Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat is groener....... jufrouw ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Wat is groener....... jufrouw ?

Een oudere vrouw stond bij de kassa van de supermarkt:
    "U kunt beter uw eigen boodschappentas meenemen, want die plastic tassen zijn niet goed voor het milieu", zei de kassiere.
    De oude dame mompelde een verontschuldiging en zei: "In mijn tijd hadden we dat groene gedoe niet".

Waarop het winkelmeisje antwoordde:
    "Daarom hebben wij nu een probleem. Uw generatie had lak aan het redden van het milieu voor toekomstige generaties".
    Ze had gelijk, in mijn tijd hadden we niets met "groen".

Vroeger brachten wij de melk-, limonade- en bierflessen terug naar de winkel. De winkel stuurde deze terug naar de fabriek, daar werden ze gewassen en gesteriliseerd en opnieuw gevuld. Wij bleven keer op keer dezelfde flessen gebruiken. Maar we hadden niets met "groen" in die dagen.

Kruideniers verpakten onze boodschappen in papierenzakken, zodat wij dit weer voor van alles en nog wat konden gebruiken. We gebruikten ze niet alleen als vuilniszakken, maar ook als kaften voor onze schoolboeken. Wij deden dit om de boeken te beschermen, ze waren tenslotte niet ons eigendom (boeken werden door de school verstrekt). Door het kaft konden we onze boeken ook een persoonlijk tintje geven. Jammer dat we in die dagen niets met "groen" hadden.

Wij liepen de trappen op, want lang niet iedere winkel of kantoor had liften. We liepen naar de kruidenier en we klommen niet iedere keer in een 300 pk machine om twee straten ver te rijden. Maar, het meisje heeft gelijk, we deden niets aan "groen" toentertijd.

Vroeger wasten wij de luiers van de baby's omdat er geen wegwerpluiers waren. We droogden onze was aan de waslijn, niet in een energievretende droger. We gebruikten wind- en zonne-energie voor onze kleren. Onze kinderen kregen kleren van hun grote broer of zus, niet altijd nieuw natuurlijk. Natuurlijk heeft de jongedame gelijk, wij hadden echt niets met "groen".

In onze tijd hadden we één televisie of radio in huis. Niet een TV in iedere kamer. Het scherm had de grootte van een zakdoek, niet eentje zo groot als de provincie Utrecht. Het klutsen en roeren in de keuken ging met de hand, we hadden geen elektrische machines die alles voor ons deden. Als we een breekbaar object met de post moesten versturen werd dit eerst verpakt in krantenpapier om het breken te voorkomen, niet in plastic bolletjes. Het grasmaaien ging met de hand en we gebruikten menselijke kracht, geen benzine of elektriciteit om een motor aan te drijven. Onze lichaamsoefening gebeurde automatisch, door het werk. Wij hoefden niet naar een "health club" om op lopende banden te lopen die electrisch worden aangedreven. Maar, ze heeft gelijk, wij deden niets aan het milieu.

Als we dorst hadden dronken we uit de kraan of een fontein zonder daarvoor iedere keer een plastic bekertje te gebruiken. We vulden onze pennen keer op keer bij met inkt, zonder iedere keer nieuwe te kopen. En we vervingen de scheermesjes als het mesje bot werd. Maar we deden niets aan "groen" in die tijd.

Vroeger pakten we de tram of bus en de kinderen fietsten naar school voordat de moeders een 24 uur taxiservice werden. We hadden één stopcontact in de kamer en geen rijen om een dozijn of meer elektrische apparaten te voeden. En we hadden geen computer gadget wat een signaal opvangt van een satelliet duizenden kilometers ver in de ruimte, om ons te vertellen waar de dichtstbijzijnde snackbar was.

Maar, is het niet triest dat de huidige generatie klaagt over hoe verspillend wij ouderen waren, alleen omdat wij niets met "groen" hadden in die tijd?

Re: Wat is groener....... jufrouw ?

Goed gezegd !
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

Comment

Ik hoop dat het deugd deed?
      It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Leuk en treffend.
        Toch denk ik dat men zich veelal groen gedroeg uit armoe i.p.v. "groenheid".

Waar deed men vroeger olie verversen van de auto en andere machines?
        Boven een gat in de grond of een putje soms?

Alle afval werd bij elkaar gegooid en ging ergens de storthoop op waardoor het grondwater een chemisch brouwseltje werd.

Wat gooiden we allemaal niet in de wc/sloot/gracht/vaart om er maar vanaf te zijn?

Ik denk dat we ook een lijstje kunnen maken met allerlei "niet zo groen gedrag" van vroeger.

Comment

niemand is groen, want als iemand ook maar ietwat groen was gingen ze terug gaan leven als de holbewoners.

Comment

en toch is het een onmiskenbaar gegeven dat de idee dat de aarde zo groot was dat men onbeperkt kon dumpen een idee die 40 jaar geleden nog volop leefde.

Zo is in België de beslissing genomen om kerncentrales te gebruiken terwijl er helemaal nog geen idee was wat men met dat afval zou doen.

Er werd een generatie of 2 idd een pak minder verspild, maar wat er toen allemaal aan vuiligheid zonder enige ecologische reflex het milieu in gegaan is...

En daar zitten we nu mee. Het vrouwtje in de supermarkt treft natuurlijk geen enkele blaam. Industriële en beleidsmakers van toen wel.
            The Knight That Says Ni...kon

Comment

De koeien van vroeger scheten meer en gaven minder melk dan de koeien van nu.
              Dankzij het moderne groene geweten hebben we nu koeien die het milieu minder belasten dan die ondingen van vroeger.

Comment

Geen plastieken zakjes meer in het warenhuis, ok, maar waarom geen bruine papieren zakken , zoals in de US. Hier is zelfs een (klein) warenhuis waar je zelfs geen lege kartonnen dozen mag gebruiken van de zaakvoerder, die worden op voorhand helemaal platgemaakt ....
                En de gratis reklame in mijn brievenbus, zit, juist ja, verpakt in plastiek
                """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                George Orwell

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                  Geen plastieken zakjes meer in het warenhuis, ok, maar waarom geen bruine papieren zakken , zoals in de US.
                  Grappig genoeg waren die er 25-30 jaar geleden wel, althans waar ik kwam. Maar ja, je kan daar minder mee 'dragen' vergeleken met zakjes/zakken, dus......

Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                    Goed gezegd !
                    idem dito.
                    Enkel wat zou het milieuvriendelijkst zijn glazen flessen blijven vervoeren en reinigen of kunsstof flessen samendrukken en in pmd zak en laten ophalen .Dit is iets waar ik nog niet uit ben.Luiers hebben wij (mijn vrouw en ik ) ook nog met dan hand uitgewassen . pampers waren in die tijd peperduur ( 1980).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
                      De koeien van vroeger scheten meer en gaven minder melk dan de koeien van nu.
                      Dankzij het moderne groene geweten hebben we nu koeien die het milieu minder belasten dan die ondingen van vroeger.
                      helaas zitten ze nu stikvol hormonen, anti-biotica en ander spul ... .. en dikbil/frankenstein gedrochten met een genenset die uiteenvalt als je nog maar hoest in hun nabijheid ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                        helaas zitten ze nu stikvol hormonen, anti-biotica en ander spul ... .. en dikbil/frankenstein gedrochten met een genenset die uiteenvalt als je nog maar hoest in hun nabijheid ...
                        Inderdaad, en als zij doodgaat moet ze bij het chemisch afval.

Comment

Maar wel een feit : ( men wil dat 1 plastiek zakje afschaffen, allee als ge 10 cent betaald krijgt ge het wel )
                          Maar ik ga naar de colruyt, vroger lag het vlees bij die beenhouwer (achter glas) gewoon los, nu met den hccp ( of hoe het ook geschreven wordt ) ligt ELK pakje vlees in een isomo bakske in plastiek, ik koop koffie, maar met 4 pakjes is hij goedkoper, maar dan zit er een plastiekske rond, als ik terugkom van de colruyt, dan is ons eerste werk ( van mij en men vrouwke) alle plastiek erafdoen. koop eens 12 repen chocolade van Jaques?
                          die zitten per 4 in een plastiekske, en dan 3 pakjes van 4 nog eens in een plastiekske, wafels, nog erger, 10 wafels in een pakske, alle 10 apart verpakt ineen pla... en dan die 10 nog eens tesamen in een plas... en dan zou dat zakje iets uitmaken ???
                          Dat men eerst eens bij de leverancier begint. Natuurlijk zijn 1000 zakskes ook al nen hoop, maar eer ik die vol heb, heb ik toch al meer plastiek weggesmeten in m2 dan ik in zakjes zou verwijderen.
                          En bij mij gaan die zakskes in ne grote zak, die van den bakker bv, zijn geheel doorschijnend, en als ik ga fotograferen, en het is regenachtig, gaat die rond men toestel, en een tapeke rond de lens, zodat enkel mijne filter vrij is, bespaart me den aankoop van nen dure beschermzak bij .... ( en om die te maken vervuilt men ook )
                          En de andere : worden minstens 1 keer terug gebruikt : ik heb bv sla teveel : doe ik naar mijn moeder in zo een zakske..

Comment

Ik behoor zelf tot de nieuwe generatie maar volgens mij zijn we inderdaad niet groener, we praten er gewoon meer over. De zaken van "voor mijnen tijd" die ik hier opgesomd zie staan, waren toen de normaalste zaak van de wereld. Men deed dus vanalles dat goed was voor het milieu, zonder erbij stil te staan, terwijl we nu supertrots zijn op onszelf wanneer we diezelfde dingen doen.
                            Daar komt nog bij dat we nu in een wegwerpmaatschappij leven.
                            Destijds verbruikten de toestellen wel iets meer energie, maar ze gingen wel 20-30 jaar mee. Nu worden toestellen bewust zodanig vervaardigd dat je ze veel sneller moet vervangen wat de afvalberg nog maar eens vergroot.
                            Wat niet veranderd is, is dat mensen egoïsten zijn, en als ze moeten kiezen tussen geld voor zichzelf of een goed milieu voor iedereen, ze meestal voor het eerste kiezen.
                            En hoe meer geld ermee gepaard gaat, hoe minder belangrijk dat het milieu wordt.
                            Veel groenten die in België geoogst worden, gaan per boot of vliegtuig naar lage loonlanden om ze daar te laten verpakken en ze dan terug naar België te voeren, omdat dit op grote schaal goedkoper uitkomt dan wanneer ze hier verpakt zouden worden. Gekkenwerk gewoon!
                            betrouwbaarder dan Mac en crasht beter dan Windows

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lynneke Bekijk bericht
                              Veel groenten die in België geoogst worden, gaan per boot of vliegtuig naar lage loonlanden om ze daar te laten verpakken en ze dan terug naar België te voeren, omdat dit op grote schaal goedkoper uitkomt dan wanneer ze hier verpakt zouden worden. Gekkenwerk gewoon!
                              Ondanks dat een Nederlander 2 jaar geleden een volautomatische garnalenpelmachine
                              heeft ontworpen en in productie genomen, rijden er nog wekelijks 2 koelwagens
                              over en weer naar Marokko om daar garnalen te laten pellen.

Nog een project waarvan de bedenkers in het kader van een ontwikkelingsproject een rare hersenkronkel moeten hebben:
                              Princesseboontjes worden in West-Africa geoogst en overgevlogen naar een luchthaven in Spanje (Vigo). Een Belgische transportfirma brengt noordzeevis (vooral tong) naar Vigo en brengt op de terugweg de princesseboontjes mee naar België.

Belgische boeren moeten met lede ogen toekijken als hun appelen en peren naar de verbrandingsoven worden vervoerd, wanneer het fruit de minimumprijs niet haalt op de veiling. Dit terwijl scheepsladingen appelen en peren worden ingevoerd vanuit Chili en Zuid-Afrika.

In Zuid-Spanje is een overvloed aan sinaasappels.(nu 5kg eerste kwaliteit voor 2€).
                              In de Spaanse Carrefour staan naast de Spaanse ook Zuid-Afrikaanse appelsienen te koop.

Desondanks blijft men maar klagen over olietekorten en hoge brandstofprijzen.

Comment

Working...
                              X