Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SEPA domiciliering

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #76
    Re: SEPA domiciliering

    Voilà, na een weekendje heerlijk genieten van het weer ben ik tot de slotsom gekomen: Hoe stom dat ik een punt maakte van zo één mandaat dat 36 maanden blijft staan.
    Ik ga nu direct voor alles en nog wat nieuwe SEPA mandaten aanvragen.

    Als ik dan volgend jaar niet meer tevreden ben van Luminus, dan wroet ik een paar weken en is dat mandaat ook geschorst.
    Ik heb nu een vrij goed GSM abonnement, maar ik zou misschien wel van één of andere aanbieding kunnen gebruik maken, kans dat er dan nog een paar SEPA's bijkomen.
    Telenet zal ik ook maar inwisselen voor Belgacom hé.
    Komt daar nog bij de waterleiding, een paar tijdschriften, de afbetaling van mijn autolening en de betaling van mijn VISA uitgaven.
    Oh ja, ik zal ook maar een dure VISA kaart nemen bij één van de grootbanken.

    Zo kan ik dan in 2014 met de muis scrollen door mijn ellenlange mandatenlijst:

    1 Een geschorste van Electrabel
    2 Een geschorste van Luminus
    3 Een actieve van mijn nieuwe leverancier electriciteit
    4 Een geschorste van Proximus
    5 Een geschorste van Mobistar
    6 Een geschorste van Telenet mobile
    7 Een actieve van Base
    8 Een geschorste van Telenet internet en Telefonie
    9 Een actieve van Belgacom TV en internet
    10 Een geschorste van mijn huidige VISA kaart betalingen
    11 Een actieve voor mijn nieuwe VISA betaling met mijn grootbank VISA
    12 Een geschorste voor tijdschrift 1
    13 Een actieve voor tijdschrift 2
    14 Een geschorste voor tijdschrift 3
    15 Een actieve voor de waterleiding
    16 Een actieve voor mijn autolening die in mei 2014 (lening afbetaald), na wat gebedel het statuut geschorst krijgt (tot in 2017)

    Zoals je ziet, zeer overzichtelijk, zeg nu zelf, bovenstaand lijstje zou zonder die geschorsten amper 6 mandaten tellen (tot mei 2014: 7).
    Gelukkig zorgt Febelfin ervoor dat ik nog tot 2015 zorgeloos kan genieten van de volledige waslijst. Daarna zal ik moeten gaan "shoppen" om de lijst terug te bevoorraden.

    Wat hoor ik ? Overdreven ? Allez toe, zo'n ellenlange lijst wordt juist een statussymbool van de wakkere consument !
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

    Comment


    • #77
      Re: SEPA domiciliering

      Zéér merkwaardig: Test Aaankoop, waarvan je toch actie zou verwachten in zo'n "case", hult zich in een oorverdovend stilzwijgen.
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

      Comment


      • #78
        Re: SEPA domiciliering

        Vanmorgen een (beleefde) telefoon van Electrabel met de vraag of ik terugbetaling wou van de geïnde bedragen sinds november 2011. Heb dat natuurlijk niet effectief geëist, want zij antwoorden tenminste op een vraag en/of eis.
        Ze beseffen dus blijkbaar dat ze hun boekje een beetje te buiten zijn gegaan en dat heel die SEPA reglementering met haken en ogen aan mekaar hangt.
        Ze tonen in elk geval enig begrip, in tegenstelling tot Febelfin, waarvan ik nog altijd het eerste zinnig woord moet horen.
        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

        Comment


        • #79
          Re: SEPA domiciliering

          Dit oude draadje nog eens omhoog kicken.

          Na onze overstap naar een andere energieleverancier was het wachten op de laatste afrekening van Electrabel. Die is ondertussen verwerkt en dus was het tijd om de enige domiciliëring die we nog hadden te verwijderen.
          Het was wel vreemd om te zien dat er helemaal geen domiciliëring was.... tot we bij SEPA domiciliëring keken, daar stond netjes Electrabel met als datum november 2011. Dat is wel vreemd want een gewone domiciliëring hadden we al veel langer en we hebben NOOIT enig bericht gekregen dat er iets ging aangepast worden. Blijkbaar kan een firma zonder enige inbreng van de klant een domiciliëring aanpassen (of een nieuwe krijgen as we de datum bekijken).

          Nu goed, even op "verwijderen" klikken, bevestigen met het "bakje" en er is nu geen spoor meer te vinden van deze domiciliëring. Het kan dus blijkbaar wel zo'n SEPA domi wissen.
          bye, Maurice
          https://on4bam.com/
          Nikon D7500

          Comment


          • #80
            Re: SEPA domiciliering

            Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
            Dit oude draadje nog eens omhoog kicken.

            Na onze overstap naar een andere energieleverancier was het wachten op de laatste afrekening van Electrabel. Die is ondertussen verwerkt en dus was het tijd om de enige domiciliëring die we nog hadden te verwijderen.
            Het was wel vreemd om te zien dat er helemaal geen domiciliëring was.... tot we bij SEPA domiciliëring keken, daar stond netjes Electrabel met als datum november 2011. Dat is wel vreemd want een gewone domiciliëring hadden we al veel langer en we hebben NOOIT enig bericht gekregen dat er iets ging aangepast worden. Blijkbaar kan een firma zonder enige inbreng van de klant een domiciliëring aanpassen (of een nieuwe krijgen as we de datum bekijken).

            Nu goed, even op "verwijderen" klikken, bevestigen met het "bakje" en er is nu geen spoor
            meer te vinden van deze domiciliëring. Het kan dus blijkbaar wel zo'n SEPA domi wissen.
            Mogen we weten welke bank ?
            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

            Comment


            • #81
              Re: SEPA domiciliering

              Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
              Mogen we weten welke bank ?
              Ja... Die waar we met zijn allen eigenaar van zijn en die denken dat ze door van naam te veranderen ineen terug te vertrouwen zijn.... ex-D en nu B
              (en ja, we hebben een goede reden om er, deels, klant te blijven).
              bye, Maurice
              https://on4bam.com/
              Nikon D7500

              Comment


              • #82
                Re: SEPA domiciliering

                Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                Nu goed, even op "verwijderen" klikken, bevestigen met het "bakje" en er is nu geen spoor meer te vinden van deze domiciliëring. Het kan dus blijkbaar wel zo'n SEPA domi wissen.
                Da's straf ... volgens de uitleg dat ik overal krijg zijn ze verplicht dit 3 jaar te laten staan (vervelend) maar bij u kan het weg, zal B... binnekort weer opgedoekt worden wegens wanpraktijken of net de hemel ingeprezen worden wegens goede service?
                Nog even afwachten.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #83
                  Re: SEPA domiciliering

                  Misschien is de domi niet meer zichtbaar voor de klant maar zit die nog "ergens" in het systeem. Op die manier krijgen ze geen vragen van "vervelende" klanten.

                  Nu goed, bij problemen zou ik mijn rekening gewoon geannuleerd hebben en een nieuwe geopend zonder domicilieringen, als dat niet kon gewoon alles annuleren en andere bank. SEPA of niet, het blijft MIJN rekening en niet die van de schuldenaars. Ze mogen kiezen.
                  bye, Maurice
                  https://on4bam.com/
                  Nikon D7500

                  Comment


                  • #84
                    Re: SEPA domiciliering

                    Er zijn twee types domiciliering.
                    1 die door de rekeninghouder wordt geactiveerd. Hier bepaald de rekeninghouder zelf hoeveel en wanneer hij een betaalopdracht geplant wil zien.
                    Er is er een andere waar de opdrachtgever tot uitbetalen de schuldeiser is (electriciteit, telefoon) ... Je hebt voor deze een bestendige opdracht gegeven tot uit betalen van het bedrag dat zij wensen af te trekken. Maken zij een fout en wensen ze 1.000.000 Euro van je rekening te halen, dan heb je daar in feite een akkoord voor ondertekend. Je kan die opdracht stop zetten, maar dat gaat niet zo eenvoduig als die van het eerste type.
                    merendeel van de bestendige opdrachten zijn van het tweede type waar de rekeninghouder een akkoord ondertekend heeft dat er op geregelde tijdstippen een bedrag mag worden afgetrokken, een bedraag bepaald door de schuldeiser.
                    https://www.fotospotter.be
                    Je suis content d’être heureux

                    Comment


                    • #85
                      Re: SEPA domiciliering

                      Een bestendige opdracht is geen domiciliëring.


                      En het probleem blijft dat Electrabel die SEPA domiciliëring gestart heeft zonder toelating te vragen aan de klant en dat het nog mogelijk is voor andere bedrijven dat ze dit ook gaan doen.
                      Bij een standaard domiciliëring kon ik een maximumbedrag instellen waar ze nooit over konden gaan, bij de SEPA domiciliëring kan ik dat niet meer en kunnen ze inderdaad met meer lopen gaan dan wat ik als limiet zou willen.
                      Ge kunt dat wel allemaal terugvragen en zo maar dat neemt weken en ondertussen is uw rekening geplunderd en heb je misschien een hoop schulden voor andere facturen dat je ondertussen niet kan betalen.
                      Maar soit, we herbeginnen het topic en dat is niet de bedoeling.
                      Last edited by VerSeg; 6 september 2012, 08:37.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #86
                        Re: SEPA domiciliering

                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Dat is wat ik wel degelijk bedoel. Iedereen spreekt over een domiciliering, maar bestendige opdrachten zijn wel veiliger, handiger en vooral, daar bepaal je zelf welk bedrag er overgeschreven dient te worden.
                        Wel een punt is dat geen enkel instelling zomaar een SEPA-domicilierings kan opstarten zonder ook maar één handtekening te hebben van de rekeninghouder.
                        Indien dit wel zo zou zijn is dit al meer dan reden genoeg om de zaak stil te leggen want in feite is dat een diefstal, ook al ken je de dief.
                        Met een paar uitzonderingen zoals loonbeslag kan niemand geld opeisen van andermans rekening zonder dat daar een gunning werd toe gegeven.
                        Mij werd dit al meermaals gevraagd, bijna verplicht te aanvaarden, maar steeds geweigerd.

                        Nu praktijken zoals een mail sturen met daarin een domiciliering voorstellen en zeggen dat de rekeninghouder binnen de x dagen moet antwoorden indien hij niet akkoord gaat is de omgekeerde wereld.
                        De rekeninghouder kan zonder probleem inroepen dat hij die mail NOOIT heeft ontvangen.
                        Last edited by Wim.Vanmaele; 6 september 2012, 09:29.
                        https://www.fotospotter.be
                        Je suis content d’être heureux

                        Comment


                        • #87
                          Re: SEPA domiciliering

                          Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
                          Iedereen spreekt over een domiciliering, maar bestendige opdrachten zijn wel veiliger, handiger en vooral, daar bepaal je zelf welk bedrag er overgeschreven dient te worden.
                          Maar onbruikbaar voor de meeste betalingen omdat ofwel de bedragen variabel zijn ofwel de (gestructureerde) mededelingen telkens veranderen.
                          Allemaal goed om bijvoorbeeld elke maand een bepaald bedrag te sparen, over te maken als huishuur of dergelijke waar maar zelden iets verandert.

                          Wel een punt is dat geen enkel instelling zomaar een SEPA-domicilierings kan opstarten zonder ook maar één handtekening te hebben van de rekeninghouder.
                          Daar is al een oplossing voorzien in de algemene regels van SEPA domiciliëringen.
                          •Betaler kan tot 13 maanden nadien de inning betwisten indien begunstigde geen mandaat kan voorleggen
                          Last edited by VerSeg; 6 september 2012, 15:10.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #88
                            Re: SEPA domiciliering

                            Purlut, lees even de post van Verseg net voor jouw laatste: Electrabel heeft zonder boeh of bah ALLE domicilieringen omgezet naar SEPA mandaten.
                            Als je niet wil overgeleverd worden aan de komplete willekeur dus best alle nog oude contracten opzeggen, nu het voor de meeste nog kan
                            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                            Comment


                            • #89
                              Re: SEPA domiciliering

                              Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                              Purlut, lees even de post van Verseg net voor jouw laatste: Electrabel heeft zonder boeh of bah ALLE domicilieringen omgezet naar SEPA mandaten.
                              Als je niet wil overgeleverd worden aan de komplete willekeur dus best alle nog oude contracten opzeggen, nu het voor de meeste nog kan
                              Is normaal. De wetgever en alle banken zijn overeen gekomen om af te stappen van de oude domicilieringen. SEPA is een bancair product dat over de gehele EU wordt aangenomen. Het laat vereenvoudigde overschrijvingen tussen de SEPA-landen toe en er is een verbeterde controle op fraude, diefstal.
                              De omzetting is er een waar alle rekeningnummers dienen aangepast naar IBAN-BIC-formaat.
                              In theorie is er GEEN verschil tussen de domicilieringsgunning en de SEPA-gunning, enkel de manier van aangeven rekeningnummer is anders.
                              Dus de inhoud en de omschrijving van het mandaat mag in feite niet afwijken.
                              Ook bij de bestendige opdrachten heb ik rekeningnummers moeten aanpassen naar het BIC-IBAN-formaat maar betekende niet dat ik een daarvoor een nieuwe bestendige opdracht diende uit te schrijven en de oude te stoppen. Ik kreeg wel de melding dat ik ze diende aan te passen of dat ze anders zou stop gezet worden.
                              Merk op: Ook voor de gewone overschrijvingen is er aanpassing naar SEPA gevraagd. De overheid stuurde iedereen die betalingen deed naar hen (grondlasten, wagenbelasting, ...) een schrijven om alles via de vernieuwde en enig bruikbare SEPA-structuur te doen. BIC en IBAN

                              Maar ik snap het wel. Die mastodont-bedrijven voelen zich machtig en heerser en proberen het steeds weer.
                              https://www.fotospotter.be
                              Je suis content d’être heureux

                              Comment


                              • #90
                                Re: SEPA domiciliering

                                Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
                                In theorie is er GEEN verschil tussen de domicilieringsgunning en de SEPA-gunning, enkel de manier van aangeven rekeningnummer is anders.
                                Hier zit je er kompleet naast hoor. Een "Belgische" domiciliering kon je gewoon zelf beëindigen en dan was die direct verdwenen. Een SEPA mandaat MAG je vragen aan de firma om het "op te schorten", en als die goesting hebben zullen ze dat ook doen. Maar het mandaat blijft, om mij totaal onverklaarbare reden, nog 36 maanden staan in je online banking. Om de kans op vergissingen te vergroten misschien ? Waarom MOET dat daar 36 maanden blijven staan ? Annemie Peeters van de gekende radio-uitzending heeft het een vijftal keer gevraagd aan de zegsvrouw van Febelfin, geen enkel zinnig antwoord. (hier: http://www.radio1.be/programmas/peet...li%C3%ABringen kan je het interview nog eens beluisteren.
                                Oh ja, de "klant" is super beschermd: je kan onterechte afhalingen betwisten tot zelfs vele maanden nadien (het moest er nog aan mankeren).
                                Dus voor mij: SEPA overschrijvingen OK, maar SEPA mandaten (zo heten Domicilieringen nu): NO WAY.
                                Lees misschien ook eens # 76 voor een (natuurlijk fictief) voorbeeld.
                                Last edited by nete; 6 september 2012, 22:30.
                                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                                Comment

                                Working...
                                X