere computer via het programma wings (reservecopy terugzetten) terug zet. dit is telkens een ZIP betand. ik heb juist even gekeken en de laatste was 11,1 MB groot.
      Wat betreft uw andere voorstellen ivm VPN - WAN - NAS ben ik een volledige leek in.
      Maw nog nooit van gehoord.
      Eigenlijk redelijk simpel (maar wat is niet simpel als je het weet).

Als je een vpn hebt zitten beide locaties op hetzelfde netwerk, maw je kan gewoon eventueel een drive mappen. Zoals je nu de c:\ drive hebt zou je een x:\ of y:\ met data kunnen hebben die op beide locaties toegankelijk zijn voor alle pc's op het netwerk.

Die nas is eigenlijk een soort van fileservertje. Een machientje met harde schijven in die je vanaf andere pc's op je netwerk ook ziet als een soort van schijf en waar je kunt op lezen en schrijven.

'Wan' staat voor wide area network, maw alles dat aaneengeknoopt is van netwerk buiten uw huis.

Comment

Er wordt dagelijks een backup genomen van het ganse programma. dit staat op een externe harde schijf en wordt maandelijk getest of deze werkt, dus tot daar zit ik safe.

In geval van brand of diefstal ben ik hoogstes 1 maand kwijt om dat het boekhoudkantoor maandelijks een backup maakt van onze gegevens die zij op hun eigen server bewaard.
        1 externe schijf is niet voldoende. Je moet er minstens 2 en best zelfs 3 roteren.

Het rampscenario is eigenlijk dat de data corrupt is tijdens de backup, waardoor je backup en je hoofd pc niet meer goed is (of de bliksem slaat in). Vervolgens blijkt je tweede backupschijf fysiek stuk te zijn.

Comment

Ik zou het niet te moeilijk maken en voor de laptop optie gaan. Eventueel harde schijf encrypteren.
          Nikon D90

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Luke Bekijk bericht
            Eigenlijk redelijk simpel (maar wat is niet simpel als je het weet).

Als je een vpn hebt zitten beide locaties op hetzelfde netwerk, maw je kan gewoon eventueel een drive mappen. Zoals je nu de c:\ drive hebt zou je een x:\ of y:\ met data kunnen hebben die op beide locaties toegankelijk zijn voor alle pc's op het netwerk.

Die nas is eigenlijk een soort van fileservertje. Een machientje met harde schijven in die je vanaf andere pc's op je netwerk ook ziet als een soort van schijf en waar je kunt op lezen en schrijven.

'Wan' staat voor wide area network, maw alles dat aaneengeknoopt is van netwerk buiten uw huis.
            Heb mij de laatste 2 uur verplicht wat opzoekingswerk te doen mbt VPN.
            Heb dan ook al eens geprobeerd dit in te stellen op 1 van mijn computer wat voor mij al niet simpel bleek.
            Het enige voordeel is dat ik nu toch al weet waarvoor en wat je ermee kan.

Het wordt verder zoeken.
            Iets vragen wat je niet weet, is je even schamen. Iets niet vragen, zodat je het antwoord nooit weet, is je voor altijd schamen.
            De domste mensen zijn de mensen die denken dat ze alles weten.

Comment

Heb mij de laatste 2 uur verplicht wat opzoekingswerk te doen mbt VPN.
              Heb dan ook al eens geprobeerd dit in te stellen op 1 van mijn computer wat voor mij al niet simpel bleek.
              Het enige voordeel is dat ik nu toch al weet waarvoor en wat je ermee kan.

Het wordt verder zoeken.

Er zijn routers waar dit standaard inzit (vb Linksys RV082).
              Ok, het is misschien een investering, maar dat wil ook zeggen dat je overal waar je internet access hebt op je prive netwerk zou kunnen geraken.

Comment

"Verbinding met extern bureaublad", hierboven al vermeld, werkt hier UITSTEKEND , PROBLEEMLOOS en KOSTELOOS.
                Groot voordeel tegenover VPN, laptop en "verhuizen van de data" is dat je de programmatuur van de PC op 't werk niet op je thuis-PC hoeft te installeren (kopen!)
                ...en het zelfs vanop een Mac kan (er bestaat een programma voor: klik).
                ...en dat ik vanop 't werk ook op mijn PC thuis kan prutsen (dank zij bvb no-ip voor als je geen vast IP-adres hebt).
                ...en het gevaar dat je met verkeerde/oude data "onderweg" bent NIHIL is.

Proberen kost OOK niets.
                IMHO
                Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
                Oók wandelen met GPS?

Comment

Je zoek professionele IT adviezen op een amateur forum voor fotografie.

Ja, er zijn hier waarschijnlijk al werkbare oplossingen voorgesteld, maar toch zou ik je aanraden om naar een pro te gaan.

Leg je probleem uit, en vraag hem om betrouwbare en veilige oplossingen!
                  En dan kijk je maar eens wat het kost.
                  Ik denk dat een VPN oplossing werkbaar moet zijn, maar dat vraagt een paar uur werk om dat te installeren en correct uit te leggen aan de gebruikers.

Volgens mij moet zoiets met 1000-2000€ op te lossen zijn, inclusief de hard en software die je nodig hebt, en eventueel een tweede backup bij jou thuis.
                  En als er dan iets scheelt, dan kan je nog altijd bellen.

Of wil je dan hier opnieuw een topic openen.

Comment

Working...
                  X